Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi GT Line (01/2019)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 28.02.2019;

Osobná verzia modelu Peugeot Partner už nemá prívlastok Tepee, ale dostala úplne nové meno. Volá sa Rifter a nám robila týždeň spoločnosť vo výbave GT Line s naftovým motorom 1.5 BlueHDi. testoval Karol Zechmeister





Rodinný dobrodruh

V živote každého normálneho muža príde obdobie, keď ten kočík proste do toho auta bude musieť dať. A k tomu samozrejme detské sedačky. Aj možno presťahovať rodinu do väčšieho bytu bude nutné. A vtedy proste zistí, že jeho trojdverový maznáčik, ktorého sem tam popreháňal na nejakom Ringu alebo kopci, jednoducho na takýto život nie je pripravený. Konvenčným postavám bude stačiť bežné kombi nižšej strednej triedy. Tým, čo chcú aj vyšší posed zasa dobre poslúži MPV. Lenže modely z tejto triedy sú na ústupe pred vlnou crossoverov a SUV modelov rôznych veľkostí, ktoré zasa priestoru a variability často neponúkajú toľko, koľko by si rodina zaslúžila.

A práve v tejto chvíli čakajú na svoju chvíľu nenápadní zástupcovia prehliadaného segmentu. A prehliadaného často možno neprávom. Pretože osobné verzie úžitkových modelov maskujú svoj pôvod v pracantovi stále dokonalejšie. Poslednou novinkou sú trojčatá Citroën Berlingo, Opel Combo Life a Peugeot Rifter. A práve posledne menovaný nechce mať spoločné so svojim úžitkovým bratom už ani meno. To nové má evokovať outdoorový svet a myslím, že sa mu to darí. Na Slovensku sa začal predávať v septembri minulého roka.

Exteriér
Vozidlo pôsobí vyvážene, mohutne a stabilne, jedinou slabinou môže byť pri tejto výške akurát aerodynamický odpor a reakcia na bočný vietor. Vo výbave GT Line vyzerá Rifter príťažlivo. Hlavnou komunikačnou farbou sa stala hnedá metalíza Cuprite, ktorá vyniká aj na testovanom vozidle. Dizajnový jazyk posledných modelov tejto francúzskej značky je zjavný aj tu. Kolmá predná maska pekne dopĺňa hranatú karosériu. Jej rámik je lesklý čierny, rovnako ako kryty spätných zrkadiel. Grafika zadných svetiel je tvorená trojicou levích škrabancoch po pazúroch. Previsy sú krátke, predná kapota takmer horizontálna a zaujímavým prvkom sú zrezané rohy bočných okien.

Na streche trónia strešné lyžiny s malou anténou, dvojfarebné 17-palcové disky kolies Aoraki sú v tejto výbave štandardom a bohaté oplastovanie po obvode vozidla dáva najavo offroadové chúťky. Pretože návod na použitie nalepený na karosérii a zadnom skle ma doslova nabáda stráviť deň mimo mesta, mimo spevnených ciest, v prírode. Mám si zbaliť batoh, ísť stanovať do hôr, absolvovať turistiku, mám splaviť rieku a zobrať si kompas s bicyklom. Možností je veľa a víkend taký krátky. Je ľahké ho poslúchnuť, zbaliť sa a odísť. Jeho vábenie dobrodružnej stránky mojej povahy je silné.

Interiér
Vnútri má víta i-Cockpit známy z iných modelov značky. Jeho súčasťou je malý volant zrezaný zhora aj zdola a prístroje umiestnené nad ním. Práve tu sa mi to páči najviac, pretože sa sedí vysoko a vo výhľade na prístroje mi nič nezavadzia. Nemusí to však platiť pre menšie postavy, meriam 195 cm. Vadí mi mohutná stredná konzola, ktorá zbytočne ukrajuje z pocitu vzdušnosti. Stredný dotykový displej so zapustenými bočnými tlačidlami a USB vstupom má peknú grafiku a prehľadné menu, odozva na dotyk je v poriadku. Menu ponúka rady pre ekonomickú jazdu, môžte si sledovať Eco skóre. Spárovanie smartfónu cez Bluetooth je intuitívne a rýchle. Páči sa mi zachovanie otočného ovládača hlasitosti a panel ventilácie nižšie s hardvérovými tlačidlami a s vlastným displejom. Pri niektorých súrodencoch z iných tried toto nie je samozrejmosť. Vyskúšal som aj hlasové ovládanie. Aktivuje sa vľavo na volante a menu mi ponúklo štyri možné typy príkazov. Fungoval ale iba jeden. Príkaz je potrebné vysloviť v češtine. Navigácia ponúka štandardné funkcie.

Smartfón je možné za príplatok nabíjať indukčne v priestore pred prevodovou pákou, ktorá je umiestnená ideálne vysoko. Odkladacích priestorov je tu neúrekom. Vo dverách, v stredovej konzole (tu sa ukrýva 12 V zásuvka), pri združených prístrojoch, za dotykovým displejom. Spolujazdec má pred sebou dvojicu schránok. Horná klimatizovaná ukrýva USB a AUX vstup, spodná je menšia. Nevyužiť vysokú karosériu by bol hriech a tak je nad hlavami predných cestujúcich po celej šírke kabíny odkladacia polica, ktorá plynulo prechádza do stropných madiel. Kozmetické zrkadlo s osvetlením má k dispozícii len vodič. Spolujazdec má zasa k dispozícii 220 V zásuvku pri nohách - praktické.

Vzadu sú tri samostatné sedadlá. Nie sú príliš široké, ale miesta pre nohy je tu dosť. O hlave sa ani nemusíme baviť. Cestujúci tu majú k dispozícii sklopné stolíky a na stredovej konzole medzi prednými sedadlami ovládanie intenzity ventilácie a USB vstup pre nabíjanie. Pred slnkom chránia manuálne roletky na bočných oknách. Plyšáky z Kolumbie sa dajú pašovať v tajných skrýšach v podlahe pod kobercom alebo pod sedadlom vodiča.

Zadné veko je rozmerné, na to treba myslieť pri parkovaní. Blízko pri inom aute alebo steny ho neotvoríte. Za ním sa však skrýva priestor s objemom 775 litrov po kryt, ktorý sa dá ešte zväčšiť sklopením zadných operadiel. Tie sa pekne zosunú aj so sedákom k podlahe, takže vznikne takmer rovina. Preto je zozadu na ňom viac ochranného plastu. Priestor je možné oddeliť sieťou, ktorá sa dá uchytiť za tretí aj druhý rad. Až po strop tak môžete využiť 3000 litrov a dĺžku 1880 mm. Tí čo potrebujú previezť dlhý predmet, môžu. Stačí demontovať lakťovú opierku a sklopiť operadlo predného spolujazdca. Vtedy vznikne priestor o objeme 3500 litrov s dĺžkou 2700 mm. Takže kajak by sa sem mal zmestiť. Kryt batožiny je pevný a dá sa upevniť do nižšej polohy, čím rozdelíte priestor.

Ďalšou šikovnou záležitosťou je, že sa dá otvoriť len zadné okno veka. Kryt je v zadnej časti výklopný a tak máte prístup do priestoru. Na dno však nedočiahnete. Rovnako ako nedočiahnete k operadlám v druhom rade po otvorení. Všade je ďaleko. Našťastie sú tu upevňovacie oká, tie by mali s pomocou pružných lán zaistiť pevnú polohu nákladu. Pri EČV sa nachádzajú tri tlačidlá. Jedným sa otvára veko, druhým dokážete vozidlo uzamknúť a tretím sa otvára len okno.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Na pohon slúži naftový motor 1.5 BlueHDi. Maximálny výkon 96 kW dosahuje pri 3750 ot./min. a vrchol krútiaceho momentu 300 Nm pri 2000 ot./min. Motor je vybavený filtrom pevných častíc a katalytickou selektívnou redukciou. To znamená, že treba doplňovať močovinu AdBlue, nádrž má vlastné hrdlo pod dvierkami s bežnou nádržou. Počas testu stačila ešte na prejdenie 2400 km. Ak sú dvierka otvorené mechanizmus nedovolí otvoriť ľavé bočné dvere.

Vďaka bezkľúčovému vstupu a štartovaniu nemusím vyberať kľúč z vrecka. Tlačidlo štartovania treba chvíľu podržať, nestačí doňho len ťuknúť. Trochu mi vadí zámok na bezpečnostnom páse – je dosť nízko. Okrem toho nie sú pásy výškovo nastaviteľné. Po naštartovaní sa motor prejaví typicky naftovo, čiže hlučnejšie. Ale po krátkej chvíli sa utíši. Najnižšiu spotrebu v meste som zaznamenal 6,3 a najvyššiu 8,3 l / 100 km. Jednalo sa o krátke jazdy a treba poznamenať, že celý test prebiehal v mrazivom počasí. Pri rýchlosti 50 km/h sú otáčky motora na 4-prevodový stupeň 1400 / min.

Mimo mesta „točí“ motor pri 90 km/h 1750 ot./min. Trasa Bratislava Ružinov – Pezinok a späť skončila spotrebou 5,0 l / 100 km. Ovládanie tempomatu nie je príliš intuitívne a modul ovládania nie je vidno. Ale stačí pár jázd a vodič sa nastavenia naučí. Systém Štart/Stop sa vypína poctivým tlačidlom vľavo pod volantom a nie niekde v menu dotykového displeja. Nič to však nemení na tom, že ho treba vypínať po každom naštartovaní. V mrazoch však systém motor nevypínal a vôbec mi to nevadilo.

Na diaľnici pri 130 km/h sú otáčky motora 2500 / min. Trasa Bratislava – Kúty skončila 8,1 l / 100 km pri tempomatovej rýchlosti 137 km/h. Cestou späť vozidlo bojovalo s protivetrom a spotreba sa vyšplhala na 10,3 l / 100 km pri rovnakej rýchlosti. Odhlučnenie je v diaľničných rýchlostiach porovnateľné s nižšími autami nižšej stredne triedy. Test som ukončil po 407 km so spotrebou 7,5 l / 100 km.

Podvozok je tvorený modulárnou platformou EMP2, pružením MacPherson vpredu a torznou priečkou vzadu. Nastavenie je hodné osobného auta. Aj keď komfort tlmenia bude pravdepodobne lepší pri zaťaženom vozidle. Pri jazde len s vodičom a prázdnym autom je cítiť tvrdšie nastavenie tlmičov, ktoré sú pripravené na väčšiu záťaž. Priľnavosť pneumatík a stabilita vozidla je však pri bežných rýchlostiach a vo všetkých jazdných situáciách zaručená veľmi dobre. Po prejazde nerovností som nezaznamenal žiadnu nepríjemnú ranu.

Radenie je na Francúza presné s príjemným odporom. Chválim aj tvar hlavice páky, s rukou na nej je ovládanie klímy naozaj blízko. Volant mi akurát zacláňa výhľad na tlačidlá vnútorného okruhu a nasmerovania ventilácie. Zmenil by som umiestnenie tlačidiel na volante. Vľavo sa reguluje šípkami hlasitosť a zmena stanice zasa vpravo rolovacím ovládačom. Zmena sa však neudeje hneď. Prvé pootočenie znamená zobrazenie zoznamu staníc na stredovom displeji, druhé preladenia a až v treťom kroku som tam, kde som bol pôvodne – vidím názov interpreta s názvom pesničky. Hudba sa dá prehrávať zo spárovaného smartfónu aj z USB média. Obraz spätnej kamery je cez deň v poriadku, v noci je to horšie. Ponúka aj pohľad na vozidlo z vtáčej perspektívy, obraz sa však zobrazuje postupne ako ho nasníma kamera pri cúvaní. Vozidlo dokáže samé zaparkovať aj vyparkovať. V zhone aktivovať funkciu a smer zaparkovania, si však vyžaduje cvik. Skúsenejší vodič zaparkuje sám rýchlejšie. Zaujímavoťou je ukazovateľ intenzity akcelerácie a brzdenia.

Posuvné dvere sú veľkou výhodou pri parkovaní v úzkych priestoroch a pri živote s deťmi. Ponúkajú k nim lepší prístup a ony majú z toho radosť. Pristupujete k nim spredu, ľahšie ich viete pripútať, je to super. 5-ročný syn síce dvere zvonku otvoril, zatvoriť ani otvoriť ich zvnútra už však nedokázal. Ich odpor bol silnejší, žiadny dospelý by s tým však nemal mať problém. Zvuk pri ich zatvorení nie je taký plechový ako pri zatvorení tých predných. Tu je zjavná príbuznosť s úžitkovou verziou. Rovnako sa syn radoval z manuálnych roletiek na oknách. Mňa zasa potešilo, že ho vidím z miesta vodiča cez špeciálne spätné zrkadlo. Chválim ostrekovače čelného skla integrované do stieračov a držiaky nápojov na bokoch prístrojovej dosky. Fľaša tu pekne drží a vôbec nezavadzia. Rovnako pekne zapasoval malý pohár na kávu do držiaku na stredovej konzole, ale prioritne je asi určený pre mince.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získal Rifter štyri hviezdy z piatich. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 91 %, za ochranu detí taktiež 81 %, za ochranu chodcov 58 % a za bezpečnostné systémy 68 %.


Rifter ponúka už v základe systém Active Safety Brake – automatické núdzové brzdenie a systém varovania pre zrážkou. Vizuálne aj zvukovo upozorní vodiča pred možnou zrážkou. Po dvoch hodinách nepretržitej jazdy vás auto upozorní na možnú únavu a odporučí pauzu. Vďaka upozorneniu na nechcené opustenie jazdného pruhu dokáže ísť vozidlo pôsobivo dlho samé. Po načítaní čiar na vozovke natáčaním volantu dokáže systém udržať vozidlo v pruhu bez asistencie vodiča. Snímanie dopravných značiek aj upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle funguje bez problémov. Fungovanie všetkých bezpečnostných systémov je zrozumiteľne vysvetlené v menu.

Obstarávacia cena (spracované dňa 04.02.2019 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Rifter 1.2 PureTech Active
15.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Rifter 1.5 BlueHDi GT Line
21.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Rifter 1.5 BlueHDi GT Line
24.640 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ESP + ASR (elektronický stabilizačný program a protipreklzový systém), ABS + REF (rozdeľovač brzdného účinku) + AFU (podpora brzdenia v núdzovej situácii) + automatické spustenie výstražných svetiel pri prudkom brzdení, asistent rozjazdu do kopca (Hill Assist), airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, bočné a hlavové airbagy, predné stierače s "Magic Wash" čistiacim systémom, tempomat a obmedzovač rychlosti, automatické rozsvietenie svetiel pri zníženej viditeľnosti, 3x uchytenie ISOFIX pre detské sedačky v 2. rade, Active Safety Brake (automatické núdzové brzdenie) + systém varovania pred zrážkou, Coffee Break Alert (upozornenie na možnú únavu vodiča po 2 hodinách jazdy), systém upozornenia na nechcené prekročenie jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek a odporúčanie rýchlosti, elektrická parkovacia brzda, zadné parkovacie senzory, automatické rozsvietenie svetlometov, automatický dažďový senzor pre predný stierač, predné hmlové svetlomety s prisvecovaním do zákrut, elektrická detská poistka
Interiér:
manuálna klimatizácia, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, stropné madlá vpredu a vzadu, palubný počítač, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, úložný priestor nad čelným sklom, zásuvka 12 V na palubnej doske, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, tónované sklá, elektricky ovládané predné a zadné okná so sekvenčným ovládaním a ochranou proti privretiu, lakťové opierky na predných sedadlách, výškovo a pozdĺžne nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovým nastavovaním, úložný priestor pod sedadlom, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická dvojzónová klimatizácia, volant z perforovanej koženej usne s pochrómovanými prvkami, elektricky sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá, - 8-palcový farebný multifunkčný kapacitný displej, rádio s 6x repro, USB, Bluetooth, Mirror Screen, PEUGEOT i-Cockpit, látkové čalúnenie, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, 3 samostatné sedadlá v 2. rade, extratónované bočné okná a okno piatych dverí + samostatné otváranie okna zadných dverí, stredová konzola s velkým úložným priestorom a výduchmi klimatizácie pre 2. rad sedadiel, USB zásuvka pre dobíjanie v 2. rade, sklápateľné sedadlo spolujazdca s vyberateľnou opierkou ruky
Exteriér:
predné halogénové svetlomety s integrovaným LED denným svietením, zadné svetlá s motívom 3 levích pazúrov, 17-palcové zliatinové disky AORAKI + sada na opravu defektu, Pack Look GT Line - spätné zrkadlá a maska chladiča v lesklej čiernej farbe
Výbava za príplatok k základnej cene: • Park Assist + VisioPark 1: predné, zadné a bočné parkovacie senzory, systém na sledovanie mŕtveho uhlu, cúvacia kamera, systém automatického parkovania (pozdĺžne alebo kolmé), vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklápateľné a vyhrievané = 1100 €
• vyhrievané predné sedadlá = 250 €
• Pack Rodina: bočné slnečné clony v 2. rade, spätné zrkadlo na kontrolu detí = 100 €
• ochranná sieťka batožiny vertikálna = 150 €
• 3D navigačný systém = 550 €
• 220V zásuvka v stredovej konzole, pri nohách spolujazdca = 100 €
• bezdrôtové nabíjanie telefónu (Qi štandard) = 150 €
• lak – metalíza = 550 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 04.02.2019 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Okrem konkurencie z vlastných radov, čiže modelov Citroën Berlingo a Opel Combo, prichádzajú do úvahy modely uvedené v tabuľke. Podobný model ponúka aj Dacia, jej Dokker je naozaj lacný, štartuje na sume 11.790 €. A napr. taký Renault svoj model v tejto triede – Kangoo, už v osobnej verzii neponúka.

Značka / model Peugeot Rifter Fiat Dobló
Ford Tourneo Connect Volkswagen Caddy
Motor 1.5 BlueHDi 1.6 MultiJet 1.5 TDCi EcoBlue 2.0 TDI
Stupeň výbavy GT Line Trekking Trend Comfortline
Pohon predný predný predný predný
Zdvihový objem motora 1499 1598 1498 1968
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 96/3750 88/3750 88/3600 75/2900
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 300/2000 320/1750 270/1750 250/1300
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 186 172 171 172
Zrýchlenie (s) 10,4 12,1 12,6 12,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,4 6,0 5,9 4,6
Emisie CO2 (g/km) 115 157 157 119
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1430 1410 1588 1535
Dĺžka (mm) 4403 4406 4418 4408
Šírka (mm) 1848 1832 1835 1793
Výška (mm) 1878 1895 1854 1822
Rázvor (mm) 2785 2755 2662 2682
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 775 790 1029 750
Záruka 4 roky / 80.000 km 3 roky / 100.000 km 5 rokov / 120.000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 21.690 20.160 25.788 25.512


Rozdiely vo výbavách uvedených v tabuľke si môžte pozrieť v cenníkoch:
Cenník Peugeot Rifter
Cenník Fiat Doblo
Cenník Ford Connect
Cenník Ford Connect Family (akčný model)
Cenník VW Caddy


Záverečné hodnotenie

Celkové dojmy sú pozitívne. Vozidlo vyťažilo z hranatej karosérie maximum. Či už dizajnom alebo vnútorným priestorom. Ten ponúka vysoké sedenie, veľa odkladacích priestorov, výbornú variabilitu a naozaj veľa miesta. Malý volant vás bude presviedčať, že šoférujete oveľa menšie auto. Pravá noha vodiča sa môže niekomu značne opierať o stredovú konzolu, avšak prístroje nad volantom v tomto prípade snáď nebudú vadiť nikomu. A všetkých určite potešia bočné posuvné dvere, vďaka ktorým je prístup k deťom v sedačkách vynikajúci. Batožinový priestor je pripravený previezť aj nezložený kočík – paráda.

Motor je úsporný, len nesmie fúkať protivietor, práca s prevodovou pákou je uspokojivá a podvozok je pripravený na zaťaženie, ktoré bežná rodina ani nevyužije. Na parkovisku ho vďaka výške ľahko nájdete. Svetlá výška porovnateľná s niektorými crossovermi a celkový offroad vzhľad vám pomôžu v sebe nájsť dobrodruha. Máte chuť zbaliť rodinu alebo kamarátov a ísť objavovať svet. Ak chcete len vyššie sedenie, kúpte si crossover. Ak chcete aj veľký priestor kúpte si Rifter, alebo niektorého z jeho súrodencov.


Fotogaléria



Ďalšie testy Peugeot:
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi Allure (10/2017)
Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 (07/2017)
Peugeot 308 1.6 THP GTi (04/2017)
Peugeot 208 1.2 PureTech Allure (09/2015)
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi GT (09/2015)
Peugeot 508 2.2 HDi GT (05/2015)
Peugeot 508 2.0 HDi BVA6 Allure (04/2015)
Peugeot 108 1.2 PureTech Allure (12/2014)
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Allure (11/2014)
Peugeot 308 2.0 BlueHDi Allure (07/2014)
Peugeot 308 1.6 THP Allure (12/2013)
Peugeot 208 1.6 THP GTi (08/2013)
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure (08/2013)
Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (01/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (11/2012)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)


Dňa: 28.02.2019
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]