Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G150 AT Plus Sound Style (10/2020)  Vytlačiť stránku
redaktor: z.ruzicka, 07.12.2020;

Slnečné dni sú už dávno preč, dni sa nám skracujú, počasie je sychravé, ľahko sa dá prepadnúť negatívnej nálade. Do redakcie k nám dorazilo auto, ktoré napriek svojej oceľovo chladnej šedej farbe Polymetal Grey zahrialo moje dni radosťou zo šoférovania. Nasledujúce riadky a v nich moje postrehy sú o benzínovej Mazde 3 G150 s automatickou prevodovkou a paketmi Plus, Sound, Style. testoval Karol Zechmeister







Exteriér a interiér
Pre niekoho krásna, inému sa zdá nezáživná a pre niekoho škaredá pre svoju mohutnú zadnú časť. Akokoľvek ju vnímate, nedá sa jej odoprieť dizajnovú jedinečnosť. Súčasný dizajnový smer Mazdy – Kodo, vo svojej futuristicko-urbanistickej evolúcii priniesol Mazde 3 titul World Car Design of the Year 2020, a tak nadviazala na model MX-5, ktorý ho získal v roku 2016. Ostré tvary sú v kontraste so zaoblenými. Karoséria vďaka tomu zaujímavo pohlcuje a odráža svetlo.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Vonkajšie športové proporcie auta núkajú otázku, ako to bude s praktickou stránkou, priestrannosťou interiéru. Karoséria má oproti konkurencii nižší, klinovitejší tvar, avšak čo stráca dlhou prednou kapotou, nižšou celkovou výškou a zvažujúcou sa strechou, to dobieha v interiéri celkovou dĺžkou vozidla 4,460 m. Kufor je však o niečo menší ako býva zvykom v triede, má 330 l.

Posledné roky sa Mazda opäť začína profilovať ako značka s nádychom prémiovosti, čo je možné na aute hneď vidieť. Kvalitné materiály a nadštandardná ergonómia robia interiér miestom, kde sa dobre cítite a kde chcete byť. Sadnutím za volant ihneď cítiť orientáciu vozidla na vodiča, šofér (nižší či mierne vyšší) si auto oblieka ako dobre ušitý oblek.

Interiér nie je pretekom o čo najviac palcové displeje, o čo najväčší dizajnový výstrelok, o čo najviac odkladacích priestorov, USB portov, LED ambientných osvetlení, o čo najväčší vnútorný priestor pre posádku pri čo najmenšej vonkajšej dĺžke... nechcem tým povedať, žeby toto Mazda vôbec neponúkala, ponúka, no hlavná priorita je úplne inde. Je ňou samotná jazda, športovosť, elegancia, ergonómia, minimalizmus, riadenie, pocit z jazdy v aute, to popísateľné a nepopísateľné, čo oddeľuje autá zaujímavé od tých menej zaujímavých, sterilných.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Cenník vyškrtol možnosť voľby výbav, motorizácia G150 má Mazdou naordinované pakety Plus / Sound / Style, na Vás je už iba voľba farby vozidla, pretože nič viac ani menej sa nedá priplatiť. Kazí jej to cenu „od“. V praxi je však táto „cena od“ u konkurencie ako Colombova žena. Mazda 3 má prakticky v štandarde všetko, čo človek potrebuje. Zoznam štandardnej výbavy je výživný - od komfortných prvkov, cez asistentov až po bezpečnostné systémy, kompletný zoznam je v tabuľke pod článkom.

Na vozidle ma príjemne prekvapilo odhlučnenie, je na veľmi dobrej úrovni - toto skrátka Mazda dlhodobo podceňovala a teraz je to pri 3-ke viac ako v poriadku. Akustický komfort dotvára 12 reproduktorov Bose z paketu Sound. Mazdy dlhodobo patrili k najľahším vozidlám vo svojej triede. Testovaná motorizácia G150 AT má podľa oficiálnych technických dát pohotovostnú hmotnosť 1389 kg, čiže stále je fit.

Atmosférický motor – zreje ako víno?
Hneď na začiatku si odpoviem - áno aj nie. Za rovnako výkonnými benzínovými turbo motormi stráca v šprinte ako aj v pružnom zrýchlení, a je skôr výkonovo porovnateľný so súčasnými cca. 130 až 135-koňovými turbo motormi. Akokoľvek je dvojlitrový benzínový motor G150 so 150-koňmi podarený, atmosférická konštrukcia motora, a z toho prameniace krivky priebehu výkonu a krútiaceho momentu, sa nedajú oklamať. Potrebuje sa dostať do otáčok, po ktorých má mimochodom zdravý hlad, necháva sa ľahko vytáčať a potom pri 4000 ot./min. poteší vrcholom krútiaceho momentu 213 Nm. Nie je to motor typu v 1750 ot./min. zatlačím plynový pedál do podlahy a vystrelím vpred. Treba si podradiť.

Čo stráca na merateľnom zrýchlení, to dobieha v prejave. Vďaka správnemu počtu valcov (4), zdravému objemu 2 litre má príjemne vyvážený chod bez vibrácií so širokým spektrom využiteľných otáčok a gradáciou výkonu. Táto Japonka vyslovene chce, aby ste ju točili do vyšších otáčok, páči sa jej to a ženie vás stále vpred. Je to ako keď si na bežnú chôdzu dáte bežecké topánky, a tie vám automaticky zrýchľujú krok. Ani neviete ako a v pozitívnom zmysle ste zainteresovaný do šoférovania viac ako v inom aute. Otáčky sú váš dobrý kamarát. Eko jazdou pravdepodobne nedosiahnete hodnôt turbo motorov, ale to je v praxi jedno. Keď pôjdete s Mazdou 3 normálne, dynamickejšie, nadspotreba bude mierna.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


V číslach vyjadrené, cesta do práce 4,6 km Bratislavou v miernej premávke si vypýtala 7 l/100 km. Mild-hybrid sústava rekuperovala časť stratenej energie pri spomaľovaní späť a následne štartér-generátor mierne pomáhal pri akcelerácii. Mild hybrid systém však predovšetkým napájal 12V palubnú sieť auta. Pri nižšom zaťažení motor vypína 2 valce, prakticky nepozorovane, až displej toku energií prezrádza jeho 2-valcový chod. Mestská spotreba mild-hybridu je však stále neporovnateľná s hybridnými vozidlami. Na mestskú spotrebu má svoj negatívny vplyv aj hydromeničová automatická prevodovka. Čo sa týka spotreby – nie je to ideál do upchatej mestskej premávky, ale čo sa týka celkového komfortu - lepšej niet. Mimo mesta sa nám to začína obracať – mrštná Mazda 3 je tu ako ryba vo vode. Defenzívne sa dá zajazdiť aj za 5 l/100 km, ale čo je zaujímavejšie, dynamickejšia jazda s vytáčaním si potiahne viac iba o liter, liter a pol. Diaľničné rýchlosti zvláda šesťstupňový automat na príjemných 2650 ot./min. pri triezvej spotrebe 6,2-6,5 l/100 km. Aj v týchto rýchlostiach pri hladkaní plynu motor prepína na dva valce. Počas testu som nepociťoval žeby autu chýbalo viac prevodových stupňov a vracal som ho po vyjazdení jednej nádrže s priemernou spotrebou 6,7 l/100 km.

Bezpečnosť a systémy ochrany posádky
Organizácia Euro NCAP poslala Mazdu 3 naproti svojim bariéram minulý rok. Získala očakávaných 5 hviezd, celkovo sa umiestnila na 7. mieste, v rámci svojej triedy na prvom mieste. Za ochranu dospelých cestujúcich získala 98 %, za ochranu detí 87 %, za ochranu chodcov 81 % a za bezpečnostné systémy 73 %. Viac podrobnejších informácií o výsledkoch testu nájdete v priloženom súbore.

Mazda 3 Euro NCAP výsledky

Obstarávacia cena (spracované dňa 7.12.2020 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G122
19.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G150 AT Plus Sound Style
26.090 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G150 AT Plus Sound Style
26.585 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
elektronický stabilizačný systém (DSC), protiprešmykový systém (TCS), ABS + EBD + EBA, G-Vectoring Control Plus (GVC+), signalizácia núdzového brzdenia (ESS), čelné airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, 3-bodové bezpečnostné pásy pre všetky sedadlá, detekcia poklesu tlaku v pneumatikách, adaptívny tempomat a obmedzovač rýchlosti, úchyty ISOFIX, systém sledovania únavy vodiča (DAA), systém na prevenciu nárazu v mestskej premávke (SCBS) vrátane detekcie chodcov (AEB) + systém varovania pred zrážkou, systém na udržanie jazdného pruhu (LKA), rozpoznávanie dopravných značiek a odporúčanie rýchlosti, systém na sledovanie mŕtvych uhlov (BSM), sledovanie premávky za vozidlom (RCTA), predné a zadné parkovacie senzory, zadná parkovacia digitálna kamera, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel (HBC), elektrická detská poistka, eCall, alarm
Interiér:
látkové čalúnenie sedadiel, koženkové čalúnenie vybraných častí interiéru, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky ovládané okná, vyhrievané predné sedadlá a volant, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, bezkľúčový prístup a štartovanie, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený multifunkčný volant, kožená hlavica radiacej páky, tónované sklá, lakťová opierka na predných a zadných sedadlách, automatické stmievanie vnútorného a vonkajšieho spätného zrkadla na strane vodiča, tmavo tónované bočné okná a okno piatych dverí, dažďový a svetelný senzor
Prístrojový panel a infotainment:
farebný projekčný head-up displej, palubný počítač, digitálny prístrojový štít, 8,8-palcový širokouhlý stredový displej, Android Auto a Apple Car Play, navigácia, USB, Bluetooth, pack Bose 12 reproduktorov s technológiami BassMatch - umiestnenie bass reproduktorov do spodnej časti rohov A-stĺpikov, Audio Pilot - automatická úprava hlasitosti audiosystému podľa rýchlosti a hluku okolia, Centerpoint - úprava vstupného stereo signálu na priestorový viackanálový zvuk
Exteriér:
predné LED svetlomety, LED denné svietenie, 18" disky kolies z ľahkých zliatin, nárazníky vo farbe karosérie, predný podnárazník a zadný difúzor v čiernej farbe, kryty vonkajších spätných zrkadiel a kľučky dverí vo farbe karosérie, odmrazovanie stieračov, zadný stierač
Výbava za príplatok k základnej cene: • Metalický/perleťový lak = 495 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 7.12.2020 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
Vzhľadom na to, že v nižšej strednej triede sa okrem Mazdy 3 nenachádza žiadny podobne výkonný športovejšie ladený hatchback s atmosférickým motorom, povolil som mierne uzdu fantázii.

O Mazdách sa zvykne hovoriť, že sú to japonské BMW. Mníchovské "Freude am Fahren" má v Japonsku hirošimské „Jinba Ittai“. So súčasnou generáciou radu 1 (F40) prišla Jednotka o pohon zadnej nápravy, interiér Mazdy 3 sa poriadne vyšvihol, rozmerovo sú si viac ako podobné, tak prečo ich neporovnať? Základnú cenu majú podobnú, akurát auto s vrtuľou na kapote nebude mať ani jeden príplatok zo svojho 28 stranového cenníka.
Toyota Corolla Hybrid si svoje miesto v mojej tabuľke zaslúžila okrem iného príkladnou úspornosťou v zhustenom mestskom a prímestskom prostredí. Pre časté dlhšie diaľničné trasy by som odporúčal skôr iné auto.
Aké by to bolo porovnanie áut strednej nižšej triedy ak by tam nebol VW Golf? Súčasná ôsma generácia vsadením na digitalizáciu, ovládanie mnohých funkcii niekde hlboko v menu, polarizujúco vnímanou kvalitou interiéru síce už nebude Golfom pre prakticky každého, ale stále ponúka tradične dobrú priestorovú úžitkovú hodnotu kombinovanú s dobrými jazdnými vlastnosťami. Za lepšie vybavené auto si treba siahnuť hlbšie do vrecka.
Napriek svojej vyššej základnej cene, Mazda 3 G150 pri porovnaní s konkurenciou ponúka pomerne dosť muziky za dané peniaze (teraz nemám na mysli len audiosystém Bose). Porovnávaná konkurencia vie byť aj lacnejšia, ale v tom prípade aj podstatne menej vybavená.

Mazda 3 BMW 1 Toyota Corolla VW Golf
Značka a model Mazda 3 BMW rad 1 Toyota Corolla VW Golf
Motor 2.0 Skyactiv-G150 AT 118i AT 1.8 Hybrid e-CVT 1.5 eTSI ACT DSG
Stupeň výbavy Plus / Sound / Style - Executive Style
Zdvihový objem motora 1998 1499 1798 1498
Uloženie / počet valcov R/4 R/3 R/4 R/4
Preplňovanie nie áno nie áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 110/6000 100/4500 90/5000 110/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 213/4000 220/1500-4100 230/3000 250/1500-3500
Úroveň elektrifikácie pohonu mild hybrid - hybrid mild hybrid
Prevodovka 6-stupňová automatická s hydromeničom 7-stupňová automatická dvojspojková CVT 7-stupňová automatická dvojspojková
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/h) 210 213 180 224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,5 8,8 10,9 8,5
Priemerná spotreba NEDC (l/100 km) 5,4 4,5 3,45 4,7
Priemerná spotreba WLTP (l/100 km) 6,4-6,5 5,6-6,6 4,5-4,9 5,9
Dĺžka (mm) 4460 4319 4370 4284
Šírka (mm) 1795 1799 1790 1789
Výška (mm) 1435 1434 1435 1491
Rázvor (mm) 2700 2670 2640 2619
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 330/1019 380/1200 361/1052 381/1237
Cena modelu bez príplatkov (€) 27.740 26.990 28.070 26.560
Akčná cena (€) 26.090 - 26.570 24.060
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.585 36.230 27.470 29.130


Rozdiely vo výbavách uvedených v tabuľke si môžete pozrieť v cenníkoch:
Cenník Mazda 3
Cenník BMW rad 1
Cenník Toyota Corolla
Cenník VW Golf


Záverečné hodnotenie
Mazda 3 zostala sama sebou. Nechce byť univerzálnym autom pre masy. Podobať sa ako vajce inému vajcu. To, čo stráca na praktickosti, to vracia radosťou z používania. Je stále tou športovejšou, hravejšou, a v tejto generácii aj v interiéri, luxusnejšou alternatívou. Pre mladé rodiny s deťmi nebude ideálnym primárnym autom, no vďaka svojej dĺžke vie byť aj praktická. Veľmi dobre kombinuje bezpečnosť a komfort so športovosťou, a tak sa s ňou príjemne jazdia kľukaté okresky, ako aj rýchle tiché diaľničné presuny. Keď sa mierne vytočí do otáčok, tak aj slušne ťahá a nepýta za to veľa paliva.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy značky Mazda:
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G194 AT Attraction (10/2020)
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D175 AWD Revolution TOP (03/2018)
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD Attraction (01/2018)
Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (12/2017)
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (08/2016)
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 Revolution (10/2015)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction AWD (08/2015)
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction (05/2015)
Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D A/T Attraction (05/2013)
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)
Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)


Dňa: 07.12.2020
Redaktor: Zdenko Ružička
Foto: Zdenko Ružička

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]