Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction (05/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 23.06.2015;

Po Corse tu máme opäť niečo menšie, stvorené na potulky mestom. Týždeň v redakcii sme si užívali novinku od japonskej značky, novú Mazdu 2. Táto malá "sympaťáčka" bola vybavená benzínovým atmosférickým agregátom 1.5 Skyactiv-G90 s automatickou 6-stupňovou prevodovkou vo výbavovom stupni Attraction.
testoval Jaroslav Čík





Vyššia trieda v menšom balení

Nová, v poradí tretia generácia modelu Mazda 2, nesúca typové označenie DJ, sa na našom trhu objavila v úvode tohto roka. Svojim príchodom nahradila obľúbenú druhú generáciu s typovým označením DE, v našich končinách predávanú od jesene 2007 do konca minulého roka. Prvá generácia 2-ky (typ DY) v slovenských showroomoch pôsobila v rokoch 2003-2007. Mazda má ale v tomto segmente oveľa bohatšie skúsenosti, pred 2-kou mala v ponuke model Demio (1998-2002) či obľúbený model 121 v troch generáciách DA, DB a JASM/JBSM (1988-2002).

Exteriér
Dizajn novej 2-ky vychádza z konceptu Hazumi, predstaveného na minuloročnom ženevskom autosalóne. Rovnako ako posledné tri novinky z dielne značky (3, 6 a CX-5), aj 2-ka nesie aktuálny, príťažlivý dizajnový štýl KODO - duša pohybu, ktorý v sebe spája pohyb s krásou a silou prírody. Predku dominuje po vzore väčšej 3-ky veľká, kolmo usadená, päťuholníková maska s chrómovaným lemovaním, susediaca priamo s reflektormi. Denné LED svetlá a rovnako tak plnohodnotné LED predné svetlá nájdeme však až v predposlednom stupni výbavy Revolution, čo je trochu škoda.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Celková dĺžka vozidla narástla o 140 mm (4 060 mm), šírka sa nezmenila (1 695 mm) a výška narástla o 20 mm (1 495 mm) a zväčšil sa aj rázvor o 80 mm (2 570 mm). Okrem základných rozmerov sa oproti predchádzajúcej generácii prepracovali aj proporcie. Mazda sa vydala úplne odlišnou cestou obstavania vnútorného priestoru ako väčšina konkurentov. Predná náprava sa posunula o 80 mm dopredu, zatiaľ čo A-stĺpiky sú naopak posunuté o 80 mm dozadu. Kabína je tak usadená viac dozadu, čo evokuje pohyb vpred. Spolu s kratšími prevismi, väčšími kolesami, širším rozchodom a menšou medzerou medzi kolesami a podbehmi vyzerá nová Mazda2 pevne usadená na ceste.

Aj keď vnímanie dizajnu je veľmi subjektívne, musím priznať, že nová 2-ka sa po tejto stránke veľmi vydarila a pôsobí dynamicky a zároveň elegantne. Svojim zjavom momentálne patrí k najkrajším autám vo svojej triede. Akurát by som ju obliekol do inej, výraznejšej farby ako napr. tradičnej prémiovej červenej Red Soul. Výraznú zelenú z predchádzajúcej generácie v ponuke už nenájdete.

Interiér
zväčšiť obrázok Veľmi dobrý dojem na mňa 2-ka urobila aj po usadnutí za volant, pocitovo som si pripadal ako vo vozidle z vyššieho segmentu. Niet sa čo čudovať, veď základ je prebratý od väčšieho súrodenca, Mazdy 3. Ako napr. výborný kožený volant s integrovanými ovládačmi (audiosystém, handsfree s Bluetooth a tempomat) alebo športový prístrojový panel s analógovým rýchlomerom uprostred obklopený dvomi displejmi. Na ľavom nájdete menej prehľadný a pri slnečnom počasí horšie čitateľný otáčkomer a vpravo palubný počítač.

Samozrejmosťou je aj multimediálny systém Mazda Connect s veľkou 7" farebnou obrazovkou, vďaka ktorému sa zredukovali ovládacie prvky na stredovej konzole a zostalo len to najdôležitejšie ako napr. panel klimatizácie či informačný panel s indikáciou nezapnutých bezpečnostných pásov. Pochváliť musím rozlíšenie displeja, rovnako tak jeho užívateľské rozhranie a grafické prevedenie. Napriek tomu, že obrazovka je umiestnená navrchu palubnej dosky, nijako neprekáža vo výhľade a je presne v zornom uhle bez nutnosti skláňať zrak ako u displejov niektorých konkurentov. Multimediálny systém dokáže využívať aplikácie zo smartfónu ako napr. internetové rádiá, prehrať uložené skladby a podobne. Mazda výborne vymyslela aj možnosť dodatočného dokúpenia navigácie, ktorá sa dá do systému jednoducho "doinštalovať" aj kedykoľvek neskôr po zakúpení vozidla. Nechýba citlivo a rýchlo reagujúce dotykové ovládanie, ktoré je však kvôli bezpečnosti dostupné iba pokiaľ nie ste s autom v pohybe. To ale vôbec neprekáža, nakoľko 2-ka disponuje, rovnako ako jej väčší súrodenci, vynikajúcim otočným ovládačom HMI Commander na stredovom tuneli, na ktorý si dokážete zvyknúť veľmi rýchlo a podľa mňa je táto kombinácia najlepším možným riešením.

Na palubnej doske síce nenájdete mäkčené plasty, ale použité tvrdé nepôsobia vôbec lacno. Dielenské spracovanie je na dobrej úrovni a na jednotku je aj ergonómia a chod všetkých ovládačov. Chválim aj zaujímavý obklad palubnej dosky, ktorý pôsobí ako lesklý lakovaný plast, ale vďaka pogumovanej štruktúre na povrchu so vzorom včelích plástov, nebude náchylný na nepekné otlačky prstov. Odkladacích priestorov je dostatok, okrem drobností si do predných dverí bez problémov odložíte aj väčšiu fľašu (do zadných nedáte nič), v stredovom tuneli nechýba priečinok na peňaženku alebo smartfón a tiež držiaky na dva poháre či menšie fľaše, puzdro na okuliare v strope chýba.

zväčšiť obrázok Na svoju triedu poskytuje 2-ka v kabíne viac než dostatok priestoru, či už na predných alebo zadných delených sedadlách. Za volantom som si vďaka dobrému rozsahu nastavenia sedadla a volantu dokázal nastaviť ideálnu polohu s dobrým výhľadom dopredu aj dozadu, zato nastavenie výšky na spolujazdcovom sedadle chýba a sedí sa tu ako na stoličke. Dozadu sa pohodlne zmestia dvaja priemerne vysokí dospelí pasažieri a na chýbajúci priestor na kolená alebo hlavy sa určite sťažovať nebudú. Mazda udáva, že 2-ka sa vnútri v úrovni ramien rozšírila o 12 mm, o 6 mm sa zväčšila vzdialenosť cestujúcich od dverí, medzi vodičom a spolujazdcom je o 20 mm viac miesta a stredová konzola je o 12 mm širšia. Uvítal by som tu lakťovú opierku, rovnako tak vpredu. Aspoň tá predná sa dá dokúpiť, aj keď iba dodatočne ako príslušenstvo u autorizovaného predajcu.

S batožinovým priestorom o objeme 280 litrov (v základnom prevedení po plato), síce nedosahuje na lídrov v tomto ohľade, kde kraľuje Škoda Fabia či Hyundai i20, ale ani nijako nevybočuje z priemeru. Bežné nákupy tak do neho bez problémov umiestnite, mínusom je akurát vyššia nakladacia hrana. Vyskúšal som aj prevoz horského bicykla, samozrejme bez demontáže predného kolesa a sklopenia operadiel to nešlo. Pri nakladaní trochu prekážal odskok sedadiel od podlahy. Ak budete mať "šťastie" a dostane defekt, budete si musieť vystačiť iba so setom na opravu, ktorá je umiestnená pod krytom podlahy.

Motor, prevodovka, jazda
zväčšiť obrázok Mazda zostáva aj v dnešných časoch downsizingu, kedy sa väčšina výrobcov predháňa, kto vyrobí lepší a úspornejší motor s menším objemom a menším počtom valcov, rovnako ako pri svojich ostatných modeloch, aj pri novej 2-ke nekonvenčná. Pod kapotou testovaného vozidla bol totižto osadený benzínový atmosférický 4-valec 1.5 Skyactiv-G s priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom 14:1, dosahujúci maximálny výkon 66 kW (90 koní). A ani základný agregát z ponuky nedisponuje menším objemom, akurát s o niečo slabším výkonom 55 kW (75 koní). Rovnaký objem má aj najsilnejšia benzínová jednotka s výkonom 85 kW (115 koní). Bude ale mať väčší objem na malé mestské auto nejaký negatívy dopad? Obavy tu nie sú vôbec na mieste, na zvýšenej hmotnosti vozidla a spotrebe sa to nijako nepodpísalo.

Skôr naopak, benzínovú 1.5-ku musím len pochváliť. Správa sa veľmi kultivovane a poskytuje dostatočný ťah bez odvrávania už od spodného spektra otáčok, ktorý postupne narastá. Pri rozjazde sa stačí len jemne oprieť o plynový pedál a 2-ka s absolútnou ľahkosťou a rýchlosťou vyštartuje vpred. S vyššími otáčkami narastá úroveň hluku, ale pokiaľ nie ste pretekár, červené pásmo ani nebudete potrebovať navštevovať. Na bežné, ale aj svižné presuny, vám bohato postačí držať sa do hranice 3500 ot./min. Aj pri predbiehaní. Zaujímavosťou je systém rýchleho ohrevu studeného motora, kedy po naštartovaní vyskočia otáčky pri voľnobehu na krátky čas o niečo vyššie.

zväčšiť obrázok Agregát bol spriahnutý s automatickou 6-stupňovou prevodovkou s hydrodynamickým meničom Skyactiv-Drive, ktorá je veľmi návyková, najmä ak sa často pohybujete v meste. Pokiaľ budete citlivo narábať s plynovým pedálom, o preraďovaní nebudete ani vedieť. Samozrejmosťou je možné voliť rýchlosti aj manuálne pohybom vpred a vzad voličom radiacej páky. Tento režim som si vyskúšal v stúpaní na Veľkú Javorinu a bol som milo prekvapený rýchlosťou jej pohotových a jemných reakcií. Okrem toho disponuje aj športovým režimom S, ktorý posunie hranicu preraďovania do červeného pásma a bude držať vyššie otáčky motora v blízkosti najvyššieho krútiaceho momentu. Pokiaľ máte volič v automatickom režime Drive, na palubnom displeji neuvidíte akú rýchlosť má prevodovka práve "zaradenú", iba písmeno D, čo je trochu škoda. Nevýhoda je aj obmedzenie v možnostiach individualizácie, automatická prevodovka sa dodáva výhradne s testovaným motorom a jediným možným stupňom výbavy Attraction. Pokiaľ vám niečo z toho nevyhovuje, jednoducho máte smolu.

Kombinácie benzínových agregátov a klasickej automatickej prevodovky mali v minulosti za následok zvýšenú spotrebu paliva. To ale neplatí v tomto prípade. Počas týždňa som s novou 2-kou prešiel 544 km a pri odovzdaní vozidla mi palubný počítač zobrazoval dojazd ďalších 123 km. Nejazdil som vôbec defenzívne a nakoľko som sa snažil zistiť spotreby pri rôznych režimoch, bol som nútený údaj s priemernou spotrebou resetovať. Hneď prvú jazdu od predajcu z bratislavskej Petržalky do redakcie cez diaľničný mestský obchvat a zopár preplnených svetelných križovatiek 2-ka zvládla s priemernou spotrebou 5,6 l/100 km. Tradičná cca 14 km dlhá ranná cesta do práce z Pezinka na okraj Bratislavy si vypýtala 5,3 litra benzínu na 100 km. Rovnakú spotrebu som dosiahol aj na diaľnici na úseku s obmedzenou rýchlosťou 110 km/h medzi Sencom a Trnavou. Následne z Trnavy do Nového mesta nad Váhom, už bez obmedzenia som zapnutým tempomatom na rýchlosti 130 km/h, palubný počítač zobrazil dosiahnutú spotrebu 6,5 l/100 km. Výrobcom udávanú tabuľkovú kombinovanú spotrebu 4,8 l/100 bude asi problém dosiahnuť, ale v priemere by ste sa mali do 6-tich litrov asi zmestiť. Musím spomenúť aj fakt, že som na test dostal úplne nové surové auto. Mazda tak jasne dokazuje, že dokáže bez problémov držať krok s konkurenciou aj v ekonomike prevádzky bez downsizingu. Svoju cestu nazýva rightsizing, a za tento smer dostáva odo mňa pochvalu. Otáčky motora pri jednotlivých rýchlostiach sú uvedené v tabuľke nižšie.

50 km/h 5. stupeň 1100 ot./min.
60 km/h 6. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1950 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2450 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2900 ot./min.

Podvozok
zväčšiť obrázok Tradičný model použitých náprav zostal nezmenený. Predok tvorí nezávislé zavesenie kolies McPherson a vzadu pracuje polotuhá náprava s vlečenými ramenami. Tretia generácia 2-ky ale dostala novú geometriu zavesenia kolies, nové umiestnenie zadných vodiacich ramien a strmší prevod vedenia poskytujú presnejší a agilnejší jazdný prejav a zlepšujú pocit spojenia vodiča s automobilom. Výsledkom je sebaisté správanie na ceste vo vyšších rýchlostiach aj pri ostrejších prejazdoch zákrutami. Ak sa prepnete do režimu Sport, stabilizačný systém naskočí do benevolentnejšieho režimu a dovolí vám prekvapivo viac.

Nová 2-ka je prvou Mazdou, ktorá dostala predné aj zadné tlmiče s riadeným trením, čím sa spresňujú prvotné reakcie na otočenie volantom. Použité tlmiče prispievajú aj k slušnému komfortu, podvozok si dobre poradí s väčšinou nerovností na našich nekvalitných cestách, takže sa nemusíte obávať nepríjemného natriasania či rázov v kabíne. Riadenie je presné s dobrou odozvou a oproti predchodcovi strmšie (prevod riadenia sa skrátil z 15:1 na 14,7:1), takže sa s volantom toľko nenarobíte. Chválim aj dobre dávkovateľné, dostatočne výkonné, brzdy. Keď to zhrniem, nová 2-ka patrí k najlepšie ovládateľným vozidlám vo svojom segmente.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Najmenšia Mazda z aktuálneho portfólia sa už stihla podrobiť európskym testom bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP. Na najvyšší stupienok však nedosiahla, do plného počtu jej chýba jedna hviezdička. Za ochranu posádky ale získala vysoké hodnotenie 86%, rovnako tak za ochranu detí 78% a takisto aj za ochranu chodcov 84%. Zrážka jednej hviezdičky prišla za slabšie bezpečnostné systémy, kde získala len 64%.

Mazda 2 je vybavená od základného stupňa výbavy Emotion kompletnou bezpečnostnou výbavou od ABS s elektronickým rozdeľovaným brzdnej sily EBD, brzdovým asistentom, elektronickým stabilizačným systémom DSC s protipreklzovým systémom TCS, signalizáciou núdzového brzdenia ESS a šesticou airbagov (čelné, bočné vpredu a hlavové pre posádku vpredu a vzadu).

Tretí v poradí, nami testovaný, stupeň Attraction pridáva systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDWS, ktorý vás pri vybočení z pruhu bez použitia smerovky upozorní zvukovou signalizáciou z reproduktora a impulzom do volantu. Ak je pre vás bezpečnosť prioritou číslo jeden a chcete viac, musíte siahnuť až po najvyššej výbave Revolution TOP (nižšie stupne sa dovybaviť nedajú). Tá má navyše systém SCBS (Smart City Brake Support) na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do rýchlosti 30 km/h (v kolónach a podobne). V rýchlostiach do 15 km/h je schopný úplne zastaviť automobil a zamedziť kolízii, v rýchlosti medzi 15 a 30 km/h svojim účinkom do veľkej miery eliminovať následky havárie. Nechýba ani systém RVM (systém sledovania výjazdu z jazdného pruhu a systém sledovania obsadenosti jazdného pruhu - mŕtveho uhla) so zvukovou a vizuálnou signalizáciou v spätných zrkadlách a najvyšší výbavový stupeň pridáva aj funkciu HBC na automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel.


Obstarávacia cena (spracované dňa 15.05.2015)

Najnižšia cena:
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G75
10.590 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 Attraction A/T
15.490 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction
15.900 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HLA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne hlavové opierky vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka a madlo ručnej brzdy potiahnuté kožou, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, dotykový farebný TFT displej, 4 reproduktory, port USB a AUX, Bluetooth, HMI ovládač
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, zatmavené okná od B-stĺpika bočné a zadné, predné hmlovky, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 185/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 410 €


Porovnanie s konkurenciou
(spracované: 15.05.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Mazda 2 Opel Corsa Hyundai i20 Toyota Yaris
Značka a model Mazda 2 Opel Corsa Hyundai i20 Toyota Yaris
Motor 1.5 Skyactiv-G90 1.4 1.4i 1.33 Dual VVT-i
Stupeň výbavy Attraction Cosmo Comfort Premium
Zdvihový objem motora 1496 1398 1368 1329
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 66/6000 66/6000 73/6000 73/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 148/4000 130/4000 133,4/3500 125/4000
Prevodovka automatická 6-stupňová 6-stupňová 4-stupňová variátorová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 177 170 170 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 12 13,9 13,2 12,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,8 5,9 6,2 5,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1000 1139 1025 1035
Dĺžka (mm) 4060 4021 4035 3885
Šírka (mm) 1983 1736 1734 1695
Výška (mm) 1495 1481 1474 1510
Rázvor (mm) 2570 2510 2570 2510
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 280/950 285/1120 326/1042 286/768
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.490 12.290 12.890 14.140
Akčná cena (€) - 10.790 12.390 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 15.900 13.830 13.290 14.820

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Opel Corsa
  • má navyše:-
    nemá: systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), kruhový ovládač HMI na stredovej konzole na obsluhu rádia, telefónu a nastavenie funkcií vozidla, elektricky ovládané zadné okná

  • Hyundai i20
  • má navyše: zadné parkovacie senzory, dojazdové rezervné koleso (Mazda 2 má opravnú lepiacu sadu), 16" disky kolies (Mazda 2 má 15"), organizér batožinového priestoru a fixačná sieť
    nemá: 7" farebný displej s dotykovým ovládaním, kruhový ovládač HMI na stredovej konzole na obsluhu rádia, telefónu a nastavenie funkcií vozidla, zatmavené zadné a bočné sklá

  • Toyota Yaris
  • má navyše: spätnú parkovaciu kameru, airbag kolenný (vodiča), 6 reproduktorov (Mazda 2 má 4), prednú lakťová opierku, svetlá denného svietenia LED, zadné LED svetlá, 16" disky kolies (Mazda 2 má 15")
    nemá: elektricky ovládané zadné okná, tempomat, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS)



    Záverečné hodnotenie

    Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že svojou veľkosťou nová 2-ka konkuruje trom nováčikom v segmente (Škoda Fabia, Hyundai i20 a Opel Corsa), svojim prevedením sa snaží ponúknuť zákazníkom, pre ktorých cena nie je priorita číslo jeden, niečo viac. Najmenšia Mazda ponúka kvalitný šoférsky základ z vyšších tried, či už sa jedná o sebaistý podvozok, kvalitne pôsobiaci interiér alebo dostatočne výkonný a úsporný agregát s poriadnym objemom v kombinácii s komfortnou a rýchlou automatickou prevodovkou. Do vienka navyše dostala aj príťažlivé sexi krivky. Mínusom je však veľmi obmedzená možnosť individualizácie a vyššia cena.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Ostatné testy značky Mazda:
    Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
    Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction (05/2013)
    Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
    Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)

    Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)

    Dňa: 23.06.2015
    Text a foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]