Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda Jazz 1.5 e:HEV Elegance (12/2020)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 23.12.2020;

Mikuláš nám nadelil na týždeň štvrtú generáciu modelu Jazz od Hondy. A tak sme si v adventnom čase vyskúšali jeho nový hybridný pohon s výbavou Elegance. testoval Karol Zechmeister





Hybridný krok

Mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid, elektrina, vodík a starý dobrý spaľovák. Výrobcovia ponúkajú široké možnosti pohonu svojich modelov. Drahá technika si našla cestu aj do tých najmenších tried. Takmer každá značka, aby splnila prísne flotilové hodnoty vypúšťaných emisií, musí prísť s technikou znižovania spotreby.

Výnimkou nie je ani Honda, ktorá ponúka svoj obľúbený SUV model CR-V od poslednej generácie aj v hybridnej verzii. A práve toto postihlo aj najmenší model Jazz. S tým rozdielom, že štvrtá generácia tohto modelu sa spolieha výhradné na hybridný pohon. S prvou generáciou, ktorá sa na Slovensku predávala od roku 2002, som sa osobne nestretol, ale jej druhá
a tretia generácia na mňa urobili pozitívny dojem. Poďme sa pozrieť na tú štvrtú.

Exteriér
Či už exteriérom alebo interiérom, Honda Jazz sa vždy pohybovala na hranici medzi malým MPV a hatchbackom. Inak tomu nie je ani teraz. Silueta je takmer nezmenená. Dizajn sa zmenil len evolučne. Každou generáciou stráca model na dynamickosti. Predné svetlomety boli úzke a podlhovasté, teraz sú väčšie a zaoblené. Zadné svetlomety vertikálne lemovali veko, teraz sú horizontálne vsadené pod okno. Zaujímavo pôsobí horná časť masky chladiča nadväzujúca na kapotu. Akoby vozidlo dávalo najavo, čo sa skrýva pod ňou – evokuje dojem elektromobilu. O eleganciu celku sa stará biela perleťová farba karosérie. Je naozaj pekná, stojí 660 €. Auto vyzerá moderne a nadčasovo. Kto sa chce odlíšiť väčšou svetlou výškou, môže. Jazz sa ponúka v novej generácii aj vo verzii Crosstar. Vyznačuje sa robustnejším dizajnom v štýle SUV a je určená vyznávačom aktívneho životného štýlu. Stojí 23.990 €.

Interiér
Vo vnútri ma ako prvé zaujme dvojramenný volant s bielymi tlačidlami. Biela je aj z malej časti prevodová páka a jej okolie, a rámiky okolo skvelých držiakov na nápoje na bokoch. Multifunkčný displej pred volantom lemujú ukazovatele nabitia trakčného akumulátora a stavu paliva, zobrazuje všetko potrebné a zorientovať sa v ňom chvíľu trvá. Vodič si môže samozrejme zvoliť z viacerých možností. Stredový displej kombinuje dotykové ovládanie s hardvérovým, dokonca tu ostal aj otočný ovládač hlasitosti - super. Ponúka svižné reakcie, veľmi dobré rozlíšenie a prehľadné menu, ktoré si môže takisto vodič usporiadať podľa svojich preferencií - podobne, ako sme zvyknutí na smartfónoch. Spárovanie s telefónom je intuitívne a prehrávanie hudby z USB média ideálne. Páči sa mi výber pozadí hodín. Toto si tu nechá zobrazené asi málokto, ale Asimo pozdravuje.

Chválim klasický panel ventilácie. Tlačidlá sú dostatočne vystúpené a každá zmena sa ukáže aj hore na dotykovom displeji – ideálne. Snáď len klikanie otočných ovládačov by mohlo byť tichšie. Hardvérové tlačidlo má aj regulácia podsvietenia združeného displeja, táto vymoženosť tiež pomaly odchádza do zabudnutia resp. niekam hlboko do zákutí menu. V zime poteší aj trojstupňové vyhrievanie predných sedadiel s rýchlym nástupom. Nad odkladacím priestorom pred pákou sú dva USB vstupy (jeden je nabíjací), čo je už bežné, a 12 V zásuvka, tá už taká bežná nie je. Odkladacie možnosti sú v stredovom tuneli aj pod lakťovou opierkou. Pred spolujazdcom sú dve schránky. Tá horná je potiahnutá kožou. Materiály prístrojovej dosky sú tvrdé, ale pôsobia kvalitne. Rovnako tak látkovo-kožené čalúnenie sedadiel. Ani pri moje výške 195 cm sa tu necítim stiesnene, pravému kolenu nič nezavadzia.

Vzadu je to aj v tejto generácii magické. Za seba si sadám s veľkým prehľadom. Ak ste postrehli moju výšku, tak verte, že toto v iných modeloch v tejto triede vôbec nie je samozrejmé. Tam mám občas problém si sadnúť aj za oveľa menších kolegov. Takže túto skutočnosť považujem za najväčšie pozitívum Hondy Jazz. Nakoľko je stále palivová nádrž pod prednými sedadlami, aj teraz sa dajú sedáky vyklopiť nahor. A po sklopení operadiel sa pekne porúčajú k podlahe, takže vznikne rovná podlaha s batožinovým priestorom. Ten má 304 litrov, čo je mimochodom o 50 litrov menej ako v minulej generácii – vysvetlenie ponúka text o pohone nižšie. Prepravná kapacita je dobre využiteľná vďaka pravidelnému otvoru, takmer kolmému zadnému veku a nízkej nakladacej hrane. Okrem dvoch háčikov ponúka aj dve úchytné oká a hlavne hlbokú schránku pod dnom, ktorá sa dá vďaka odtokom pri zašpinený umyť vodou.

Pohon a dojmy z jazdy
Najväčšia zmena v porovnaní s minulou generáciou nastala pri pohone. Ten je teraz už len hybridný. Systém je tvorený spaľovacím štvorvalcovým motorom s objemom 1498 ccm s maximálnym výkonom 72 kW pri 5500 až 6400 ot./min. (max. krútiaci moment 131 Nm pri 4500 – 5000 ot./min.) a elektromotorom s maximálnym výkonom 80 kW (253 Nm).

Jazz tak ponúka tri režimy jazdy, ktoré si reguluje sám. Vodič vidí na združenom displeji akurát kontrolku EV v elektrickom režime alebo si môže zobraziť toky energie. Spaľovací motor tu ale primárne cez motor-generátor dobíja akumulátor umiestnený za zadnými sedadlami (preto ten menší batožinový priestor oproti predchodcovi a malý otvor prívodu vzduchu na pravej strane). Akumulátor ale nie je veľký a tak motor ide prakticky stále. Pri zapnutej klíme vypína naozaj sporadicky. Aj keď bol akumulátor nabitý na 9 dielikov z 10-tich, prešiel som na elektrinu približne len 500 metrov. Väčšinou sa nabitie pohybovalo od 3 do 5 dielikov. Vysávačový efekt pri zrýchľovaní tu nie je až taký veľký, dokonca systém simuluje schodové preraďovanie, aj keď sa výkon prenáša na kolesá cez elektronicky riadenú prevodovku e-CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru s pevným prevodom. Dostaví sa tu efekt nezrýchľovania pri vytočenom motore, ale pri pohľade na rýchlomer to nie je vôbec zlé - hlavne v meste, kam primárne Jazz patrí.

Vozidlo pri uvoľnení plynového pedála rekuperuje a dobíja akumulátor, takže nejaké veľké plachtenie nečakajte. Ak preradíte páku do polohy B, tak dokážete pri naučenom odhade jazdiť aj bez brzdového pedála. Vtedy auto spomaľuje naozaj výrazne. Mimochodom páka by si zaslúžila jemnejší chod v kulise a kožené prevedenie - toto gumové pôsobí trochu lacno a nie je príliš príjemné na dotyk.

Pri hybride akosi automaticky čakáte nízku spotrebu. Tu som sa jej pri krátkych (5 km) ranných jazdách do redakcie nedočkal. Spotreba sa pohybovala od 6,1 do 7,3 / 100 km. Tá najvyššia hodnota zahŕňa dva svižnejšie rozbehy s križovatiek. Vonkajšie teploty sa pohybovali od 2 do 5-tich stupňov, takže ani nemrzlo... Ale pri dlhšej jazde mestom sa dá dosiahnuť aj spotreba v rozmedzí 4,6 - 5,1/ 100 km.

Vyrážam za mesto. Ešte v rámci obchvatu dosahujem najmenšiu spotrebu počas testu – 4,0 l / 100 km. Pri výjazde z mesta nulujem ukazovateľ, nastavujem tempomat na 140 km/h a pri výjazde Kúty odčítam spotrebu 7,9 l / 100 km. To isté opačne – pri príjazde do Bratislavy vidím číslo 7,1 l / 100 km. Výkonovo sa však ani tu Jazz pri bežnom cestovaní nestratí. Nezaznamenal som ani zvýšený hluk v kabíne. Trasa BA - výjazd na TT diaľnicou skončila spotrebou 6,0 l / 100 km a následne okresné cesty smerom na Dechtice a späť 5,4 l / 100 km.

Väčšinou som jazdil v režime ECON, ktorý upravuje systém klimatizácie a reakciu plynového pedála. Možno aj preto tie vyššie spotreby - paradoxne. Lebo pre splynutie s davom v premávke je potrebné viac šliapať na pedál. Po každej jazde čaká vodiča ekonomické vyhodnotenie jazdy v podobe rastliniek.

Lenže potom ma to jazdenie na spotrebu prestalo baviť a na okresných, zvlnených a zakrútených cestách ukázal Jazz, že mu nie je cudzie ani agresívnejšie zaobchádzanie. Zvuk motora bol zrazu v súlade s povahou jazdy. Stabilný podvozok je naladený skvele. Komfortne prechádza nerovnosti, do interiéru sa prenášajú len tlmené zvuky. Vozidlo malo obuté zimné pneumatiky Goodyear s rozmerom 185/60 R 15. Náklony sú o niečo väčšie ako pri nižších modeloch, ale na svižné rodinné vozenie je to všetko v medziach normálu. Test som ukončil po 425 km so spotrebou 6,3 l / 100 km. Dojazd bol vtedy podľa ukazovateľa ešte 172 km.

Sedí sa tu vyššie ako v iných vozidlách tejto triedy. Veľkú pochvalu si zaslúži výhľad cez rozdvojené A-stĺpiky. Rodinný život s deťmi v autosedačkách uľahčujú takmer kolmo sa otvárajúce bočné dvere aj stropné LED osvetlenie interiéru. Chytrým riešením je odkladacie vrecko na zadnej strane predných operadiel pre telefóny zadných cestujúcich. V noci potešia aj výborne svietiace LED hlavné svetlomety. Navigáciu má až vyššia výbava, tu sa nachádza v menu len kompas. V združenom displeji sú svetové strany po anglicky, na stredovom po slovensky. Áno, aj toto si dokáže všimnúť dieťa zo zadného sedadla. Dospelák si zasa všimne skutočnosť, že auto treba odomknúť klasicky diaľkovým ovládačom, ten si dať následne najlepšie hneď do vačku (aby ste ho pri vystupovaní nezabudli v stredovej konzole) a následne naštartovať tlačidlom. Bezkľúčový vstup má tiež až vyššia výbava Executive. Zato detská poistka zadných dverí tu nechýba.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP bol Jazz ohodnotený maximom – piatimi hviezdičkami. Výsledky sú nasledovné: za ochranu dospelých získal model 87 %, za ochranu detí 83 % a za ochranu chodcov 80 %. Bezpečnostné systémy boli ohodnotené na 76 %.

Ako prvé vodič vníma načítanie dopravných značiek a udržanie auta v pruhu. Pokiaľ vodič nechce, aby mu volant tancoval aj v meste v ruke, musí po každom naštartovaní vľavo pod volantom vyvolať hardvérovým tlačidlom menu v združenom displeji a následne tlačidlami na volante systém deaktivovať. Rovnako sa dá deaktivovať aj prednárazový systém, ale ten nie je tak otravný. K mojej spokojnosti som ešte po každom naštartovaní aktivoval automatické zabrzdenie vozidla po zastavení. Jeden systém vypnúť, druhý zapnúť - tieto procedúry pred jazdou sa stávajú v nových autách bohužiaľ bežnou záležitosťou. Inak systém udržania v pruhu funguje dobre, dokáže korigovať smer dosť dlho a následne vyzve vodiča, aby sa venoval riadeniu. Adaptívny tempomat ponúka štyri možnosti odstupu od vozidla vpredu. Nová je viacúčelová kamera so širším uhlom záberu a vylepšenou nočnou prevádzkou za čelným sklom, ktorá dokáže eliminovať aj kondenzáciu. Problém má akurát s námrazou, vtedy sa zobrazí výstražná ikonka na združenom displeji, že systémy nemusia fungovať správne.

Z pasívnej výbavy spomeniem novinku - centrálny airbag medzi prednými sedadlami, ktorý chráni predných cestujúcich pred vzájomným kontaktom pri náraze. Ale za zmienku vlastne stoja aj aktívne predné hlavové opierky a zadné bočné airbagy, ktoré nie sú samozrejmosťou ani vo vyšších triedach - tu sú oba prvky štandardom od základnej výbavy Comfort.

Obstarávacia cena (spracované dňa 08.12.2020 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Nedá mi na tomto mieste nespomenúť medzigeneračnú zmenu ceny. Kým v roku 2016 stála stredná výbava s automatickou prevodovkou CVT 15.490 €, dnes stojí druhá výbava z troch 20.590 €. Bezpečnostné systémy a nové technológie s hybridným pohonom zdraželi auto o vyše 5.000 €.

Základná cena modelu:
Jazz 1.5 e:HEV Comfort
19.590 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Jazz 1.5 e:HEV Elegance
20.590 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Jazz 1.5 e:HEV Elegance
21.250 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
SRS airbag vodiča, SRS airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, kolenný airbag vodiča, bočné airbagy vzadu, stredový airbag vpredu, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, aktívne hlavové opierky na predných sedadlách, protiblokovací brzdový systém (ABS), rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, stabilizačný systém, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX (zadné sedadlá), svetelná signalizácia pri núdzovom brzdení, eCall, upozornenie na nebezpečenstvo kolízi, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, systém pre zmiernenie následkov nehody, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti, asistent pre pomalú jazdu v kolóne, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, služby konektivity, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, alarm, kryt batožinového priestoru, systém start-stop, asistent pre rozjazd do kopca
Interiér:
polokožený interiér, multiinformačný displej, vyhrievané predné sedadlá, flexibilné sedadlá Magic Seats, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predná lakťová opierka, automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, elektrické ovládanie okien (vpredu a vzadu), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, multimediálny LCD displej Honda CONNECT 2, DAB rádio, 2x USB konektor vpredu, 4 reproduktory, ovládanie autorádia na volante, Bluetooth Hands Free
Exteriér:
stierače s dažďovým senzorom, parkovacie senzory (vpredu a vzadu), elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, strešná anténa v tvare žraločej plutvy, LED denné svietenie, LED svetlomety, automatické spínanie svetiel pri zotmení, automatické prepínanie diaľkových svetiel, funkcia „Coming/Leaving Home“ (časové spínanie svetiel), 15'' kolesá z ľahkých zliatin, sada na opravu pneumatiky
Výbava za príplatok k základnej cene • lak karosérie - perleťová farba Platinum White = 660 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 22.12.2020 z aktuálnych cenníkov)

Hybridov v tejto triede pribúda. Okrem konkurenta v podobe modelu Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force pribudol do triedy nováčik z Francúzska - Renault Clio E-TECH Hybrid. Toyota stojí od 16.490 € do 19.990 €, čiže končí s cenou takmer tam, kde Honda začína - prvá cena Jazzu je 19.590 €. Clio stojí od 18.100 € do 21.700 €. Netrúfam si porovnať pohony, ale čo sa týka vnútorného priestoru, vyššieho sedenia a výhľadu z vozidla, triumfovať bude jednoznačne Honda.

Cenník Honda Jazz
Cenník Toyota Yaris
Cenník Renault Clio


Záverečné hodnotenie

Honda Jazz sa vždy o podstatný kus vymykala zo svojej triedy. Toto konštatovanie platí aj naďalej, stále je to výborné vozidlo. Svoju vyššiu cenu obhajuje hybridným pohonom a bezpečnostnou výbavou, ale hlavne vyšším sedením, priestranným interiérom, výbornou ergonómiou, skvelým výhľadom a čarovnými zadnými sedadlami. Ak k tomu prirátam pohodlné nastavenie tlmenia, dostávam pozitívny výsledok. Chcel som napísať veľmi pozitívny, ale k tomu by musela byť spotreba počas testu nižšia.

Fotogaléria



Ostatné testy značky Honda:
Test Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo Executive (12/2017)
Test Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Executive (03/2017)
Test Honda Civic 2.0 i-VTEC Turbo Type R GT (09/2016)
Test Honda Jazz 1.3 i-VTEC Comfort (03/2016)
Test Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance (03/2016)
Test Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle (08/2015)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport (07/2015)
Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle (07/2014)
Test Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport (05/2014)
Test Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (07/2013)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive (05/2013)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive (08/2012)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort (05/2012)
Test Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Lifestyle (03/2012)
Test Honda CR-Z 1.5 IMA Hybrid GT Top (04/2011)
Test Honda Insight 1.3 IMA Hybrid Comfort (11/2009)
Test Honda Civic 1.4 i-VTEC Comfort (06/2009)
Test Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort (05/2009)
Test Honda Accord 2.4 i-VTEC Executive (10/2008)

Dňa: 23.12.2020
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]