Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda Civic 1.4 i-VTEC Comfort (06/2009)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 01.06.2009;



Spoločnosť Honda Slovakia spol. s r.o., importér vozidiel Honda pre Slovenskú republiku, nám tentoraz na test poskytol nezameniteľný model Civic s motorom 1.4 i-VTEC vo výbave Comfort. S týmto jedinečným približovadlom sme týždeň jazdili po našej krajinke.

zväčšiť obrázok Neidentifikovateľný objekt

Prvýkrát bol tento objekt videný na našej planéte v roku 2005. Odvtedy sa objavuje pravidelne na viacerých miestach zemegule. Po pátraní sa zistilo, že je vyrobený človekom pre človeka. Prekvapenie z návštevy mimozemskej civilizácie sa nekonalo. Ostalo už len čakať na bližšie stretnutie. My sme sa dočkali.

Jedná sa už o 8. generáciu úspešného modelu značky Honda. Civic zaberá značné miesto v japonskej automobilovej histórii. Ku koncu minulého roku prešiel model miernym faceliftom, ktorý mu vôbec neubral z jeho jedinečnosti. Model dostal nový základný motor a práve ten sme testovali.

Exteriér

zväčšiť obrázok Dizajn je naozaj futuristický a pôsobí nadčasovo. Prednej časti dominuje "sklenený" pás, ktorý v sebe opticky spája úzke reflektory a pokračuje po celej šírke vozidla. Výsledkom spomínaného faceliftu sú dva otvory po bokoch loga tvoriace masku chladiča. V rohoch nárazníka sú veľké, trojuholníkové plastové kryty kde sú pri vyšších výbavových stupňoch hmlové svetlomety. Tmavošedý plast v spodnej časti nárazníka pokračuje ďalej ako lem blatníka, prechádza podbehom a končí v zadnom nárazníku. O niečo väčšie oplastovanie a iná automobilka by vozidlo označila ako svoj „off-road“ model.

Pri bočnom pohľade pôsobí 5-dverový hatchback ako 3-dverové kupé. Dôvodom je ukrytá zadná kľučka z čierneho plastu do rámu dverí. Za to predná kľučka je masívna a výrazná. Tvarom pripomína letiaci šíp. Nestačí ju len potiahnuť, najprv je potrebné stlačiť vnútornú plastovú časť, čo občas nešlo plynulo. Zaujmú aj spätné zrkadlá s integrovaným ukazovateľom smeru. Tenký plastový kryt palivovej nádrže v imitácii kovu na ľavej strane pôsobí lacno.

zväčšiť obrázok V zadnej časti nás čaká extravagancia. Obdobný "sklenený" pás ako vpredu, pôsobiaci akoby celý dokázal svietiť, nachádzame aj tu. Nezvyčajne je riešené veko batožinového priestoru. Tvoria ho dve okná. Prvé, menšie je akýmsi predĺžením plechu veka nad pásom svetiel. Nasleduje zlom so zapusteným tretím brzdovým svetlom a ďalej klasické, šikmé okno. Vyhrievané je len to väčšie. Zlom tvorí zároveň spojler. Ak má byť predná časť futuristická, nemôže byť zadná klasická. Preto chápeme krok dizajnérov, aj na úkor výhľadu vzad. Ale o tom neskôr. Ešte si všímame trojuholníkový tvar krytov v rohoch nárazníka, ktoré imitujú koncovky výfukov. Márne tu však hľadáme stierač zadného okna, ktorý by mal byť pri tomto type vozidla samozrejmosťou.

Dizajnéri urobili veľký kus práce. Vytvorili nezameniteľné vozidlo a dali si záležať, aby sa o tomto vozidle hovorilo. Je to príjemné osvieženie v triede, v ktorej je azda najväčšia konkurencia a vozidlá sa na seba dosť podobajú.

Interiér

zväčšiť obrázok Po usadnutí za volant sa cítite ako by ste precestovali časom pár rokov dopredu. Futurizmus sa preniesol z exteriéru aj na palubnú dosku. Multifunkčný volant s ovládaním rádia a palubného počítača sa drží dobre a má športový tvar. Dá sa nastaviť v dvoch smeroch. Prístroje palubnej dosky sú nasmerované na vodiča, ktorý sa nimi cíti obklopený. Ukazovatele sú však pod plexisklom, v ktorom sa všetko odráža. Pri jazde to nie je nebezpečné, ale nie je to ani príjemné.

Dá sa povedať, že prístrojová doska je poschodová. Hlavný oblúk za volantom začína vľavo pri tlačidle štartovania, prechádza ponad analógový otáčkomer a končí vpravo pri ovládaní klimatizácie. Klimatizácia sa ovláda podobne ako v Jazze pomocou otočných ovládačov umiestnených pod sebou. Displej palubného počítača je umiestnený v strede otáčkomeru a pôsobí akoby vystupoval do priestoru. Toto všetko je „na prvom poschodí“. O poschodie vyššie sa nachádza v zornom poli vodiča digitálny tachometer s modrým podsvietením. Po jeho stranách sa počas jazdy rozsvecujú diódy. Vpravo zelené ECO diódy okamžitej spotreby. Čím je menšia, tým svieti viac diód. Vľavo zase žlté REV diódy signalizujú priblíženie k obmedzovaču otáčok motora. Čím ste bližšie, tým svieti viac diód. Je tu umiestnený aj indikátor ekonomického radenia. Vodič toto všetko vidí a zároveň sleduje aj dianie pred vozidlom, nemusí toľko klopiť zrak. V určitej polohe nastavenia sedadla voči volantu sa však môže stať, že vodič neuvidí na displej tachometra. Veniec volantu mu to nedovolí.

zväčšiť obrázok V strede „na druhom poschodí“ prístrojovej dosky je displej autorádia a klimatizácie s jemnejším podsvietením. Pod stredovými výduchmi ventilácie je umiestnené samotné autorádio. Pravá ruka opretá o lakťovú opierku ideálne uchopí hlavicu radiacej páky, ktorá akoby vychádzala z gule ukrytej v stredovej konzole. Sedí sa príjemne a pravému kolenu nič nezavadzia.

Po prvom otočení kľúča sa pred vami rozsvieti hotové Las Vegas a chvíľu trvá než sa človek zorientuje vo svetelnej šou. Ale po zoznámení zisťujeme, že je všetko logicky zoradené a ergonómia tu hrá veľkú úlohu. Na rozmiestnenie a ovládanie prístojov si človek rýchlo zvykne. A umiestnenie radiacej páky o niečo vyššie ako v iných vozidlách je ideálne.

zväčšiť obrázok Čo sa týka odkladacích priestorov, je ich tu dostatok. Pred spolujazdcom nachádzame objemnú, klimatizovanú schránku. V lakťovej opierke je takisto miesto na uloženie vecí spolu s 12V zásuvkou a AUX vstupom. Vedľa madla ručnej brzdy je roletkou zakrytá ďalšia schránka, z ktorej je možné vybrať popolník aby sa zväčšila. Vďaka posuvnému dielu môže táto schránka slúžiť aj ako držiak nápojov. Pod autorádiom je jedna menšia krytá schránka. Priehlbiny vo dverách majú bežné rozmery. Len ich hrana pôsobila neopracovane.

Výhľad smerom vpred je dobrý. Takisto dozadu cez vonkajšie spätné (el. nastaviteľné a vyhrievané) zrkadlá. Avšak cez vnútorné spätné zrkadlo je to horšie. Spomínaná hrana na veku batožinového priestoru rozdeľuje výhľad vzad na dve nerovnaké časti. Ak pripočítame neúčasť stierača na zadnom okne, tak pri daždivom počasí je o zlý výhľad postarané. Tomu ešte napomáhajú aj masívne C-stĺpiky.

zväčšiť obrázok Na zadných sedadlách je miesta na nohy dostatok. Ak si však chceme oprieť hlavu o opierku prichádzame do styku s obkladom strechy. Dva nápoje sa dajú umiestniť do sklopnej lakťovej opierky. Čo nás milo prekvapilo boli „čarovné“ sedadlá, ktoré poznáme z modelu Jazz. Tu sa s nimi manipuluje rovnakým systémom a ľahkosťou ako v menšom súrodencovi. Pri sklopení deleného operadla (1/3 : 2/3) sa k podlahe posunú aj sedáky. Ak sú operadlá v základnej polohe dajú sa k nim sedáky vyklopiť. V tejto polohe zostanú po zaklapnutí nôh k sedáku. Toto pozitívum neponúka žiadny konkurent.

Objem batožinového priestoru je 415 l a po sklopení zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 1352 l. Prístupný je cez veľké dvere. Vľavo hore je 12V zásuvka. Na odloženie zdviháku slúži odkladacia schránka v ľavom rohu. Rovnaká je aj na opačnej strane. Nakladacia hrana je primerane vysoko. Pod dnom nachádzame dojazdové rezervné koleso, miesto na uloženie povinnej výbavy a ďalších drobností. Malým prekvapením bolo zistenie, že veko batožinového priestoru je z plastu a nie z plechu. Zavrieť ho na jeden pokus pomocou vnútorného madla je takmer nemožné.

Použité materiály v interiéri sú na dotyk príjemné. Napríklad mäkké miesto na opretie ľavého lakťa vodiča. Pri sťahovaní okien je jasne viditeľné vzdúvanie obkladu dverí čo zrejme spôsobujú pomerne silné elektromotorčeky. Toto sme v Honde načakali. Celkové spracovanie je však dobré. Interiér plne korešponduje s exteriérom. Je nápaditý a ponúka pohľad do budúcnosti.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Pod prednou kapotou bol priečne uložený benzínový motor s objemom 1339 ccm o výkone 73 kW (99 koní) s premenným zdvihom a časovaním ventilov i-VTEC. Maximum výkonu dosahuje pri otáčkach 6000 ot./min. a maximálny krútiaci moment 127 Nm pri 4800 ot./min.

Motor na pokojnú jazdu vozidlu postačuje. Ak sme poslúchali indikátor radenia, tak sme v meste bez problémov dosiahli spotrebu v rozmedzí od 6.8 l – 7.5 l /100 km. Indikátor nabáda vodiča čo najrýchlešie zaradiť najvyšší prevodový stupeň. Čiže sa kľudne stalo, že sme išli mestských 50 km/h, motor točil 1500 ot./min. na šiesty prevodový stupeň a vôbec neprotestoval. Práve naopak, odvďačil sa spomenutou spotrebou. Ale to sa stalo len pri jednej jazde. Inak sa nám spotrebu v bežnej mestskej premávke, pri nesledovaní indikátora, nedarilo stlačiť pod 9,5 l/ 100 km. A to už je na tento objem motora dosť.

zväčšiť obrázok Pri 57 km dlhej jazde smer Bratislava – Pezinok – Pezinská Baba – Malacky sme ignorovali indikátor radenia a dosiahli sme spotrebu 7.8 l/ 100km. Po zošliapnutí plynového pedála na podlahu pri zaradenom 3-stupni v otáčkach okolo 2000 ot./min. sa chvíľu nič nedeje. Následne začne vozidlo zrýchlovať. Dynamika sa zlepšuje nad 4000 ot./min. Pri otáčkach 5500 ot./min. sa nám začali rozsvecovať diódy nad písmenami REV znamenajúce, že sa blížime k obmedzovaču. V tomto pásme otáčok motor už poriadne REVal.

Po absolvovaní trasy Bratislava – Smolenice – Bratislava, ktorá merala 114 km bola podľa palubného počítača priemerná spotreba 6.4 l/ 100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h motor točí 3800 ot./min. a vo vozidle je nízka hladina hluku. Palubný počítač zobrazil spotrebu pri diaľničnom maxime 6.6 l/100 km. Pri rýchlostiach 90 km/h a 110 km/h displej zobrazil číslovky 4.7 l /100 km resp. 5.6 l /100 km. Počas týždňového testu sme s vozidlom najazdili celkovo 422 km s priemernou spotrebou 7.4 l / 100 km.

zväčšiť obrázok Prevodovka je 6-stupňová manuálna. Stupne sa radia ľahko a presne. Tu sme ani nič iné nečakali, na to sme v Honde proste zvyknutí. Čo by sme však riešili inak je štartovanie. Je tu síce štartovacie tlačidlo, ale akosi stráca význam. Pri štartovaní je najprv potrebné zasunúť klasický kľúč do spínacej skrinky a otočiť ním do druhej polohy. Následne ľavou rukou stlačiť a chvíľu podržať štartovacie tlačidlo. Ak by sa nemuselo kľúčom otočiť až do druhej polohy alebo keby bolo tlačidlo na pravej strane pri kľúči bolo by to o niečo lepšie riešenie.

Podvozok

Prednú nápravu tvorí vzpera McPherson. Zadnú tvoria vlečené ramená spojené torzne skrutnou priečkou. Podvozok je naladený viac komfortne ako športovo. Stabilita pri prejazde ostrých zákrut je veľmi dobrá. Náklony sú minimálne. Riadenie poslúcha a každý pokyn rieši presne. S nedotáčavosťou sme do kontaktu neprišli. Podvozok tlmí nerovnosti vcelku dobre. Do kabíny sa však dostáva mierny hluk z náprav. Brzdný účinok nastupuje rázne už pri malom zošliapnutí pedála.

Bezpečnosť

otvoriť test Základná výbava obsahuje čelné, bočné vpredu a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Hlavové opierky na všetkých sedadlách, predpínače bezpečnostných pásov sú samozrejmosťou rovnako ako systémy ABS a stabilizačný systém VSA. Predné hlavové opierky sú navyše aktívne a chránia krčnú chrbticu cestujúcich pri náraze zo zadu. Nechýba signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, úchyty ISOFIX na zadných bočných sedadlách a systém moniturujúci tlak v pneumatikách.


Všetky tieto bezpečnostné prvky sa postarali o to, že Honda Civic získala v novom hodnotení testov Euro NCAP plný počet piatich hviezdičiek. Z rodiny Honda je po Accorde a Jazze tretím modelom s takýmto hodnotením. Tým sa radí medzi najbezpečnejšie vozidlá v Európe.

Obstarávacia cena (spracované dňa 27.5.2009)

Civic 1.4 i-VTEC Comfort základná cenníková cena = 17.400 € (524.192,40 Sk)
Civic 1.4 i-VTEC Comfort základná cenníková cena testovanej verzie = 17.400 € (524.192,40 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, VSA stabilizačný a protipreklzový systém, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, 5x hlavová opierka, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadnom ľavom aj pravom sedadle, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, predné aktívne opierky hlavy, aktívny elektrický posilňovač riadenia, ECU imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča manuálne, predná a zadná lakťová opierka, držiak nápojov vpredu a vzadu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 3:2, kryt batožinového priestoru, zrkadlo v slnečných clonách vodiča a spolujazdca, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant, automatická klimatizácia, palubný počítač, multiinformačný displej, systém pripomenutia servisu Honda, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, konektor AUX
Exteriér:
metalízová farba, nárazníky a spätné zrkadlá vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, vyhrievané spätné zrkadlá so smerovými svetlami, oceľové disky kolies 6.5Jx16’ s krytmi, pneumatiky Michelin Pilot Primacy 205/55 R 16 91V

Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 27.5.2009):

Popis Honda Civic Comfort Mazda 3 CE Volkswagen Golf Highline Seat Leon Style Ford Focus Trend X
Motor 1.4 i-VTEC 1.6 MZR 1.6 1.6 1.6i 16V
Prevodovka 6 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
Max.výkon (kW) pri ot./min-1 73/6000 77/6000 75/5600 75/5600 74/6000
Krút.moment v Nm pri ot./min-1 127/4800 145/4000 148/3800 148/3800 150/4000
Max.rýchlosť (km/hod.) 177 184 188 184 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 13,0 12,2 11,3 11,7 11,9
Dĺžka (mm) 4255 4460 4199 4315 4337
Šírka (mm) 1765 1755 1786 1768 1839
Výška (mm) 1460 1470 1479 1455 1500
Rázvor (mm) 2620 2640 2578 2578 2640
Objem batož. priestoru (l/VDA) 415 340 350 341 385
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,9 6,3 7,1 7,2 6,7
Cena modelu (€/Sk) 17.400/ 524.192,40 17.590/ 529.916,30 18.124/ 546.003,62 16.985/ 511.690,11 14.600/ 439.839,60
Akčná cena (€/Sk) - - 17.624/ 530.940,62 - -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 17.400/ 524.192,40 17.940/ 540.460,44 19.140/ 576.611,64 17.925/ 540.008,55 15.395/ 463.789,77

Rozdiely vo výbave:

  • Mazda
  • má navyše: bederná opierka vodiča, el. sklopné spätné zrkadlá
    nemá: systém kontroly tlaku v pneumatikách, automatická klimatizácia, el. ovládanie zadných okien
  • Volkswagen
  • má navyše: kolenný airbag, alarm, senzor parkovania vpredu aj vzadu, výškovo nast. sedadlo spolujazdca, bederná opierka predných sedadiel, 8 reproduktorov (Honda má 4), 2-zónová automatická klimatizácia, tempomat, kožený volant a radiaca páka, disky kolies z ľahkých zliatin, hmlovky
    nemá: -
  • Seat
  • má navyše: výškovo nast. sedadlo spolujazdca, kožený volant a radiaca páka, bederná opierka sedadla vodiča, 6 reproduktorov (Honda má 4), tempomat, el. sklopné spätné zrkadlá, disky kolies z ľahkých zliatin, hmlovky
    nemá: predná a zadná lakťová opierka
  • Ford
  • má navyše: 2-zónová automatická klimatizácia, 6 reproduktorov (Honda má 4), hmlovky
    nemá: systém kontroly tlaku v pneumatikách, el. ovládanie zadných okien, zadná lakťová opierka


    Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 27.5.2009):

    Popis Honda Civic Comfort Citroën C4 Image Renault Mégane Expression Fiat Bravo Dynamic Kia cee’d Extra
    Motor 1.4 i-VTEC 1.4i 16V 1.6 16V 1.4 16V 1.4 CVVT
    Prevodovka 6 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 6 stupňová 5 stupňová
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 73/6000 65/5250 74/5500 66/5500 77/6200
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 127/4800 133/3250 148/4250 128/4500 137/5000
    Max.rýchlosť (km/hod.) 177 182 190 179 185
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 13,0 12,8 10,9 12,5 11,6
    Dĺžka (mm) 4255 4275 4295 4336 4235
    Šírka (mm) 1765 1773 1808 1792 1790
    Výška (mm) 1460 1458 1471 1498 1480
    Rázvor (mm) 2620 2608 2640 2600 2650
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 415 320 372 400 340
    Priemerná spotreba (l/100 km) 5,9 6,4 6,7 6,7 6,1
    Cena modelu (€/Sk) 17.400/ 524.192,40 18.917,21/ 569.899,87 14.290/ 430.500,54 14.570/ 438.935,82 13.965/ 420.709,59
    Akčná cena (€/Sk) - 11.240/ 338.616,24 13.290/ 400.374,54 13.150/ 396.156,90 -
    Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 17.400/ 524.192,40 11.671,52/ 351.616,21 14.590/ 439.538,34 16.290/ 490.752,54 13.965/ 420.709,59

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

    Rozdiely vo výbave:
  • Citroën
  • má navyše: 2-zónová automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, 6 reproduktorov (Honda má 4), tempomat, hmlovky
    nemá: stabilizačný systém ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách, predná a zadná lakťová opierka, el. ovládanie zadných okien
  • Renault
  • má navyše: 2-zónová automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor
    nemá: zadná lakťová opierka
  • Fiat
  • má navyše: systém Hill Holder, 6 reproduktorov (Honda má 4), hmlovky
    nemá: zadná lakťová opierka
  • Kia
  • má navyše: alarm, vyhrievané predné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, bederná opierka sedadla vodiča, 6 reproduktorov (Honda má 4), disky kolies z ľahkých zliatin, hmlovky
    nemá: systém kontroly tlaku v pneumatikách, metalíza


    Naše hodnotenie

    Japonský výrobca urobil týmto modelom v nižšej strednej triede poriadny vietor. Vozidlo je výnimočné. Či už dizajn karosérie alebo tvar prístrojovej dosky stoja za diskusiu. Staršej generácii potencionálnych zákazníkov však môže veľká odlišnosť oproti klasike vadiť. Auto je skôr zamerané na mladú generáciu vodičov. A tak záleží len na vkuse záujemcu, lebo konkurencia je naozaj veľká. Má vlastne neidentifikovateľný objekt konkurenciu?

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 01.06.2009
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]