Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda CR-Z 1.5 IMA Hybrid GT Top (04/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 28.04.2011;

Importér vozidiel Honda pre Slovenskú republiku, spoločnosť Honda Slovakia, spol. s r.o., nám požičal na redakčný test svoj posledný prírastok do modelovej rodiny - kupé CR-Z. Jedná sa o športový hybrid s označením 1.5 IMA v najvyššej výbave GT Top. testoval Karol Zechmeister





Športový hybrid

Značka Honda má bohatú športovú minulosť. Treba podotknúť, že viacmenej úspešnú. Či už spomeniem pôsobenie vo Formuli 1 alebo sériovo vyrábané modely, ktoré stále patria k vyhľadávaným artiklom. Azda najznámejší mal označenie NSX a na jeho nastavení spolupracoval samotný Ayrton Senna. Tento model na svojho nástupcu však stále márne čaká. Spomeniem aj model Prelude, ktorý do kategórie športových kupé modelov určite patrí. V súčasnosti je najšportovejšou Hondou na našom trhu Civic Type R. Ja som mal však dočinenia s nástupcom iného úspešného modelu. Označoval sa CR-X. Vyznačoval sa dobrým výkonom, ľahkou ovládateľnosťou a malou spotrebou. Či bude nástupca s označením CR-Z pokračovať v jeho šlapajách som zisťoval počas týždňového testu.

Exteriér

Začínam pochvalou. Takto má vyzerať modernejšia verzia úspešného predchodcu. Vozidlo je štýlové a budí značnú pozornosť. A nie je to len môj názor. Počas týždňa som sa o tom neraz presvedčil. Či už to boli mladíci v staručkej Honde Prelude, ktorí išli na aute oči nechať, motorkár v protismere so zdvihnutým palcom alebo rovno fotografujúci pánko. Všetkým sa páčilo. A moja známa zhodnotila dizajn s vyjadrením: „Jééj, aký pekný malý športiačik!“.

CR-Z pôsobí naozaj kompaktne. Predná časť spája v sebe masku chladiča v tvare U, dynamicky strihnutý tvar nárazníka a úzke svetlomety s elegantne zakomponovaným pásom denných LED svetiel. Nízko položená kapota a celý predok akoby sa hrnul dopredu. Do najbližšej zákruty.

Z boku je zjavný klinovitý tvar. Strecha sa smerom vzad skláňa len veľmi pozvolna. Spodná hrana bočných okien smeruje zasa nahor. Značný predný previs a takmer žiadny zadný, aj to je Honda CR-Z. Zaujal ma aj ostrý dizajnový prvok v tvare písmena Z na spodu A-stĺpika, kde hrana blatníka pokračuje do spodnej hrany okna na dverách. Žeby sem dizajnéri zakomponovali písmeno z označenia modelu?

Zadná časť je radikálne useknutá. Nachádzam tu prvok lomeného skla dverí batožinového priestoru ako pri modeloch Civic a Insight. Skupinové svetlá majú trojuholníkový tvar a k autu sa veľmi hodia.

Tvar karosérie je aerodynamický. Vozidlo je nízke a široké. Pohľad dáva tušiť agilitu a určitú mrštnosť. Z polepov sa dozvedám, že sa chystám nastúpiť do Enviro auta roka 2010 a že mám dočinenia so Sport Hybridom. Sport a Hybrid? Môže toto spojenie fungovať? Nechám sa prekvapiť.

Interiér

Pri kupé modeloch sú dvere dlhé a sadá sa do nízko položených sedadiel. Inak to nie je ani tu. Nevýhoda dlhých dverí vzniká pri parkovaní v úzkom priestore medzi dvoma autami. Vtedy je nastupovanie aj vystupovanie naozaj akrobatickou vsuvkou dňa. Ako prvé ma zaujmú modro podsvietené písmena CR-Z v prahu, pekný detail. Vnútri ma víta futuristicky poňatá palubná doska. Po Civicu a Insighte som na takéto prevedenie už zvyknutý, takže sledujem len malé odlišnosti.

Ľavá ruka obsluhuje prepínač jazdných režimov, el. nastavenie zrkadiel, ostrekovač svetlometov a vypínač stabilizačného systému. Pravá ruka má na starosti klímu na palube. Tieto ovládače sú pekne po ruke a sú na akýchsi výstupkoch. Najďalej je rádio, ale to sa dá pohodlne ovládať multifunkčným volantom, na ktorom sú aj tlačidlá tempomatu, palubného počítača a telefónu. Výbava je najvyššia a tak by tu teoreticky nemalo nič chýbať. Sedím v kožených sedadlách a pozerám sa cez strešné okno. Okno nie je otvárateľné a jeho roletku ovládam manuálne, žiadna elektrika. Hľadám USB vstup. Nachádzam ho v „tajnej“ schránke pred radiacou pákou. Veľmi dobré riešenie. Pripojený USB kľúč alebo iné prenosné zariadenie ostáva skryté pred zrakmi zvedavcov a nie je potrebné ho pred každým vystúpením odpojiť a schovať. Chýba mi tu jediná vec a tou je lakťová opierka.

Odložiť mobil alebo peňaženku si môžem v dostatočne veľkom priestore pred radiacou pákou alebo v schránke nad rádiom. Do dverí sa toho veľa nezmestí, ale schránka pred spolujazdcom je primerane veľká. Jej otváranie nie je spomalené, jednoducho vám „spadne“ do nôh. Za to schránka na vrchu palubnej dosky sa automaticky pomaly zatvára, ale dovretie musíte urobiť sami.

Vozidlo je deklarované ako 2+2 miestne. Čiže dvaja dospelí a dve väčšie tašky. Myslím to vážne, dozadu sa pohodlne neposadí ani dieťa, nie to ešte dospelý. Aj pri maximálne posunutom prednom sedadle vpred je tam žalostne málo miesta na nohy aj na hlavu. Až vtipne tu pôsobia úchyty ISOFIX. Neviem si predstaviť, že si toto auto kúpi niekto na vozenie dieťaťa do škôlky. Avšak pri zameraní vozidla a type karosérie je príjemné nájsť tu aj takýto priestor na uloženie batožiny alebo núdzovú prepravu osôb. Zadné sedadlá nie sú kožené ako predné. Ich operadlo sa dá vcelku sklopiť a zväčšiť tak batožinový priestor. Ten je dostatočne veľký pre zbalenie sa dvoch ľudí na kratšiu dovolenku.

Motor, prevodovka a jazda

Pohon tvorí spaľovací šesťnásťventilový motor i-VTEC o objeme 1 497 ccm a výkone 84 kW spolu s elektromotorom s výkonom 10 kW. Celkový výkon sústavy je 91 kW pri 6 100 ot./min. Maximálny krútiaci moment 174 Nm je dosahovaný pri 1500 ot./min. Hlavné prvky systému IMA boli prevzaté z modelu Insight, ale jeho nastavenie a softvér boli upravené pre potreby športovej jazdy s manuálnou prevodovkou. CR- Z je totiž jediný hybrid na trhu, v ktorom si vodič radí prevodové stupne sám cez manuálnu prevodovku.

Otáčam kľúčom do druhej polohy a štartujem tlačidlom, ktoré je v tomto modeli na tej správnej - pravej strane. Motor takmer nepočuť a pred očami sa mi rozsvieti malé Tokio. Všetko je farebné a výrazne vysvietené. Okrúhli tubus združuje zobrazenie otáčkomera a digitálneho tachometra. Vľavo vidím stav nabitia batérií, či systém využíva elektrickú energiu alebo dobíja batérie a naspodu sú roztrúsené kontrolky. Vpravo sa zobrazuje množstvo paliva, okamžitá spotreba a údaje palubného počítača. Je toho naozaj dosť, ale reálne počas jazdy sledujem len otáčky a rýchlosť. Okamžitá spotreba je zobrazená dielikmi a tým pádom je ťažšie odčítateľná. Indikátor radenia by som prijal niekde pod číslicami aktuálnej rýchlosti.

Po zastavení na križovatke, zaradení neutrálu a uvoľnení spojky sa motor vypne. Informuje ma o tom blikajúci nápis AUTO STOP pri otáčkomere. Zaujímavé však je, že motor sa vypne po zaradení neutrálu a uvoľnení spojky aj keď auto ešte úplne nestojí. Čiže už pri dojazde ku križovatke systém šetrí palivo. Stláčam spojku a nič, až po zaradení jednotky sa motor naštartuje. Pri stlačení plynového pedála je všetko pripravené na jazdu. Pri takomto postupe sa síce skracuje čas od naštartovania k rozbehu, ale nie je to nič dramatické a rozbeh aj pri posúvaní v kolóne vždy prebehol bez problémov.

Vozidlo ponúka prepínanie jazdných režimov. Systém sa volá 3-Mode Drive System. Režimy sa líšia rôznym nastavením škrtiacej klapky, riadenia, regulácie klimatizácie a úrovňou podpory poskytovanej systémom IMA. Pri naštartovaní je vozidlo vždy v režime NORMAL. Tento režim je správna kombinácia oboch druhých. Ponúka dostatočnú reakciu na plyn aj primeranú spotrebu. V tomto režime som jazdil najmenej. Väčšinou som hneď prepol systém do režimu ECON. Vozidlo je v tomto režime dosť utlmené a ospalé. Reakcie na zošliapnutie plynového pedála sú letargické, ale v žiadnom prípade nie som s ním brzda premávky. Pre posúvanie od križovatky ku križovatke systém ponúka dostatočnú dynamiku. Indikátor radenia vycíti potrebu vodiča šetriť palivo a tak mu radí radiť vyššie už pri 1 500 ot./min.

Zaradiť však pri mestskej 50-tke šiesty stupeň nebolo veľmi vhodné vzhľadom pomalé následné zrýchlenie, ale motor to zvládal bez „dusenia“ a tak „točil“ na piaty stupeň pri spomenutej rýchlosti 50 km/h 1 500 ot/min. Spotreba sa pohybovala v meste od 6,0 do 6,5 l/ 100 km. Rovnako ako v Insighte ponúka systém Eco Assist rôznu podporu ekonomicko-ekologickej jazdy. Či už sa jedná o zmenu podsvietenia v hlavnom tubuse z ekologickej zelenej na neekologickú modrú, zobrazenie neekonomickej jazdy z hľadiska zrýchlenia/brzdenia (Eco Guide Bar - vychyľovanie ukazovateľa od stredu do tieňovaného poľa) alebo o finálne zhodnotenie jazdy zobrazením kvetinkového skóre. Takisto sa tu dá sledovať tok energie. Čiže ako práve prebieha pohon vozidla, či sa míňa palivo, elektrická energia alebo oboje.

Ale sedím predsa v hybride s prívlastkom Sport a tak tlačím tlačidlo s týmto nápisom - SPORT. Vozidlo v okamžiku ožíva a od radosti akoby poskočilo vpred. Otáčky o niečo povyskočia a podsvietenie sa zmení na červeno. Tá farba na mňa pôsobí ako pohyby toreadora na býka, zabúdam na šetrenie paliva a tlačím plynový pedál do podlahy. Auto sa za zvuku vytočeného motora rúti do jednej zákruty za druhou. Veľmi dobre drží stopu a je neutrálne. Zvuk však nie je príliš športový. Volant je skvelý, jeho veniec ideálne hrubý. Bočné vedenie sedadiel by snáď mohlo byť o málinko výraznejšie. Pár vytočení nad 5 000 ot/min., brzda, zopár preradení medzi 2 a 3-stupňom, plyn a som v cieli – na vrchole Pezinskej Baby. Musím sa priznať, že vozidlo ma pri športovej jazde neohúrilo tak, ako som očakával. Isté emócie tu samozrejme sú, zrýchlenie je veľmi dobré, brzdy tiež, ale chýba mi tu lepší zvuk, akási ostrosť a hlavne vášeň.

Keby bol pod prednou kapotou nejaký turbo motor, keby mal aspoň 200 koní, keby... keby bolo keby... Inak spotreba po príchode z Bratislavy pod Babu bola 6,7 l / 100 km a po jazde s vytočeným motorom stúpla na 8,3 l / 100 km.

A tak som oveľa radšej jazdil v režime ECON po okresných cestách, kde sa vozidlo cítilo lepšie. Ak som potreboval predbehnúť pomalších, tak som na pár sekúnd aktivoval režim SPORT. Takýmto spôsobom som absolvoval cestu z Bratislavy cez Smolenice do Piešťan a rovnakou trasou späť s týmito údajmi na displeji palubného počítača: prejdená vzdialenosť 202,5 km, priemerná rýchlosť 50 km/h a priemerná spotreba 5,8 l/ 100 km. To som sa vôbec neobmedzoval, jazdu si užíval a mal som z nej oveľa lepší pocit ako z jazdy na Pezinskej Babe. Ak trochu prižmúrim oči, môžem napísať, že som sa za volantom bavil.

Pri rýchlosti 90 km/h na 6-prevodový stupeň sú otáčky motora 2 150 ot./min., pri 130 km/h sú 3 100 ot.min. Prevody 6-stupňovej prevodovky sa radia ľahko a presne, i keď napr. v Civicu sa mi zdalo radenie o niečo presnejšie. Zato dráhy sú krátke a páka sa dobre drží.

Výhľad vzad je aj tu, podobne ako v Civicu a v Insighte, rozdelený hranou na veku batožinového priestoru. Zaujímavé je, ak je vozidlo idúce za Hondou v určitej vzdialenosti, tak vás v noci neoslepuje. Avšak výhľad šikmo vzad je žalostný. Pri cúvaní z parkovacieho miesta som cúval bez informácie o možnom prichádzajúcom vozidle. Nechýbajú tu však zadné parkovacie senzory.


Týždňový test som ukončil po prejdení vzdialenosti 608 km s priemernou rýchlosťou 50 km/h a priemernou spotrebou 6,2 l/ 100 km.

Podvozok

Podvozok je tvorený vpredu vzperami McPherson a vzadu sú vlečené ramená spojené skrutnou priečkou. Zaslúži si tiež pochvalu. Je naladený do športova, ale zase nie toľko, aby nedokázal odfiltrovať väčšinu nerovností na našich cestách. Po kľukatých okresných cestách sa pohybovalo toto „kupátko“ s ľahkosťou, občas sa jemne zhuplo a trochu naklonilo. Iba samé pozitívne dojmy a pocity. Riadenie je presné a zatáčanie precízne. Brzdný účinok je možné pekne dávkovať. Po dizajne exteriéru druhá kapitola, ktorej nie je čo vytknúť.

Bezpečnosť

Bezpečnosť je na vysokej úrovni. Nechýba tu systém ABS s EBD a stabilizačný systém VSA. Samozrejmosťou sú čelné, bočné, hlavové airbagy a aktívne opierky hláv na predných sedadlách. V testoch Euro NCAP získal model plný počet piatich hviezdičiek. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 93 % a za ochranu detí 80 %. Chodci sú chránení na 71 % a bezpečnostné systémy boli ohodnotené na 86 %. Vysoké hodnotenie si vyslúžila aj ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu. 3,1 bodu, keď najlepší má 3,7, je veľmi dobrý výsledok.

Obstarávacia cena (spracované dňa 08.04.2011, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
1.5 IMA Hybrid S
18.700 €
Cena testovaného vozidla:
1.5 IMA Hybrid GT Top
22.300 €
Cena testovaného vozidla vrátane príplatkov:
1.5 IMA Hybrid GT Top
22.300 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
antiblokovací systém ABS, rozdeľovač brzdného účinku EBD, stabilizačný systém VSA, airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnoťou deaktivácie, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, bezpečnostné pásy vpredu s pyrotechnickým predpínačom a obmedzovačom ťahu, predné aktívne opierky hlavy, bezpečnostné úchyty ISOFIX na upevnenie detskej sedačky na zadných sedadlách, imobilizér, alarm
Interiér:
diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané, sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač, multiinformačný displej, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu, systém podpory ekologickej jazdy Eco Assist, automatická klimatizácia, tempomat, dažďový senzor, autorádio s prehrávačom CD/MP3, AUX a USB vstup, 6 reproduktorov + subwoofer, Hands-free Bluetooth, športové hliníkové pedále, zadné parkovacie senzory, kožené čalúnenie sedadiel, kožený volant a radiaca páka, multifunkčný volant, vyhrievané predné sedadlá, tmavé bočné a zadné sklá, sklopné zadné operadlo, strešné okno
Exteriér:
metalická farba, nárazníky, kľučky a kryty vonkajších spätných zrkadiel vo farbe karosérie, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, hmlové svetlomety, smerové svetlá v spätných zrkadlách, 16-palcové zliatinové disky kolies, pneumatiky 195/55 R 16


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 13.04.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Iné hybridné kupé s manuálnou prevodovkou sa na našom trhu nepredáva. V tomto je Honda CR-Z výnimočná a jedinečná, čo môže byť jej silný tromf. Rovnako ako aj cena, ktorá je porovnateľná s ostatnými konkurentmi a pri tom má navyše hybridný pohon. Ako konkurenciu vnímam modely uvedené v tabuľke. Aj oni ponúkajú podobnú karosériu, inakosť a štýl.

Honda CR-Z Hyundai Veloster Alfa Romeo MiTo Citroën DS3
Značka a model Honda CR-Z Hyundai Veloster Alfa Romeo MiTo Citroën DS3
Motor 1.5 i-VTEC + IMA 1.6 GDI 1.4 TB MultiAir 1.6 VTi
Stupeň výbavy GT Top Extreme Distinctive Style
Zdvihový objem motora 1497 1591 1368 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie áno nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 84/6100 103/6300 99/5000 88/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 145/4800 167/4850 206/1750 160/4200
El. motor - Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 10/1500 - - -
El. motor - Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 78,4/1000 - - -
Celkový výkon (kW) pri ot. (min-1) 91/6100 - - -
Celkový krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 174/1500 - - -
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 200 201 207 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,0 9,7 8,4 8,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,0 6,2 5,6 5,9
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1170 1236 1135 1075
Dĺžka (mm) 4080 4220 4063 3948
Šírka (mm) 1740 1790 1720 1715
Výška (mm) 1395 1399 1446 1458
Rázvor (mm) 2435 2650 2511 2464
Počet dverí/miest 3/4 4/4 3/4 3/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 215 320 270 285
Cena modelu bez príplatkov (€) 25.300 21.999 18.450 16.500
Akčná cena (€) 22.300 - 16.605 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.300 24.529 22.450 19.080

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Hyundai Veloster
  • má navyše: bedrová opierka vodiča, delené zadné sedadlo, lakťová opierka vpredu, 18-palcové kolesá (Honda má 16-palcové), monitorovanie tlaku v pneumatikách, bezkľúčová verzia
    nemá: hybridný pohon, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, dažďový senzor, 7 reproduktorov (má 6)

  • Alfa Romeo MiTo
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, dvojzónová automatická klimatizácia, el. otvárateľné strešné okno, bedrová opierka vodiča, el. uzávierka diferenciálu, bi-xenónové svetlomety
    nemá: hybridný pohon, 7 reproduktorov (má 6)

  • Citroën DS3
  • má navyše: lakťová opierka vpredu, samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
    nemá: hybridný pohon, automatické spúšťanie a vypínanie motora, alarm, strešné okno, 7 reproduktorov (má 6), xenónové svetlomety s ostrekovačmi


    Záverečné hodnotenie

    Z Hondy CR-Z mám zmiešané pocity. Vyrobiť športové a zároveň úsporné vozidlo je prakticky nemožné bez určitých kompromisov. Opäť, rovnako ako pri Insighte, som sa k údaju priemernej spotreby 4,4 l / 100 km udávanej výrobcom vôbec nepriblížil, aj keď snaha bola, a športové výkony tiež neoslnili. Avšak napísať, že vozidlo nie je ani športové ani úsporné by bolo veľmi, veľmi prehnané a naozaj by si takéto hodnotenie nezaslúžilo. Na to, že sa vezieme na zelenej úspornej vlne súčasnej doby a značka Honda patrí medzi jej hlavných protagonistov, vyrobila hybrid, ktorý poskytuje dostatočnú dávku zábavy pri primeranej spotrebe. A pri spojení slov hybrid a zábava som sa v nedávnej minulosti len pousmial.

    Okrem toho vozidlo ponúka štýlovú kupé karosériu, bohatú výbavu a japonskú kvalitu. Kto však chce zažiť nekompromisné športové výkony, u tejto Hondy nepochodí. Fanúšikovia značky majú ale jasno, mladý bezdetný pár možno ešte váha a zarytí odporcovia hybridov sa môžu po . . . obzerať u inej značky.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Honda:
    Test Honda Insight 1.3 IMA Hybrid Comfort
    Test Honda Civic 1.4 i-VTEC Comfort
    Test Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort
    Test Honda Accord 2.4 i-VTEC Executive

    Dňa: 28.04.2011
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]