Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda Insight 1.3 IMA Hybrid Comfort (11/2009)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 30.11.2009;

Spoločnosť Honda Slovakia spol. s r.o., importér vozidiel Honda pre Slovenskú republiku, nám na týždenné testovanie požičal model Insight s motorom 1.3 IMA vo výbave Comfort. A práve technológia skrývajúca sa za označenie IMA nás veľmi zaujímala.





zväčšiť obrázok Dostupný hybrid

Náš domov, našu planétu máme len jednu, preto si ju musíme chrániť. Výrazy ako globálne otepľovanie, skleníkový efekt, škodlivé emisie vnímame stále častejšie z viacerých strán. Automobiloví výrobcovia si to dobre uvedomujú a tí japonskí obzvlášť. Každý výrobca sa snaží mať vo svojej ponuke aspoň jeden „zelený“ model, ktorým by aspoň trochu uspokojil zákazníkov volajúcich po ekologickej jazde.

Spoločnosť Honda Slovakia ponúka záujemcom o ekologicko-ekonomické vozenie hneď dva hybridné modely. Už dlhšie je v ponuke model Civic Hybrid, avšak horúcou novinkou je Insight. Tento model je od začiatku označovaný ako „ľudový hybrid“, ktorý by mal vyvrátiť známu skutočnosť o hybridoch, že sú drahé a pre bežných ľudí nedostupné. Tu treba spomenúť, že v Honde majú s hybridmi bohaté skúsenosti, nakoľko prvý model Insight bol predstavený už v roku 1999.

Exteriér

zväčšiť obrázok Pri prvom pohľade je zjavné, že sa dizajnéri inšpirovali modelom FCX Clarity, ktorý je dostupný v USA. Takisto môže niekomu pripomínať hybridný model od inej japonskej značky. Nemožno to však dizajnérom zazlievať. Veď načo meniť úspešné? Tvar karosérie je proste aerodynamický, čo je pre nižšiu spotrebu a nižšie emisie CO2 dôležitý faktor. Takisto v sebe evokuje aj nádych dynamiky v kombinácii s potešením pri jazde. Pri pohľade z boku je zjavné, že prúdenie vzduchu okolo vozidla bude z hľadiska aerodynamiky veľmi dobré.

zväčšiť obrázok Od stredu sa strecha prudko zvažuje k zadnej časti, kde nachádzame podobné veko batožinového priestoru ako pri Civicu. Aj tu je tvorené dvomi oknami. Jedno pôsobí ako predĺženie plechu veka s EČV a druhé je klasické, zošikmené. Tu sa však, oproti Civicu, našlo miesto aj na stierač. Hrana spojenia týchto dvoch okien je zároveň spoilerom. Zadné svetlomety majú trojuholníkový tvar a sú opticky prepojené červeným plastovým pásom, ktorý však, akoby sa mohlo zdať, nesvieti brzdovým svetlom po celej šírke, ale len v strede. Hmlové svetlo našlo svoje miesto v strede nárazníka v dolnej časti spolu s odrazovými svetlami.

zväčšiť obrázok Dominantnú časť predného nárazníka tvorí šedé premostenie spájajúce svetlomety. Smerové svetlá sa nachádzajú v miestach, kde sú obvykle hmlovky. Masku chladiča tvoria tri vodorovné lamely, rovnakého sfarbenia ako spomenuté premostenie, v strede spojené znakom značky. Úzke, podlhovasté svetlomety pripomínajú tvarovo tie z modelu Accord.

Z hľadiska dizajnu exteriéru je jasné, že išlo o dosiahnutie čo najmenšieho aerodynamického odporu pri zachovaní ľúbivého vzhľadu. Rodinný hybrid jednoducho nemôže vyzerať inak.


Interiér

zväčšiť obrázok V interiéri nás víta dobre známy, multifunkčný volant z modelov Jazz a Civic. Sedí sa príjemne. Sedadlá majú mäkké čalúnenie a dostatočne podopierajú trup aj stehná cestujúcich. Bočné vedenie je skôr symbolické, ale postačujúce. Na dverách nachádzame takisto príjemnú látku na dotyk. Plasty sú na dotyk tvrdé, ale esteticky pôsobia pekne a spracované sú precízne. Prístrojová doska je dvojfarebná. V hornej časti tmavomodrá a v dolnej šedá. Jej tvar je však ergonomický, všetko je tam, kde by ste to hľadali a nič nezavadzia. Pri pravom kolene vodiča je okrúhly, viactlačidlový ovládač klimatizácie, ktorý sme používali naozaj často, nakoľko test prebiehal počas jesenného počasia s neustálym dažďom a zarosovaním okien. Klimatizácia má svoj malý, vlastný displej a vpravo od neho je ovládanie audio systému, ktorý prehráva aj MP3. USB vstup tu nenájdeme, za to vstup AUX áno.

V zornom poli vodiča, na vrchu prístrojovej dosky a po vzore Civicu, je umiestnený digitálny tachometer. Aj tu však vzniká problém, že pri určitom nastavení volantu voči sedadlu nie sú vidieť celé číslice. Priamo pred volantom sa nachádza analógový otáčkomer, v jeho strede multifunkčný displej, po stranách roztrúsené kontrolky, vpravo ukazovateľ stavu paliva a vľavo ukazovateľ dobíjania resp. vybíjania batérií. Podsvietenie je príjemné a jemne svieti už pri otvorení dverí. Po zasunutí kľúča sa prístroje rozžiaria naplno. Ešte ku kľúču. Vozidlo malo rovnaký kľúč ako model Jazz a Civic. Jednoduchý, nesklápateľný. Tu si mohli v Honde dať trochu námahy a vymyslieť niečo, čo by majiteľovi pripomenulo, že jazdí na hybride.

zväčšiť obrázok Radiaca páka sa dá dobre uchopiť a manipuluje sa s ňou ľahko. O zaradenom režime informujú aj zeleno svietiace písmenká pri otáčkomeri. Lakťová opierka je priemerne veľká a nie je nastaviteľná. Odkladacie priestory nachádzame pred radiacou pákou, aj s držiakom na dva nápoje. Tu rovnako našlo svoje miesto aj ovládanie vyhrievania predných sedadiel. Nad týmto priestorom je ďalšia priehradka a jedna uzatvárateľná schránka. Docela málo sa toho zmestí do prehriadky pred spolujazdcom. Do dverí sa litrová fľaša nezmestí, pred radiacu páku však áno, ale v tomto prípade sa nebude dať otvoriť spomínaná uzatvárateľná schránka.

Výhľad z vozidla je vďaka veľkým zrkadlám veľmi dobrý. Pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla sme si rýchlo spomenuli na Civic. Aj tu je výhľad vodorovne rozdelený hranou batožinového veka. Ale má to aj výhodu. Pri určitej vzdialenosti za vami idúcim vozidlom vás neoslepujú jeho svetlomety. Hrana im to nedovolí.

zväčšiť obrázok Na zadných sedadlách je miesta málo. Hlavne nad hlavou má problém už človek s výškou 175 cm. Dotyk jeho hlavy so stropom je tu neodvratný. S kolenami je to rovnaké. Len ak sú vpredu sediaci cestujúci menšieho vzrastu si môžu urobiť dvaja dospelí vzadu ako-také pohodlie. Miesta je tu skôr pre dve-tri deti. Na ľavej, vonkajšej strane pri operadle sedadla si ešte všímame mriežky na odvetrávanie batérií, ktoré našli svoje miesto za zadnými sedadlami pod dnom batožinového priestoru.

Batožinový priestor o objeme 408 litrov je plytký, dostatočne dlhý a dá sa ešte zväčšiť sklopením delených zadných operadiel. Pár vecí sa zmestí aj pod dno, kde sa nachádza dojazdové rezervné koleso.

Interiér pôsobí útulne, materiály sú zvolené vhodne, prístroje sú nevšedné a ergonómia je príkladná. Na toto všetko si rýchlo zvykne každý vodič.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Pohonné ústrojenstvo tvorí klasický spaľovací motor a elektromotor. Jedná sa o zážihový motor s objemom 1339 ccm, výkonom 65 kW (88 koní) pri 5800 ot./min. a krútiacim momentom 121 Nm pri 4500 ot./min.. V označení nechýbajú skratky ako i-VTEC a i-DSI. Prvá znamená variabilné časovanie ventilov a druhá dve sviečky na každý valec. Parametre elektromotoru sú 10 kW pri 1500 ot./min. a 79 Nm pri 1000 ot./min. Je uložený medzi motorom a prevodovkou, ktorá je v tomto prípade bezstupňová s označením CVT. Sústava tak disponuje celkovým výkonom 72 kW (98 koní) pri 5800 ot./min. a krútiacim momentom 167 Nm pri 1000 ot./min.

Takéto usporiadanie, kde elektromotor vypomáha benzínovému v prípade potreby, Honda označuje skratkou IMA – Integrated Motor Assist. Zároveň slúži elektromotor ako štartér. Tento systém je už dlhšie k dispozícii v modeli Civic Hybrid, ale v Insighte je ľahší a kompaktnejší. Dosahuje o 20 % väčšiu účinnosť a jeho komponenty vážia 17 kg. NiMH batérie sú navrhnuté na celú dobu životnosti vozidla, ktorou sa rozumie 15 rokov a 450 000 km. Dodáva ich spoločnosť Sanyo, vážia 38 kg a majú objem 48 l. Celková hmotnosť hybridného ústojenstva je 55 kg a výrobca dáva na celý systém IMA 8-ročnú záruku vrátane batérií.

Bezstupňová CVT prevodovka má okrem klasických režimov P, R, N, D aj režimy S a L. Skratka CVT znamená plynulo meniteľný prevod a je taktiež prebratá z modelu Civic Hybrid, bola však zmodernizovaná.

zväčšiť obrázok Podvozok

Podvozok zdieľa niektoré komponenty z modelom Jazz. Rázvor je však o 50 mm dlhší a má hodnotu 2550 mm. Vpredu sa nachádzajú vzpery McPherson a vzadu nosník v tvare H so skrutnou tyčou. Brzdy sú hydraulické kotúčové. Vpredu s priemerom 262 mm a vnútorným chladením, vzadu s priemerom 260 mm. Vozidlo bolo obuté do zimných pláštov Bridgestone BLIZZAK LM-18 o rozmere 175/65 R 15 84 T.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Honda Insight získala v novom hodnotení Euro NCAP plný počet hviezdičiek, čo hovorí za všetko. Vo vozidle nechýba šesť airbagov, predpínače bezpečnostných pásov, systémy ABS, EBD a stabilizačný systém VSA. Na zadnom pravom a ľavom sedadle je možné uchytiť detské sedačky vďaka systému ISOFIX.


Jazda

Prudké zrýchlenie = neekonomická jazda Prudké brzdenie = neekonomická jazda Po otočení kľúču v spínacej skrinke motor naštartuje, ale akusticky sa to veľmi neprejaví. Je naozaj tichý. Zaradili sme D a vyrazili. Snažili sme sa jazdiť na spotrebu k čomu nám pomáhalo aj farebné predstavenie, ktoré nám ponúklo podsvietenie tachometra. Zelené signalizuje ekonomickú jazdu, po zošliapnutí plynu a následnom zrýchlení sa mení do zelenomodrého až do výrazne modrého, neekonomického. Vedľa otáčkomera nám analógový ukazovateľ zobrazoval či práve rekuperujeme energiu získanú brzdením alebo ju využívame pri zrýchlení. Podobný údaj, kedy sa vychyľuje ukazovateľ do pravého alebo ľavého štvorca, je možné sledovať aj na displeji. Ten slúži na zobrazenie povahy jazdy z hľadiska zrýchlenia a brzdenia. Úlohou je nedostať sa práve do štvorca, vtedy sa jazdí neekonomicky. Jednoducho núti vodiča nejazdiť systémom plyn-brzda.

zväčšiť obrázok Zelené podsvietenie = ekonomická jazda Zelenomodré podsvietenie = stredne ekonomická jazda Modré podsvietenie = neekonomická jazda
Na multifunkčnom displeji sa dá ďalej sledovať ako práve prebieha pohon vozidla. Či vozidlo poháňa spaľovací motor spolu s elektromotorom, len jeden alebo druhý, alebo sa práve dobíjajú batérie. Tu musíme podotknúť, že aj pri najpomalšom rozbiehaní sa vozidlo vždy pohlo aj so spaľovacím motorom. Ale za to pri ustálenej rýchlosti okolo 40 km/h sa nám stalo, že ukazovateľ toku energie nám zrazu na chvíľu ukázal, že ideme len pomocou elektromotora. Systém IMA však túto vymoženosť nemá. Ale takúto jazdu má vozidlo najradšej. Žiadne prudké zrýchlenie ani spomalenie. Ak sa jazdilo predvídavo a plynulo, tak vtedy začala spotreba rapídne klesať. A navyše pri prudkom zrýchlení bol motor dosť hlučný. V čisto mestskej premávke sme dosahovali spotreby od 6,0 až po 8,5 l/100km. Čo vysoko prevyšovalo hodnoty udávané výrobcom. Po veľkej snahe nebyť brzdou premávky a jazdiť úsporne sme dosiahli najnižšiu spotrebu v meste 6,0 l/ 100 km.

Vozidlo je poháňané benzínovým motorom Vozidlo je poháňané benzínovým motorom spolu s elektromotorom Vozidlo je poháňané len elektromotorom Rekuperácia brzdnej sily = dobíjanie akumulátorov
Na diaľnici sa Insight nestratil. Pri diaľničnom maxime nie je hluk od motora v kabíne nijako obmedzujúci. Aerodynamický hluk bol takisto na dobrej úrovni. Motor točí pri 130 km/h 2600 ot./min. a spotreba bola 5,5 l/100 km. Pri 90 km/h točil motor 1900 ot./min. a spotreba na displeji svietila 4,3 l / 100 km. Počas testu sme najazdili celkovo 450 km s priemernou spotrebou 6,4 l / 100 km.

zväčšiť obrázok Motor sa pri zastavení a zošliapnutí brzdového pedálu automaticky vypínal. Dôkazom toho bol blikajúci nápis AUTO STOP pri otáčkomeri. Po presunutí nohy na plynový pedál bol motor už dávno naštartovaný a pripravený na jazdu. Vypnutie aj naštartovanie sa prejavilo len slabo citeľnou vibráciou. Avšak ak bola zapnutá klimatizácia alebo len ventilácia, motor nevypol resp. vypol, ale naštartoval pred uvoľnením brzdového pedálu.

Pri presunutí páky do polohy S sa zrýchlenie o niečo zlepšilo a motor dokázal zrýchlovať až do 6000 ot./min. V bežnej premávke však veľký rozdiel medzi polohou D a S nie je. No športovo založených vodičov aspoň trochu snáď poteší vytočený motor a monotónny, výrazný hluk od motora. Ale na toto nie je Insight určený a vo vysokých otáčkových pásmach nad 4000 ot./min. sa evidentne necítil dobre.

zväčšiť obrázok Naopak, kto chce jazdiť ešte úspornejšie si môže aktivovať zeleným tlačidlom systém ECON. My sme najazdili väčšinu kilometrov v tomto režime. Vtedy riadacia jednotka motora utlmí jeho výkon aj krútiaci moment a rekuperácia brzdnej energie sa zefektívni. Motor reaguje spomalene a akoby s omeškaním na plynový pedál. Avšak bezpečnosť nie je nijako ohrozená, nakoľko pri potrebe náhleho zrýchlenia dovolí vozidlu zrýchlovať ako pri klasickom režime. O aktivovanom systéme informuje zelená kvetinka svietiaca vľavo od otáčkomera.

Zrýchlenie z miesta je veľmi dobré. Je cítiť vysoký krútiaci moment od najmenších otáčok. Vozidlo plynulo a rýchlo zrýchľuje aj vďaka prevodovke CVT, ktorá mení prevodový pomer bez najmenšieho zaváhania. Vždy vycítila čo vodič od nej požaduje a v nekonečných bratislavských kolónach bola naozaj skvelou pomocníčkou. Vodič s takouto prevodovkou sa v aute až nudí, ale veľmi rýchlo si ju obľúbi.

Vozidlo sa pri prudšom prejazde zákrut nakláňalo len mierne. Podvozok je viac tvrdší ako komfortný a malé nerovnosti boli v kabíne cítíť. Vozidlu však pomáhal ochotne zatáčať a držať zvolenú stopu. Nedotáčavosť bola minimálna.

zväčšiť obrázok A ešte nesmieme zabudnúť samozrejme na kvetinky, ktoré boli aj na karosérii a vozidlo bolo vďaka nim nepriehladnuteľné. Počas jazdy môžete na displeji sledovať ako vám na základe ekonomickej jazdy rastú kvetinky. Môžu mať dva listy, štyri a napokon kvet. Ak máte päť kvetiniek s kvetom, vtedy ste jazdili naozaj úsporne. Takéto maličkosti možno motivujú aj tých najšportovejšie založených vodičov jazdiť úspornejšie. Na konci jazdy sa ešte zobrazí podobné, celkové ohodnotenie jazdy. Kde sa vám môže zobraziť aj víťazný pohár s oslavným vencom, čo sa nám nepodarilo. No proste niečo na štýl počítačovej hry, kde si môžete vylepšovať skóre. Hra by sa mohla volať „Ako sa zo Schumachera záhradník stal“.

Obstarávacia cena (spracované dňa 18.11.2009)

Insight 1.3 IMA S základná cenníková cena = 19.600 € (590.469,60 Sk)
Insight 1.3 IMA Comfort základná cenníková cena testovanej verzie = 20.300 € (611.557,80 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, VSA stabilizačný a protipreklzový systém, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, 5x hlavová opierka, 5x trojbodový bezpečnostný pás, ISOFIX úchyty na zadnom ľavom aj pravom sedadle, predpínače bezpečnostných pásov, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov, predné aktívne opierky hlavy, aktívny elektrický posilňovač riadenia, ECU imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
el. ovládané okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča manuálne, vyhrievané predné sedadlá, predná lakťová opierka s odkladacím priestorom, držiak nápojov vpredu, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 3:2, kryt batožinového priestoru, zrkadlo v slnečných clonách vodiča a spolujazdca, lampičky na čítanie vpredu a vzadu, multifunkčný volant, automatická klimatizácia, peľový mikrofilter, palubný počítač, multiinformačný displej, systém pripomenutia servisu Honda, systém podpory ekologickej jazdy, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, konektor AUX
Exteriér:
metalízová farba, nárazníky, spätné zrkadlá a kľučky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, vyhrievané spätné zrkadlá so smerovými svetlami, disky kolies z ľahkých zliatin 5.5Jx15’, zimné pneumatiky Bridgestone BLIZZAK LM-18 175/65 R 16 84 T

Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 18.11.2009):

Popis
Honda Insight Comfort
Toyota Prius Hybrid
Honda Civic Hybrid
Motor 1.3 i-VTEC 1.8 VVT-i 1.3 i-VTEC
Prevodovka CVT bezstupňová CVT bezstupňová CVT bezstupňová
Max.výkon (kW) pri ot./min-1 65/5800 73/5200 70/6000
Krút.moment (Nm) pri ot./min-1 121/4500 142/4000 123/4600
Hybridný systém IMA Hybrid Synergy Drive IMA
El. motor - Max.výkon (kW) pri ot./min-1 10/1500 60/? 15/2000
El. motor - Krút.moment (Nm) pri ot./min-1 79/1000 207/? 103/1160
Max.rýchlosť (km/hod.) 182 180 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 12,5 10,4 12,1
Dĺžka (mm) 4395 4460 4545
Šírka (mm) 1695 1745 1750
Výška (mm) 1425 1490 1430
Rázvor (mm) 2545 2700 2700
Objem batož. priestoru (l/VDA) 408 446 375
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,4 3,9 4,6
Cena modelu (€/Sk) 20.300/ 611.557,80 25.500/ 768.213,00 22.530/ 678.738,78
Akčná cena (€/Sk) - - -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 20.300/ 611.557,80 26.095/ 786.137,97 22.530/ 678.738,78
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

Rozdiely vo výbave:

  • Toyota Prius Hybrid
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, bezkľúčový prístup pre vodiča, el. nast. bederná opierka vodiča, lakťová opierka vzadu, 6 reproduktorov (Insight má 4), hmlovky, Head Up displej
    nemá: vyhrievané predné sedadlá, el. sklopné spätné zrkadlá
  • Honda Civic Hybrid
  • má navyše: alarm, lakťová opierka vzadu, CD menič na 6 CD, 6 reproduktorov (Insight má 4), hmlovky, tempomat, volant potiahnutý kožou
    nemá: delené zadné sedadlo


    Naše hodnotenie
    Predajné čísla hovoria jasnou rečou. Hneď po uvedení na európske trhy sa stal Insight najlepšie predávaným hybridom. Avšak v našom teste nesplnil do bodky to, čo sme od neho očakávali. Ponúka síce ľúbivý dizajn, príjemný interiér, tichú a pohodlnú jazdu, dobre naladený podvozok, k úspornej jazde motivujúce systémy, skvelú prevodovku, ale predsa len sme čakali o niečo viac. Hlavne to, čo sa od hybridu očakáva, nižšiu spotrebu. Lebo ak výrobca udáva spotrebu v meste 4.6 l / 100 km a my sme sa k tejto hodnote, pri všetkej snahe, vôbec nepriblížili, tak tu vzniká otázka prečo si nekúpiť radšej podobne drahý, moderný, naftový motor v priestorovo väčšom vozidle, ktorý ponúkne ešte nižšiu spotrebu?

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 30.11.2009
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]