Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda Civic 2.0 i-VTEC Turbo Type R GT (09/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 04.10.2016;

Otestovali sme 310 koní. Popreháňali sme ich po slovenských cestách, okolo lúk a polí, cez mosty, do kopca a z kopca a po diaľnici. Oni uťahali nás a nie my ich. Tí by cválali ešte dlho, keby sme im dali nažrať. testoval Karol Zechmeister





Zrýchlený pulz

Sú autá a potom sú... Autá! Petrolheadi vedia, o čom píšem. Väčšina toho, čo stretávame denne na cestách sú len presúvadlá bez emócií, bez charakteru. Nudná šeď. Občas sa niektoré odlišuje maximálne farbou, kolesami. Potom sú tu chuťovky v podobe naozaj exotických vozidiel typu Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati... Ich výskyt nie je vôbec obvyklý. Naopak, celkom dosť jazdí vozidiel, ktoré tvoria akýsi medzistupeň pri zachovaní každodennej použiteľnosti. Poskytujú vodičovi radosť a stále dokážu odviezť rodinu na dovolenku.

Niektoré skratky vzbudzujú vášne už len pri ich prečítaní. EVO, WRX STI, GTI, OPC, MPS, RS, Type R... Zamerajme sa na posledne menovaného. Japonská Honda má bohatú športovú minulosť, na ktorú je patrične hrdá. Vo Formule 1 patrí hlavne jej spojenie s tímom McLaren k legendám tohto športu. Stačí spomenúť mená jazdcov, ktorí vtedy hájili farby tímu – Senna a Prost. Momentálne sa snaží Honda nadviazať na vtedajšie úspechy opäť s tímom McLaren. Taktieť netreba zabúdať na jej pôsobenie v Majstrovstvách sveta cestných automobilov WTCC, ktoré sa konajú aj na našom Slovakia Ringu. Tam sa naháňaju s Citroënmi a celkom im to ide.

Bežný záujemca o športovú Hondu má jasno – Civic Type R. Nič iné v ponuke nie je. Honde zazlievam nevyužitý potenciál modelu CR-Z. Predstavte si toto kupé s prívlastkom Type R namiesto označenia Hybrid. Pekná predstava, že? O niečo neskôr príde do predaja hybridný superšport NSX, ktorý taktiež bude chcieť zopakovať úspech predchodcu. Teraz sa však poďme pozrieť na Type R. S týmto označením sa predával v minulosti kupé model Integra a neskôr aj sedan Accord. Jediný, kto ho nesie dodnes, je Civic. V roku 2002 mal v rámci 5. generácie 200 koní. 6. generácia priniesla nárast výkonu, teraz pozor, o jedného celého koňa. Až aktuálna generácia priniesla poriadnu zmenu – 310 koní! A to už je poriadne stádo na rodinný hatchback.

Exteriér

Toto auto vyzerá skvele. Srší dynamikou a športovosťou. Nie je to žiadny sleeper. Dáva jasne najavo svoje sebavedomie a výkon. Chce, aby všetci vedeli, že je pripravený si to s hocikým rozdať - a vyhrať. Veď sa naňho pozrite. Červené logo značky je ešte čerstvo žeravé, diabolsky prižmúrený pohľad, pekelné kolesá, rozšírené blatníky... a to krídlo! Zadný difúzor spolu so štvoricou výfukových koncoviek korunujú perfektný vzhľad. Dobre to všetko vyzerá a je plne funkčné. Spolu s takmer plochým podvozkom sa difúzor stará o výrazný prítlak. Otvory v prednom nárazníku a bočné prahy ovplyvňujú prúdenie vzduchu a znižujú vztlak. Celok pôsobí ako reklama na aerodynamický etalón. O odvod tepla od motora sa starajú zväčšené predné mriežky a otvory v predných blatníkoch. Na vozidle vlastne chýbajú len štartové čísla a polepy sponzorov. S rešpektom otváram dvere a nastupujem. Počujem ticho pred búrkou.

Interiér

Rozdiely oproti bežnému Civicu sú ihneď jasné. Interiéru dominuje červená s čiernou. Športové sedadlá s výrazným bočným vedením a integrovanou hlavovou opierkou s nápisom Type R ma lapia do seba ako mäsožravá rastlina. Bezpečnostné pásy sú červené a strop čierny. Nápis Type R nachádzam aj na koberčeku, kovové pedále čakajú na rozkazy chodidiel. Volant si zaslúžil pochvalu už v bežnej verzii tohto modelu. Tu je vyšperkovaný dvojfarebným prevedením a červeným prstencom v polohe 12. Logo má takisto červený podklad. Kovová guľa prevodovej páky je ideálnym znakom jednoduchosti, v ktorej je krása. Z plakety pred ňou s poradovým výrobným číslom sála pocit výnimočnosti. Inak je tu rovnaká ergonómia ako v bežnom Civicu. Čiže sa sedí „vďaka“ nádrži pod prednými sedadlami vysoko. Pri mojej výške 195 cm si viem predstaviť oveľa nižší posed, ale hlavou sa našťastie stropu nedotýkam.

Vzadu je miesta dostatok. Zaujímavý je pohľad na zadné strany predných sedadiel. Všimnite si mäkké miesta v oblasti kolien pre zadných cestujúcich. Type R si zachováva objemný batožinový priestor, pod ktorého dnom je ďalšia možnosť niečo odložiť. Tatkovia môžu byť kľudní, sem sa zmestia nákupy aj s kočíkom. A to sa ešte samozrejme dajú zadné operadlá sklopiť. Ale sedadlá už nie sú úplne Magic. Vyklopeniu sedáku k operadlu ako v kine bráni západka, tá sa ešte dá prekonať, ale sedák v hornej polohe sa nedá zaistiť.

Dojmy z jazdy

Zvoní budík, umývam sa, obliekam si kombinézu. V paddocku pred panelákom zdravím susedov a mechanikov, dávam si prilbu, sadám si do perfektných športových sedadiel, pripútavam sa a štartujem. Palcom hore dávam ľuďom na priľahlej zastávke znamenie, že som pripravený. Pri prejazde uvádzacím kolom na sídlisku zahrievam pneumatiky. Prichádzam na prvú svetelnú križovatku, radím jednotku a čakám. V spätnom zrkadle vidím protivníka – dámu v stredných rokoch. Červená sa zmenila na zelenú. Zatláčam plynový pedál do podlahy, radím dvojku, dámu už dávno nevidím, a hneď brzdím – ďalšia križovatka. Rovnaký postup s iným protivníkom opakujem ešte štyrikrát a prichádzam do cieľa pred redakciou ako víťaz. Nikto ma nepredbehol. Vítajú ma nadšení vrátnici a ja vchádzam do depa pred redakciou. Víťazstvo oslavujem rannou kávou.

Jazdiť s týmto autom je zábava kdekoľvek a za každých okolností. Preplňovaný benzínový motor s označením 2.0 i-VTEC Turbo ponúka 228 kW (310 koní) pri 6500 ot./min. Maximálny krútiaci moment 400 Nm dosahuje pri 2500 ot./min. Maximálna rýchlosť nie je obvyklých a obmedzených 250 km/h, ale 270 km/h. Číta sa to dobre a ešte lepšie sa to jazdí.

V meste sa auto ale nudí. Presúva sa mrzuto od jednej križovatky k druhej. „Kvôli tomuto si si ma požičal? Aby mi tu zavadzali Thalie pri Kauflande?“ vyčíta mi. A tak sa snažíte myšičkami byť prvý na semaforoch, aby ste mu aspoň trochu vyhoveli a všetkých ostatných po naskočení zelenej zarmútili.

Ale akonáhle míňam tabuľu koniec obce, hneď sa situácia mení. Diablik na pravom ramene pohľadom zabijaka umlčí anjela na tom druhom a pomáha mi s čertovským úsmevom tlačiť pravú nohu do podlahy. Ručička otáčkomeru letí vehementne do červeného poľa, číslice na digitálnom rýchlomeri nestíham sledovať. Diódy mi dávajú najavo, že by som mal preradiť. Za hlasného odfúknutia a až kovového zvuku pri preradení znovu stláčam plyn.

Stromy pri ceste sa nebezpečne mihajú. Zrazu vnímate jazdu ako v tuneli, na konci ktorého môže stáť v lepšom prípade policajt s terčom, alebo v tom horšom samotný svätý Peter. Po takejto jazde som spotený, mám zrýchelný tep, adrenalín mi tečie z uší a chcem to zažiť znovu. Podvozok je jednoducho perfektný. Vozidlo sa v zákrute nesunie do nedotáčavosti ani pretáčavosti, len tak si proste ide ako po koľajniciach tam, kam natočíte volantom. S ostrejším riadením som sa ešte nestretol. Nevýhoda pri parkovaní, výhoda pri rýchlej jazde. Stačí malé potočenie a auto bleskovo opíše krásne esíčko. Ideálne pri náhlom vyhýbacom manévri. Brzdy Brembo by určite zvládli aj pár okruhov vo WTCC - sú skvelé.

V režime +R sa podsvietenie prístrojov zmení na pekelne červené a z beštie sa stáva naštvaná beštia. Motor, odpruženie, servo aj stabilizačný systém sa upravia na dosiahnutie maximálneho zážitku z jazdy.

Zvuky, ktoré auto pri dynamickej jazde vydáva sú slasťou pre uši. Ono stoná, vzdychá, praská a vodič cíti ako celý stroj pracuje. Radenie je perfektné, dráhy sú krátke a presné. Guľa sa výborne drží, ale... v horúci deň ju nie je takmer možné chytiť, taká je horúca. A predpokladám, že v zime bude zasa príliš studená. Vtedy si ju však pravdepodobne dokážete ohriať rukou, alebo to vyriešite rukavicou, ale skúste ju v lete ochladiť. Nemožné. Trochu mi vadilo aj vystupovanie cez vysoký bok sedadla, lebo hlava bola v tom momente zasa nebezpečne blízko hornému rámu – daň za výborné bočné držanie tela.

Ak niekoho zaujíma spotreba a nejaké tie otáčky, tak nech sa páči. V meste v rýchlosti 50 km/h na 5. stupeň točí motor 1400 ot./min, rovnako ako pri 60 km/h na 6. stupeň. Najnižšia spotreba bola 8,9 l / 100 km (cca 5 km ráno do práce). To som sa fakt snažil ísť úsporne a bolo to utrpenie, pre mňa aj pre auto. Bežnejšia bola spotreba okolo 10,5 l / 100 km. Pri 90 km/h točí motor 2100 ot./min. a dá sa dostať na spotrebu 6,4 l / 100 km. Pri 130 km/h sú otáčky motora 3000 / min a spotreba na trase BA – Malacky – BA bola rovných 8,0 l / 100 km. Zvukový prejav, také to monotónne dunenie, by mi však pri dlhej jazde na diaľnici vadil. Naopak, pri dynamickej jazde som čakal zo štvorice koncoviek ostrejší zvuk.

Zaujímavosťou je možnosť sledovať na hornom stredovom displeji G preťaženie, prítlak bŕzd v MPa, na koľko percent je zošliapnutý plynový pedál, tlak turba, teplotu vody a tlak a teplotu oleja. Ďalej systém ponúka odmeranie času z 0 na 100 km/h, z 0 na 400 m a časy okruhov. Spustenie stopiek pri meraní zrýchlenia vám vozidlo odráta pomocou diód. Tie sa začnú rozsvecovať od kraja ku stredu a po ich zhasnutí vám plynie čas.

Okrem týchto „Type R“ vymožeností vozidlo ponúka všetky najdôležitejšie prvky výbavy, doplnené o bezpečnostné systémy ako napr. upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Obstarávacia cena (spracované dňa 07.09.2016 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Civic 1.4 i-VTEC S
13.490 €
Cena testovanej verzie:
Civic 2.0 i-VTEC Turbo Type R GT
34.890 €
Cena testovanej verzie s príplatkami:
Civic 2.0 i-VTEC Turbo Type R GT
35.409 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a systémy:
airbagy - čelné, hlavové, bočné, protiblokovací brzdový systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, stabilizačný systém, asistent pre rozjazd do kopca, predpínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX (zadné sedadlá), systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke (do 30 km/h), predné a zadné adaptívne tlmiče, predné 350mm kotúčové brzdy (vŕtané kotúče), zadné 296 mm kotúčové brzdy, upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku, automatické prepínanie diaľkových svetiel, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, bezkľúčový vstup a štartovanie (Smart Entry & Start), alarm, imobilizér, voliteľné otváranie dverí, ovládanie okien pomocou kľúča
Interiér:
multimediálny 7" dotykový LCD displej Honda CONNECT s navigáciou, 8 reproduktorov (320 Watt), ovládanie autorádia na volante, Bluetooth Hands Free (HFT), multimediálny LCD displej (i-MID), spínač športového režimu R+, aktívny elektrický posilňovač riadenia, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu, systém start-stop, textilný interiér, športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou, strop s čiernym čalúnením, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, duálna automatická klimatizácia, tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti, kožený volant, kovová hlavica radiacej páky, športové hliníkové pedále, elektrické ovládanie okien (vpredu a vzadu), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, zrkadlo v slnečnej clone vodiča a spolujazdca s osvetlením, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, háčik pre uchytenie nákladu v batožinovom priestore, 12V zásuvka v prednom a v stredovom paneli, červené podsvietenie ukazovateľov, osvetlenie batožinového priestoru, osvetlenie interiéru (predné a zadné), lampička na čítanie (predná), červené ambientné osvetlenie interiéru, červené ambientné osvetlenie predných dverí
Exteriér:
strešná anténa v tvare žraločej plutvy, tmavé okno batožinového priestoru, tmavé bočné a zadné sklá, zadný športový spojler, športová mriežka nárazníka, stierače s dažďovým senzorom, parkovacie senzory (vpredu a vzadu), zadná parkovacia kamera, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, sklápanie vonkajších spätných zrkadiel pomocou kľúča, LED svetlomety (LED stretávacie svetlomety, diaľkové halogénové), automatické spínanie svetiel pri zotmení, predné hmlové svetlá, denné svietenie – LED, tretie brzdové svetlo, funkcia "Coming/Leaving Home" (časové spínanie svetiel), 19" kolesá z ľahkých zliatin, sada na opravu pneumatiky
Výbava za príplatok k základnej cene: • navigácia = 519 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 08.09.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Type R so svojim 310-koňovým stádom z dvojlitrového objemu je výnimočný. S predným pohonom totiž neponúka podobný výkon žiadny konkurent. Najbližšie je v spätnom zrkadle Seat Leon 2.0 TSI Cupra (289 koní za 28.760 €) a hneď za ním Ford Focus 2.0 EcoBoost ST X (250 koní za 29.980 €). Nový Renault Mégane R.S. ani nový Opel Astra OPC neexistujú. A tak som sa zameral len na výkon od 300 koní vyššie. V tomto prípade však všetci ostatní ponúkajú pohon 4x4.

Značka a model Honda Civic VW Golf Subaru WRX STI Ford Focus
Motor 2.0 i-VTEC Turbo 2.0 TSI 2.5 2.3 EcoBoost
Stupeň výbavy Type R GT R Sport RS
Zdvihový objem motora 1998 1984 2457 2261
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 B/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 228/6500 221/5500 221/6000 257/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 400/2500 380/1800 407/4000 440/2000
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný 4x4 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 270 250 255 266
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 5,7 5,1 5,2 4,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,3 7,1 10,4 7,7
Emisie CO2 (g/km) 170 165 242 175
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1378 1476 1524 1485
Dĺžka (mm) 4390 4276 4595 4390
Šírka (mm) 1878 1790 1795 1823
Výška (mm) 1466 1436 1475 1472
Rázvor (mm) 2594 2632 2650 2648
Počet dverí/miest 5/4 5/5 4/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 475 343 460 363
Záruka 3 roky / 100 000 km 2 roky 3 roky / 100 000 km 5 rokov / 120 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 34.890 37.760 43.500 37.990

Záverečné hodnotenie

Ďakujem všetkým v Honde, že takéto auto sa v dobe rôznych emisných obmedzení vyrába. Tento stroj dáva všetkým vodičom, ktorí radi šoférujú autá len tak pre radosť, jasný signál, že je ešte stále automobilový svet v poriadku. Vzhľadom budí rešpekt a výkonom tiež. Jedná sa o špičkový športový stroj na bežné vozenie. Odvezie vás na rodinný výlet, ale oveľa lepšie sa bude cítiť na okruhu, alebo minimálne na okresných cestách plných zákrut. Kombinéza, rukavice a prilba by mali byť povinnou súčasťou tohto vozidla. Musím pokorne priznať, že som počas testu využil asi len polovicu jeho potenciálu. Toto auto vás prefacká a s krikom vám oznámi, že žijete nudný život. „Preber sa! Začni žiť! Život je krátky na to, aby si šoféroval nudné autá! Rozumieš?“ kričí na mňa. „Áno,“ odpovedám neisto s prihlúplym výrazom.

Fotogaléria



Ostatné testy značky Honda:
Test Honda Jazz 1.3 i-VTEC Comfort (03/2016)
Test Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance (03/2016)
Test Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle (08/2015)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport (07/2015)
Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle (07/2014)
Test Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport (05/2014)
Test Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (07/2013)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive (05/2013)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive (08/2012)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort (05/2012)
Test Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Lifestyle (03/2012)
Test Honda CR-Z 1.5 IMA Hybrid GT Top (04/2011)
Test Honda Insight 1.3 IMA Hybrid Comfort (11/2009)
Test Honda Civic 1.4 i-VTEC Comfort (06/2009)
Test Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort (05/2009)
Test Honda Accord 2.4 i-VTEC Executive (10/2008)

Dňa: 04.10.2016
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]