Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mazda 6 2.5 Skyactiv-G194 AT Attraction (10/2020)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 21.10.2020;

Do redakcia nám dorazila vlajková loď značky Mazda – model 6. S motorom 2.5 Skyactiv-G194 vo výbave Attraction je to jasná športovo-elegantná voľba. testoval Karol Zechmeister





Pekný unikát

Muži sa, že vraj, boja krásnych a inteligentných žien. Ale ak oplýva týmito vlastnosťami auto, tak ho vyhľadávame. Viem, krása je prudko subjektívna záležitosť a inteligencia sa prejaví až neskôr. Týždeň by mal stačiť na to, aby človek zistil, či mu ten druhý vyhovuje. Mne stačil. A kľudne by som si to s Mazdou 6 zopakoval.

Jej príbeh sa začal na Slovensku písať prvou generáciou v roku 2002. Druhá generácia prišla na náš trh v roku 2008, aby ju v roku 2012 nahradila tretia. V rámci tejto aktuálnej generácie podstúpila v roku 2018 už druhý facelift. A takto prišla na rande...

Exteriér
Nahodila mierne nové biele šaty, ostáva však verná svojmu štýlu v znamení športovej elegancie. Vyžehlila si vrásky, vypla hruď a vyrazila poraziť konkurenciu. Dizajnom sa jej to jednoznačne darí. Nepoznám človeka, ktorý by o nej povedal, že sa mu nepáči. Práve naopak. Ona je jednoducho pekná. Výraznú masku so zaujímavou štruktúrou podopiera masívna chrómová lišta zasahujúca až pod úzke svetlomety. Vystupujúca kapota dáva vyniknúť ladnej krivke blatníkov. Zadné svetlá prebrali úzky tvar tých predných, aj tu zaujme výrazná chrómová lišta. Dve výfukové koncovky naznačujú výkonový potenciál. Statická dynamika evokujúca pohyb tu je odetá do veľmi pôvabných šiat.

Interiér
Pracovisko vodiča pôsobí prehľadne. Prístroje sú tvorené analógovým otáčkomerom a rýchlomerom, ktoré dopĺňa multifunkčný displej. Ten ponúka údaje palubného počítača, vodič si tu môže tlačidlami vľavo na volante navoliť toho naozaj dosť. Zobrazujú sa tu aj nasnímané dopravné značky. Stredový dotykový displej nepatrí medzi najväčšie, najmodernejšie ani najintuitívnejšie. Je to vidieť najmä na grafike navigácie. Menu je síce prehľadné, ale napr. uloženie audio stanice zo zoznamu všetkých staníc medzi obľúbené si vyžaduje veľa ťuknutí do obrazovky. Pochváliť však musím kruhový ovládač na stredovej konzole. Práca s ním je vynikajúca a človek si na toto riešenie rýchlo zvykne. Tu ide Mazda proti prúdu a ide jej to skvele. Hlavne je to vynikajúci bezpečnostný prvok, ale o tom až pri jazde...

Vidím tu dostatok odkladacích priestorov. Do dverí sa toho zmestí dosť, do schránky pri ľavom kolene už menej. Pred pákou je malý priestor, pravdepodobne na telefón, ale ja som si ho radšej odkladal do držiaka na nápoj, tie sú tu dva. Priestor je samozrejme aj pod lakťovou opierkou, ktorá ukrýva 12V zásuvku, vstup pre SD kartu, USB aj Aux vstup.

Vzadu je miesta tak akurát. Cestujúci tu majú k dispozícii stropné osvetlenie, výduchy ventilácie a perfektnú lakťovú opierku. Tá ma v sebe dva držiaky na nápoje, priehlbinu na tablet, ale hlavne - dva napájacie USB vstupy. Obaja zadní cestujúci dávajú palec hore.

Vstup do batožinového priestoru je ako pri všetkých sedanoch obmedzený, ale priestor, ktorý veko ukrýva je viac než dostatočný. Hlavne je dlhý, ani pri mojej dĺžke 195 cm nemám šancu dočiahnuť až k zadným operadlám. Strop tohto priestoru nie je nijak obložený, ale toto je bežné aj pri iných sedanoch. Skôr mi tu chýbajú nejaké háčiky alebo oká pre uchytenie nákupu. Mazda udáva objem 489 litrov, ktorý sa dá ešte zväčšiť sklopením zadných operadiel. Tie sa uvoľnia potiahnutím tiahla priamo pri veku, sklopiť ich však už musí človek cez zadné bočné dvere.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Žiadne turbo, ani tri valce, ani filter pevných častíc. Tu je všetko ešte v poriadku. Je tu benzínový atmosférický motor s objemom 2488 ccm. Jeho maximálny výkon je 143 kW pri 6000 ot./min. a maximálny krútiaci moment je 258 Nm pri 4000 ot./min. Je spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovku a poháňané sú predné kolesá. Čiže taká Amerika v malom. A áno, práve na diaľnici to tejto kombinácii svedčí najviac. Nastaviť si tempomat, ktorý pribrzďuje a zrýchľuje sám, nastaviť navigáciu a sledovať jej pokyny na skvelom Head–up displeji, pustiť si obľúbenú hudbu z USB média alebo cez Bluetooth z mobilu a sledovať ubiehajúce kilometre v objatí komfortu – to všetko je tu veľmi prirodzené. Motor pri rýchlosti 130 km/h „točí“ cca 2800 ot./min. A sem-tam môžte pozrieť aj na spotrebu, tá sa pohybuje okolo 7,9 l/ 100 km. Ale napr. úsek Bratislava – Trnava som prešiel za 6,3 l / 100 km.

Po odbočení na okresné cesty klesnú otáčky pri 90 km/h na cca 1800 ot./min. Trasa Bratislava – Pezinok a späť skončila údajom 6,5 l / 100 km. Najmenšiu spotrebu som zaznamenal na obchvate po príchode do Bratislavy od Malaciek do Ružinova – 5,3 l/ 100 km. Samozrejme najväčší apetít má tento motor v meste, kde som sa pohyboval v rozmedzí hodnôt 8,8 – 10,8 l/ 100 km. Celý test som ukončil s priemernou spotrebou 7,9 l / 100 km. Všetky údaje sú odčítané z palubného počítača.

Zaujalo ma fungovanie Auto Hold a Start-Stop systému. Druhý menovaný systém mojom v súkromnom aute hneď po nasadnutí vypínam, tu som tú potrebu nemal, lebo technológia i-Stop dáva vodičovi na výber. Ak chce vodič, aby sa auto po zastavení nehýbalo, stačí o málo silnejšie zatlačiť brzdový pedál a ak chce, aby systém aj sám vypol motor, stačí zatlačiť pedál ešte o trochu viac. Čiže tu som po každom nasadnutí nedeaktivoval Start-Stop systém, ale aktivoval Auto Hold. Toto riešenie s vypínaním motora sa mi veľmi pozdáva. Motor však toho dokáže viac. Napríklad vypínať počas jazdy dva valce. O tejto skutočnosti vie posádka len z grafiky na obrazovke. Stačí ísť konštantnou rýchlosťou, aj diaľničnou do 130 km/h, a pracuje polovica valcov. Po uvoľnení plynového pedála systém začne rekuperovať, auto značne spomalovať a toto celé nazvala Mazda i-Eloop. Stráca sa tu akurát výhoda plachtenia, čiže aj väčšieho dojazdu zotrvačnosťou, ale nazbieraná energia sa hromadí v batérii a následne je využitá na pohon elektrických palubných systémov.

Zvukový prejav pri rannom naštartovaní bol sprevádzaný výraznou zvukovou kulisou, po preradení páky do polohy D sa atmosféra na palube utíšila. Práca prevodovky bola v niektorých chvíľach znateľná. Jej reakcie sú primerané k jej typu. Zrýchlia sa po zvolení režimu SPORT voličom pri páke, reakcia na plyn je vtedy živšia. K dispozícii je aj sekvenčné radenie v polohe M, chválim správnu logiku radenia. Vtedy má vodič k dispozícii šesť prednastavených stupňov. Aj v tomto režime prevodovka preradí sama vyššie, keď sa ručička blíži k červenému poľu. Zmena prevodov pod plynom však prebieha okamžite. Zvukový prejav motora v týchto otáčkach je veľmi dobrý. A verte, že sa do nich dostane s veľkou ľahkosťou. Predbiehanie vie byť naozaj rýchlou záležitosťou.

S vozidlom sa dá jazdiť svižne, výkon je dostatočný, ale oveľa viac mu svedčí bežná jazda – najmä tá diaľničná. Motor je utlmený výborne, výraznejšie je počuť akurát odvaľovanie kolies. Ale rodinný život sa odohráva najmä v meste. Tu veľmi pomáha spätná kamera s aktívnymi čiarami, rozlíšenie by ale mohlo byť modernejšie. Pripútanie malého človeka do sedačky nie je kvôli zvažujúcej sa streche úplne jednoduché. Tento neduh by pravdepodobne odstránila karoséria kombi. Tu treba spomenúť pozitívny fakt, že kombi verzia stojí rovnako ako sedan! V studenom počasí môžu prední cestujúci využiť vyhrievanie sedadiel a vodič aj vyhrievanie volantu.

Podvozok je komfortný. Všetky nerovnosti prechádza bez výrazných zvukových prejavov do interiéru. Aj vďaka 17-palcovým kolesám je jazda plavná a vôbec nie tvrdá. Aktuálne sa ale dodávajú s testovaným motorom 19-palcové kolesá. Tie asi zaručia lepšie jazdné vlastnosti na dobrom povrchu, ale zhoršené na tom zlom, akého tu máme bohužiaľ viac. Náklony karosérie sú citeľné, ale len pri nešetrnom zaobchádzaní, alebo pri prudkom zabrzdení. Riadenie spolu s brzdným účinkom je na danú triedu vyhovujúce.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získala 6-ka v roku 2018 plný počet hviezd - päť. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 95 %, za ochranu detí taktiež 91 %, za ochranu chodcov 66 % a za bezpečnostné systémy 73 %.

Bezpečnostná výbava je bohatá, celý zoznam nájdete v tabuľke. Ako prvé ma počas jazdy zaujalo tancovanie volantu v rukách. To sa systém snažil udržať vozidlo medzi čiarami a pohybom volantu do správnej strany sa mu to darilo. Po korekcii na diaľnici systém vyzve vodiča vizuálne aj akusticky aby sa venoval riadeniu. Tento systém má ako jediný hardvérové tlačidlo vľavo pod volantom a ako jediný ostáva deaktivovaný aj po ďalšom naštartovaní. Rozsvietená kontrolka v spätnom zrkadle dokáže upozorniť na auto v mŕtvom uhle a kamera zasa načítať dopravné značky. Avšak pri nájazde na bratislavský obchvat sa mi párkrát ukázala značka 130. A stretol som sa, ako už aj pri iných značkách, s tým, že systém dokáže načítať značku z napr. z autobusu pred vami. A tak vám na Rožňavskej za mimomestským autobusom ukáže maximálnu povolenú rýchlosť 110 km/h. Adaptívna funkcia tempomatu dokáže auto spomaliť a následne zrýchliť podľa chovania auta vpredu.

Pochvalu sa zaslúži výborné premietanie údajov na čelné sklo (dá sa nastaviť jas, výška aj sklon premietania) a samozrejme ovládanie kruhovým ovládačom. Vodič nemusí sklápať zrak k volantu a nehrozí tu žiadne triafanie počas jazdy do dotykovej obrazovky. Dotyková funkcia je mimochodom počas jazdy vypnutá. Ak prirátam klasické ovládanie ventilácie dostávam skvelý bezpečnostno-ergonomický výsledok. Za pozornosť stojí aj prvok pasívnej bezpečnosti v podobe kovového spevnenia v zadných dverách. Poteší aj osvetlenie vo všetkých štyroch dverách – smerom vzad červené a smerom nadol biele.

Obstarávacia cena (spracované dňa 02.10.2020 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

V čase testu sa testovaná verzia už nepredávala. Motor 2.5 Skyactiv-G194 figuruje v cenníku až s výbavou Revolution, preto spomínam v tabuľke aj túto verziu.

Základná cena modelu:
Mazda 6 2.0 Skyactiv-G145 Attraction
27.400 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov v čase predaja v roku 2019:
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G Attraction
31.890 €
Cena podobnej aktuálnej verzie s testovaným motorom:
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G194 Revolution
31.520 €
Štandardná výbava Riadenie a asistenčné systémy:
technológia i-Stop, technológia i-Eloop, G-Vectoring Control (optimalizácia stabilizujúceho momentu), elektrický posilňovač riadenia, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektrická parkovacia brzda (EPB), kožený poťah volantu a radiacej páky, štartovanie pomocou tlačidla Start/Stop, automatické zamykanie, palubný počítač premium s grafickým displejom Maxi-DOT, systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS), asistent rozjazdu do kopca (HLA), adaptívny tempomat (MRCC), inteligentný brzdový asistent (SBS), automatické zamykanie dverí, Handsfree súprava s rozhraním Bluetooth®, informačné rozhranie vodiča HMI (farebný TFT dotykový displej 8" a kruhový ovládač HMI na stredovej konzole na obsluhu rádia, telefónu cez Bluetooth®, nastavenie funkcií vozidla a ovládanie navigácie GPS), farebný head-up displej s projekciou na čelné sklo, multifunkčný volant HMI v koži s ovládaním rádia, palubného počítača, telefónu a tempomatu, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke pri rýchlosti do 80 km/h, systém sledovania mŕtveho uhla (RVM) vrátane systému sledovania pohybu za vozidlom (RCTA), systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LKA), predný a zadný parkovací asistent, zadná parkovacia kamera
Bezpečnosť a asistenčné systémy:
elektronický stabilizačný systém (DSC), protiprešmykový systém (TCS), ABS + EBD + EBA, signalizácia núdzového brzdenia (ESS), čelné airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, deaktivácia airbagu spolujazdca, aktívne hlavové opierky vodiča a spolujazdca, trojbodové bezpečnostné pásy, vpredu s predpínačmi a obmedzovačmi ťahu, akustický indikátor nezapnutých bezpečnostných pásov vpredu aj vzadu, úchyty Isofix na umiestnenie detských sedačiek na vonkajších zadných sedadlách, imobilizér
Komfort:
automatická klimatizácia s duálnym nastavením teploty pre vodiča a spolujazdca, vyhrievaný volant, elektrické ovládanie predných a zadných okien, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, bodové lampičky vpredu aj vzadu, kryté kozmetické zrkadlá v slnečných clonách, osvetlenie kozmetických zrkadiel v slnečných clonách, osvetlená odkladacia schránka pred spolujazdcom, stredová lakťová opierka vpredu s odkladacím boxom, výklopná stredová lakťová opierka vzadu s držiakmi nápojov, zásuvky 12 V v stredovom paneli a prednej lakťovej opierke
Sedadlá a čalúnenie:
výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, výškovo nastaviteľné opierky hlavy vpredu aj vzadu, nastaviteľná bedrová opierka sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá (tri úrovne výhrevu), interiér Core (látkové čalúnenie a výplne dverí, zadné sedadlá delené a sklopné v pomere 60 : 40)
Rádio a navigácia:
rádio s CD/MP3/WMA, 6 reproduktorov, farebný TFT dotykový displej, DAB digitálne rádio, rozhranie 2× USB a AUX na pripojenie externého zariadenia, navigačný systém GPS Android Auto/Apple CarPlay
Výhľad a svetlá:
vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané (asférické na strane vodiča) s integrovanými smerovými ukazovateľmi, vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklopné, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, komfortné smerové ukazovatele, denné svietenie, funkcia Coming home, dažďový senzor a automatická aktivácia svetlometov pri zníženej viditeľnosti, vyhrievané predné stierače, LED plnohodnotné svetlomety s funkciou hmlových svetiel, denné svietenie s LED diódami, adaptívne reflektory (AFSL), funkcia HBC na automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel, zadné kombinované svetlomety s LED diódami
Exteriér:
predný a zadný nárazník lakovaný vo farbe karosérie, kryty spätných zrkadiel lakované vo farbe karosérie, zatmavené okná od B-stĺpika (bočné a zadné), 17" hliníkové kolesá, pneumatiky 225/55 R17, súprava na opravu pneumatík
Aktuálne ponúkaná verzia s daným motorom Revolution má navyše (testované auto neobsahuje) 19" hliníkové kolesá, adaptívne LED svetlomety (pokročilé automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel (AHBC), alarm, 360° Top View Monitor, bezkľúčové zamykanie Smart Card, systém na prevenciu zadného nárazu (SCBS), audiosystém Bose® s 11 reproduktormi, radiace pádla pod volantom na ovládanie automatickej prevodovky, digitálny prístrojový štít


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.10.2020 z aktuálnych cenníkov)

Sedanov v tejto triede v posledných rokoch ubudlo, preto poprosím minutú ticha za nasledovné modely – Citroën C5, Honda Accord, Hyundai i40, Kia Optima a Toyota Avensis... Ďakujem, pokračujeme. Ak sa zameriam na atmosférické motory s automatickou prevodovkou tak zisťujem, že konkurentov je presne - nula. Ako najbližší konkurent sa mi javí Toyota Camry 2.5 Hybrid. Tiež má atmosférický motor s rovnakým objemom, je však spojený s elektromotorom, celkový výkon činí 160 kW a ceny sú od 31.000 € do 36.500 €. Ďalší sedan do partie je VW Passat, ten je však v ponuke len s menej výkonným motorom 1.5 TSI (110 kW) s DSG7 prevodovkou s cenou od 31.170 €. A potom - potom je tu Alfa Romeo Giulia s preplňovaným benzínovým motorom 2.0 GME (147 kW) s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Jej cena ale začína na sume 39.900 €. To je, čo sa týka sedanov, všetko.

Napríklad taký Ford Mondeo a Opel Insignia (čoskoro príde facelift) sú v predaji len s naftovými motormi a len ako liftback. Zostáva tak ešte Peugeot 508 liftback s benzínovým preplňovaným motorom 1.6 PureTech (133 kW) EAT8 s cenou od 30.380 € a Škoda Superb liftback 1.5 TSI (110 kW) DSG7 s cenou od 28.130 €.

Záverečné hodnotenie

Vďaka podarenému dizajnu bojuje Mazda 6 s vekom oveľa ľahšie ako konkurenti. Aj po tých rokoch sa stále páči. Pozitívom interiéru je klasické usporiadanie analógových prístrojov, ovládanie ventilácie a kruhový ovládač informačno-zábavného systému. Ak k tomu prirátame výborný atmosférický motor spojený s automatickou prevodovkou plus bezpečnostnú výbavu, výsledkom je svižné a zároveň komfortné vozidlo, ktoré poskytne vodičovi pocit istoty v každej situácii.

Takže po týždni môžem skonštatovať, že život s Mazdou by mi vyhovoval. Ani tento vzťah by nebol dokonalý, ale jej klady jednoznačne prevýšili jej zápory. Tých kompromisov pre dobré spolunažívanie by nebolo tak veľa, aby som sa obzeral po inej. Teda, do istej doby, asi...


Fotogaléria



Ostatné testy značky Mazda:
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D175 AWD Revolution TOP (03/2018)
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD Attraction (01/2018)
Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (12/2017)
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (08/2016)
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 Revolution (10/2015)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction AWD (08/2015)
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction (05/2015)
Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D A/T Attraction (05/2013)
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)

Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)

Dňa: 21.10.2020
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]