Test: Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
|
redaktor: j.čík, 11.03.2014;
Nový rok sme v našej redakcii začali horúcou novinkou, a to hneď dvojnásobne. Redakčnému testu sme podrobili najnovší prírastok z dielne japonskej značky Mazda, novú Mazdu 3 v oboch karosárskych verziách. Ako prvý sa k nám dostal štvordverový sedan vybavený benzínovým dvojlitrom 2.0 Skyactiv-G s výkonom 88 kW (120 koní) a po týždni päťdverový hatchback poháňaný základnou benzínovou motorizáciou 1.5 Skyactiv-G s výkonom 74 kW (100 koní) v rovnakom výbavovom stupni Attraction.
Očarujúca
Kompaktný model s číselným označením 3 začal písať svoju históriu v roku 2003 príchodom prvej generácie s typovým označením BK. Neboli to však vôbec začiatky Mazdy v segmente kompaktných automobilov, Mazda 3 plynulo nadviazala na úspešné generácie modelu 323. Prvú generáciu 3-ky nahradila v roku 2009 druhá s typovým označením BL, ktorá sa úspešne predávala do roku 2013. Najnovšia, tretia generácia, dorazila na náš trh koncom minulého roka a nám sa podarilo otestovať obe karosárske verzie medzi prvými, tak sa poďme pozrieť na výsledok.
Exteriér
Nová 3-ka je veľmi príjemným osviežením v nabitom segmente C. Obe karosárske verzie sú veľmi príťažlivé a pôsobia ako magnet na oči vďaka dynamickému a sviežemu dizajnu. Ten vychádza z aktuálneho dizajnérskeho štýlu značky "KODO - duša pohybu", ktorý spája pohyb s krásou a silou prírody. V našich končinách nie sú sedany veľmi "in", tak asi aj preto ma viac dostal 5-dverový hatchback so sexi zadkom v krásnej červenej metalickej farbe Red Soul. To však neznamená, že by sedan dostal menej krásy do vienka. Aj ten je proporčne vyvážený a pri prvom pohľade pôsobí ako menšia 6-tka.
Napriek tomu, že sa nová 3-ka na svojich súrodencov zpredu podobá, je rozpoznateľná vďaka presunutiu evidenčného čísla do stredu masky a loga značky ku kapote. Dôvodom je aj nový systém aktívneho uzáveru prívodu vzduchu na prednej maske, ktorý je však dostupný len pre silnejší benzínový 2-liter (121 kW). Chromované lemovanie veľkej, kolmo usadenej päťuholníkovej masky, pripomínajúce krídla, prechádza ponad efektné predné svetlomety s LED denným svietením evokujúce oči predátora. Plynulo sa napája na výrazné prelisy po stranách dlhej kapoty, ktoré kĺžu ďalej ponad predné blatníky a následne klesajú po bokoch karosérie a postupne sa rozplývajú. Zaujme aj stúpajúca línia spodnej hrany okien smerom dozadu, ktorú kopíruje výrazný prelis v spodnej časti dverí a rovnako tak horný ponad zadné blatníky prechádzajúc do dizajnovo podarených koncových svetiel s technológiou LED.
Pri porovnaní s predchádzajúcou generáciou u 5-dverového hatchbacku zostala dĺžka vozidla nezmenená, t.j. 4460 mm, u 4-dverového sedanu sa dĺžka skrátila o 10 mm na hodnotu 4580 mm. Obe verzie narástli do šírky + 40 mm (1795 mm) a výška sa naopak znížila o 15 mm (1455 mm). Napriek rovnakej, a u sedanu kratšej dĺžke, narástol rázvor. So svojou hodnotou 2700 mm jasne kraľuje vo svojom segmente. Rovnako tak disponuje najširším rozchodom (1555 mm vpredu/ 1560 mm vzadu).
Interiér
Prehľadný, priestranný a kvalitne spracovaný s nádychom prémiovosti. U mňa patrí asi k tomu naj, čo je momentálne v tomto segmente na trhu a pocitovo sa najviac približuje k interiéru Audi A3, ktorý je ale v detailoch a spracovaním ešte o kus ďalej (spolu s cenou). Testovaný hatchback aj sedan mali úplne totožnú štandardnú aj príplatkovú výbavu, takže nasledujúci popis patrí obom.
Palubnú dosku tvoria príjemné mäkčené plasty v hornej a tvrdé plasty v spodnej časti, ktoré rozdeľuje elegantná čierne lakovaná lesklá lišta. Športový "fíling" dotvára červené prešitie na manžete radiacej páky, tiahla ručnej brzdy a koženom volante. Rovnako tak plasty so štruktúrou karbónových vlákien na ramenách volantu, okolia ovládačov okien v predných a zadných dverách a kapličke prístrojového panelu. Ten bol oproti verzii s najsilnejším benzínovým motorom vo výbave Revolution, ktorú som mal možnosť vyskúšať pri predstavení na trh, odlišný. Stredový "budík" dostal namiesto otáčkomera analógový rýchlomer, ktorému asistujú dva displeje po stranách. Ten naľavo slúži pre digitálny otáčkomer, počítadlo kilometrov a indikátor vhodného preradenia prevodových stupňov a ten napravo pre palubný počítač, ukazovateľ hladiny paliva v nádrži, tempomat a bezpečnostné systémy, o ktorých si povieme viac neskôr. Prístroje musím pochváliť za prehľadnosť a dobrú čitateľnosť aj za slnečného počasia, akurát niektorých kolegov trochu rušilo nerovnomerné podsvietenie displeja. Je to však úplne zanedbateľný detail, bez ich upozornenia by som si to ani nevšimol. Čo sa ale prehliadnuť nedalo, bola dlhá tyčinka na resetovanie počítadla kilometrov vytŕčajúca spoza prístrojov, ktorá mohla byť vyriešená decentnejšie alebo ešte lepšie, resetovanie sa mohlo presunúť priamo do palubného počítača.
Multifunkčný volant s rovnakým dizajnom ako u ostatných modelov Mazdy disponuje výborným nastavením s polohou takmer kolmo ku vodičovi. Rovnaké sú aj páčky svetiel/smeroviek a stieračov a taktiež ovládače audiosystému, tempomatu a handsfree sú na volante prehľadne umiestnené a dobre prístupné. Dizajnéri sa zamerali na dokonalú ergonómiu a prehľadnosť. Zminimalizovali počet tlačidiel na stredovej konzole, kde ponechali iba panel automatickej dvojzónovej klimatizácie a tlačidlá trojstupňového vyhrievania predných sedadiel medzi ktorými je umiestnený indikátor zapnutia bezpečnostných pásov. Pochváliť musím precízny chod všetkých tlačidiel a kruhových ovládačov. Na stredový tunel pribudol šikovný multimediálny otočný ovládač HMI Commander (ovláda audiosystém, navigáciu, telefón, menu...) známy už z novej 6-tky a modelu CX-5, doplnený o menší kruhový ovládač hlasitosti audiosystému. Priznám sa, že som si na neho rýchlo zvykol a keď som po týždni presadol do svojho auta, márne som ho tam podvedome hľadal. Neostávalo mi nič iné, len opäť sa naťahovať k stredovému panelu.
A dostávam sa k tomu, čo mi snáď ako jediné v interiéri novej 3-ky po vzhliadnutí prvých fotografií prekážalo. Bol to vyčnievajúci 7" farebný displej umiestnený na palubnej doske, ktorý sa nedá schovať zasunutím ako v prípade Audi. Ale už po pár jazdách som si uvedomil, že mi vôbec neprekáža a nezavadzia vo výhľade a je presne v zornom uhle bez nutnosti skláňať zrak ako u displejov niektorých konkurentov. Dobre čitateľná obrazovka zobrazujúca údaje audiosystému s možnosťou počúvania internetového rádia po pripojení smartfónu, navigácie, parkovacieho asistenta vzadu či nastavenia vozidla, disponuje dotykovým ovládaním s dostatočne rýchlymi reakciami. To však kvôli bezpečnosti prestáva fungovať ak je vozidlo v pohybe, takže počas jazdy je k dispozícii iba spomínaný otočný ovládač HMI a ovládanie na volante. Keď sme už pri ovládačoch, menším mínusom sú nepodsvietené ovládače okien a automatické sťahovanie a vyťahovanie okien, ktoré nájdeme iba u okna vodiča. Rovnako tak sklápanie spätných zrkadiel sa ovláda iba ovládačom vo dverách, potešilo by aj na kľúči pri zatváraní vozidla.
Predné sedadlá poskytujú slušný komfort s dobrým bočným vedením. Poloha vodičovho sedadla sa dá nastaviť dostatočne nízko a dlhšie cestovanie dokáže spríjemniť nastaviteľná bedrová opierka. Vykrojený tvar prednej lakťovej opierky je daň za držiaky na poháre (fľaše) v stredovom tuneli. Pri častom radení v meste neposkytuje dostatočnú oporu, ale napr. pri jazde po diaľnici som sa nemohol sťažovať. Niektorým vodičom by mohlo chýbať pozdĺžne nastavenie. Po odklopení poskytuje úložný priestor na drobnosti a nájdeme v ňom aj zásuvky (12V, 2x USB a SD). Väčšia 1,5 litrová fľaša sa dá bez problémov uložiť do dverí, doklady a telefón do priečinka v spodnej časti stredovej konzoly a v stropnom paneli nechýba úložná schránka na okuliare. Takže aj za dostatok úložných priestorov musím novú 3-ku len pochváliť. Priemerne vysoká posádka sa na nedostatok priestoru nemôže sťažovať, či už sedí vpredu alebo vzadu. Priestor na nohy zadných pasažierov je v rámci triedy nadpriemerný, rezerva nad hlavami rovnako. Vďaka menej sa zvažujúcej streche hatchbacku som mal pocit, že poskytuje na hlavu trochu viac miesta. Sklopná lakťová opierka nechýba ani vzadu, potešil by však tunel na dlhé predmety ako lyže a pod. Zadné operadlá sú delené v pomere 60:40 a po ich sklopení vzniká takmer rovina s podlahou batožinového priestoru. Sedan má na rozdiel od hatchbacku umiestnené zámky operadiel v strede, takže odistenie operadiel je možné iba z batožinového priestoru zatiahnutím tiahla, u hatchbacku sa odisťujú tradične na krajoch zhora operadiel.
Základný objem batožinového priestoru 419 litrov u sedana patrí k tým podpriemerným v triede a ničím nevyniká ani nakladací otvor, no myslím si, že by s prehľadom odviezol bežnú batožinu napr. na rodinnú dovolenku. Oproti predchádzajúcej generácii sa zmenilo zavesenie veka, keď pôvodné tlmičové vzpery nahradili väčšie pánty zasahujúce do priestoru. Do hatchbacku sa podľa výrobcu dá naložiť 364 litrov batožiny, čím spadá do priemeru. Po sklopení zadných operadiel však až 1263 litrov, čo už je slušný údaj. Kufor hatchbacku som poriadne otestoval pri výlete so zbalenou 4-člennou rodinou. Ocenil som hlavne jeho dĺžku, kde sa vedľa seba zmestia tri veľké športové cestovné tašky. V prípade defektu sa pod krytom podlahy nachádza namiesto rezervy iba opravná sada.
Motor, prevodovka, jazda
Pod kapotami oboch verzií boli uložené moderné benzínové atmosférické agregáty s nezvyčajne vysokým kompresným pomerom 14:1. V prípade hatchbacku to bol základný agregát 1.5 Skyactiv-G s výkonom 74 kW (100 koní) a v sedane bol použitý benzínový dvojliter 2.0 Skyactiv-G s výkonom 88 kW (120 koní). Obe jednotky sa môžu pochváliť kultivovaným a tichým prejavom bez prenosu rezonancií do kabíny. Rovnako ako pri silnejšom dvojlitri, aj u základnej 1.5-ky ma očarilo s akou ľahkosťou dokážu akcelerovať a poskytovať dostatočnú dynamiku už v nízkych otáčkach od cca 1500 ot./min. Mohutnejší záťah nastupuje od pásma zhruba 3000 ot./min., ktorý je u 1.5-ky sprevádzaný zvýšeným hlukom motora. Základný agregát začne strácať až pri jazde vo vyšších rýchlostiach, kde je dvojliter vďaka vyššiemu výkonu a mohutnejšiemu krútiacemu momentu viac doma. Kto sa pohybuje prevažne v meste a okolí mesta úplne mu postačí 1.5-ka. Ak ale častejšie využívate diaľnicu, odporučil by som aj kvôli sprevodovaniu radšej 2-liter, kde cenové navýšenie rovných 1000 Eur nie je až tak výrazné.
Kto by sa ale v dnešnej dobe downsizingu bál objemnejšieho benzínového motora, tak vôbec nemusí. Mazda ide svojou vlastnou cestou, tzv. rightsizingom. S oboma agregátmi som dokázal zajazdiť veľmi úsporne. Približne 18 km dlhú cestu do práce z Pezinka do Bratislavy som s obomi vozidlami absolvoval s rovnakou spotrebou 6,1 l/ 100. Pri jazde v meste si oba agregáty vypýtajú od 6,5 do 7 litrov na 100 km, kde úspornej prevádzke napomáha aj vypínateľný inteligentný systém i-Stop (Start-Stop), ktorý pracoval rýchlo a bezproblémovo. Na trase z Pezinka, cez bratislavský diaľničný obchvat do rakúskej dediny Podersdorf a späť som so sedanom vybaveným 2-litrom dosiahol priemernú spotrebu 5,3 l/ 100 km, čo je viac než slušný údaj. S hatchbackom s 1.5-kou pod kapotou som absolvoval dlhšiu cestu z Bratislavy do Terchovej a späť (diaľnica + mimo mesto), kde mi palubný počítač ukázal spotrebu 6,6 l/ 100 km. Spotreby na diaľnici a otáčky motora pri jednotlivých rýchlostiach sú uvedené v tabuľke nižšie.
Oba agregáty testovaných vozidiel spolupracovali so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tá si zaslúži mimoriadnu pochvalu za jej krátke dráhy a presný chod. Môj lakeť pri radení vôbec nemusel opúšťať opierku, stačil jednoduchý pohyb zápästím. Radiť rýchlosti mi skrátka robilo samú radosť. Pozitívne hodnotím aj to, že obe verzie hravo zvládali plynulú jazdu na 6-tom prevodovom stupni už pri rýchlosti 60 km/h.
1.5 Skyactiv-G 74 kW (100 koní)
50 km/h |
5. stupeň |
1300 ot./min. |
60 km/h |
6. stupeň |
1300 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
2000 ot./min. |
110 km/h |
6. stupeň |
2450 ot./min. |
6,5 l/ 100 km |
130 km/h |
6. stupeň |
2950 ot./min. |
7,7 l/ 100 km |
|
2.0 Skyactiv-G 88 kW (120 koní)
50 km/h |
5. stupeň |
1200 ot./min. |
60 km/h |
6. stupeň |
1150 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
1750 ot./min. |
110 km/h |
6. stupeň |
2100 ot./min. |
5,6 l/ 100 km |
130 km/h |
6. stupeň |
2600 ot./min. |
7,2 l/ 100 km |
|
Podvozok
Technológia Skyactiv sa dotkla aj podvozku. Nová 3-ka dostala odľahčenú konštrukciu s novou geometriou zavesenia kolies, nové uloženie ramien a strmejší prevod riadenia. Vpredu je použité nezávislé zavesenie kolies McPherson a vzadu vylepšená viacprvková náprava.
S naladením podvozku som bol spokojný. Pri športovej jazde 3-ka perfektne drží stopu a zvolený smer a aj keď nepatrí k tým najkomfortnejším vo svojej triede, slušne tlmí nerovnosti. Snaží sa presne kopírovať vozovku, čo je vo vozidle cítiť, ale tupé nárazy alebo uskakovanie som vôbec nepostrehol. Na oboch vozidlách boli 16" kolesá s pneumatikami rozmeru 205/60 R 16 obuté na diskoch z ľahkých zliatin. Svoju úlohu si plnili dobre, aj keď väčšie kolesá by 3-ke určite ešte pridali na kráse. Riadenie vybavené elektrickým posilňovačom s premenlivým účinkom je presné a dodáva pocit istoty. Chválim aj výkonné brzdy, ktoré boli dobre dávkovateľné. Musím dať za pravdu marketingovému oddeleniu, že zameranie na radosť z jazdy neboli len prázdne slová, lebo jazdu s novou 3-kou som si naozaj užíval.
Bezpečnosť
Nová Mazda 3 už krátko po svojom príchode stihla absolvovať testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP, kde uspela s plným počtom päť hviezdičiek. Za ochranu posádky získala vysoké hodnotenie 93%, za ochranu detí 86%, za ochranu chodcov 65% a za bezpečnostné systémy 81%.
Nová trojka tak spĺňa najvyššie bezpečnostné kritériá. Všetky predávané verzie disponujú už v štandardnej výbave bezpečnostnými systémami ako ABS s elektronickým rozdeľovaným brzdnej sily EBD, elektronickým stabilizačným systémom DSC s protipreklzovým systémom TCS. Samozrejmosťou je aj 6 airbagov: čelné, bočné vpredu a hlavové pre posádku vpredu a vzadu.
Už od druhého stupňa výbavy Challenge sú všetky vozidlá štandardne vybavené systémom SCBS (Smart City Brake Support) na prevenciu čelného nárazu v mestskej prevádzke. Ide o systém významne prispievajúci k prevencii nehôd v nízkych rýchlostiach od 4 do 30 km/h (v kolónach a podobne). Infračervený senzor umiestnený na čelnom skle sníma priestor pred vozidlom do vzdialenosti 6 metrov. Akonáhle systém zaznamená hroziacu kolíziu, okamžitým zvýšením brzdného tlaku v posilňovači pripraví brzdy na núdzové spomalenie. Pokiaľ vodič nereaguje, zaháji SCBS brzdenie sám. V rýchlostiach do 15 km/h je tak schopný úplne zastaviť automobil a zamedziť kolízii, v rýchlosti medzi 15 a 30 km/h svojim účinkom do veľkej miery eliminovať následky havárie. Síce som systém SCBS tentokrát nevyskúšal, ale už som sa s ním stretol v Mazde CX-5, kde pri parkovaní zaregistroval prekážku a vozidlo bezpečne zastavil. Od nami testovaného tretieho stupňa výbavy Attraction je trojka vybavená
systémom RVM (systém sledovania výjazdu z jazdného pruhu a systém sledovania obsadenosti jazdného pruhu - mŕtveho uhla) so zvukovou a vizuálnou signalizáciou v spätných zrkadlách.
Obstarávacia cena Mazda 3 Hatchback & Sedan
(spracované dňa 08.01.2014)
Mazda 3 Hatchback |
Mazda 3 Sedan |
Najnižšia cena: 3 1.5 Skyactiv-G Emotion |
13.990 € |
Najnižšia cena: 3 1.5 Skyactiv-G Challenge |
15.990 € |
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: 3 1.5 Skyactiv-G Attraction |
17.590 € |
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: 3 2.0 Skyactiv-G Attraction |
18.590 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: 3 1.5 Skyactiv-G Attraction |
18.625 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: 3 2.0 Skyactiv-G Attraction |
19.485 € |
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HLA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne hlavové opierky vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, systém sledovania mŕtveho uhla (RVM), systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS, zadné parkovacie senzory, dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou, predné sedadlá vyhrievané, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, lakťová opierka vpredu a vzadu, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka a madlo ručnej brzdy potiahnuté kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, dotykový farebný TFT displej, 6 reproduktorov, port USB a AUX v lakťovej opierke, Bluetooth, HMI ovládač
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, zatmavené okná od B-stĺpika bočné a zadné, predné hmlovky, predné a zadné LED svetlá, bi-xenónové adaptívne svetlomety s ostrekovačmi, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 205/60 R 16
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza prémiová Red Soul= 535 €
navigačný systém GPS s technológiou TomTom = 500 €
|
Porovnanie s konkurenciou Mazda 3 Hatchback (spracované: 08.01.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Mazda 3 |
Peugeot 308 |
Seat Leon |
Alfa Romeo Giulietta |
Motor |
1.5 Skyactiv-G |
1.2 VTi |
1.2 TSI Ecomotive |
1.4T |
Stupeň výbavy |
Attraction |
Active |
Style |
Progression |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1496 |
1199 |
1197 |
1368 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/3 |
R/3 |
R/4 |
Preplňovanie |
nie |
nie |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
74/6000 |
60/5750 |
77/4500-5500 |
77/5000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
150/4000 |
118/2750 |
175/1400-4000 |
215/2500 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
182 |
172 |
191 |
185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
10,8 |
13,3 |
10,2 |
10,6 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,1 |
5,0 |
4,9 |
6,4 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1190 |
1195 |
1198 |
1280 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4465 |
4253 |
4263 |
4351 |
Šírka (mm) |
1795 |
1863 |
1816 |
1798 |
Výška (mm) |
1450 |
1457 |
1459 |
1465 |
Rázvor (mm) |
2700 |
2620 |
2637 |
2634 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
364/1263 |
420/1228 |
380/ |
350/1045 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
17.590 |
15.690 |
16.490 |
17.700 |
Akčná cena (€) |
- |
14.390 |
15.390 |
15.990 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
18.625 |
16.370 |
17.566 |
23.000 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Peugeot 308
má navyše: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
nemá: bi-xenónové svetlomety, HMI ovládač, systém sledovania mŕtveho uhla RVM, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h
Seat Leon
má navyše: kolenný airbag vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, full LED predné svetlá (Mazda 3 má bi-xenóny), alarm
nemá: HMI ovládač, systém sledovania mŕtveho uhla RVM, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h
AR Giulietta
má navyše: predné parkovacie senzory, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s el. bedrovou opierkou,
nemá: HMI ovládač, systém sledovania mŕtveho uhla RVM, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h
Porovnanie s konkurenciou Mazda 3 Sedan (spracované: 08.01.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Mazda 3 |
Toyota Corolla |
Opel Astra |
VW Jetta |
Motor |
2.0 Skyactiv-G |
1.6 Valvematic |
1.4 Turbo |
1.4 TSI |
Stupeň výbavy |
Attraction |
Style |
Active |
Comfortline |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1998 |
1598 |
1364 |
1390 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
nie |
nie |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
88/6000 |
97/6400 |
103/4900 |
90/5000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
210/4000 |
160/4400 |
200/1850 |
200/1500-4000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
198 |
200 |
202 |
202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
8,8 |
10,0 |
9,9 |
9,8 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,1 |
6,0 |
5,9 |
6,2 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1200 |
1205 |
1333 |
1270 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4585 |
4620 |
4658 |
4644 |
Šírka (mm) |
1795 |
1775 |
1814 |
1778 |
Výška (mm) |
1450 |
1465 |
1500 |
1482 |
Rázvor (mm) |
2700 |
2700 |
2685 |
2651 |
Počet dverí/miest |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
419 |
452 |
460 |
510 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
18.590 |
20.090 |
18.940 |
17.450 |
Akčná cena (€) |
- |
17.990 |
15.840 |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
19.485 |
19.170 |
20.340 |
23.525 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Toyota Corolla
má navyše: parkovacie senzory vpredu, parkovaciu kameru, kolenný airbag vodiča, bezkľúčové odomykanie a štartovanie (testovaná Mazda 3 má vo výbave iba štartovanie), kombinované čalúnenie látka/koža
nemá: bi-xenónové svetlomety, zadné LED svetlá, HMI ovládač, systém sledovania mŕtveho uhla RVM, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h, bedrovú opierku sedadla vodiča
Opel Astra
má navyše: automatické diaľkové svetlá, 17" kolesá (Mazda 3 má 16")
nemá: HMI ovládač, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h, bedrovú opierku sedadla vodiča
VW Jetta
má navyše: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s bedrovou opierkou, hmlové svetlá s odbočovacou funkciou
nemá: HMI ovládač, systém sledovania mŕtveho uhla RVM, systém SCBS na prevenciu čelného nárazu v mestskej premávke do 30 km/h
Záverečné hodnotenie
Nová Mazda 3 dokáže už na prvý pohľad očariť svojim príťažlivým a športovým dizajnom. Rovnako silnou stránkou je aj veľmi hodnotne pôsobiaci priestranný interiér. A to nie je všetko, pochvalu dostávajú aj oba benzínové agregáty s výbornou 6-stupňovou prevodovkou s krátkymi a presnými dráhami a v ničom nezaostáva ani kvalitný podvozok so športovým charakterom s dobrým tlmením nerovností. Negatíva som musel hľadať ťažko, zaradil by som medzi ne iba niektoré chýbajúce detaily v interiéri. Nová 3-ka sa proste vydarila a patrí k tomu naj vo svojom segmente.
Fotogaléria
Ostatné testy značky Mazda:
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction (05/2013)
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)
Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)
Dňa: 11.03.2014
Text a foto: Jaroslav Čík |