Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

testy
Test: Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.kvál, 10.11. 2007;

Peugeot Slovakia s.r.o., dovozca automobilov Peugeot na slovenský trh, zahájil oficiálny predaj nového modelu "308" posledným októbrovým dňom. Na redakčný test nám poskytol päťdverovú verziu, vybavenú 1,6 litrovým benzínovým motorom VTi (88 kW) vo výbavovom stupni „Executive“.






zväčšiť obrázok Výrobca tento model na slovenskom trhu ponúka v štyroch základných výbavových stupňoch: Comfort, Comfort Pack, Executive a Executive Pack s tromi benzínovými alebo dvomi dieselovými motormi rôznych výkonov. Základná trojdverová verzia je na slovenskom trhu v ponuke už od 484.000,- Sk a päťdverová od 499.000,- Sk. Nami testovaná 308-čka bola vybavená aj dvojzónovou klimatizáciou, alarmom so superuzamykaním vozidla, pri ktorom sa dvere nedajú otvoriť ani po rozbití skla okna, nastaviteľnou bedrovou opierkou predných sedadiel, lakťovou opierkou zadného sadadla s odkladacím priestorom, otvorom v zadnom sedadle na prepravu dlhých predmetov a matalizovaným lakom béžovej farby. Za takto dovybavenú verziu by ste si museli k základnej cene 612.000,- Sk doplatiť sumu 47.000,- Sk.


Prvý dojem
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Karoséria "hatchback" pokračuje v osvedčenej koncepcii polovysokej karosérie, ktorú má aj predchádzajúci model 307. Karoséria 308-čky, postavená na platforme 307-čky poskytuje pomerne veľký vnútorný priestor, dobrý výhľad, presvetlenie vnútorného priestoru, dostatok miesta na batožinu ale čo je hlavné, jej vonkajší dizajn sa nesie v duchu športového vozidla. Bočná výrazná línia plynulo prechádza cez predný stĺpik a prednú kapotu do hornej časti mohutného predného nárazníka a oblúkom sa vracia tesne pod znakom leva na druhý bok. Takéto zvýraznenie prednej časti až nápadne pripomína tvar monopostov F1. Aj tvar spätných vonkajších zrkadiel, ich umiestnenie a uchytenie sa nesie v tomto duchu. Pre Peugeoty typická veľká mriežka nasávania vzduchu v prednom nárazníku v porovnaní s 307-čkou pôsobí agresívnejšie. Tento dojem vyvolávajú aj neprehliadnuteľné hmlové svetlomety vertikálne integrované do rohov nárazníka. Športovú líniu dotvára aj veľkoplošné čelné sklo svojím sklonom takmer plynule nadväzujúce na prednú kapotu skrývajúcu mohutné ramená stieračov. Oproti 307-čke získala zadná časť 308-čky zaujímavejší tvar zadných bočných ale hlavne piatych dverí, ktoré kopírujú do oblúka tvarované veľké zadné skupinové svetlá zvýrazňujúce zadné blatníky. Dizajn 308-čky sa vydaril, ihneď zaujal náhodne okoloidúcich ľudí všade, kde sme s ňou zastavili.


Interiér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok je priestranný, útulný, pohodlný a veľmi dobre odhlučnený. Po otočení kľúčika v zapaľovaní sme nemohli uveriť tomu, že motor pracuje vo voľnobežnom režime, nakoľko sme ho takmer nepočuli. Stupňovitá palubná doska je na hmat príjemná a pôsobí kompaktne. Prístrojový panel testovaného modelu má štyri čierne kruhové prístroje podsvietené oranžovým svetlom. Vačšie - otáčkomer a rýchlomer sú umiestnené po stranách, medzi nimi je kontrolný displej s digitálnym ukazovateľom odjazdených kilometrov a nad ním sú dva menšie kruhové ukazovatele - teploty chladiacej kvapaliny a stavu paliva v nádrži. Kruhové sú aj prieduchy ventilácie s pochrómovanou obručou a spolu s kruhovými prístrojmi tvoria súvislý rad až po stredový panel. Prostredný z trojice kruhových prieduchov nad stredovým panelom môže slúžiť ako parfumový (len za príplatok) osviežovač vzduchu, ktorý rozptyľuje v kabíne s požadovanou intenzitou jednu zo šiestich vôní: Spring flower, Exotic vanilla, Cocoon lodge, Wood sensation, Sweet air a Pure sensation (s účinkom proti cigaretovému zápachu). Testovaný model však parfumovými náplňami vybavený nebol. Ovládacie prvky prieduchov sú z miesta vodiča ľahko dostupné rovnako, ako ovládacie prvky dvojzónovej klimatizácie na hliníkovej stredovej konzole.
O ozvučenie interiéru sa stará audiosystém so 6-timi reproduktormi. Autorádio možno obsluhovať aj prstami pravej ruky na páčke pod volantom. Hlboko v prístrojovej doske umiestnený monochromatický displej nad trojicou kruhových prieduchov zobrazuje údaje z palubného počítača a audio systému. Zobrazujú sa na ňom prevádzkové informácie pre dvoch pilotov - priemerná rýchlosť, spotreba paliva, dojazd v závislosti na množstve paliva, alebo aktuálne naladená frekvencia rozhlasového vysielania integrovaného CD/MP3 autorádia.
Návrhárom ergonomickej a elegantnej palubnej dosky možno vytknúť len nevhodné umiestnenie ovládača nastavenia výšky predných svetlometov, pomerne malý otočný uzáver dvierok poistkovej skrinky a plytký, nevyužiteľný odkladací priestor v stredovej konzole pod ktorým je diagnostická zásuvka. Nenápadný výklopný háčik na pravej strane stredovej konzoly poteší najmä dámy, pretože si možu naň zavesiť kabelky.

Dvojfarebné obloženie dverí nadväzuje na dvojfarebnú palubnú dosku. Materiálové vyhotovenie je na pohľad aj dotyk príjemné, lakťová podpera je dobre tvarovaná, madlo dverí v hladkom vyhotovení dobre padne do ruky. Pochváliť môžeme aj umiestnenie dostatočne veľkého a dobre prístupného odkladacieho priestoru. Vnútorná kľučka dverí, ovládače elektrického otvárania okien, nastavenia zrkadiel a elektrickej detskej poistky pre znemožnenie otvárania zadných okien aj dverí sú pre vodiča ľahko dostupné. Ocenili sme aj automatické uzamykanie vozidla pri prekročení rýchlosti 20 km/hod., taktiež zobrazovač nezapnutých bezpečnostných pásov umiestnený na konzole vnútorného spätného zrkadla a vypínač senzorov snímajúcich neželaný pohyb v interiéri (pes v aute).

Nepraktické sa nám zdá umiestnenie schránky na okuliare nad ľavým bočným oknom vo výške vodičovej hlavy. Vyberanie alebo odkladanie okuliarov počas jazdy nedoporučujeme, nakoľko je veľmi nebezpečné, pretože úkon je možné vykonať len pravou rukou, ktorou si zakryjete výhľad na cestu. Trojuholníkové presklenie predných dverí prispelo k lepšej viditeľnosti do strán, čo určite ocení každý vodič pri parkovaní. Na úkor takéhoto riešenia museli vonkajšie bočné zrkadlá ustúpiť trochu do zadu. Na pozeranie sa do nich sme si museli chvíľu zvykať, pretože zrak priťahoval najprv jeho čierny obal.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Mechanicky nastaviteľné predné sedadlá sú pohodlné s dostatočným bočným vedením a praktickými odkladacími zásuvkami. Výškovo a pozdĺžne nastaviteľná lakťová opierka je vhodným konfortom nie len pri jazde po diaľnici. Horšie je to s nastavením bedrovej opierky, ktorej polohu vzhľadom na nevhodne umiestnený mechanický kruhový ovládač (na boku operadla) pri opretí sa do operadla nedočiahnete. Pri tomto úkone by sme určite ocenili elektrické nastavovanie bedrovej opierky. Model testovali redaktori vyššieho (197 cm) aj nižšieho (167 cm) vzrastu a zhodli sa na tom, že sedenie vo výškovo nastaviteľných sedadlách v kombinácii s nastaviteľnými bezpečnostnými pásmi a nastaviteľným stĺpikom volantu je pohodlné. Rovnakého názoru bola aj posádka plne obsadeného automobilu po absolvovaní 450 km dlhej jazde, ktorej chýbal len popolník vzadu (aspoň nefajčili).

Neželaný pohyb nákladu v batožinovom priestore, ktorého objem je 348 l/1.201 l (metodika VDA) sme pred jazdou zaistili gumenými upevňovacími popruhmi zachytenými do háčikov na podlahe a operadle zadných delených sedadiel. Obloženie batožinového priestoru sa nevymyká zaužívanému štandardu v tomto segmente automobilov. Na dne batožinového priestoru je umiestnené plnohodnotné rezervné koleso.


Motor a prevodovka
Zatiaľ čo naftové motory HDi od PSA - Peugeot Citroen sú už dobre známe aj z modelov iných výrobcov (Ford, Mazda,...), benzínové motory boli v spolupráci s BMW Group nanovo skonštruované (prvýkrát nasadené v modeli 207). Sú vybavené najnovšími technológiami VTi (Variable valve lift and Timing injection), čo predstavuje variabilný zdvih nasávacích ventilov, plynulé variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov a priame vstrekovanie. Najsilnejšia verzia 1.6 THP/110 kW (Turbo High Pressure) má naviac moderné turbodúchadlo Twin-Scroll s dvojitým ostrekom turbíny. Tieto technológie zlepšujú termodynamickú účinnosť motora – čo znamená väčší výkon pri menšej spotrebe.

zväčšiť obrázok Testovaný model je vybavený motorom 1.6 VTi s výkonom 88 kW (≈ 120 k) pri 6.000 ot./min a maximálnym krútiacim momentom 160 Nm pri 4.250 ot./min. Krútiaci moment je rozložený veľmi rovnomerne. Už od nízkych otáčok (2.000 ot./min) dosahuje 140 Nm, čiže 88 % maximálnej hodnoty. Vysoká pružnosť motora je daná plochou krivkou priebehu krútiaceho momentu. V praxi to znamená, že už pri dosiahnutí hranice dvoch tisíc otáčok motor pružne reaguje na stlačenie plynového pedálu. Na voľnobeh je motor takmer nepočuteľný a v otáčkach naberá športový zvuk. Podľa palubného počítača sme odjazdili 825 km pri priemernej spotrebe 8,0 l/100 km a priemernej rýchlosti 51 km/hod. (tabuľková hodnota kombinovanej spotreby je 6.7 l/100 km). Jazdili sme prevažne mimo mesta, ale dynamicky. 450 kilometrov dlhú trasu s ľahkou nohou na plynovom pedály a obsadení štyrmi dospelými osobami sme prešli s priemernou spotrebou 7 l/100 km.
Tento výkonný motor by si zaslúžil 6-stupňovú prevodovku aj keď päťstupňová prevodovka s manuálnym radením prevodových stupňov je dobre odstupňovaná. Kratšia dráha radenia prevodových stupňov by však športovo ladenému modelu sedela viac. Radiaca páka padne dobre do dlane.


Jazdné vlastnosti (podvozok, riadenie, brzdy)
zväčšiť obrázok S nezáludne jednoduchou konštrukciou McPherson vpredu a pozdĺžnymi vlečenými ramenami spojenými skrutnou priečkou vzadu sa podvozok prejavuje serióznym komfortom pri prejazde nerovností a ľahko kontrolovateľným manévrovaním v zákrutách. Prenos hluku od podvozku do karosérie pri prejazdoch výtlkmi, retardérmi, železničným priecestím alebo roletami na križovatkách ponechávajú vodiča chladným pretože všetko utrpenie na seba ochotne preberajú nápravy. 308-čka má kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Pri ľahkovážnejšom stlačení pedálu idú spolucestujúci razantne dopredu. Účinnosť sme si vychutnali pri radikálnejšej jazde typu stop & go. Po zásahu brzdového asistenta, ktorý pri núdzovom brzdení zvyšuje tlak v brzdovom systéme a skracuje brzdnú dráhu sa automaticky rozblikajú všetky smerovky, až kým sa auto znova nepohne. Ručná brzda umiestnená na stredovej konzole má vyzývavú polohu páky.
Výhodou je pozdĺžne a výškovo nastaviteľná poloha, kožou obšitého volantu. Pri vyšších rýchlostiach elektrohydraulický posilňovač riadenia zmení charakteristiku a "stvrdne", čo pomáha k lepšej stabilite majmä pri predbiehaní na diaľnici.
Pri "zákrutovom" teste vlastností automobilu na Pezinskej Babe 308-čka prejavila svoju nedotáčavosť. V ostrých zákrutách sa predvídateľne sunula cez prednú nápravu von zo zákruty za sprievodu pískajúcich pneumatík. Situácia vždy vyžadovala prirodzenú reakciu vodiča - korekciu väčším natočením kolies, alebo znížením rýchlosti. Nedostavoval sa pocit nezvládnuteľnosti vozidla a blízkosť hranice šmyku vždy signalizovalo pozvoľné opúšťanie jazdnej stopy, na ktorú si vodič navykol pri normálnej jazde. Pod takýto prejav sa iste podpísala aj nie zrovna ľahko skrutná karoséria. Jej náklon v esíčkovitých zákrutách nespôsobí síce morskú nemoc, no tiež sa nedá povedať, "že by na meranie náklonu bolo treba veľmi presný prístroj".
Pri skladaní obrazu o „vychovaní“ podvozku treba vziať do úvahy, že testované vozidlo nemalo elektronický stabilizačný systém (ESP) a bolo obuté na zimných pneumatikách (205/55 R16 91H). Na 17 alebo 18 palcové kolesá (opčná výbava) s nízkoprofilovými pneumatikami bude vozidlo odpovedať o kúsoček stabilnejšie.


Bezpečnosť
zväčšiť obrázok otvoriť test Euro NCAP Je všeobecne známe, že v testoch Euro NCAP získala 308-čka 5 hviezdičiek, čo je v súčasnosti maximálny počet. V našom redakčnom teste sme sa zamerali hlavne na to, či testovaný model obsahuje dostatočný počet bezpečnostných prvkov s ohľadom na jeho nadobúdaciu cenu. V základnej výbave sa 308-čka dodáva s dvomi čelnými airbagmi (spolujazdcov je vypínateľný) a dvomi bočnými airbagmi chrániacimi hrudník posádky na predných sedadlách. Nami testovaný model mal naviac aj predné a zadné hlavové airbagy v hodnote osemtisícového príplatku. Opierky hlavy na všetkých sedadlách a výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy s pyrotechnickými napínačmi na predných sedadlách a obmedzovačmi napnutia na všetkých sedadlách sú samozrejmosťou. Testovaný model mal navyše aj spomínaný brzdový asistent. Prijateľná je aj výška príplatku (4.000,- Sk) za airbag v stĺpiku riadenia na ochranu dolných končatín vodiča a zadné bočné airbagy (testovaný model to nemal). Z bezpečnostných prvkov by sme chceli upozorniť aj na elektronický stabilizačný systém, ktorý sa dá objednať za príplatok 15.000 Sk a zahŕňa aj protipreklzový systém (ASR).


Cena testovaného modelu Peugeot 308 1.6 VTi Executive

Najnižšia cena modelu 308 484.000 Sk
Základná cena testovaného modelu 612.000 Sk
Cena testovaného modelu s príplatkami 659.000 Sk
Štandardná výbava ABS, REF (elektronické rozdelovanie brzdného účinku), AFU (brzdový asistent), automatické rozsvecovanie výstražných svetiel, airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, manuálna klimatizácia, hliníkové disky Santiaguito 16“, rádio RD4 s CD a MP3 a externým vstupom AV v príručnej skrinke, 6 reproduktorov, ovládanie audia pod volantom, hmlové svetlomety, variabilný posilňovač riadenia, elektrické sekvenčné okná vpredu a vzadu s elektrickou detskou poistkou, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu, výškovo a osovo nastaviteľný volant, sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 1/3 a 2/3, stredová opierka rúk s odkladacím priestorom, kožený volant, hlavica radiacej páky a manžeta v koži, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, nárazníky, kľučky dverí, ochranné lišty nárazníkov, vonkajšie kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie, športový predný nárazník, sieťka batožiny
Príplatky
  • automatická dvojzónová klimatizácia 13.000 Sk
  • metalický lak 15.000 Sk
  • alarm so superzamykaním 12.000 Sk
  • Pack Confort 7.000 Sk (bederná opierka vodiča a spolujazdca, zadná lakťová opierka s odkladacím priestorom a otvorom na lyže, kryt batožiny s odkladacím priestorom)


  • Porovnanie rozmerov 307 vs. 308











    Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 2.11.2007)

    Rozdiely vo výbave:

  • Hyundai i30
    nemá: lakťovú opierku vzadu, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s bedernou opierkou a disky z ľahkých zliatin + 16” pneu
  • Seat Leon
    má naviac: el. sklopné zrkadlá a tempomat
  • VW Golf
    má naviac: tempomat a parkovacie senzory vzadu



  • Rozdiely vo výbave:
  • Kia cee’d
    nemá: lakťovú opierku vzadu, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s bedernou opierkou
  • Toyota Auris
    má naviac: tempomat a kolenný airbag vodiča
    nemá: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s bedernou opierkou, disky z ľahkých zliatin a lakťovú opierku vzadu
  • Fiat Bravo
    má naviac: parkovací senzor vzadu, tempomat, ESP+ASR+HBA a Hill Holder a Bluetooth
  • Ford Focus
    má naviac: el. sklopné spätné zrkadlá, ESP, elektrické vyhrievanie čelného skla, dažďový senzor, tempomat, 17” kolesá


  • *) akčný model
    **) preplňovaný agregát – Turbo

    Fotogaléria:

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    My sme porovnávali a zistili, že v čase nášho testu sa 308-čka 1.6 VTi/88 kW Confort Pack predávala za nižšiu cenu v porovnaní s 307-čkou 1.6 16V/80 kW Confort Pack, pričom 308-čka má bohatšiu výbavu a modernejší, silnejší a úspornejší motor.

    Súvisiace články: Peugeot 308; Peugeot 308 RC Z; Peugeot 308 CC; Peugeot 308 SW

    Ďalšie testy Peugeot:
    Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
    Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
    Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
    Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
    Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
    Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
    Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
    Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)

    Redaktori: Bc. Juraj Kvál, Ing. Juraj Cvopa a Jaroslav Čík
    Foto: Bc. Juraj Kvál, Ing. Juraj Cvopa, Oliver Mauer
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]