Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

testy
Test: Peugeot 308 1.6 THP Allure (12/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 28.01.2014;

Takmer po piatich rokoch PEUGEOT predstavil svetu nový model 308. Aj keď sa na svojho predchodcu ani zvnútra ani zvonku vôbec nepodobá, je nositeľom rovnakého číselného označenia. S dĺžkou 4,25 metra patrí k najkompaktnejším hatchbackom v segmente C. Starší model 308 1.6 VTi Executive sme testovali v novembri 2007. Teraz odhalíme prednosti a nedostatky jeho pokrvného nástupcu. Automobil na francúzskych evidenčných značkách s benzínovým motorom 1.6 THP a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou nám zapožičal slovenský importér pre túto značku.
______________________________________________________________________________________________

Na Slovensku sa tento nový model predáva vo výbave ACCESS, ACTIVE a ALLURE v desiatich farebných odtieňoch. Farba karosérie sa dá kombinovať so štyrmi látkovými poťahmi alebo s tromi koženými poťahmi (len pre výbavu ALLURE). Kolesá môžu byť obuté na 16-, 17- alebo 18-palcových zliatinových diskoch. Nový Peugeot 308 môže byť vybavený jedným z troch benzínových motorov (1.2 VTi 60 kW, 1.6 THP 92 kW a 1.6 THP 115 kW) alebo jedným z dvoch dieselových motorov (1.6 HDi FAP 68 kW a 1.6 e-HDi FAP STT so systémom Start & Stop 84 kW) a v kombinácii s 5- alebo 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. K dispozícii je aj bohaté príslušenstvo "S Style".


testoval šéfredaktor Peter Mauer









Peter Mauer, šéfredaktor AAD




Dizajn - po predkoch nezdedil jedinú krivku, je modernejší a elegantnejší

zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok

Ako som už spomenul, nový model 308 má s predchádzajúcim spoločné len číselné označenie "308". Pri prvom pohľade som nadobudol pocit, že sa pozerám na automobil iného výrobcu. Podľa mňa sa dizajn nového modelu 308 návrhárom vydaril. Jemné kontúry karosériu vyhladili. Razom sa z nej stal čistý kompaktný 5-dverový hatchback s veľmi priaznivým koeficientom odporu vzduchu. Z prednej časti zmizol výrazný nos a priveľká maska. Aroganciu nahradila elegancia. V kompaktných reflektoroch sa uplatnila moderná LED technológia. Dvere prišli o bočné nárazové lišty a rámy okien sú teraz ukryté pod zasklením. Okenné šachty lemujú chrómované lišty. Dvere s kľučkou vo farbe karosérie pôsobia čisto a odľahčene. Spätné zrkadlá si tiež našli nové miesto. Piate dvere už nie sú vypuklé, ale rovné v tvare prevráteného lichobežníka. Oválne okno nahradilo hranaté. Zadné "slzy" zas tri "pazúry leva". Čierne deflektory na zadnom stĺpiku a strešný spojler nie sú dizajnérskym výstrelkom, ale užitočnými doplnkami, ktoré bránia turbulencii vzduchu za zadným oknom. Tento nový, kompaktný hatchback je postavený na novej modulárnej platforme EMP2 so širokým rozchodom náprav a s kolesami zarovno s karosériou. Od pôvodného modelu je nový model o 23 mm kratší o 10 mm užší a o 47 mm nižší. Má aj o 140 kg menšiu hmotnosť ako jeho predchodca.

Osvetlenie - šperky s najnovšou technológiou

Nový Peugeot 308

Vonkajšie svetlá už dávno neslúžia len na svietenie. Sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnu karosérie. Mnohokrát sú aj doplnkom na rozpoznanie modelu. "Oči šelmy" plne využívajúce technológiou elektroluminiscenčných diód "full-LEDs" (denné/obrysové, stretávacie a diaľkové svetlá - podľa verzie), sú ozajstným šperkom nového modelu 308. Pekným doplnkom karosérie sú aj reflektory u verzií, ktoré využívajú túto technológiu len čiastočne (denné a obrysové svetlá). Smerovky, hmlovky a obrysové svetlá si opäť našli spoločný domček v nárazníku. Elektroluminiscenčné diódy LED (parkovacie a brzdové) sú ukryté aj pod krytmi zadných svetiel. Sú aj v prídavnom brzdovom svetle. Tri "pazúry leva" na dve časti predeľuje bočná hrana piatych dverí, pričom jeden zostáva viditeľný aj pri otvorených dverách. Táto moderná technológia sa uplatnila aj v spätných zrkadlách. V podobe jantárovo-žltého pásika funguje ako smerovka. Zospodu súčasne bodovo osvetľuje priestor pre nastupovanie. Zastúpenie má LED technológia aj v interiéri. Pri nedostatku svetla sa na strešnej konzole rozsvieti pár tlmených bodových svetiel. Ambiente atmosféru vytvára aj LED osvetlenie vnútorných kľučiek a priestoru pod nohami.

Interiér a komfort - jednoduchou eleganciou milo prekvapil

Nový Peugeot 308

Určite mi dáte za pravdu, že prvý pohľad do interiéru obvykle padne na prístrojový panel. Jeho tmavošedé sfarbenie dobre ladí s farbou kožených sedadiel, lemovaných dvojitým bielym stehom (podľa verzie). Spolu s doplnkami z lešteného chrómu pôsobí odľahčene a elegantne. Prístroje sú opäť uložené vysoko v zornom poli vodiča. Oproti modelu 208 (premiéra) sú uložené v krajšej, kompaktnej "kaplnke". Tá je teraz jednoliatou súčasťou palubnej dosky. Stredová konzola, obyčajne preplnená rôznymi ovládačmi, je takmer prázdna. Predeľuje ju len elegantná horizontálna štrbina na cédečko a jeden rad plošných tlačidiel s citom poukladaných do taniera z lešteného chrómu. Slúžia na uzamknutie vozidla zvnútra, spustenie vyhrievania predného alebo zadného okna, spustenie varovných svetiel a na izolovanie interiéru od vonkajších pachov. Nápad čistej konzoly ma oslovil pre jednoduchú eleganciu. Výber materiálov pre vyhotovenie panelu prístrojovej dosky a obkladov dverí bol dobrou voľbou. Hodnotím ho známkou chválitebný.
So sedadlom vodiča s plne elektrickým nastavením s dvomi pamäťami (za príplatok) som sa okamžite stotožnil. Vyhovuje mi dostatočná dĺžka sedacej časti aj tvarovanie bočného vedenia trupu. Príjemné je aj elektrické vyhrievanie s elektrickým nastavením operadla v bedrovej oblasti a dvojúrovňovým masážnym účinkom u oboch predných sedadiel. Zaskočila ma však kombinácia mechanického posuvu pravého sedadla s elektrickým nastavovaním polohy bedrovej časti. Nohám vpredu nič neprekáža. Vyššie postavy, na úkor väčšieho priestoru pre batožinu, môžu mať vzadu pocit mierneho obmedzenia. Obmedzenia sa dočkajú aj traja spolu sediaci dospelí cestujúci.
Kožou potiahnutý trojramenný multifunkčný volant s menším priemerom je tvarovaný presne do ruky. Veľkosťou je pre tento model ideálny. Nemusel som si vôbec zvykať na iné ovládanie funkcií na volante, ani pod ním. Je rovnaké ako u väčšiny aktuálnych modelov tejto značky. Manuálne nastavovanie výšky a vzdialenosti volantu je dostatočné, i keď pamäť pre nastavenie sedadla, by získala na pridanej hodnote v kombinácii s pamäťou pre elektrické nastavenie volantu. Hliníková hlavica rukoväte prevodovej páky nepotešila, v zime je príliš studená a v lete zas príliš prehriata. Ešteže takýto stav je krátkodobý. Páku ručnej brzdy nahradila moderná, elektrická.
Interiér presvetľuje pevná panoramatická strecha (za príplatok) s elektricky ovládanou posuvnou clonou. Posuv je regulovaný brzdou. Zastaví sa momentom uvoľnenia tlačidla na strešnej konzole. Za skvelý pocit z otvoreného priestoru je však potrebné doplatiť 600,00 €.
Komfortné vybavenie nemusí byť len za príplatok. Peugeot ho pre nový model 308 vo výbave Allure ponúka už v základnej cene. Napríklad elektroniku, ktorá nahrádza prácu vodiča. Ako náhle dažďový senzor zaregistruje dopad prvých kvapiek na sklo čelného okna, automaticky spustí stierače. Svetelný senzor zas po zotmení sám rozsvieti stretávacie svetlá a tlmené osvetlenie interiéru. Zadná kamera (za príplatok) premieta na displej priestor za vozidlom. V spolupráci s parkovacími senzormi (v základnej cene), komfortne a spoľahlivo naviguje vodiča pri cúvaní. Automobil sa otvára aj zatvára dotykom na kľučku s kľúčom vo vrecku. Automatické sklopenie vonkajších spätných zrkadiel pri takomto úkone uistí aj menej dôverčivých o tom, že vozidlo sa uzamklo.

Pracovisko vodiča - zdanlivo jednoduché, ale inteligentné

Nový Peugeot 308

Prevažná časť tradičných ovládacích prvkov si zachovala rozmiestnenie, typické pre poslednú sériu modelov značky. Niektoré však zaujali novú pozíciu na multifunkčnom displeji. Mechanické ovládanie tak ustúpilo digitálnemu. Pri správne nastavenom sedení nie je potrebná žiadna gymnastika na to, aby vodič a spolujazdec rovnako pohodlne dočiahli na obrazovku multifunkčného zariadenia. Farebný 9,7" displej je posiaty ikonami, ktoré zrozumiteľne vyjadrujú jednotlivé funkcie. Spúšťajú sa intuitívne v niekoľkých krokoch jedným dotykom. Aj keď sa citlivosťou a rýchlosťou dotykový displej nevyrovná chytrému telefónu alebo tabletu, oceňujem úroveň prehľadnosti a funkčnosti. Vymenovávanie všetkých funkcií by čitateľa tohto testu začalo rýchlo nudiť, preto spomeniem len tie najzaujímavejšie. Dotykové ovládanie dvojzónovej klimatizácie a vetrania k nim určite patrí, rovnako ako možnosť predvoliť si rýchlosť pre systém obmedzovania rýchlosti alebo adaptívneho regulovania rýchlosti pre dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti za vpredu idúcim vozidlom. Prístup do adresára mobilného prenosného telefónu cez rozhranie Bluetooth a prehrávanie hudobných alebo audiovizuálnych súborov cez prípojku USB/JACK je už samozrejmosťou. Navigáciu už ani nemá význam spomínať. Moderná doba prináša moderné riešenia. Ja som si na ne rýchlo zvykol. Je však na škodu, že viacjazyčnému menu opäť chýba slovenčina alebo čeština. Otázne je, ako sa bude vozidlo správať pri "zamrznutí " displeja. Bude musieť posádka tiež mrznúť až do návštevy najbližšieho autoservisu Peugeot?

Odkladací priestor - veľký, ak nie najväčší medzi hatchbackmi v triede C

Nový Peugeot 308

Nakoľko nie som zástanca prevážania nepotrebných vecí v aute, privítal som, že nový model nemá veľa zbytočných odkladacích poličiek, schránok a boxov. Plytký box v predných aj v zadných dverách postačuje na odloženie škrabky. Litrovú fľašu do nich nevložíte. Plechovka s nápojom sa zmestí do držiaka v schránke medzi prednými sedadlami. Ak však mienite schránku používať na odkladanie menších predmetov, držiak na plechovku/pohár jednoducho sklopíte a schránku uzavriete roletou. Ďalšie drobnosti môžete prevážať v odkladacom boxe pod pozdĺžne aj výškovo nastaviteľnou lakťovou opierkou. Spolujazdec si môže niečo odložiť do chladenej schránky pod prístrojovou doskou. Je tam dosť miesta aj pre jeden zo vstupov pre USB kľúč a palubnú literatúru. Miesto pre popolník na spodku stredovej konzoly v tejto nefajčiarskej verzii vyplnila 12V zásuvka, prípojky USB/JACK a rolovacie ovládače vyhrievania predných sedadiel. Ďalšiu 12V zásuvku som našiel v kufri na ľavej bočnici. Tento model je vybavený aj elektrickou zásuvkou 230V/50Hz pre spotrebiče s max. výkonom 120W. Nájdete ju vo vyťahovacom šuplíku na konci stredového tunela.
Nakladací priestor poskytuje objem 420 dm3 (norma VDA)/470 litrov. Batožinu je možné poukladať na plochu s max. dĺžkou 0,817 m, šírkou 1,079 m a výškou 0,565 m. Úložisko je dobre prístupné cez veľké piate dvere. V otvorenej polohe ich podopierajú dva plynové tlmiče. Preprava batožiny bude bezpečná, ak bude uložená po výšku operadla zadnej lavice (0,552 m) a zaistená proti posunutiu. Poslúžia na to 4 upevňovacie oká alebo sieťka. Po sklopení jednej alebo obidvoch častí operadla zadnej lavice (v pomere 2/3) sa nákladový priestor zväčší až na 1.228 dm3 (norma VDA). Ak je vozidlo vybavené aj otvorom na lyže, na lyžovačku sa pohodlne odvezú 4 osoby. Po odstránení zadného plata, ktoré zakrýva batožinu pred zrakmi zvedavcov, vznikne prístup do kufra aj z vnútra. V lôžku pod výklopnou podlahou kufra zaberá miesto náhradné koleso s pneumatikou 125/85 R16 99M, pre dojazd rýchlosťou obmedzenou na 130 km/hod. Takéto riešenie osobne uprednostňujem pred sadou na opravu defektu.

Motorizácia - 1,6 litrový benzín v kombinácii so 6-stupňovou prevodovkou je dobrou voľbou

Nový Peugeot 308

Testovanú 308-čku poháňa 1,6 litrový benzínový motor s označením THP. S objemom valcov 1.598 cm3 dosahuje maximálny výkon 115 kW (156 k) pri 6.000 ot./min.-1. Maximálny krútiaci moment 240 Nm však dosahuje pri 1.400 ot./min.-1. V režime voľnobežných otáčok, akoby pod kapotou vôbec nebol. Ako dostatočne živý a spoľahlivý ťahúň sa prejavil vždy, keď si to situácia vyžiadala. Milujem autá, ktoré sa na zelenú dokážu odlepiť tak, aby sa mu zvyšok stáda pozeral zďaleka na chrbát. Nehovorím, že 308-čka s 1,6 litrovým benzínom je divoch, ale zrýchliť dokáže slušne. Na to, aby s pevným štartom dosiahla stovku, podľa výrobcu potrebuje 8,4 sekundy (obutá na sedemnásťpalcových pneumatikách). Jeden kilometer s pevným štartom by mala dosiahnuť za 29,5 sekundy. Aj keď podmienky pre overenie tohto údaju neboli ideálne, nameraný čas sa od výrobcom udávanej hodnoty moc neodklonil.
Šesť prevodov vpred a jeden vzad tomuto motoru sluší. Zbytočne sa nevytáča do vysokých obrátok. S manuálnou prevodovkou BVM6 tvoria ideálny pár do mesta aj na diaľnicu. Prevodovky s manuálnym radením od tejto značky sú známe zdanlivo nepresným preraďovaním prevodových stupňov. Tento pocit spôsobuje pomerne dlhý pohyb páky radenia po kulise v tvare dvojitého písmena "HH". Na tom by nebolo nič zvláštne, keby rozostup medzi dráhami nebol príliš veľký. Samozrejme, že je to len otázka zvyku a menej častého striedania automobilov s kratšou dráhou páky. Tá totiž takýto pocit vo všeobecnosti nespôsobuje. Malou náplasťou na tento hendikep je systém, ktorý v závislosti od jazdných podmienok (jazda do svahu, plné zaťaženie,...) a reakcií vodiča (zrýchlenie, brzdenie,...) zobrazí na displej združeného prístroja odporúčanie na zmenu prevodového stupňa.

Jazda - výborné jazdné vlastnosti predurčujú automobil do mesta aj na diaľnice

Nový Peugeot 308

Zatlačením na tlačidlo START-STOP červené ručičky prístrojov jedenkrát opíšu celú dráhu a vrátia sa do východzej polohy. Na malom displeji sa nakrátko zobrazí uvítacie logo výrobcu a informácia o stave olejovej náplne. Že zobrazovanie informácie neberie na ľahkú váhu potvrdil fakt, že dva dni pred skončením testu ma vyzval na kontrolu hladiny oleja. V zápätí naskočí motor. Nastal čas vyraziť na testovaciu jazdu. Plynulému rozjazdu predchádza samočinné uvoľnenie elektrickej parkovacej brzdy. Nezvyklé bolo sledovať protichodný pohyb ručičiek. Na rýchlomeri sa pohybuje zľava doprava a na otáčkomeri zas sprava doľava. Otáčkomer sa nachádza netradične vpravo. Ku koncu sedemdňového testovania mi to už vôbec neprekážalo. Volant tohto športového hatchbacku reaguje aj na ten najmenší pohyb. Povely prenáša na kolesá presne a spoľahlivo ich vedie do zákruty. Nová koncepcia podvozku bez ohľadu na spôsob jazdy udržuje dobrú stabilitu. Pruženie dobre eliminuje nerovnosti na vozovke aj s nízkoprofilovými zimnými pneumatikami 225/45 R17 91H, obutými na zliatinových diskoch.
Počas testovania som nezaznamenal žiadne nežiaduce zvuky a nepostrehol som ani žiadny znepokojujúci šum aerodynamického obtekania vzduchu okolo karosérie. Vďaka dobre obloženému spodku karosérie a motorového priestoru sa do kabíny dostáva len minimálny hluk. Nežiadúcu hlučnosť vyšších obrátok motora eliminuje včasné preraďovanie rýchlostí.
Dnes už nie je žiadnou zvláštnosťou, ak je automobil vybavený obmedzovačom rýchlosti a systémom regulovania predvolenej rýchlosti. V tejto verzii sa dajú 3+3 hodnoty pre obidva systémy nastaviť na dotykovom displeji. Výhodou "aktívneho" regulátora rýchlosti je, že okrem udržiavania predvolenej rýchlosti zachováva aj odstup od vozidla idúceho vpredu. Časový odstup medzi vozidlami je nastaviteľný v rozsahu od 2,5 do 1,0 sekundy (predvolené 2,0 sekundy). Radar aktívneho regulátora rýchlosti ukrytý v prednom nárazníku má dosah približne 100 metrov. Detekuje vzdialenosť vpredu idúceho vozidla a rýchlosť automaticky prispôsobuje vzdialenosti medzi vozidlami s ohľadom na nastavený časový odstup. Rýchlosť spomaľuje výhradne pomocou motorovej brzdy. Ak sa vzdialenosť medzi vozidlami náhle nebezpečne skráti, aktívny regulátor rýchlosti sa automaticky deaktivuje. Na nebezpečenstvo zrážky upozorní vodiča zvukovým signálom a oranžovou výstražnou správou zobrazenou na displeji združeného prístroja. Druhá úroveň aktívneho regulovania rýchlosti spočíva v nastavení výstrahy pre riziko kolízie a automatického núdzového brzdenia. Systém zohľadňuje dynamiku jazdy a rýchlosť obidvoch vozidiel. Pri kolíznej vzdialenosti na displeji zobrazí červenú výstražnú správu, spustí zvukový signál a aktivuje brzdy, ktoré vozidlo pribrzdia, ale úplne nezastavia. Ak sa vzdialenosť medzi vozidlami opäť zväčší, regulátor rýchlosti povolí motoru automaticky zrýchliť až na hranicu predvolenej rýchlosti. Pri zapnutej smerovke povolí vozidlu priblížiť sa k pomalšiemu vozidlu, aby ho mohlo predísť, ale súčasne nedovolí zvolenú rýchlosť prekročiť. Pri takomto manévri bude niekedy lepšie systém regulovania rýchlosti deaktivovať prudkým zošliapnutím akcelerátora alebo vypnutím na kratšej páčke vľavo pod volantom. Aj keď obidva systémy pracujú spoľahlivo, vždy vyžadovali aj súčinnosť vodiča.
Nakoľko vozidlo bolo na prednom a zadnom nárazníku vybavené snímačmi na sledovanie oblasti mŕtveho uhla, s potešením som v spätných zrkadlách sledoval rozsvecovanie kontrolného svetla, ktoré ma upozorňovalo na vozidlá idúce v mŕtvom uhle vo vedľajšom jazdnom pruhu.

Nový Peugeot 308

Výrobca v dokumentácii uvádza, že nový model 308 s 1,6 litrovým benzínovým motorom THP (115 kW/156 k) a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (BMV6), obutý na 17-palcových zliatinových diskoch spotrebuje v meste 7,9 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta by mu malo stačiť 4,6 l/100 km a v kombinovanej prevádzke 5,8 litrov benzínu na 100 kilometrov jazdy, pričom každý jeden kilometer vypustí do ovzdušia 134 g škodlivých látok (CO2). Realita je však trochu iná. Pri preberaní malo vozidlo najazdených 8.278 km. Palubný počítač ukazoval dlhodobú priemernú spotrebu 6,9 l/100 km a priemernú rýchlosť 56 km/hodinu. Tieto hodnoty boli namerané po odjazdení 2.372 km. Ja som s vozidlom jazdil prevažne v kombinovanej prevádzka. Po tom, čo som odjazdil takmer 450 km na palubnom počítači klesla priemerná rýchlosť na 48 km/hod., ale priemerná spotreba stúpla na 7,2 l/100 km, čo je o 1,4 litra viac ako uvádza výrobca. Ak však zoberiem v úvahu metódu merania spotreby výrobcom (podrobnejšie som ju opísal v teste Peugeot 2008), tak mnou uvedená hodnota bude reálnejšia.

Bezpečnosť - nadštandardná ochrana cestujúcich už v základnej verzii

Bariérový test nového Peugeotu 308 - zdroj Euro NCAP

Nový model 308 už v sériovej výbave "Allure" poskytuje dostatočnú ochranu cestujúcim. Má elektro-stabilizačný program (ESP), ktorý združuje funkciu protiblokovania bŕzd (ABS), elektronické rozdeľovanie brzdnej sily (REF) na jednotlivé kolesá a podporu brzdenia v núdzovej situácii (AFU) zvýšenou účinnosťou brzdenia. Dynamické riadenie stability (CDS) koriguje dráhu vozidla na základe neustáleho porovnávania informácií zo snímača volantu a zo snímača zatáčania, aby v medziach fyzikálnych zákonov zabránilo nábehu na nedotáčavosť alebo pretáčavosť. Jeden z ďalších užitočných systémov je aj asistent rozjazdu do kopca, ktorý približne na 2 sekundy zabrzdí vozidlo, aby vodič mal čas presunúť nohu z brzdového na plynový pedál. Nový model 308 má k dispozícii predné, bočné a hlavové airbagy so signalizáciou nezapnutého bezpečnostného pásu vpredu aj vzadu a tiež úchyty ISOFIX na ukotvenie detskej sedačky. Výškovo nastaviteľné opierky hlavy vpredu aj vzadu sú samozrejmosťou. K bezpečnej jazde prispieva aj detekcia poklesu tlaku v pneumatikách. K bezpečnému manévrovaniu zas predný a zadný parkovací asistent s navádzacou kamerou vzadu (za príplatok). Za príplatok výrobca montuje aj hmlové svetlá, systém snímania mŕtveho uhla do obidvoch spätných zrkadiel alebo Driver Assistance Pack (aktívny tempomat RVVa) s upozornením na nebezpečenstvo kolízie (ARC) a systémom núdzového brzdenia. Už tradične je aj nový model 308 vybavený inteligentným zariadením Peugeot Connect SOS, ktoré v prípade nehody automaticky vyšle núdzové volanie o pomoc bez zásahu vodiča (zatiaľ nie na Slovensku). Že nová 308-čka je skutočne bezpečný automobil, dokazujú nedávne bariérové testy spoločnosti Euro NCAP, ktorá mu udelila plný počet 5 hviezdičiek.

Konkurencia - nákupná cena aj vybavenie je porovnateľné

Vonkajší dizajn automobilu nemusí byť vždy tým hlavným kritériom pri uplatnení sa na trhu. Rozhodujúcim môže byť kvalita dielenského vyhotovenia, jazdné vlastnosti, výkon motora s priaznivou spotrebou paliva a napokon aj vybavenie dostupné už v základnej cene. S vymenovanými kritériami sa nový model 308 môže smelo postaviť zoči voči Golfu (hatchback) alebo zvýšenému Golf Plus (5-dverové MPV) od VW, novej trojkovej Mazde alebo Astre od Opel-GM. Rozmermi a motorizáciou je porovnateľný ešte aj A-čkový Mercedes 200, ale ten patrí do vyššej cenovej skupiny (27.360,00 €). Konkurenčné modely poháňajú benzínové motory s väčším alebo menším objemom pri nepatrne rozdielnom výkone. Mazda 3 má o 6 kW väčší výkon a o 400 cm2 väčší objem. Aj keď sa Golf (hatchback) rozmermi karosérie približuje k modelu 308 viac ako Golf Plus, do porovnania som ho nezahrnul, nakoľko jeho benzínová 1.4-ka má výkon len 103 kW (-12kW/16k). Golf Plus má zas o 208 cm2 menší objem, ale o 3 kW vyšším výkonom ako 308-čka. Jediný model s rovnakým objemom motora má Opel Astra 1.6 Turbo Cosmo. Motor Astry dosahuje pri rovnakých otáčkach o 10 kW vyšší maximálny výkon. Ostatné parametre ako napríklad rozmery, objemy kufra, spotreba paliva a základné vybavenie (bez príplatkovej výbavy) uvádzam v porovnávacej tabuľke.
Podľa aktuálneho cenníka sa Peugeot 308 Allure 1.6 THP (115kW/156k BVM6) predáva za 21.250,00 € (s uvádzacím bonusom za 19.950,00 €), Mazda 3 2.0 (121kW/164k) Skyactiv-G Revolution Top za 23.290,00 € a Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI (118kW/160k) Highline Premium za 22.001,00 €. Keďže som spomenul aj Golf v prevedení hatchback, spomeniem aj jeho cenu. VW Golf 1.4 TSI ACT Highline so 6-stupňovou prevodovkou s manuálnym radením v základnej výbave je v ponuke za 20.600,00 € s DPH.
Verzia, ktorú som testoval, mala navyše aj výbavu za príplatok v celkovej sume 5.460,00 € pozostávajúcu z navigačného systému + 2x USB (490,00 €), zo zadnej kamery (640,00 €), zo systému snímania mŕtveho uhla (200,00 €), z kožených poťahov sedadiel + vyhrievaných predných sedadiel + koberčekov + elektrického bedrového nastavenia predných sedadiel s masážnou funkciou + elektricky nastaviteľného sedadla vodiča s pamäťou (1.950,00 €), z Driver Assistance Packu - adaptívny tempomat + systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie + systém núdzového brzdenia (480,00 €), z presklenej panoramatickej strechy (600,00 €), perleťového laku karosérie (750,00 €) a zliatinových diskov kolies RUBIS 17“ + dojazdové rezervné koleso (350,00 €). Nákupná cena modelu 308 sa tak po odpočítaní uvádzacieho bonusu 1.300,00 € vyšplhala na predajnú cenu 25.410,00 € s DPH.

______________________________________________________________________________________________

Hodnotenie na záver - konkurencii šliape na päty

testoval šéfredaktor Peter Mauer Nový model 308 sa motoristickým novinárom zjavne páči, keďže ho koncom minulého roka zvolili za auto roka 2014. Tento Francúz sa môže hrdo postaviť na konkurenčné pole. Myslím si, že obstojí dobre. Nová tvár, čisté línie karosérie, solídny interiér, využitie modernej technológie a veľmi dobré jazdné vlastnosti sú presvedčivé. Určite si získa priazeň motoristov aj vďaka nevtieravej uvádzacej kampani. Škoda, že perfektnú spoluprácu motora s prevodovkou ruší priveľké dvojité "HH" na kulise manuálneho radenia prevodových stupňov. Napriek toľkej kritike, tento handikep u väčšiny modelov Peugeot pretrváva. Možno sme my novinári až príliš kritickí a bežný motorista si tento detail vôbec neuvedomí. Novú 308-čku môžem bez obáv odporučiť ako dobrú voľbu.

______________________________________________________________________________________________

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Testoval: Peter Mauer
Foto: Oliver Mauer
______________________________________________________________________________________________

Ďalšie testy PEUGEOT:
Peugeot 208 1.6 THP GTi (08/2013)
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure (08/2013)
Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (01/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (11/2012)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)

Otvoriť stránku importéra vozidiel Peugeot

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]