Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Kia Sportage 1.7 CRDi 4x2 Gold (08/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 02.10.2014;

Nami už raz testovaná Kia Sportage sa nám opäť dostala do rúk, tentokrát však v prevedení, ktoré si nájde omnoho väčšiu odozvu u zákazníkov, keďže takto je to len zvýšený hatchback s pohonom prednej nápravy, motorizovaný najslabším preplňovaným dízlom (85 kW) v strednom výbavovom stupni a s manuálnou 6° prevodovkou. V porovnaní s top výbavou Sportage, ktorú sme testovali v zime roku 2010 je to omnoho triezvejšia konfigurácia, ktorá by sa mohla vyskytovať na cestách najviac a navyše prešla decentným faceliftom zvonku aj zvnútra.





Cestovanie s nadhľadom

Prvá generácia začala predaj v roku 1993 ako derivát konštrukčných skupín Mazdy, čo bolo možné vďaka aliancii Kia so značkami Mazda a Ford (Ford vlastnil v Kia podiel), od ktorých brala technológie a dodávala lacnú výrobnú kapacitu. Sportage sa na Slovensku predával od roku 1994 do roku 2001, kedy na Slovensku import skončil. SUV sa pod rovnakým názvom vrátilo až v roku 2004 (spolu s novým importérom a základným kameňom výrobného závodu Kia pri Žiline), ale už v jeho druhej generácii. Tú bolo možné na našom trhu kúpiť novú do roku 2010, kedy ju nahradila súčasná tretia generácia ako úplne nová konštrukcia s dizajnom „Tygrí nos“.

Exteriér

zväčšiť obrázok Štyri roky na trhu, no zvonka sa Sportage akoby čas nedotkol, svojou inakosťou a nekonvenčnosťou stále pôsobí čerstvo a zaujímavo. A to ako predné partie svojou tygriou trojrozmernou maskou, ktorá zmenila lamelový dizajn na granulárny, tak zadná časť svojou mohutnosťou s dizajnovými LED koncovými svetlami a opačným sklonom okennej hrany C-stĺpika. Nos vidno aj na hornej hrane čelného skla a spodnej hrane skla 5. dverí. Lemovanie prahov a blatníkov čiernym plastom dizajnovo autu sadne, chráni karosériu pred kamienkami a ostrekom blata, teda pred poškodením aj koróziou a pridáva na terénnejšom štýle.

Skutočne terénna je hodnota svetlej výšky, ktorá mi prišla vhod, pri príjazde k horskej chate po nespevnenej cestičke a pri výjazdoch zo šotolinovej cesty, kde by som sa obával „chytenia brucha“. Dojem z vysokého profilu karosérie posiluje aj vysoké telo piatych dverí, ktoré pre výhľad pri cúvaní odkazuje buď na parkovacie senzory, alebo rovno na displej cúvacej kamery. Nízke okno s vysoko posadenou spodnou hranou a značnou kolmosťou trochu zlepšuje bilanciu batožinového priestoru (a že to aj je potreba).

Interiér

zväčšiť obrázok Plastová palubná doska sa po celej šírke „otvára“ a ukazuje dominantný priečny inzert z tvrdého, tvarovaného, tiene vrhajúceho šedého plastu. Mäkčená horná časť palubnej dosky ustupuje nad (plytko vnorenou) prístrojovou doskou takmer až ku koreňu čelného skla a odhaľuje hladký inzert. A ten sa leskne v čelnom skle. Tieto reflexie sú nepríjemný štandard pri moderných autách s extra šikmými čelnými sklami, takže by potešila snaha o ich potlačenie a to spokojne aj na úkor dizajnových fines.

Prístrojová doska dostala zmenenú konfiguráciu s rýchlomerom vpravo a otáčkomerom vľavo oproti centrálnemu usporiadaniu predchodcu. Medzi nimi displej s dojazdom, spotrebou, vonkajšou teplotou a najazdenými kilometrami. Okamžitá spotreba sa zobrazuje graficky a to dosť neprecízne, vlastne len vidno, či sa hýbem nad/pod 5 litrov/100 km a pod.

Užívateľské spracovanie stredovej konzoly pomocou dvojitej kaskády so základňami infotainmentu a vetrania umožňuje orientovať ich plochy smerom nahor k očiam vodiča. Povrchy materiálov kaskády sú odlišné, s jemne solídnym dojmom, najmä lesklý spodný „smartfónovský“. Rozsahy voľného posuvu volantu aj sedadla vodiča chválim, výraznejšie by sa mohla angažovať bedrová opierka. No sedieť v akceptovateľnej polohe môžu asi všetky postavy. Bočné vedenie sedákov ostáva penové, rovnako ako ich materiál.

zväčšiť obrázok Výhľad zo Sportage je skvelý v smere vpred a do strán, čím viac vzad sa však vodič zameriava, tým menej bude spokojný. Na druhej strane ani takmer nikto nevidí jeho. Pre bezpečné cúvanie by sa hodilo varovné pípanie z nákladných áut, ku ktorým sa tento proces dá perfektne prirovnať. Je to takmer naslepo a kamera je tu obrovský pomocník.

Komplet plastovú výplň dverí dopĺňa mäkká koženková opierka lakťov, ktorá padla presne kam mala. Pod ňou sa do každých dvier dá dať fľaša s pitím, dva poháre sa udržia medzi prednými sedadlami vedľa subtílnej ručnej brzdy, drobnosti možno odložiť pred radiacu páku, v schránke spolujazdca a pod pevnú lakťovú opierku.

Posed vzadu sa ukazuje dostatočne priestranný, okopové plasty na predných operadlách sú trošku zbytočné, ale odolné. Stredová lakťová opierka s dvoma držiakmi pohárov podporuje pohodlie a tiež sa je čoho držať pri rýchlejších prejazdoch zákrut.

Čo sa však v porovnaní s mohutnosťou auta zdá veľké, teda batožinový priestor, je malé. Do hodnoty 465 litrov sa pravdepodobne započítal aj objem vyhradený pre plnohodnotné rezervné koleso na zliatinovom disku, ktoré márne zaberá neskutočné litre. Nad tým človek len krúti hlavou v snahe nájsť miesto pre kočík a zopár cestovných tašiek.
zväčšiť obrázok

Motor a prevodovka

1,7-čka so 115 koňmi zaberá už z nízkych otáčok niečo nad 1000, samozrejme výrazne ožije okolo 1300, čo sa dalo perfektne využiť pri stúpaniach so serpentínami, pred ktorými treba výrazne znižovať rýchlosť a za ich polovicou sa čo najpružnejšie znova rozbehnúť. V týchto situáciách sa dá krásne načasovať dopingová práca turbodúchadla a stláčať plynový pedál už v zákrute pri klesajúcich otáčkach. Z nich sa potom motor ochotne pozviecha bez podradenia. Jazda v kopcoch so Sportage je radosť. Prevodová páka sa nechá ochotne presúvať do každej rýchlostnej pozície a spojkový pedál pracuje s malým odporom.

Jazda

Orientačné rýchlosti na prevodových stupňoch
vyše 1500 min-1 ~50 km/h
3500 min-1 ~110 km/h
1500 min-1 ~60 km/h
2000 min-1 ~80 km/h
2000 min-1 ~100 km/h
max. ot. ~70 km/h
max. ot. ~110 km/h
Razantný záťah na nižších stupňoch umožňuje veľmi solídny rozjazd a dynamiku v mestskom a prímestskom prepletaní, na diaľnici Sportage pekne dotiahne na tachometrových 140 km/h, túto rýchlosť s prehľadom udržuje aj v alpských diaľničných kopcoch. Do vyšších rýchlostí ide len pozvoľna, ale ide. Smerová stabilita je na výbornej úrovni aj v najvyššej diaľničnej rýchlosti v zákrutách, napr. v rakúskych kľukatých diaľniciach nebolo cítiť nervozitu podvozku ani v relatívne utiahnutých úsekoch, ktoré ale dávali pociťovať slušné bočné preťaženie.

Odpor volantu možno meniť počas jazdy tlačidlom na volante. Zmeny sú cítiť, no nič dramatické. Asi najlepšia voľba na dlhšie jazdy je sport, kvôli jasnejšej odozve od predných kolies. Testovací kus bol jazdený na úpätí rakúskych Álp s výjazdmi so solídnym stúpaním do rôznych chát, po diaľniciach maximálnou dovolenou rýchlosťou a trochu v Bratislave. Priemerná spotreba vyšla 6,1 l/100 km, čo je veľmi férová hodnota.

Bezpečnosť

zväčšiť obrázok otvoriť test Euro NCAP Pred štyrmi rokmi bol výsledok 5 hviezd, v nárazovom teste pri čelnej zrážke s deformovateľnou prekážkou s čiastočným prekrytím ostala kabína stabilná pre cestujúcich rôznych veľkostí a pozícii, taktiež bočný náraz vykazoval výborné výsledky, len pri bočnom náraze na pevný kôl zodpovedala deformácia rebier testovacej figuríny len marginálnej ochrane v hrudnej oblasti. Pri náraze odzadu odvádzali opierky hlavy a sedadlá opäť vynikajúcu prácu. Vo všetkých výbavových stupňoch je 6 airbagov, ABS, ASR, ESC, BAS, HAC, TPMS, pyronapínače pásov, ISOFIX a pod.

systémy: ABS - protiblokovací brzdný, ASR - protiprešmykový rozjazdový, ESC - stabilizačný, BAS - brzdový asistent, HAC - podpora rozjazdu do kopca, TPMS - kontrola tlaku v pneumatikách, ISOFIX - kotvenie detských sedačiek podľa normy ISO

Obstarávacia cena (spracované dňa 30.09.2014)

Základná cena
s danou motorizáciou a výbavou:

Sportage 1.6 GDi 4x2 Silver
17.350 €
Cena testovanej verzie
vrátane príplatkov:

Sportage 1.7 CRDi 4x2 Gold
21.450 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; BAS; ASR; ESP; HAC; kontrola stability; kontrola tlaku v pneumatikách TPMS; čelné, bočné a hlavové airbagy; ISOFIX; imobilizér; alarm; centrálne zamykanie s DO; mechanická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách; zadný parkovací senzor;
Interiér:
výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; vyhrievané predné a zadné sedadlá; lakťová opierka s odkladacím priestorom pevná; čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast + koženka; obklad palubnej dosky – mäkčený plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; elektrický posilňovač riadenia s troma predvoľbami; volant a hlavica radiacej páky v koži; dvojzónová automatická klimatizácia; palubný počítač; multifunkčný displej; ukazovateľ hodín a vonkajšej teploty; tempomat + obmedzovač rýchlosti; delené zadné operadlá; zadná lakťová opierka; el. ovládané predné a zadné okná; elektrochromatické spätné zrkadlo; dažďový a svetelný senzor; autorádio CD, MP3, USB, AUX, Bluetooth hands-free, ovládanie na volante, 6x repro;
Exteriér:
hmlovky; tónované zasklenie; zatmavené všetky zadné sklá; nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; vonk. kľučky dverí chrómované; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá; 17“ disky kolies z ľahkých zliatin a pneumatiky 225/60 R 17; plnohodnotná rezerva na zliatinovom disku; strešné lyžiny; vyhrievané sklo v oblasti stieračov;
Výbava za príplatok k základnej cene: -


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.10.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Kia Sportage Hyundai ix35 Ford Kuga Nissan Qashqai
Značka / model Kia Sportage Hyundai ix35 Ford Kuga Nissan Qashqai
Motor 1.7 CRDi 1.7 CRDi 2.0 TDCi 1.5 dCi
Stupeň výbavy Gold Style Trend X Acenta
Zdvihový objem motora 1685 1685 1997 1461
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/4000 85/4000 103/3750 81/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 260/1250 260/1250 320/1750 260/1750
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x2
Max. rýchlosť (km/hod) 173 173 190 182
Zrýchlenie (s) 12,3 12,4 10,6 12,4
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,3 5,3 5,3 3,8
Emisie CO2 (g/km) 139 139 139 99
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1490 1490 1605 1481
Dĺžka (mm) 4440 4410 4524 4380
Šírka (mm) 1855 1825 1838 1808
Výška (mm) 1630 1670 1689 1590
Rázvor (mm) 2640 2640 2690 2646
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 465/1353 465/1436 406/1603 401/ -
Záruka (roky / km) 7 / 150.000
prvé tri roky bez obmedzenia km
5 / bez obmedzenia 4 / 100.000 5 / 150.000
Cena modelu bez príplatkov (€) 22.850 23.490 27.850 21.950
Akčná cena (€) - 21.990 22.990 19.650
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.850 21.990 25.615 19.650

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (orientačne):

  • ix35

  • nemá (výrobca neponúka)
    chrómované vonkajšie kľučky dverí
    má naviac
    asistent pre zjazd z kopca DBC, kombinované čalúnenie sedadiel látka/koža, štartovanie tlačidlom, ionizér klimatizácie, predné parkovacie senzory

  • Kuga

  • nemá (výrobca neponúka)
    sklopnú stredovú lakťovú opierku zadných sedadiel,
    má naviac
    TSM – stabilizačný systém pri ťahaní prívesu, kolenný airbag vodiča, polohovateľné zadné operadlá, bezkľúčové štartovanie, vyhrievané celé čelné sklo a dýzy ostrekovačov, SRC – systém rekuperatívneho dobíjania akumulátora

  • Qashqai

  • nemá (výrobca neponúka)
    chrómované vonkajšie kľučky, zatmavené zadné sklá, strešné lyžiny, vyhrievané predné ani zadné sedadlá
    má naviac
    systém Stop/Štart, elektrickú ručnú brzdu, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca

    Záverečné hodnotenie

    Sportage je vydarený nasledovač módneho crossoverovského prúdu s príťažlivým dizajnom, svižným pohonom, príjemnou spotrebou, atraktívnym interiérom a slušnou svetlou výškou, ktorá dovoľuje vojsť tam, kde sa práve pre malú svetlosť vodič s bežným autom neodváži. S bežným pohonom 4x2 sa viac približuje bežným hatchbackom, no v porovnaní s nimi jazda poskytuje solídny nadhľad a pocit bezpečia. A to spolu s príjemnými dojmami z robustného auta vie odpustiť aj paradoxne menší batožinový priestor, ktorým sa opäť blíži k bežným hatchbackom.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy Kia:
    Sportage 2.0 CRDi 4x4 EX
    Sorento 2.2 CRDi EX
    Soul 1.6 CVVT EX
    pro_cee'd 1.6 CRDi EX

    Dňa: 2.10.2014
    Redaktor, foto: Ing. Juraj Cvopa
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]