Test: Kia Sorento 2.2 CRDi EX (05/2010)
|
redaktor: j.cvopa, 24.05.2010;
Importér automobilov Kia Motors Sales Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Kia Sorento s motorom 2.2 CRDi (145 kW) v najvyššom výbavovom stupni EX, obohatenom o zaujímavé prvky výbavy. Jedná sa o druhú generáciu tohto modelu. Jeho predchodca sa na Slovensku začal predávať v roku 2003 a dopredaj pokračuje aj v roku 2010. Súčasné Sorento koncom roka 2009 nadväzuje na začatú cestu predchodcu, no zaznamenáva masívne dizajnové a konštrukčné zmeny. Tak sa poďme pozrieť aké.
O krok bližšie k osobným autám
Športovo-úžitkové vozidlá (SUV) možno nazvať poosobnenými úžitkovými vozidlami. Klasická konštrukcia v podobe rámového podvozku s tuhými nápravami, priskrutkovanou karosériou, pomerne vysokou svetlou výškou a redukčnou prevodovkou dáva týmto vozidlám možnosti pre jazdu v ťažšom teréne a zachováva ich úžitkový charakter. SUV-čka sú vďaka svojej hmotnosti náročnejšie na motorizáciu a na ceste neoplývajú agilnými jazdnými vlastnosťami bežných osobných vozidiel. A samozrejme, keď sa pozrieme realite do očí, máloktorý majiteľ SUV využíva terénne vlastnosti svojho auta.
Preto automobiloví stratégovia stavili na ovládateľnejšiu a svižnejšiu platformu spolu s výrazným zlepšením dynamiky, spotreby paliva a znížením prebytočných terénnych schopností. Do popredia sa teda dostala nová "zelenšia" kategória tzv. CUV – crossover utility vehicle. Táto adaptovala samonosnú karosériu a bežné pohonné ústrojenstvo osobných vozidiel. Tým zlepšila jazdné vlastnosti na ceste, znížila spotrebu a zaujala s úspechom pozíciu v medzere medzi SUV a osobnými vozidlami kategórie vanov. To, že CUV boli na svete už dlhé roky pred tým, než konečne zahviezdili, dokazujú napr. modely CR-V, HR-V od Hondy. Teraz tento segment obohatil aj model Sorento, ktorý sa premenil z SUV na crossover.
Exteriér
Nové Sorento sa javí veľmi mohutne, no zároveň dôveryhodne a bezpečne. Veľkorysý výraz prednej časti okamžite vyžaruje prevahu. Len tu je istá protibežná situácia. Biely mamut totiž evokuje hojnú prítomnosť terénnych génov, no z tých skutočných má v duchu CUV štýlu veľmi málo. Kryt motora klesá podozrivo hlboko pod spojnicu stredov predných kolies a ukrajuje zo svetlej výšky. Na jazdu v teréne to nie je najvhodnejšie. Naviac plastové krytovanie nástrahám terénu odolá len ťažko. Bočné obrysy karosérie pripomínajú šikovné tvary hatchbacku. Vysoko posadené prahy kladú doslova vyššie nároky na vstup do interiéru. Plocha zadného čela karosérie svojou veľkosťou pohladí ego každého motoristu. Skrátka štýl a dizajnové stvárnenie dávajú Sorentu švih, svaly, zavalitosť, ale aj eleganciu, nadhľad a dojem neohrozenosti. Celé to dáva zmysel a láka ku kúpe.
Interiér
Nástup. Tu vodič ocení priplatený bezkľúčový vstup a štart. Stlačením tlačítka na kľučke predných dverí sa odomyká. Je až k neuvereniu, aké pohodlie k vodičovi priteká, keď nemusí stále dokola vyťahovať z vrecka kľúč. Stačí byť s kľúčom vo vzdialenosti 0,7 metra od vozidla a vstup je voľný. Nasadnime. Sorento dáva svoje rozmery pocítiť. Priemerne vysoký človek siaha po kľučke dverí niekde vo výške hrude, aby nastúpil, musí vyliezť nahor a sadnúť do sedadiel vnorených ďalej do interiéru. Na rozdiel od klasických vozidiel. Akonáhle sedí, je akoby nad dianím a stráca potrebu auto "naháňať". Vnútorné proporcie sú viac než veľkorysé, zladenie jednotlivých partií pochvalyhodné.
Sedadlá sú tak široké, až v nich vodič máličko lieta, než dosiahne bočné vedenie. No keďže nemá potrebu naháňať sa, v kľude si hovie v pohodlnom kresle a pozoruje dianie okolo seba. Vďaka elektrickému nastavovaniu si jednoducho doladí polohu svojho sedadla aj počas jazdy. Spolujazdec taký komfort nemá, zaslúžil by si aspoň výškové nastavovanie. Kožené čalúnenie sedadiel v čierno-bielom vyhotovení ladne dopĺňa farebnú kompozíciu auta. Bez perforácie mierne zvyšuje potenie chrbta, no dá sa na to zvyknúť. Dvojzónová automatická klimatizácia pomôže. Prípadne postačí aj výkonná vetracia sústava. Tá tlačí prúd vzduchu aj na najnižšom výkonovom stupni hlboko do interiéru, ovládanie otáčok ventilátora tlačidlom vyžaduje dodatočnú pozornosť. Spolujazdci v druhej rade majú samostatné výduchy a tretia rada má aj ovládanie vlastného ventilátora.
Ale späť k miestu vodiča. Lakťová opierka na dverách trošku uteká z dosahu, čo obratom vynahrádza dvojitá lakťová opierka medzi sedadlami pre oboch predných cestujúcich. Volantu s drsným koženým poťahom, ovládaním tempomatu a audio funkciami by prospela možnosť rozsiahlejšieho pozdĺžneho posuvu. Ciferníky prístrojovej dosky s bielym podsvietením sa zapustením v tubusoch dostávajú mimo dohľad menších spolujazdcov. Niekedy to vodič ocení. Na budíkoch sa ukrýva zvláštnosť - oska tlačidla ovládania palubného počítača. Displej počítača zaujme grafickým znázorňovaním okamžitej spotreby, kde sa pohľadom orientuje, či je spotreba nad, alebo pod 10 l/100 km. Displej zobrazuje aj aktuálne zaradený prevodový stupeň, ale len po zvolení ručného módu radenia.
Celú palubnú dosku v našom prípade lemovala lišta s veľmi podarenou podobizňou karbónu. Autorádio so vstavaným CD meničom sa podobá tomu v modeli Soul, no ide tu o prepracovanejšiu variantu s pozmeneným dizajnom a hodnotnejším dojmom. Čo sa prejavov sériovej audio sústavy týka, nie je čo vytknúť. Nízkofrekvenčné hlboké tóny sa na posluch javia prirodzene a zo zvyšného spektra sa žiadna časť nenatíska nasilu do popredia. Hudobný zážitok ostáva na skvelej úrovni. Pomohla by intuitívnejšia voľba zdroja zvuku (voľba medzi CD diskami v meniči a rádiom napr.) a automatické stíšenie po zaradení spiatočky.
Posed v druhej rade sedadiel zaujme výborným výhľadom, no určite aj takmer rovnou podlahou bez stredového tunela. Sklon operadiel týchto sedadiel je možné polohovať a pasažieri majú možnosť viezť sa s pocitom 1. triedy v lietadle. Pritom sa môžu pozerať na okolie z ďalšej perspektívy - cez panoramatické strešné okno. Najmä pre deti to môže byť veľké lákadlo. Operadlá so sedadlami sú predelené v jednej tretine a menšia časť sa dá vyklopiť spolu so sedadlom smerom vpred. Vytvorí sa tým prístup k tretiemu radu sedadiel.
Ten obsahuje dve sedadlá, ktoré vzniknú vyklopením ich operadiel z rovnej podlahy batožinového priestoru. Nejedná sa o žiadne núdzovky, ale o plnohodnotné sedadlá pre dve dospelé osoby. Využiť ich na stredné vzdialenosti ostáva s minimálnymi následkami na únave napriek vysokej podlahe v týchto miestach. Extra široké D-stĺpiky však blokujú väčšinu výhľadu z týchto posedov a taktiež tu stúpajú nároky na prísun čerstvého vzduchu. Batožinový priestor sa pritom scvrkne na symbolických 111 litrov. Ak majiteľ na 7 miest zanevrie, dostane namiesto nich dvojitú podlahu batožinového priestoru. Najzaujímavejší je azda fakt, že po sklopení operadiel 2. aj 3. rady vznikne takmer rovná ložná plocha a dvaja priemerne vysokí jedinci sa tam pohodlne vyspia. Ako stvorené na výlety.
Motor a prevodovka
V koncerne Hyundai-Kia si oba celky navrhli, skonštruovali a vyrobili sami. Motor je celohliníkový radový štvorvalec DOHC s reťazou poháňanými rozvodmi so zníženým trením ihlovými ložiskami a automatickým vymedzovaním vôle ventilov. Vzduch do sania tlačí elektronicky riadené turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek. Palivo do valcov pridáva vstrekovací systém common-rail 3. generácie prostredníctvom piezovstrekovačov pod max. vstrekovacím tlakom 1800 barov. Motor má 145 kW (197 k), 436 Nm (s manuálnou prevodovkou 422) a spĺňa emisný predpis Euro 5.
Automatická 6-stupňová prevodovka aj hydrodynamický menič vlastnej konštrukcie a produkcie koncernu patrí takmer medzi unikáty. Oficiálna informácia Kie totiž uvádza, že vlastné 6-stupňové automatické prevodovky vyvinuli a vyrábajú už len Toyota a spoločný podnik GM/Ford. Čo sa konštrukcie týka, životnosť prevodovky je optimalizovaná na 300.000 km. Podľa vyjadrenia Kie je prevodovka bezúdržbová, teda nevyžaduje výmenu oleja ani iný servisný zásah počas celej životnosti. Je tiež kratšia, ľahšia a jednoduchšia než predchádzajúca 5-stupňová prevodovka.
Záťah motora je veľkorysý takmer v každej situácii. Prísun ťažnej sily cítiť okamžite, ak radením trošku nezdržuje prevodovka. Sorento sa napriek tomu môže zdať lenivé a len pozvoľna zrýchľujúce. Jedná sa však len o naprogramovanie odozvy pedála akcelerácie, ktorý v širokom rozsahu popoháňa motor len decentne. Kto chce zažiť oheň, musí šľapnúť poriadne hlboko. Z kľudovej situácie (0 km/h) po plnom stlačení pedála akcelerácie zažijú cestujúci tak mohutnú porciu rozbehovej sily, že viacerí komentovali tento nárast k zrýchľovaniu lietadla na vzletovej dráhe. A aj keď vzlet nehrozí, ťah ostáva aj počas jazdy veľmi príjemne rozhodný a dávkovateľný.
Prevodovka sa správa okrem prechodu na 2. prevodový stupeň veľmi plynulo. V prechode z jednotky predsa len cítiť väčšie zaváhanie, ostatné stupne prichádzajú na rad skoro a radia sa rýchlo a nebadane. Režim manuálneho rozhodovania pri radení k dispozícii je, no poslúži hlavne ako príkaz na podržanie záberu niektorého prevodového stupňa. Ak vozidlo stojí 5 sekúnd a viac, automaticky sa radí neutrál a znižuje zaťaženie motora i spotrebu paliva. V bežnej prevádzke prevodovka radí skoro a drží motor pri otáčkach okolo 1500 min-1. Na najvyššom stupni to predstavuje rýchlosť zhruba 80 km/h a spotrebu odhadom niečo vyše 5 litrov/100km. Bežne pri rozbehoch častých zmenách rýchlosti spotreba osciluje okolo 10-12 litrov. Nám sa so Sorentom podarilo na jednu nádrž najazdiť 782 km s priemernou spotrebou 8,9 l/100 km a priemernou rýchlosťou 42 km/h. Pritom mestská a mimostská prevádzka boli v pomere zhruba 1:1.
Podvozok a jazda
Zaujímavé vlastnosti a zásadné rozdiely oproti predchodcovi sú tieto:
- samonosná karoséria (predchodca využíval rámový podvozok)
- predné závesy McPherson (predchodca využíval lichobežníkové zavesenie)
- nezávislé zavesenie zadných kolies (predchodca mal tuhú nápravu)
- pohon 4x4 bez redukčnej prevodovky (predchodca redukciu mal)
- prenos krútiaceho momentu štandardne na 100% na prednú nápravu, v prípade jej preklzovania smeruje časť z krútiaceho momentu na zadnú nápravu (staré Sorento to malo naopak)
- možnosť aktivácie trvalého prenosu krútiaceho momentu na nápravy v pomere 50:50 do rýchlosti 30 km/h
- možnosť ťahať brzdený príves do hmotnosti 2,5t
Nové Sorento je teda úplne prekopané a s tým súvisí aj zmena charakteru. Znížila sa svetlosť náprav a znížilo ťažisko. Tým sa jazdné vlastnosti posunuli smerom k väčšej čitateľnosti, stabilite a priamejšej či jasnejšej spätnej väzbe od volantu. Zvýšenú športovosť cítiť aj zo záťahu motora, s ktorým sa akceleruje na 100 km/h za 10 sekúnd. No charakter Sorenta pri prejazdoch zákrutami nevyhnutne zodpovedá jeho hmotnosti aj celkovej výške a nikoho nenechá na pochybách, že žiadne závodenie sa konať nebude. S tým by súhlasilo aj hlasité pripomienkovanie zo strany pneumatík pri dynamických zmenách smeru.
Čo sa bežnej pohodovej jazdy po asfaltových cestách týka, nízky profil 18“ pneumatík a vystužené úchytné body náprav nechávajú jasne precítiť nerovnosti našich ciest, najmä tie priečne. Interiér však ostáva vo všetkých podmienkach veľmi tichý a kultivovaný. Na kvalitných úsekoch ciest cestujúci zažívajú pocit približovania sa v limuzíne. Mimochodom, z istého užívateľského fóra sa ozval pochvalný hlas na trvanlivosť pneumatík Kumho na starom Sorente, no v kontexte tohto testu je to samozrejme špekulácia.
Ale Sorento vyzerá, že by mohlo zdolať aj terénne vložky. Áno, pobehať mimo asfaltu si s týmto crossoverom môžeme, ale netreba mať veľké oči. Pomerne veľká svetlá výška a slušné nájazdové i prejazdové uhly predurčujú Sorento k zdolaniu členitejšieho terénu, to je pravda. No nebude trvať dlho, kým napriek pevnému rozdeleniu momentu 50:50 narazíme na hranice trakcie kvôli chýbajúcej uzávierke nápravového diferenciálu. Kapitulácia je nevyhnutná a predurčuje Sorento na približovanie sa k chatkám len po civilizovaných nespevnených cestách. Limity pri prejazde priečnych terénov kladie aj spomínaný plastový kryt motora s príslušenstvom, ktorý je tu zrejme len z aerodynamických dôvodov.
Bezpečnosť
Aktívnu bezpečnosť podporuje množstvo asistenčných systémov predchádzajúcich kolízii. Pasívnu bezpečnosť ako súčasť ochrany posádky pri samotnom náraze podporuje aj systém ROP (roll over prevention), ktorý využíva vysokopevnostnú oceľ pre zvýšenie odolnosti skeletu pri prevrátení. Tejto oblasti sa Kia venovala najmä kvôli prirodzenému sklonu vysokej stavby vozidla k prevráteniu. Po modeli cee´d a Soul je Sorento tretím modelom značky s 5-hviezdovým hodnotením v nárazovom teste Euro NCAP.
Obstarávacia cena (spracované: 27.4.2010):
Najnižšia cena: Kia Sorento 2.4 CVVT LX (2WD) |
24.590 € (740.798,34 Sk) |
Základná cena modelu: Kia Sorento 2.2 CRDi EX (4WD) |
34.390 € (1.036.033,14 Sk) |
Cena testovanej verzie: Kia Sorento 2.2 CRDi EX (4WD) |
41.500 € (1.250.229,00 Sk) |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; ESC; ASR; ROP (Roll Over Prevention); DBC (Downhill Brake Control); HAC (Hill Assist Control); TPMS (Tyre Pressure Monitoring System); brzdový asistent; čelné, bočné predné a hlavové predné a zadné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; imobilizér; alarm; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér: čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a hĺbkovo nastaviteľný; posilňovač riadenia s premenlivým silovým účinkom; volant a hlavica radiacej páky potiahnutý kožou; klimatizácia – automatická dvojzónová; palubný počítač; ukazovateľ vonkajšej teploty; dažďový s svetelný senzor; elektrochromatické vnút. zrkadlo; elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 8 smeroch; výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca; bedrová opierka sedadla vodiča; vyhrievané predné sedadlá; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; predná a zadná lakťová opierka s úložným priestorom; dvojité dno batožinového priestoru; el. ovládané predné a zadné okná impulzné s ochranou proti privretiu; tempomat; autorádio s CD meničom na 6 CD, ovládaním nas volante, USB, AUX a iPod pripojenie
Exteriér: Self Levelizer – automatické vyrovnávanie svetlej výšky zadnej náprave vozidla; tónované zasklenie; stmavené sklá zadných bočných okien a 5. dverí; hmlovky; nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá; xenónové reflektory s ostrekovačmi; zadný parkovací senzor; strešné lyžiny; disky kolies z ľahkých zliatin 18”, pneumatiky 235/60 R 18 |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• panoramatické strešné okno = 1330,00 € (40.067,58 Sk)
• bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla „Smart Key“ = 690,00 € (20.786,94 Sk)
• kožené čalúnenie sedadiel čierno – biele = 1800,00 € (54.226,80 Sk)
• tretí rad sedadiel s výduchmi klimatizácie = 990,00 € (29.824,74 Sk)
• 6-stupňová automatická prevodovka = 1800,00 € (54.226,80 Sk)
• lak – metalíza = 500,00 € (15.063,00 Sk)
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované 03.05.2010):
Značka a model |
Kia Sorento |
Hyundai Santa Fe |
Ssangyong Kyron |
Land Rover Freelander 2 |
Motor |
2.2 CRDi |
2.2 CRDi |
2.7 XDi |
2.2 TD4 |
Výbavový stupeň |
EX |
Elegance |
Comfort |
HSE |
Uloženie / počet valcov |
R / 4 |
R / 4 |
R / 4 |
R / 4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
145/3800 |
114/4000 |
121/4000 |
112/4000 |
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) |
436/1800 |
343/1800 |
340/1800 |
400/2000 |
Prevodovka mechanická |
6 stupňová automatická |
5 stupňová automatická |
5 stupňová automatická |
6 stupňová automatická |
Pohon |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
Max. rýchlosť (km/hod) |
190 |
179 |
174 |
181 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
10,0 |
12,6 |
14,1 |
11,2 |
Dĺžka (mm) |
4685 |
4675 |
4660 |
4500 |
Šírka (mm) |
1885 |
1890 |
1880 |
2180*** |
Výška (mm) |
1745 |
1795 |
1740 |
1740 |
Rázvor (mm) |
2700 |
2700 |
2740 |
2660 |
Celková hmotnosť (kg) |
2510 |
2570 |
2530 |
2505 |
Užitočná hmotnosť (kg) |
700 |
549 |
477 |
~725**** |
Počet dverí/miest |
5/7 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
111/531/1525* |
774/1582 |
625/2322 |
405/755/1670** |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
7,4 |
8,1 |
8,7 |
8,5 |
Cena modelu bez príplatkov (€/Sk) |
34.390,00 /
1.036.033,14 |
34.390 / 1.036.033,14 |
34.415 / 1.036.786,29 |
37.283 / 1.123.187,66 |
Akčná cena (€/Sk) |
- |
28.099,00 / 846.510,47 |
- |
- |
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) | 41.500,00 / 1.250.229,00 |
30.610,28 / 922.165,30 |
30.610,28 / 922.165,30 |
42.643,00 / 1.284.663,02 |
*111 litrov po kryt batož. priestoru pri 7 miestach, 531 litrov po kryt batož. priestoru pri 5 miestach, 1525 litrov po strechu pri 2 miestach; ** 405 litrov po kryt batožinového priestoru pri 5 miestach, 755 litrov po strechu pri 5 miestach, 1670 litrov po strechu pri 2 miestach; *** šírka so spätnými zrkadlami; **** ide o maximálnu užitočnú hmotnosť, užitočnú hmotnosť takto vybaveného modelu výrobca neudáva (v tu porovnávanej najvyššej výbave je nižšia); Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK
Rozdiely vo výbave:
• Hyundai
má navyše: kompas v spätnom zrkadle, chladiaci box v opierke rúk medzi vodičom a spolujazdcom
nemá: CD menič, 8 reproduktorov (má 6), el. sklopné spätné zrkadlá, bezkľúčový prístup, svetelný senzor, podporné systémy pre rozbeh do kopca a zjazd z kopca, systém ROP (Roll Over Prevention), xenónové reflektory a ostrekovače reflektorov
• Ssangyong
má navyše: el. nastaviteľné sedadlo spolujazdca
nemá: kontrolu tlaku pneumatík, automatické vyrovnávanie svetlej výšky (Kia má na zadnej náprave), panoramatické strešné okno, bezkľúčový prístup, CD menič, 8 reproduktorov (má 6), systém ROP (Roll Over Prevention), xenónové reflektory a ostrekovače reflektorov
• Land Rover
má navyše: systém Terrain Response (prispôsobenie trakcie 4 rôznym povrchom), CBC (kontrola brzdnej sily v zákrutách), kolenný airbag vodiča, drevený obklad interiéru, automatické prispôsobenie nastavenia zrkadiel pri cúvaní, predné parkovacie senzory, automatické ovládanie recirkulácie vzduchu, pamäť pre nastavenie sedadla vodiča a vonkajších spätných zrkadiel (3 polohy), el. nastaviteľný náklon a bedrová opierka sedadla spolujazdca, 9 reproduktorov (Kia má 8), navigačný systém so 7’’ plnofarebnou dotykovou obrazovkou
nemá: bezkľúčový prístup, automatické vyrovnávanie svetlej výšky zadnej náprave vozidla
Záverečné hodnotenie
Sorento je rozmerný priestranný krížnik na pohodlnú plavbu cestou i necestou. Tento moderný vyznavač kultivovanej, plynulej jazdy skrýva silovú potenciu malého torpéda a je vždy pripravený vystreliť vpred. Nezaľakne sa ani rozčereného povrchu, no na zdolávanie nepriechodných príbojov a strmín drsného sveta nie je pripravený. Obľubuje skôr kurz asfaltu mesta či medzimesta, kde sa zavďačí príjemnou spotrebou a vskutku kapitánskym pocitom zo sedenia pre všetkých cestujúcich. K pokoju mysle prispeje aj 7-ročnou zárukou od svojho zhotoviteľa.
Fotogaléria
Dňa: 24.05.2010
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa |