Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Škoda Roomster 1.6 TDI Scout (06/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 21.06.2011;

Importér vozidiel Škoda pre Slovenskú republiku, spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko s r.o., nám požičal na redakčný test model Roomster s dieselovým motorom 1.6 TDI vo výbave Scout. testoval Karol Zechmeister





Priestor po česky

Koncept Roomster bol prvýkrát prezentovaný verejnosti na autosalóne vo Frankfurte v roku 2003. Zaujal netradičným dizajnom. Jeho ľavá strana bola bez zadných dverí a horné krivky bočných okien na seba pekne nadväzovali. Pravá strana mala zadné dvere posuvné a profil zadného bočného okna bol zaoblený. Ako sa neskôr ukázalo práve stvárnenie pravej strany na koncepte dostalo zelenú pre sériovú výrobu, samozrejme okrem posuvných dverí. Roomster sa ako prvotina značky Škoda v kategórii MPV a ako štvrtý model značky začal predávať v roku 2006. Na jar roku 2010 prišla na trh faceliftovaná podoba. S ňou som sa zoznámil v máji minulého roka na prezentácii v Českej republike. Teraz vám prinášam moje dojmy po bližšom zoznámení sa s Roomsterom Scout.

Exteriér

Dizajn vozidla je od prvej chvíle kontroverzný. Nie všetkým sa páči. Minuloročný facelift mu však veľmi prospel. Dotkol sa hlavne prednej časti. Svetlomety sú užšie a viac pretiahnuté do blatníkov, maska chladiča je taktiež užšia. Vozidlo pôsobí širšie ako v skutočnosti je. Po B-stĺpik sa pozerám na Fabiu. A dostávam sa k obývačke. Áno, tak bola zadná časť pre cestujúcich prezentovaná, vpredu Cockpit a vzadu Living Room, čiže obývačka. Opticky sú tieto dve časti oddelené naozaj dokonale. Za B-stĺpikom začína nové vozidlo a práve toto je ten bod, ktorý vytvára miesto na diskusiu. Horná hrana predných dverí smeruje nadol a hrana zadných dverí odrazu oblúkom stúpa smerom vzad a je vyššie. Dolná hrana predného okna takisto nenadväzuje na spodnú hranu zadného okna, ktorá je nižšie. Zadná kľučka je šikovne schovaná v C-stĺpiku. Zadná časť sa mi páči. Piate kolmé dvere majú jednoduchý tvar a zvislé skupinové svetlá sú elegantne zakomponované v D-stĺpiku. Večer samozrejme svietia písmenom C. Na streche tróni strieborno-čierny strešný nosič. Bledomodrá pekná metalíza tiež nie je obvyklý jav na našich cestách.

Nesmiem zabudnúť, že mám dočinenia s „Off Road“ verziou Scout a ako je to u „skautov“ zvykom ani tu nechýba oplastovanie spodnej časti dverí, podbehov a blatníkov. Nárazníky sú čierne. Predný obsahuje striebornú lištu a okrúhle hmlovky, zadný imitáciu ochranného plechu. Paradoxne tu pôsobia nízkoprofilové pneumatiky, ktoré si ani s ľahkým terénom nemôžu rozumieť. Pohon 4x4 ani väčšiu svetlú výšku nečakajte.

Vozidlo pôsobí akoby bolo zložené z dvoch. Čo je vlastne aj tak trochu pravda, ale o tom neskôr. Rázvor však dáva tušiť, že vnútri bude miesta dosť. Nechám sa prekvapiť.

Interiér

Otváram dvere a všímam si ich ostrý horný roh. Nič to, treba byť opatrný. Ani raz sa mi nestalo, že by sa mi niekam ten roh zabodol. Nastupujem a ako prvé schytám ranu do pravého kolena. A fakt ma to zabolelo. Práve som sa zoznámil s nepodarenou hranou 2DIN-ového rádia. Neskôr počas testu sa mi raz dokonca podarilo pri rýchlejšom nastupovaní zapnúť rádio kolenom. Pri kombinácii mojej výšky a hrany je to celkom zaujímavá vymoženosť. Avšak mojim nižším kolegom tá hrana nevadila, ich koleno sa zmestilo presne pod ňu. K hrane zatiaľ toľko.

Inak sa mi sedí pohodlne. Ergonómia je na dobrej úrovni. Nastavenie volantu a sedadla je dostatočné. Snáď by som len vymenil ovládanie klímy s rádiom. Tým by sa možno eliminovala tá nepodarená hrana, a neskôr počas jazdy som akosi častejšie potreboval vedieť akú počúvam rádiostanicu namiesto toho, akú teplotu mám nastavenú. A pri tom bolo nutné hodne sklopiť zrak. Hlasitosť a zmenu stanice je však možné urobiť aj na volante.

Odkladacie priestory sú pod rádiom, no, sú to vlastne držiaky nápojov, ale poslúžia aj ako držiak telefónu. Ďalej pred spolujazdcom sú dve uzatvárateľné schránky, spodná je klimatizovaná. Takisto pod prednými sedadlami sú odkladacie schránky. Do predných dverí sa zmestí 1,5 l fľaša. Aby som pohodlne uchopil radiacu páku, lakťovú opierku musím mať sklopenú v najnižšej polohe, až tak, že smeruje vlastne nadol. Aj ona v sebe ukrýva odkladaciu možnosť. Slnečné okuliare si môžem ukryť do stropnej schránky. Toľko kokpit, presúvam sa do obývačky.

A čaká ma tu milé prekvapenie. Pri výške 197 cm si „za seba“ sadám bez problémov, a to tak, že môžem mať nohy pri sebe. Kolená sa mi síce dotýkajú predného operadla, ale čo by som za to dal v iných vozidlách. Darmo, ten rázvor sa musí niekde prejaviť. Pozdĺžny priestor tu chválim na jednotku, v danej triede je bezkonkurenčný. Nad hlavou mám kopec miesta, len tú šírku sa oklamať jednoducho nepodarí. Traja dospelí sa tu pohodlne neodvezú. Sedadlá Vario Flex majú úžasnú variabilitu, ktorú som spomínal už v teste modelu Yeti, ale sú úzke. Zase ak si uvedomím, že tu budú sedieť pravdepodobne viac deti, tým tu nebude chýbať nič. A ten výhľad cez bočné okná s nižšie položenou hranou je naozaj skvelý. Spolu s príplatkovým strešným oknom je tu vnútorný priestor výnimočne presvetlený a cestujúcim počas jazdy určite neujde žiadna zaujímavosť. Zvonku možno stvárnenie zadných okien nevyzerá najlepšie, ale zvnútra je to pravý opak. Mínusom snáď môže byť len väčšie prehrievanie interiéru.

Zadné sedadlá sú polohovateľné. Dá sa zmeniť poloha operadla a bočné sedadlá sa dajú posúvať v pozdĺžnom smere. Stredné operadlo môže slúžiť ako lakťová opierka alebo sa dá celé stredné sedadlo vybrať a bočné posunúť bližšie k sebe. Vtedy vznikne väčší odstup od dverí, ale jednej nohe bude zavadzať stredový tunel na podlahe. Po vybratí všetkých zadných sedadiel máte k dispozícii malý „sťahovák“. Manipulácia so sedadlami je intuitívna a jednoduchá. Samotné sedadlá nie sú príliš ťažké.

Batožinový priestor je dostatočný na prevezenie bežných vecí, nákupov, ale aj zbalenie bežnej rodinky na dovolenku. Potešili háčiky na bočniciach a hlavne akási ohrádka, kam môžete uložiť napr. neposlušný mini nákup. Ešte si všímam medzeru medzi zadnými operadlami a krytom batožinového priestoru. Ak by neboli zadné okná tmavšie, bol by vidieť jeho obsah, ale to je daň za polohovateľné zadné operadlá.

Motor, prevodovka a jazda

Pod prednou kapotou je uložený naftový motor TDI o objeme 1598 ccm. Maximálny výkon 77 kW dosahuje pri otáčkach 4 400 ot./min. Krútiaci moment 250 Nm je dosahovaný v otáčkovom pásme od 1500 do 2500 ot./min. Je to motor, ktorý nahrádza obľúbený 1.9 TDI s rovnakým výkonom. Modernejšia konštrukcia sa prejaví hneď po naštartovaní. Aj keď je stále jasné aké palivo spaľuje, vibrácie ani zvukový prejav nie je obťažujúci a v porovnaní s motorom 1.9 TDI je to markantné zlepšenie. Po prejdení pár kilometrov sa chod ustáli a rozdiel oproti benzínovému motoru je zmazaný.

A začína hra so šípkou. Poslúchať totiž indikátor správneho okamihu radenia nebolo vždy vhodné. Smerom hore po zhodnotení vodičovej jazdy indikátor odporúčal radiť väčšinou správne a nebol dôvod ho neposlúchnuť. Píšem väčšinou, lebo napr. pri kľudnej jazde mestskou rýchlosťou 50 km/h točil motor na štvrtý prevodový stupeň 1 200 ot./min., čo bola hranica, kedy motor začal vibrovať a protestovať. A šípka nikde. Mne to však nedalo a podradil som na tretí prevodový stupeň, otáčky povyskočili na 1 700 ot./min. a hneď sa zobrazila šípka aby som preradil vyššie. Ach jaj. Takže som indikátor potom už viac-menej ignoroval.

Ako spomínam pod 1 200 ot./min som nemal to srdce motor trápiť, ktorý sa v týchto pásmach odvďačil nepokojom až dunením. Pri jazde do 1 500 ot./min. a následnej potrebe zrýchlenia je potrebné vždy podradiť nakoľko vozidlo začne po zošliapnutí plynu na podlahu zrýchľovať len veľmi letargicky. Poriadny záťah začal okolo 1 700 ot./min a neskončil ani pri 2 500 ot./min. kedy som obvykle preradil. Dynamika v tomto otáčkovom pásme bola dostatočná a vozidlo zrýchľovalo veľmi uspokojivo. V meste som dosiahol najvyššiu spotrebu 7,7 l / 100 km. Bola to však cca 15 km trasa so samými križovatkami a vôbec som sa nesnažil šetriť palivo. Musím však podotknúť, že k spotrebe 5,7 l/ 100 km v meste udávanej výrobcom som sa nepriblížil.

Pri mimomestskej rýchlosti 90 km/h na piaty prevodový stupeň boli otáčky motora 1 650 ot./min. Po jazde dlhej 148 km pri priemernej rýchlosti 57 km/h po okresných cestách na trase BA – obec Naháč - BA mi palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 5,2 l/ 100 km. Na palube sme boli traja dospelí.

Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je možné na palube udržiavať bezproblémovú komunikáciu. Motor vtedy „točí“ na piaty prevodový stupeň 2 400 ot./min. Po absolvovaní trasy BA – Brno – BA s tromi dospelými osobami boli údaje z palubného počítača takéto: prejdená vzdialenosť 318 km, priemerná rýchlosť 86 km/h a priemerná spotreba 6,1 l/ 100 km. Motor považujem za veľmi podarený. Na dlhšie cestovanie ho môžem len odporučiť. Nie je hlučný, pri využívaní ideálneho otáčkového pásma a včasného radenia sa odvďačí dobrou spotrebou.

Rýchlosti sa radia bez problémov. Chod páky je presný, snáď by mohla byť o niečo vyššie. Po zaradení spätného chodu sa stlmí rádio a na jeho displeji sa zobrazí znázornenie vzdialenosti od prekážky. Pri ľavotočivých zákrutách prichádzalo moje pravé koleno do kontaktu s nepodarenou hranou rádia. Následne som sa pristihol pri tom, ako si podvedome dávam počas jazdy na hranu pozor. Pre mňa to bol najväčší nedostatok tohto vozidla. Ešte spomeniem roletky strešného okna, ktoré sa počas jazdy od seba samovoľne odsúvali a pri prudkom zabrzdení sa dokonca predná časť celkom schovala. Musím však pochváliť prehľadný displej Maxi-DOT, ktorý ponúka širokú škálu informácií a mal by sa montovať do všetkých modelov sériovo. Výhľad z vozidla cez ľavé rameno je trochu okresaný. B-stĺpik sa totiž smerom nadol značne opticky rozširuje, aj to prispieva na predných sedadlách k pocitu akejsi stiesnenosti. Výhľad smerom vzad a hlavne šikmo vzad je však nadpriemerne dobrý. Hlavne vďaka zadným bočným oknám. Nadobudol som pocit, že ak konštruktéri dostali za úlohu oddeliť prednú a zadnú časť, či už opticky zvonku alebo priestorovo vo vnútri, tak sa im to dokonale podarilo.

Podvozok

Dostávam sa k zloženiu z dvoch vozidiel. Podvozok je totiž vpredu tvorený vzperami McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom. Rovnako ako vo Fabii. Zadná náprava je kľuková s vlečenými ramenami a je z prvej novodobej Octavie. Práve toto zloženie má za následok väčší rázvor ako má Octavia. Rovnako aj to, že vzadu je rozchod kolies o 64 mm väčší než vpredu. To dáva tušiť dobré jazdné vlastnosti.

A naozaj to tak je. Vozidlo je v zákrutách stabilné, príliš sa nenakláňa, drží zvolenú stopu. Riadenie posiela auto tam, kam chce vodič bez náznaku akéhokoľvek váhania. Napomáhajú k tomu aj nízkoprofilové pneumatiky. S nerovnosťami si podvozok poradil bez výčitiek, nepostrehol som žiadne veľké rázy od kolies. S pneumatikami s vyšším profilovým číslom bude komfort pruženia ešte lepší. Pri výške karosérie môže jedinú neplechu spôsobiť bočný vietor.

Bezpečnosť

Vodič so spolujazdcom sú chránení čelným aj bočným airbagom. Deaktiváciu čelného airbagu spolujazdca tu hľadám márne. Škoda si za tento doplnok účtuje 43 €. Signalizáciu nezapnutého pásu má len vodič, za spolujazdca treba doplatiť 23 €. Nechýbajú tu úchyty ISOFIX na zadných krajných sedadlách. Systém ABS je samozrejmosťou, za stabilizačný systém ESP si treba priplatiť 389 €. Z príplatkovej bezpečnostnej výbavy ešte spomeniem halogénové projektorové natáčacie svetlomety za 354 €. S týmto príplatkom získate aj Corner funkciu hmlových svetlometov, čiže prisvecovanie do strán. V noci určite užitoční pomocníci.

V roku 2006 bol Roomster, ešte podľa menej prísnych kritérií, ohodnotený organizáciou Euro NCAP za ochranu dospelých piatimi hviezdičkami, za ochranu detí štyrmi hviezdičkami a za ochranu chodcov dvomi hviezdičkami.

Obstarávacia cena (spracované dňa 01.06.2011; ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
1.2 12V
10.347 €
Cena testovaného vozidla:
1.6 TDI Scout
15.407 €
Cena testovaného vozidla vrátane príplatkov:
1.6 TDI Scout
17.573 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
antiblokovací systém ABS+MSR+Dual Rate, airbag vodiča, airbag spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové opierky 5x, bezpečnostné pásy vpredu s pyrotechnickým predpínačom a obmedzovačom ťahu, signalizácia nezapnutého pásu vodiča, bezpečnostné úchyty ISOFIX na upevnenie detskej sedačky na zadných sedadlách, imobilizér
Interiér:
diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný štvorramenný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, rádio Swing s CD/MP3 prehrávačom, štyri reproduktory, audiovstup, palubný počítač, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu, klimatizácia s mechanickým ovládaním, peľový filter, elektrické prídavné kúrenie, odkladacie uzatvárateľné schránky pred spolujazdcom, výklopná odkladacia schránka pod prednými sedadlami, predná lakťová opierka, tri samostatné zadné sedadlá VarioFlex, tri sklopné stropné držadlá, zadné s vešiačikmi, make-up zrkadlá v slnečnej clone, schránka na okuliare, vkladané koberce s logom Scout, SunSet – vyšší stupeň tónovania skiel od B-stĺpika, sklopné háčiky v batožinovom priestore, 12 V zásuvka v stredovej konzole a v batožinovom priestore
Exteriér:
halogénové projektorové svetlomety, predný stierač Aero, zadný stierač s ostrekovačom, predné hmlové svetlomety, strešný nosič čierny, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí lakované vo farbe vozidla, ochranné plasty v spodnej časti karosérie, disky z ľahkých zliatin Arktos 6,5Jx16“, pneumatiky 205/45 R 16
Príplatková výbava
  • Paket Scout Plus L (strešný nosič striebornočierny, Climatronic – automatická klimatizácia, el. ovládanie okien vzadu s detskou poistkou, tempomat, Maxi-DOT – veľký plnegrafický displej palubného počítača = 499 €
  • Malý kožený paket (4-ramenný kožený multifunkčný volant pre ovládanie rádia, radiaca páka a držadlo ručnej brzdy v koži) = 270 €
  • sieťový program = 52 €
  • rezerva na oceľovom disku (neplnohodnotná) = 37 €
  • parkovacie senzory vzadu = 259 €
  • panoramatická strecha = 692 €
  • metalická farba modrá Miami = 357 €


  • Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.06.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

    Ako najbližšiu konkurenciu vnímam kórejskych zástupcov v segmente a domáci francúzsky výrobok. Čiže v tabuľke je uvedená Kia Venga a Francúz so slovenským rodným listom Citroën C3 Picasso. Ako novinka na trhu je do tabuľky zaradený model Subaru Trezia. Nemožno zabudnúť na dvojičku Vengy, Hyundai ix20. Medzi podobne zamerané vozidlá sa však radia aj Nissan Note či Opel Meriva. Avšak podobne oplastovaný model ako Scout so zameraním na jazdu v ľahkom teréne ponúkajú už len Francúzi. Aj keď sa v tomto prípade jedná o väčšie modely, nedá mi nespomenúť ich. Jedná sa o Citroën Berlingo XTR a Peugeot Partner Tepee Outdoor.

    Škoda Roomster Kia Venga Citroën C3 Picasso Subaru Trezia
    Značka a model Škoda Roomster Kia Venga Citroën C3 Picasso Subaru Trezia
    Motor 1.6 TDI 1.4 CRDi 1.6 HDi Exclusive 1.4 D
    Stupeň výbavy Scout TX Exclusive Luxury
    Zdvihový objem motora 1598 1396 1560 1364
    Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
    Preplňovanie áno áno áno áno
    Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 77/4400 66/4000 82/3600 66/3800
    Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 250/1500 220/1750 270/1750 205/1800
    Prevodovka 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
    Pohon predný predný predný predný
    Max. rýchlosť (km/hod) 181 167 184 175
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,5 14,5 10,9 12,1
    Priemerná spotreba (l/100 km) 4,7 4,7 4,8 4,3
    Pohotovostná hmotnosť (kg) 1247 1270 1318 1150
    Dĺžka (mm) 4214 4068 4078 3995
    Šírka (mm) 1684 1765 1730 1695
    Výška (mm) 1607 1600 1672 1595
    Rázvor (mm) 2617 2615 2540 2550
    Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
    Objem batožinového priestoru (l/VDA) 450 422 385 429
    Cena modelu bez príplatkov (€) 16.607 17.030 20.380 21.490
    Akčná cena (€) 15.407 15.730 17.220 20.990
    Cena testovaného / porovnateľne dovybaveného modelu (€) 17.573 17.150 18.400 21.350

    Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Kia Venga
  • má navyše: ESP stabilizačný systém, ASR protipreklzový systém, hlavové airbagy, vyhrievané predné sedadlá, 6 reproduktorov (Roomster má 4), vyhrievané čelné sklo v oblasti stieračov, el. sklopné spätné zrkadlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, Bluetooth, USB vstup
    nemá: tri samostatne vyberateľné zadné sedadlá, strešný nosič, Off Road Look - plasty v spodnej časti karosérie

  • Citroën C3 Picasso
  • má navyše: dvojzónová automatická klimatizácia, dažďový senzor, senzor automatického rozsvietenia svetlometov, hlavové airbagy, 6 reproduktorov (Roomster má 4), el. sklopné spätné zrkadlá
    nemá: tri samostatne vyberateľné zadné sedadlá, Off Road Look - plasty v spodnej časti karosérie

  • Subaru Trezia
  • má navyše: VDS stabilizačný systém, ASR protipreklzový systém, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, parkovacia kamera, LCD monitor, dažďový senzor, senzor automatického rozsvietenia svetlometov, 6 reproduktorov (Roomster má 4), bezkľúčový systém s tlačidlom Start/Stop, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, Bluetooth, USB vstup
    nemá: tempomat, tri samostatne vyberateľné posuvné zadné sedadlá, strešný nosič, Off Road Look - plasty v spodnej časti karosérie


    Záverečné hodnotenie

    Roomster pôsobí na ceste od svojho uvedenia na trh stále neobvykle. V ľuďoch vyvoláva zmiešané pocity a stretol som sa aj s označením „nafúknutá Fabia“. Áno, po B-stĺpik je to Fabia, tým pádom treba rátať s užším interiérom. A stvárnenie zadných bočných okien tiež nemusí každému vyhovovať. Ak sa však s týmito skutočnosťami budúci majiteľ zmieri, Roomster mu ponúkne neobyčajný vzhľad s odvážnymi krivkami, dostatočný vnútorný priestor na zadných sedadlách pre deti, koncernové spracovanie a materiály, dobrý motor a vyvážené jazdné vlastnosti.

    Pre koho je Fabia malá a Octavia veľká, ten si kúpi Roomster. Viem si v ňom predstaviť rodinku s dvomi deťmi, ktoré sa kochajú výhľadom cez veľké zadné bočné okná. Ja sa však už teraz teším na jeho druhú generáciu.


    Fotogaléria


    Ostatné testy značky Škoda:
    Test Škoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance
    Test Škoda Yeti 1.2 TSI Advantage
    Test Škoda Octavia RS 2.0 TFSI

    Dňa: 21.06.2011
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]