Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Opel uvádza systém stabilizácie prívesu TSP
20. júl 2004 @ 07:33:45 CEST, poslal j.čík

OPEL Po dvoch rokoch vývoja a intenzívneho testovania v reálnej prevádzke uvádza Opel inovatívny systém zvyšujúci bezpečnosť jázd s prívesom. Zariadenie TSP (Trailer Stability System) zabraňuje nebezpečnému rozkývaniu prívesu počas jazdy, čo samozrejme výrazne zvyšuje bezpečnosť. Pokiaľ systém TSP zaregistruje, že sa príves začína rozkývavať, zareaguje v priebehu milisekúnd a efektívne stabilizuje súpravu ťažného auta a prívesu.

Nový systém TSP prichádza najskôr do modelov Astra a Astra Caravan. Na našom trhu je systém TSP ponuke vo zvýhodnenej sade „Príves“, ktorá okrem TSP obsahuje odnímateľné ťažné zariadenie, praktický systém HSA (Hill Start Assist), ktorý uľahčuje rozjazdy do kopca, zariadenie TPMS (Tire Pressure Monitoring System), ktoré sleduje tlak vzduchu v pneumatikách a v prípade jeho poklesu vodiča upozorní a tempomat, spríjemňujúci najmä jazdu po diaľnici. Cena celej tejto sady je 37.000 Sk, čo je výrazne menej, ako pri nákupe uvedených prvkov samostatne.

Systém TSP sa aktivuje automaticky po pripojení trinásťpólového konektoru prívesu do zásuvky pri ťažnom zariadení auta. Riadiaca jednotka moderného stabilizačného systému ESPPlus potom sleduje pohyby a stáčavé momenty prenášané z prívesu na ťažný automobil. Zistené údaje sú priebežne prenášané do riadiaceho procesoru, ktorý ich porovnáva s vopred zadanými limitnými hodnotami. Pokiaľ kývanie prívesu začína presahovať zadané hranice, systém TSP dá počas krátkych milisekúnd pokyn príslušným ovládacím prvkom a dôjde k privretiu škrtiacej klapky motora a pribrzdeniu - čím sa zníži rýchlosť a jazda sa znovu stabilizuje. Astra tak de facto sama automaticky zariadi to, čo sa inak vodič učí v každom tréningu bezpečnej jazdy s prívesom. Systém TSP však neruší zámerné zásahy vodiča do ovládania súpravy, TSP sa neaktivuje napríklad pri prudkom vyhýbacom manévri, ktorým vodič odvracia neočakávanú nebezpečnú situáciu.

Systém TSP prešiel pred svojím uvedením do štandardnej ponuky automobilky Opel veľmi dôkladným dvojročným vývojom a testovaním, počas ktorého skúšobní vodiči overovali jeho vlastnosti s najrôznejšími prívesmi, vo všetkých rýchlostných limitoch a v celej škále zaťaženia prívesu. Tisíce dát získaných počas týchto skúšok boli dôkladne analyzované a výsledky poslúžili pri stanovení limitných parametrov. Vďaka tomu tiež systém TSP dokáže reagovať podľa okamžitej rýchlosti jazdy a dokáže napríklad zohľadniť aj amplitúdu a frekvenciu kmitov súpravy ťažný automobil - príves. Vďaka prepracovanému rozhodovaciemu algoritmu riadiacej jednotky TSP nedôjde napríklad pri ľahkom rozkývaní prívesu pri jazde po diaľnici k nečakanému a prudkému pribrzdeniu.

Za novú Astru je možné pripojiť prívesy s hmotnosťou až 1500 kg, v prípade špeciálnych jednoúčelových prívesov, určených napr. na prepravu lodí, alebo koní je povolený hmotnostný limit až 1600 kg. Tieto limity sa vzťahujú k normovanému stúpaniu 12 %. Pre niektoré motorické verzie, napríklad pre modely poháňané turbodieselom 1.7 CDTI, je povolené aj 10% stúpanie, čím sa zvyšuje povolená hmotnosť prívesu z 1300 kg (12% stúpanie) na 1500 kg (10% stúpanie) - čo je pre vodičov, ktorí vlastnia veľké a ťažké prívesy veľká výhoda.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /OPEL/