Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Mercedes TruckWorld
18. máj 2004 @ 09:06:33 CEST, poslal o.mauer

MERCEDES Pod týmto názvom sa v dňoch 13.05. – 15.05. v Mercedes Centre na Tuhovskej ulici v Bratislave konala akcia zameraná na skúšobné jazdy nákladných automobilov so znakom veľkej trojcípej hviezdy. Predvádzacie vozidlá boli zaparkované priamo na parkovisku pred Mercedes Centrom, takže už z diaľky bolo vidieť, že spoločnosť Motor –Car Wiesenthal & Co., spol s r.o. pripravila opäť niečo pre svojich zákazníkov.

Po príchode do administratívnej budovy sme sa mali možnosť prihlásiť na skúšobné jazdy, pravda len s platným vodičským preukazom a oprávnením pre skupinu C. Výber predvádzacích vozidiel bol naozaj široký. K dispozícii boli vozidlá Actros so 16 stupňovou sekvenčnou prevodovkou: 1844/36 LS, L kabína, 1844/36 LS, Megaspace, 1844/36 LSNR, L kabína, 4141/45K, Axor s 9 st. manuálnou prevodovkou: 1843/36 LS a Atego so 6 st. manuálnou prevodovkou: 1218/48 krátka kabína.
V tejto časti budovy, kde bolo pre hostí pripravené občerstvenie boli vystavené dva ťahače: model Actros, ktorý získal titul ťahač roka 2004 a menší z dvojice, model Axor. Kedže nepatríme k profesionálnym vodičom nákladných vozidiel a z kolegovho oprávnenia skupiny C sme museli sfúknuť najprv prach, vopred sme sa s týmito vozidlami oboznámili. V pokoji sme si prezreli celé vozidlo: kabínu, podvozok a v neposlednom rade i riešenie interiéru oboch vozidiel.

Čas, ktorý nám ešte zostával do prvej skúšobnej jazdy sme využili na krátku exkurziu po servisných priestoroch určených pre ľahké a ťažké nákladné vozidlá, ktorými nás sprevádzal pán Pavlík. Tu sme mali možnosť vidieť mnoho zaujímavých zariadení, ktoré sa v oprávarenstve osobných automobilov nevyskytujú, no pre servis nákladných automobilov sú nevyhnutnosťou.
Motor-Car Wiesenthal & Co., spol. s r.o., bola ako prvá firma na Slovensku vybavená štvorhydraulickým zdvihákom, ktorý umožňuje zdvihnúť ťahač + náves do hmotnosti 56 ton alebo 2x nákladné vozidlo do 28 ton, pričom každý piest pracuje samostatne alebo synchrónne. Priamo v akcii sme videli portálový žeriav na monáž a demontáž kabín, samostatnú klimatizovanú miestnosť pre opravu prevodoviek, rovnací systém pre rovnanie rámov nákladných vozidiel, ťahačov a návesov, lakovnícku dielňu s vypaľovacím boxom pre nákladné i osobné vozidlá.

Po krátkej zaujímavej prehliadke nás čakali skúšobné jazdy. Vybrali sme si ťahač modelového radu Axor 1843/36 LS a plne zaťažený štvornápravový stavebný sklápač Actros 4141/45K.

AXOR
Testovaciu jazdu s Axorom sme absolvovali s pani Ing. Polakovičovou, ktorá nás pred jazdou oboznámila s ovládaním vozidla a taktiež nám veľmi profesionálne zodpovedala každú otázku o vozidle.

Zdvihnúť kľúč do výšky hlavy, odomknúť dvere, vystúpať po štyroch schodíkoch a sme vo vnútri. Z výhľadu zhora má človek akýsi väčší pocit. Nie je to len tou výškou, ale aj dĺžkou, šírkou a uvedomením si nutnosti vnútorného oka pre videnie dráhy obrysov vozidla najmä kvôli palcom na nohách okolostojacich, obrubníkom a prípadným stĺpom v zátačke, odmietajúcim sa uhnúť. Dosť tých úvah.
S Axorom sme v zdraví zvládli okruh z Bratislavy do blízkosti Senca a späť. Počas prvých metrov jazdy vysvitlo, že nájsť zamýšľaný prevod v kulise 2xH je pre greenhorna medzi vodičmi “s nadhľadom” pomerne mätúce. Po krátkej rozcvičke s radiacou pákou na parkovisku však nastalo prudké zlepšenie a zmysly ožili rovnako ako ručička rýchlomeru. Záťah motora a dynamika ťahača bez návesu najmä na posledných prevodových stupňoch je skutočne ohromujúca a kto ju nevyskúšal, má čo ľutovať. Satisfakciou môže byť snáď iba to, že zábava skončila pri 90 km/h vďaka obmedzovaču. Pokojnú jazdu riedkou diaľničnou premávkou smerom k Sencu sprevádzalo jemné poskakovanie kabíny, budené odľahčenou zadnou nápravou. Nebolo to však na škodu dojmu – aspoň sme si uvedomovali, že sa nevezieme v limuzíne, zvládajúcej výjazdy z diaľnice rýchlosťou, o ktorej sa mohlo nám len snívať. Zato interiér dojmom limuzíny pôsobil. Z výbavy boli k dispozícii elektricky ovládané okná a spätné zrkadlá, strešné okno, posilňovač riadenia, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, tempomat, palubný počítač, protipreklzový systém hnacích kolies a protiblokovací systém kotúčových bŕzd, vzduchom odpružené sedadlo vodiča nastaviteľné pozdĺžne, výškovo a uhlovo s regulovateľným útlmom, predĺžená a zvýšená kabína a motorová brzda, ktorá je u nákladných vozidiel samozrejmosťou.
Po výjazde z diaľnice a cestou späť sme v hustejšej premávke ocenili vysokoúčinné brzdy s precíznym a jemným dávkovaním, rovnako ako odpruženie kabíny pri pohľade na množstvo záplat na cestách. A pri príjazde k miestu začiatku cesty bola veľmi zjavná vysoká manévrovateľnosť ťahača. Celkovo sme z krátkeho stretnutia s Axorom mali dojem vysokého komfortu, bezpečnosti a profesionality ako z pohľadu na samotné vozidlo a jeho prevedenie, tak aj z pohľadu na ľudí, ktorí za predajom a servisom vozidla stoja.

Technické informácie - Mercedes Axor


ACTROS
Získal pre tento rok ocenenie Truck of the Year 2004!

Preprava väčšieho objemu sypkých stavebných materiálov – na túto prácu je najlepšie kvalifikovaný štvornápravový sklápač Actros.
My sme mali možnosť urobiť krátku skúšobnú jazdu pri plnom zaťažení s prevedením Actros 4141 so 16-stupňovou prevodovkou s poloautomatickým radením a pohonom 8x6.
Po výstupe do kabíny a prispôsobení plne nastaviteľného a odpruženého sedada nasledovala krátka inštruktáž o práci s prevodovkou s radením Telligent. Po štarte motora sa na páčke radenia stlačí ľavé tlačidlo a navolí sa stupeň vpred posunutím dopredu. Na obrazovke palubného počítača začne blikať predvolený prevodový stupeň vedľa stupňa aktuálne zaradeného, potom stačí stlačiť spojkový pedál, ozve sa zvuková kulisa preradenia, predvolený prevodový stupeň sa zaradí a prepíše na obrazovke predchádzajúci. Pre rozbehnutie stačí pustiť spojkový pedál bez pridania plynu, ten si systém pridá podľa potreby. Šetrí to spojkovú lamelu. Pri jazde sa s radením postupuje podobne, len netreba stláčať žiadne tlačidlo. Pravé tlačidlo na páčke slúži na zaradenie neutrálu, čo sa pri jazde v plnej “paľbe” samozrejme neodporúča. Príťažlivá funkcia je podržanie predvoleného stupňa 1 minútu pri stlačenom brzdovom pedáli, čo šetrí spojkové ložisko, pretože vodič nemusí stáť v stave pripravenosti s rozopnutou spojkou, ale len stlačí spojku, prebehne rýchle zaradenie, spojku pustí a prebehne rýchle rozbehnutie. Vodiči na križovatke za Actrosom budú šťastnejší. Pri prejazde ťažkým terénom a uzavretými nápravovými diferenciálmi sa aktivuje funkcia ešte rýchlejšieho preraďovania – človek sa dostane z bahnitého terénu rýchlejšie.
Samotná jazda so sklápačom bola veľmi pohodlná vďaka tomuto radeniu a podstatne príjemnejšia v porovnaní s mechanickým radením. V podstate sa v mnohom podobala jazde osobným automobilom, pretože ovládacie sily na volante aj na pedáloch boli nízke a účinok prevádzkovej brzdy razantný a veľmi dobre dávkovateľný. Jediné, na čo si bolo treba dávať pozor, bolo nadbiehanie do zákrut, včasné brzdenie a znalosť dynamiky vozidla. Z toho vyplýva aj nutnosť robiť podľa možnosti stratégiu pred prechádzaním samoriadenej križovatky, kedy sa vodič snaží prispôsobovaním rýchlosti pred križovatkou prejsť ju bez zastavenia a následného zdržovania po prípadnom zaradení sa z kľudu.
Kabína nášho vozidla bola štandardná : krátka, nízka a úplne postačujúca. Čo sa výbavy týka, tá bola podobná ako v Axore s tým, že naviac obsahovala multifunkčný volant pre ovládanie rádia, telefónu a informačného systému, presklenie zadnej steny a zopár ďalších detailov určených pre stavebné prevedenie.
Po príchode sme sa opäť podivili nad malým polomerom zatáčania tohto kolosa - pre ľudí z Mercedesu je to samozrejmosťou.

Napriek tomu, že sme mali možnosť podniknúť len kratučkú jazdu s Actrosom, môžme bez nadsadenia tvrdiť, že vďaka nespočetným kombináciám počtu a druhu náprav, rázvorov, vybavenia, účelov použitia modelu Actros ako takého, výhodám inteligentných riešení v konštrukcii a riadení a aj vďaka dizajnu je táto modelová rada na špičke techniky, elegancie a ústretovosti k zákazníkovi.

Technické informácie - Mercedes Actros

Redaktori: Oliver Mauer, Ing. Juraj Cvopa


Súvisiace správy

Najčítanejšie /MERCEDES/