Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Správny grip
18. marec 2005 @ 13:39:27 CET, poslal j.čík

BMW WilliamsF1 Pneumatiky vo Formule 1 nielen prispievajú k bezpečnosti, ale v súčasnosti tiež zohrávajú svoju úlohu v redukcii celkových nákladov. V tejto sezóne má každý jazdec k dispozícii iba jednu sadu pneumatík na kvalifikáciu aj preteky a tá musí byť použitá s optimálnou efektívnosťou.

"Nové pravidlá posúvajú časť zodpovednosti z boxov späť k jazdcovi," vysvetľuje Sam Michael, Technický riaditeľ v tíme BMW WilliamsF1. Okrem redukcie nákladov sa funkcionári Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) sústredili aj na zníženie rýchlosti vo Formule 1. V priebehu posledných rokov sa časy kôl stávali postupne rýchlejšími. Aby si napríklad Michael Schumacher zabezpečil pole position v roku 2004, musel byť o takmer štyri sekundy rýchlejší ako Fernando Alonso v sezóne 2003. Príčinou tohto vývoja nie sú ani tak motory a aerodynamika, ako práve pneumatiky, ktorých neustále sa zlepšujúci grip umožnil dosiahnuť vyššie rýchlosti v zákrutách.

Nové pravidlá však tento trend pozastavili. Aby nové pneumatiky, pozostávajúce z 80-tich rozličných gumových zložiek vyrobených z 220-tich materiálov, dokázali vydržať celú dĺžku kvalifikácie aj pretekov, sú podstatne tvrdšie ako predtým. Dôsledkom je menší grip a samozrejme nižšia rýchlosť v zákrutách. Pre výrobcov pneumatík je to veľká výzva, keďže musia v súčasnosti vyvinúť pneumatiky, ktoré vydržia nielen počas jedného rýchleho kvalifikačného kola, ale poskytnú aj optimálny výkon v priebehu celej dĺžky pretekov. Vlastnosti pneumatík však nie sú v zmysle opotrebenia jediným rozhodujúcim faktorom. Usporiadanie a povrch trate, teplota asfaltu, nastavenie vozidla a samozrejme spôsob jazdy jednotlivých pilotov hrajú dôležitú úlohu – je to rovnica o množstve neznámych veličín. Čo sa týka tlaku, odchýlky o 0,05 baru sú dostatočne veľké na rozhodujúce zmeny v správaní sa pneumatík. Aby sa tlak udržal na konštantnej úrovni, dokonca aj pri extrémnej záťaži, nie sú pneumatiky plnené vzduchom ale dusíkom.

"V bežnej cestnej premávke existuje tiež veľa dobrých dôvodov prečo používať pneumatiky opatrne," zdôrazňuje Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT). "Pravidelná kontrola tlaku pneumatík zvyšuje bezpečnosť, redukuje opotrebovanie a spotrebu paliva, a pritom nestojí ani korunu. Nesprávne nastavenie závesov alebo poškodené pneumatiky – napríklad kvôli parkovaniu na obrubníku – môžu podstatne skrátiť životnosť pneumatík. Pneumatiky s opotrebovaným dezénom poskytujú menší grip obzvlášť na mokrých alebo zasnežených povrchoch, čím značne zhoršujú ovládanie vozidla."

Aj napriek tomu, že jazdci už nemôžu vyberať zo širokej palety zmesí, voľba správnych pneumatík sa v skutočnosti nestala jednoduchšou. Počas piatkových voľných tréningov sa musia jazdci rozhodnúť, ktorá z dvoch zmesí pneumatík (mäkká alebo tvrdá) bude viac vyhovovať príslušnej trati, vozidlu a zamýšľanej stratégii. Ako náhle rozhodnutie padne, nie je cesta späť: pneumatiky môžu byť vymenené počas pretekov iba v prípade zrejmého poškodenia alebo ak je stav pneumatiky považovaný za nebezpečný – bezpečnosť je stále prioritou. O tom, či tímy toto pravidlo dodržali, rozhodujú komisári FIA, ktorí kontrolujú každú nahradenú pneumatiku a v prípade, že došlo k výmene bez presvedčivého dôvodu, ukladajú sa prísne penalizácie, ktoré môžu dokonca zahŕňať aj diskvalifikáciu. Ak vstúpi vozidlo do boxov na výmenu pneumatík, dotankovanie nie je povolené. Všetky pravidlá však majú svoje výnimky: traťoví komisári môžu napríklad povoliť tímom výmenu pneumatík, ak vozidlo prešlo cez úlomky roztrúsené na trati následkom havárie. Ak začne pršať, majú tímy samozrejme povolené vymieňať pneumatiky bez penalizácie. Počas takejto zastávky v boxoch môžu vozidlá aj dotankovať.

Vďaka novým pravidlám nie sú preteky Formuly 1 iba sériou krátkych šprintov medzi jednotlivými výmenami pneumatík. Jazdci musia teraz s pneumatikami narábať opatrnejšie a taktickejšie – tí, ktorí tak neurobia, budú skôr či neskôr čeliť vážnym problémom. "Jazdci budú musieť presne vedieť, ako využiť optimálny potenciál svojich pneumatík, kedy zaútočiť a kedy môžu ísť bezpečne na plný plyn," hovorí Sam Michael. "Iba tí, ktorí dokážu nájsť najlepšiu vyváženosť, majú šancu uspieť."

Vedeli ste?
... že vozidlu Formuly 1 trvá zrýchlenie z nuly na 200 km/h iba 4,9 sekundy a prejde pritom 140 metrov? Na druhej strane, zabrzdenie z 200 km/h na nulu trvá iba 1,9 sekundy a prejdená vzdialenosť je 55 metrov. Počas týchto manévrov musia pneumatiky zniesť extrémne pôsobenie síl. Rovnako je to aj v zákrutách, napríklad pri rýchlosti 150 km/h, keď na pneumatiky pôsobia sily až do 3,2 G. "Na pneumatiky pritom pôsobí extrémne postranné zrýchlenie rovnajúce sa približne hmotnosti 2,2 tony," vysvetľuje Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT).

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW WilliamsF1/