Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Nový vznetový vidlicový šesťvalec
26. január 2005 @ 09:12:29 CET, poslal l.kiss

MERCEDES Nový vznetový šesťvalec značky Mercedes-Benz na jar 2005 vystrieda doterajšie radové motory s piatimi a šiestimi valcami. S výkonom 165 kW (224 k) a špičkovým krútiacim momentom 510 Nm patrí tento šesťvalec medzi najsilnejšie motory svojej triedy. Vďaka najmodernejšej technike emisné hodnoty zodpovedajú prísnym predpisom EU4. Pritom v Nemecku sa tento motor V6 sériovo bude dodávať aj s filtrom tuhých častíc.

S novým hnacím agregátom CDI dostáva pojem pôžitok z jazdy s vznetovým motorom novú kvalitu. Ako následník päť- a šesťvalcových radových motorov ponúka nárast výkonu a krútiaceho momentu až o 38 percent a postará sa tak o vyššie zrýchlenie a vyššiu maximálnu rýchlosť. Už od 1600 ot/min je k dispozícii maximálny krútiaci moment 510 newtonmetrov a ostáva konštantný až do 2800 ot/min. Týmto dosahuje nový motor V6 krútiacu charakteristiku, ktorá v tejto triede zdvihového objemu nebola prekonaná. Kombinácia so svetovo jedinečnou sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-TRONIC zaručuje v každej jazdnej situácii najlepšie možné využitie pozoruhodného potenciálu výkonu a krútiaceho momentu. Napriek výrazne vyššiemu výkonu ostáva spotreba paliva na príkladnej úrovni doterajších päť- a šesťvalcových vznetových motorov. Voľba materiálov, konštrukcia, vstrekovanie paliva a riadenie motora zodpovedajú najnovším poznatkom vedy a techniky. V celosvetovom meradle Mercedes-Benz u vznetového hnacieho agregátu tejto objemovej a výkonovej triedy prvýkrát vyvinul kľukovú skriňu z hliníka s vloženými liatinovými valcami, čo významne prispieva k úspore hmotnosti. Nový šesťvalec tak má hmotnosť iba 208 kilogramov (podľa DIN) a je tak iba nepatrne ťažší, ako doterajší šesťvalcový motor. Pomer výkon/hmotnosť vzrastá o viac ako 20 percent na 0,79 kW/kg.

Blok motora, komponenty a vedľajšie agregáty tvoria veľmi kompaktnú jednotku, takže nový V6 nájde svoje miesto aj v modelových radoch Mercedesov a variantoch s pohonom všetkých štyroch kolies, pre ktoré zatiaľ nebol ponúkaný žiaden šesťvalcový vznetový motor.

Vstrekovanie paliva s tlakom 1600 barov a nové piezoinjektory

Priame vstrekovanie Common-Rail motora zdokonalili a technológiou tretej generácie sa u tohto agregátu docieľujú ďalšie pokroky v spotrebe paliva, emisii škodlivín a hluku horenia. Novo vyvinuté piezoinjektory pracujú ďaleko rýchlejšie a precíznejšie, ako doterajšie magnetické ventily a zaručujú mimoriadne jemne dávkovaný prívod paliva do valcov. Takto možno vstrekovanie ešte viac a presnejšie prispôsobiť aktuálnej záťaži a otáčkam - na jeden pracovný takt je teraz možných päť vstrekov paliva so špičkovým tlakom až 1600 barov. Elektricky riadené odpojenie vstupného kanálu mení vírivý pohyb vzduchu prúdiaceho do valcov a optimalizuje tak tiež proces horenia s cieľom, ďalej redukovať spotrebu a emisie škodlivín. Takisto novo vyvinutá elektronická riadiaca jednotka riadi všetky funkcie motora - od sústavy rýchložhavičov cez funkciu automatického štartu až po riadenie vysokotlakového čerpadla. Aj turbodúchadlo VNT (Variable Nozzle Turbine) s elektricky prestaviteľnými rozvádzacími lopatkami, spätné privádzanie spalín s regulačným ventilom a škrtenie nasávaného vzduchu sú dynamicky riadené na báze aktuálne nameraných údajov. Mikropočítač si popri tom vymieňa údaje so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a s jednotkou elektronického stabilizačného programu ESP.

Emisie spalín na úrovni EU4

Vďaka precíznemu riadeniu motora je úroveň emisií oxidov dusíka a tuhých častíc nového agregátu V6 nižšia ako prísne medzné hodnoty smernice EU4. O premenu oxidu uhoľnatého a uhľovodíkov sa starajú dva oxidačné katalyzátory: takzvaný štartovací katalyzátor hneď pri motore a hlavný katalyzátor v podlahe vozidla. Na ďalšie zníženie emisií sadzí sa ponúka bezúdržbový systém filtra tuhých častíc, ktorý v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku a Holandsku patrí do sériovej výbavy motora V6. Filter sa regeneruje bez prídavných látok prispôsobením rozličných funkcií motora podľa aktuálnej potreby. Variabilná technika Common-Rail tretej generácie takto umožňuje podľa jazdného režimu a stavu filtra až dva navzájom presne zladené dodatočné vstreky paliva, na cielené zvýšenie teploty spalín. Tuhé častice usadené vo filtri pritom kontrolovane zhoria a tým zaniknú.

Zdroj: Press centrum Mercedes-Benz


Súvisiace správy

Najčítanejšie /MERCEDES/