Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Koncept oslavujúci 50 rokov Alpine A110-50 (05/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 29.05.2012;

Alpine Berlinette má 50 rokov. Na počesť tejto udalosti vytvoril Renault koncept vozidla Renault Alpine A110-50, ktorý je predurčený na výkon a pôžitok z jazdy. Čo ten názov znamená? V niektorých prípadoch je dedičstvo mien národným pokladom. Čo sa týka Alpine, tak je to určite pravda. Jeho DNA mieša športové nadšenie Renaultu a technické znalosti.

Vytvorenie koncepčného vozidla Renault Alpine A110-50

Nová interpretácia nadčasového dizajnu
zväčšiť obrázok Pri príležitosti 50. výročia kultového Berlinette dizajnér Yann Jarsalle a riaditeľ pre koncepty a Show Car Axel Breun na novo zaviedli originálne dizajnové prvky, tak aby zahŕňali nový dizajnový jazyk Renaultu, ktorý zaviedol Laurens van den Acker so svojím prvým konceptom Renaultu - DEZIR. Nový vzhľad prednej masky, vzpriamený a sebavedomý diamant bol upravený presne pre toto veľmi nízke a široké autíčko. Renault Alpine A110-50 je automobil dneška; veľkým stelesnením vášne Renaultu pre motoristický šport.

"Pre každého v tíme to bol sen, pracovať na koncepte vozidla Alpine. Chceli sme predstaviť toto auto v modernej dobe, odkazujúc sa na jeho dedičstvo" Laurens van den Acker, Senior VP, Corporate Design.

Koncepčné vozidlo Renault Alpine A110-50 má väčšinu charakteristických dizajnových prvkov z pôvodného A110, v modernom a efektnom prevedení:
- Opracované formy jeho elegantnej a splývavej karosérie, ktorá je posilnená svetlami, nad ktorými bez námahy prúdi vzduch.
- Polovičné kupoly ďalších svetiel v technickom, ale v nostalgickom prevedení, a to vďaka plnému žltému LED osvetleniu - tak, ako to má byť!
- Charakteristické 3D zadné okno, ktoré odhaľuje motor.
- Vstupy vzduchu na každej strane odhaľujú potrubie na zadných podbehoch kolies na pôvodnom Berlinette. Pravý otvor slúži na chladenie prevodovky, ľavý na motorový priestor. Karoséria z karbónových vlákien, produkovaná “Faster-om”, má nový modrý odtieň, ktorý osviežuje a predstavuje ten slávny a pôvodný "Alpine Blue”. Každý diel je dynamikou hodný najlepších z radu GT s odklápacím krytom na prednej strane a krytom motorového priestoru, ktorý je otvorený smerom dozadu. Dvere majú nožnicový pohyb.

Súťažný kokpit
Hneď ako si sadnete na predné sedadlo, vaše oči si všimnú karbónové prahy dverí. Všetko vo vnútri tohto dvojmiestneho auta vyjadruje kvalitu konštrukcie a športovú stránku s dominantnou čiernou.
- Sedadlo vodiča má vyšitú značku "Renault Alpine A110-50”, plne bezpečnostné pásy vyrábané Sabelt-om v rozličných atraktívnych odtieňoch modrej.
- Palubná doska je prehľadná. Volant vytvorený dizajnom Renault je vybavený farebným displejom a obsahuje rovnakú technológiu ako Formula Renault 3.5. Poskytuje vodičom všetky informácie, ktoré potrebujú.
- Výbava automobilového pretekára je vyrábaná “Sabelt-om”, helma je vytvorená značkou Ruby.


Renault Alpine A110-50 - podvozok a zavesenie kolies

Pravdivý prototyp
zväčšiť obrázok Vyrábaný s pomocou a skúsenosťami Renault Sport Technologies. Renault Alpine 110-50 je plný sveta motoristického športu. Ťaží zo skúseností získaných zo závodov s Mégane Trophy a vďaka rovnakej technickej platforme. Uznávaný vodičmi World Series by Renault. Podvozok Renault Alpine A110-50 bol vystužený a podstúpil niekoľko vývojových etáp. Klietka a stuženie v motorovom priestore boli zmenené (znížené), kvôli prispôsobeniu sa výške vozidla, v dielni Tork Engineering. Renault Alpine 110-50 je nižšie ako Mégane Trophy. Dizajn prostredníctvom digitálnych systémov viedol Renault Design, Koller a Etude Integral, zatiaľ čo konečná montáž bola vykonaná v Protostyle.

Konečné rozloženie hmotnosti je takmer ideálne - s 47,8%-ami na predných kolesách. Koncept je vybavený vstavanými pneumatickými zdvihákmi z dôvodu uľahčenia servisovania. Je to odvodené priamo zo systémov využívaných vo vytrvalostných pretekoch, ktoré umožňujú veľmi rýchlu výmenu kolies.

Výnimočný automobil, ktorý spája eleganciu a aerodynamickú výkonnosť
Výkon koncepčného vozidla Renault Alpine A110-50 je generovaný prítlačným efektom. Vpredu v nárazníku je skrytá vyhýbka, ktorá vytvára nízky tlak, čo má za následok výraznú aerodynamickú silu. Vzadu urýchľuje prúdenie vzduchu pod podlahou difúzor. Prítlačnému efektu tak pripadá viac ako jedna tretina z celkovej sily prítlkau, a zvyšok pochádza z nastaviteľného zadného krídla.

Prúdenie vzduchu a jeho výskum a dizajn bol vykonávaný použitím Computational Fluid Dynamics- špičkovej technológie používanej najmä v F1. CFD zahŕňa posudzovanie pohybov kvapaliny alebo jej efekty. Digitálne rieši rovnice, ktoré túto kvapalinu riadia. Renault Sport Technologies použil túto techniku predovšetkým s cieľom doladiť aerodynamiku a doštudovať správanie nového Mégane Trophy, hlavne funkcie prietoku vzduchu.

Príkladné jazdné vlastnosti
zväčšiť obrázok Rázvor Renaultu Alpine A110-50 je totožný s tým v Mégane Trophy (2625 mm), zatiaľ čo náprava je mierne širšia – 1680 mm vpredu a 1690 mm vzadu. 21-palcové kolesá, s jednou centrálnou maticou, sú špecifické pre tento automobil. Sú vybavené cestnými homologovanými pneumatikami Michelin. Tlmiče Sachs je možné nastaviť v kompresii ale aj v extenzii. Sú montované priamo na dolné závesy. Existuje mnoho rôznych možnosti nastavenia: odklon a zarovnanie, svetlá výška, anti-roll. Z dôvodu zlepšovania sa a vďaka spätným väzbám vodičov nie sú namontované riadiace pomôcky ako ABS, kontrola trakcie atď. Z dôvodu zlepšovania sa a vďaka spätným väzbám vodičov nie sú namontované riadiace pomôcky ako ABS, kontrola trakcie atď.

Brzdné schopnosti
Brzdná schopnosť Renaultu Alpine A110-50 zodpovedá jeho výkonu. Vpredu sú oceľové disky veľké 356 mm spomaľované šesťpiestovými strmeňmi. Vzadu sú disky veľké v priemere 330 mm, zatiaľ čo strmene sú iba štvorpiestové.


Renault Alpine A110-50 - motor a prevodovka

Mechanická dokonalosť
Renault Alpine A110-50 je vyvinutý na rovnakej technickej platforme ako Mégane Trophy. Môže sa pochváliť aj rovnakými hlavnými technickými vlastnosťami.

Je poháňaný motorom Renault V4Y 3,5 l 24-ventil V6 400k - montovaným v stredo-zadnej polohe. Kľuková skriňa, pohyblivé časti (piesty, ojnice, kľukový hriadeľ), ventilové rozvody (vačkové hriadele a pružiny ventilov) a výfukový systém sú špecifické v porovnaní s verziou produkovaných modelov. Okrem toho Renault Alpine A110-50 používa karbónové prívody vzduchu využívané v Mégane Trophy V6. Sacie potrubie je napájané na nové strešné sanie. Tento vývoj rozširuje výkon motora, a to pridaním koní pri všetkých otáčkach motora. Mapovanie motora bolo optimalizované práve pre tieto zmeny.

Prevodovka v štýle F1
zväčšiť obrázok Koncept Renault Alpine A110-50 je vybavený poloautomatickou šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou rovnako aj dvojkotúčovou spojkou, ktorá sa dá ovládať buď pomocou spojkového pedála alebo priamo na volante. Prevodovka je umiestnená pozdĺžne za motorom a obsahuje diferenciál s limitovaným preklzovaním (disky a rampy) s nastaviteľným predbežným zaťažením. Kovová keramická dvojkotúčová spojka je tiež špecifická. Aktivuje sa automaticky pri podraďovaní čo zaručuje rýchle a spoľahlivé radenie.

Čierna skrinka v srdci Renaultu Alpine A110-50
Tú dodal “Magneti-Marelli”. Elektronická riadiaca jednotka Marvell 6R obsahuje funkcie pre riadenie motora a prevodovky a pre zber dát.

Ešte presnejšie získavanie dát
Všetky údaje zozbierané Renaultom Alpine A110-50 môžu byť analyzované pomocou softvéru Wintax, verziou 4. Wintax 4, čo umožňuje pokročilú analýzu viac ako 50-tich parametrov: otáčky motora, prevodovka, uhol natočenia volantu, rýchlosť auta, poloha škrtiacej klapky, brzdný tlak. Tieto informácie umožnia vodičom a technikom optimalizovať nastavenie a štýl jazdy. Analýza dát pomocou Wintax 4 umožňuje ešte rýchlejšiu diagnostiku prípadných technických problémov.

Technické parametre

Podvozok
Typ Tubulárny 25CD4S oceľový rám s polonoseným motorom a prevodovkou
Telo Uhlík
Aerodynamické funkcie Predný delený difúzor, zadné krídlo
Motor
Pozícia Pozdĺžna, stredovo-zadná
Typ Renault V4Y – 6 valcov – 24 ventilov – 3,498cc
Vŕtanie x zdvih 95.5mm x 81.4mm
Vstrekovanie a zapaľovanie Magneti-Marelli Marvell 6R
Maximálny výkon 400k pri otáčkach 7,200 za minútu
Maximálny krútiaci moment 422Nm pri otáčkach 6,200 za minútu
Maximálne otáčky 7,500 za minútu
Prevodovka
Pohon zadné kolesá
Prevodovka Šesť rýchlosti + spiatočka - sekvenčné
Radiaca páka Poloautomatická
Diferenciál S obmedzením preklzu
Spojka Kovová keramická dvojkotúčová spojka o priemere 184mm
Pruženie & Brzdy
Pruženie Dvojité závesy, nastaviteľné obojsmerné tlmiče Sachs / pružiny, predná stabilizačná tyč
Predné brzdy Odvetrávané oceľové disky (priemer 356 mm x 32 mm) so šiestimi strmeňovými piestami Racing AP
Zadné brzdy Oceľové disky (priemer 330 mm x 32 mm) so štyrmi piestovými strmeňmi AP Racing
Kolesá Zliatina hliníka - Predné: 8 x 21 / Zadné: 9,5 x 21
Pneumatiky Michelin 245-35 x 21 (predné) a 265-35 x 21 (zadné)
Rozmery
Dĺžka / šírka / výška 4,330mm / 1,961mm / 1,230mm
Predný / zadný / rozchod kolies 1,680mm / 1,690mm
Palivová nádrž 30 litrov
Pohotovostná hmotnosť 880 kg



Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok



Renault Alpine A110-50 - Dedičstvo Berlinette

1962 - Zrodila sa hviezda
zväčšiť obrázok Keď Jean Rédélé predstavil A110 Berlinette na parížskom autosalóne v roku 1962, zrodila sa hviezda dobrodružstva Alpine s motorom z Renaultu 8. Vozidlo bolo vyvinuté z Alpine A108, ale bol elegantnejšie a dynamickejšie, s ešte nižším krytom motora, väčšou presklenou plochou a zadnými svetlami z Renaultu 8. Nový motor vyžadoval zmeny v prívode vzduchu: s chladičom umiestneným vzadu, boli zadné chladiace otvory otvorené na karosérii za zadnými oblúkmi kolies a skryté štyrmi chrómovanými pásikmi. Zmeny slúžili iba pre zvýšenie elegancie Berlinette A110. Zdržanlivá, vyvážená silueta si zachovala svoje extrémne čisté línie.

Auto pre nadšencov
Riadenie Berlinette je život meniaca skúsenosť. Predovšetkým bol navrhnutý tak, aby vyhrával rally, a tak niet divu, že sa môže pochváliť skvelým rodokmeňom, nie zložitou osobnosťou, ale skutočným charakterom. Nemusíte liezť na palubu Alpine, vkĺznete do nej. Ale ako náhle ste za volantom, spojenie je okamžité. Agilita a trakcia sú mimoriadne silné stránky vďaka stredo-zadnej polohe motora, ktorá sa snaží produkovať pretáčavosť. Táto je ľahko ovládateľná pomocou volantu a plynu. Je niekedy zložitejšie ísť ďalej v priamom smere, ale život je o kompromisoch ... To nie je auto, ktoré si jednoducho vezmete na prechádzku, vyžaduje si pevné riadenie. Jeho slabiny sú tiež jeho silné stránky.


Berlinette - ohliadnutie za slávnou minulosťou v motoristickom športe

Berlinette v motoristickom športe
Nízka hmotnosť a držanie na ceste v prípade Berlinette znamená, že sa dokonale hodí pre motoristický šport. Rovnako ako ponúkala radosť z jazdy, autá boli veľmi obľúbené aj u fanúšikov, ktorí ich často videli prechádzať zákrutami v zložitých uhloch. Je takmer nemožné vymenovať všetky úspechy Berlinette v motoristickom športe, ale spomeňme aspoň tie najdôležitejšie, ktoré lemujú naše dobrodružstvo.

1961-1968: prvé úspechy
José Rosinski získal prvé víťazstvo pre A110 na Rallye des Lions v roku 1963. Zvyšok sezóny nasledoval tento trend s úspechmi zahŕňajúcimi víťazstvo pre Jacquesa Cheinisse na Rallye d'Automne. V nasledujúcich rokoch, rad individuálnych vodičov dosiahol úspechy na národnej i medzinárodnej úrovni pred omnoho silnejšími vozidlami z dobre zavedených značiek.

1967: zhromaždenie skvelého tímu
Alpine sa stala Alpine-Renault. K lineupu sa pripojili noví jazdci: Gérard Larrousse, Jean-Claude Andruet a Jean-Pierre Nicolas v továrenskom tíme, ale aj Bernard Darniche v individuálnych jazdcoch.

1968: prvý francúzsky titul Rally Championship
Po víťazstve Gérarda Larousse na snehu a ľade na Rallye Lorraine, získal Jean-Claude Andruet francúzsky titul vďaka celkovému skóre zo štyroch víťazstiev v sezóne.

1969: Držať krok
Jean Vinatier a Jean-Claude Andruet boli hviezdy sezóny a pokračovali až k titulu francúzskych šampiónov rally na konci roka.

1970: európske a francúzske tituly
Berlinette 1600 bola homologizovaná pre skupinu 4, ktorá konečne umožnila autu bojovať v rovnakých podmienkach ako silnejšej konkurencii. Jean-Claude Andruet, ktorý upokojil svoj prístup po niekoľkých vážnych nehodách, bol korunovaný na francúzskeho a európskeho šampióna.

1971: Berlinette dominuje Rallye Monte-Carlo
Ďalší dobrý rok. Ove Andersson vyhral Rallye Monte-Carlo. Thérier skončil druhý a Andruet tretí. Andersson tiež vyhráva v Taliansku proti flotile Fiatov a Lancií, ktoré poráža. Následne triumfoval na rakúskej alpskej rallye a na Akropole, čo zaistilo medzinárodný titul pre Alpine. Jean-Pierre Nicolas vyhral francúzske majstrovstvá.

1972: Cesta za slávou
1600cc motor bol nahradený výkonnejšou 1800cc jednotkou. Jean-Claude Andruet ovládol Tour de Corse. Nasledovali početné víťazstvá, rozdelené medzi rôznych jazdcov tímu. Darniche bol korunovaný za francúzskeho majstra na konci roka, zatiaľ čo Jean-Luc Thérier vyhral Rallye des Cevennes riadiac verziu turbo 1,600ccu. Toto boli prvé začiatky technológie určenej pre veľký úspech...

1973: Vrchol éry
Len si predstavte tých najlepších francúzskych jazdcov tej doby: Andruet, Darniche, Thérier, Nicolas a Piot šikovne podporovaných skúseným Anderssonom. A čo viac, tím mechanikov dávajúci svoje srdce a dušu, plus auto na vrchole svojho rozvoja. Sezóna začala víťazstvom Andrueta na Rallye Monte-Carlo, nasledovaného ďalšími štyrmi Alpinami, V Portugalsku, Thérier a Nicolas dosiahli prvé a druhé miesto. Na Rallye du Maroc, bol Darniche neprekonateľný. A zvyšok sezóny sledoval rovnaký trend. Alpine vyhral inauguračný titul World Rally Championship a Jean-Luc Thérier bol korunovaný za francúzskeho šampióna.

1974 - 1975: koniec éry
Nicolas vyhral Rallye du Maroc a skončil druhý na Tour de Corse. To bola labutia pieseň pre Berlinette a v tomto roku bolo i posledné veľké víťazstvo pre A110 na Critérium des Cevennes, vedeného Jacquesom Henrym.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Zdroj: Renault Slovensko, s.r.o.; RENAULT s.a.s

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]