Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Audi Q5 - prepracované a multikunkčné SUV (04/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 26.4.2012;

Športové, priestranné, komfortné a multifunkčné Audi Q5 je všestranný úspešný typ. Teraz je SUV strednej triedy ešte atraktívnejšie, účinnejšie a športovejšie. V oblasti dizajnu, podvozka, motorov a infotainmentu prináša mnohé nové riešenia. Audi Q5 hybrid quattro, prvý sériový hybridný model značky, kombinuje výkon motora V6 so spotrebou štvorvalca.

Motory

zväčšiť obrázok Audi vysiela prepracovaný model Q5 do boja o priazeň zákazníkov s piatimi motormi, troma TDI a dvoma TFSI. Všetky agregáty kombinujú priame vstrekovanie paliva s prepĺňaním, systém Štart-Stop je pri všetkých verziách súčasťou štandardného vybavenia. Hoci väčšina motorov má zvýšený výkon, ich spotreba klesla maximálne až o 15 percent.

Najúčinnejším motorom v modelovom rade Q5 je štvorvalec 2.0 TDI. Audi ho dodáva v dvoch modifikáciách. Verzia s výkonom 105 kW (143 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm má v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies priemernú normovanú spotrebu iba 5,3 litra nafty na 100 km, čo predstavuje ekvivalent emisie CO2 139 gramov na kilometer. Palivová nádrž s objemom 75 litrov umožňuje dojazd až 1.400 km.

Audi Q5 2.0 TDI s výkonom 130 kW (177 k) a maximálnym krútiacim momentom 380 Nm má spotrebu paliva 6,0 litra na 100 km (s prevodovkou S tronic a pohonom quattro). Šesťvalec 3.0 TDI poskytuje výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 580 Nm. Komplexne vylepšený motor V6, ktorý je zásadne viazaný na 7-stupňovú prevodovku S tronic s dvoma spojkami a pohon všetkých kolies quattro, udeľuje Audi Q5 zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 225 km/h. Priemerná spotreba paliva sa obmedzuje na 6,4 litra nafty na 100 km.

zväčšiť obrázok Aj pri benzínových motoroch reprezentuje prepracované Audi Q5 aktuálny stav techniky. V rodine motorov TFSI vyniká nový štvorvalec s objemom 2,0 litra, vybavený mnohými inováciami. Týkajú sa ovládania ventilov a ich zdvihu, inovatívneho tepelného manažmentu, systému vstrekovania paliva, turbokompresora a integrácie zberného výfukového potrubia do hlavy valcov.

Nový motor 2.0 TFSI dosahuje výkon 165 kW (225 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Spotreba paliva je (s manuálnou prevodovkou) 7,6 litra na 100 km. Ešte väčšiu dynamiku poskytuje nový motor 3.0 TFSI. Agregát V6 prepĺňaný mechanickým kompresorom, ktorý nahrádza doterajší neprepĺňaný motor 3.2 FSI. Dosahuje nepatrne vyšší výkon 200 kW (272 k) no výrazne väčší maximálny krútiaci moment 400 Nm. Umožňuje akceleráciu 0 - 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 234 km/h. Priemerná spotreba je 8,5 litra na 100 km.

Prevodové ústrojenstvo

zväčšiť obrázok Pre každý motor v prepracovanom modelovom rade Q5 je k dispozícii optimálnu prevodovku. Štvorvalce sa štandardne kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre motor 2.0 TFSI s výkonom 165 kW (225 k) je alternatívne na výber komfortná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic, ktorá sa pri motore 3.0 TFSI montuje štandardne. Športová 7-stupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami sa štandardne montuje pri motore 3.0 TDI, pri motore 2.0 TDI s výkonom 130 kW (177 k) sa dá objednať za príplatok.

Prevodovky sú pri štvorvalcových motoroch prepojené s inovatívnym systémom tepelného manažmentu motorov, ktorý výrazne skracuje fázu zohrievania na prevádzkovú teplotu po studenom štarte. Všetky prevodovky majú široké celkové prevodové rozpätie, dlhé sprevodovanie najvyšších stupňov znižuje spotrebu paliva, krátke sprevodovanie najnižších stupňov zvyšuje dynamiku pri jazde mimo mesta.

Permanentný pohon všetkých kolies quattro je štandardom takmer pri všetkých motoroch, iba motor 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k) poháňa predné kolesá. Za normálnych podmienok medzinápravový diferenciál rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40 : 60 na prednú a zadnú nápravu, v prípade potreby sa pomer bleskurýchle zmení podľa momentálnych adhéznych podmienok. Selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách optimalizuje pohon vozidla drobnými korekciami pomocou bŕzd.

Podvozok

Podvozok Audi Q5 s päťprvkovou prednou nápravou a zadnou nápravou s lichobežníkovými ramenami je nanovo vyladený pre zvýšenie komfortu. Okrem zmenenej charakteristiky pružín a tlmičov boli modifikované aj stabilizátory. Nový elektro¬mechanický posilňovač riadenia poskytuje vodičovi lepšiu spätnú väzbu, riadenia má športovo priamy prevod. Posilňovač s premenlivým účinkom podľa rýchlosti jazdy pri jazde priamym smerom nespotrebúva nijakú energiu, čím prispieva k úspore paliva približne 0,2 litra na 100 km.

Štandardné disky kolies z ľahkej zliatiny majú formát 17 palcov, rozmer pneumatík je 235/65 R 17. Od výkonu 165 kW (225 k) sa montujú 18-palcové kolesá. Na želanie Audi a quattro GmbH dodávajú disky do formátu 20 palcov s maximálnym rozmerom pneumatík 255/45 R 20. Zvlášť športovo založení zákazníci si môžu objednať športový podvozok S line. Elektromechanická parkovacia brzda sa dá na želanie rozšíriť o funkciu asistenčného systému pre rozjazd do svahu, pri jazde dolu strmým svahom štandardný asistenčný systém pre zjazd automaticky udržiava nastavenú rýchlosť. Elektronický stabilizačný systém ESC prispôsobuje svoje regulačné zásahy povrchu po ktorom vozidlo jazdí.

Ďalším prvkom high-tech v Audi Q5 je systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Umožňuje vodičovi ovplyvňovať charakteristiku elektronického pedála akcelerátora, body preraďovania automatickej prevodovky, intenzitu účinku posilňovača riadenia a funkciu klimatizácie v štyroch režimoch, medzi nimi aj v režime efficiency, zameranom na úspornú jazdu. Ak má vozidlo navigačný systém Audi MMI Navigation, k dispozícii je ďalší – piaty, voľne programovateľný režim.

Systémom Audi drive select ovplyvňuje aj tri technické prvky dodávané na želanie. Sú to radarový tempomat adaptive cruise control, podvozok s elektronickou reguláciou charakteristiky tlmičov a dynamické riadenie Audi, ktoré pomocou prídavnej prevodovky mení svoj celkový pomer podľa rýchlosti jazdy. Pri rýchlej jazde v zákrute dynamické riadenie kompenzuje nedotáčavosť a pretáčavosť vozidla automatickými korekčnými impulzmi.

Audi Q5 si dobre vedie aj v ťažšom teréne. Má stúpavosť 31 stupňov. Predný nájazdový uhol a zadný výjazdový uhol majú rovnakú hodnotu 25 stupňov, prejazdový uhol rampy je 17 stupňov. Svetlá výška vozidla je 20 centimetrov.

Dizajn

zväčšiť obrázok Audi Q5 je progresívne a športové, priestranné a funkčné. Dizajn s líniou strechy pripomínajúcou kupé a dverami batožinového priestoru prechádzajúcimi do bokov karosérie vizualizujú všetky tieto vlastnosti, teraz k tomu pribudli nové, markantné rysy. Vnútro predných reflektorov má novú štruktúru, pri príplatkových bi-xenónových reflektoroch Xenon plus tvorí denné svetlo z LED obrubu okolo reflektora. Na želanie Audi montuje systém adaptive light s dynamickými reflektormi natáčajúcimi sa do zákruty a statickými odbočovacími svetlami.

Na prednej časti karosérie športového SUV výraznejšie vystupujú horizontálne línie. Jednodielna maska chladiča čiernej farby s vysokým leskom má zrezané horné rohy, vertikálne chrómované lišty a kruhy loga Audi sú plasticky vymodelované. Modifikovaný predný nárazník obsahuje otvory na vstup vzduchu s čiernymi lesklými mriežkami a reflektory do hmly s chrómovanými prstencami.

zväčšiť obrázok Aj zadné skupinové svetlá sú v kombinácii s reflektormi Xenon plus vytvorené zo svietiacich diód LED ako opticky homogénne svetelné pásy. Aj difúzorový nástavec v zadnom nárazníku a zospodu sploštené koncovky výfuku (v dvoch vyhotoveniach podľa motora) majú nový tvar. Pozdĺžne lišty strešného nosiča a jedna priečka nosiča sú súčasťou sériového vybavenia.

Farebná paleta obsahuje 15 odtieňov, z ktorých 4 sú nové. Na želanie Audi dodáva dizajnový komplet S line Exterieurpaket a komplet Optikpaket Offroad, ktoré špecifickými prvkami dizajnu a farbami plastových dielov karosérie dodávajú Q5 osobitý vzhľad.

Prepracované SUV má dĺžku 4,63 metra, šírku 1,90 metra a výšku 1,65 metra. Koeficient aerodynamického odporu cx je 0,33, čelná plocha 2,65 m2, pohotovostná hmotnosť základnej verzie je 1.755 kilogramov.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Kapota motora a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka, štruktúra skeletu karosérie na mnohých miestach využíva ocele ultra vysokej pevnosti. Prispievajú k zníženiu hmotnosti a zvyšujú ochranu posádky pri nehode. Audi za karosériu Q5 získalo cenu „Euro Car Body Award“, jedno z najdôležitejších ocenení v odbornom svete.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér

Interiér prepracovaného Audi Q5 pôsobí ešte elegantnejšie. Mnohé ovládacie prvky majú úzke chrómované obruby, páčky na stĺpiku riadenia, spínacia skrinka a prístroje boli subtílne modifikované. Úzke obklady na stredovej konzole sú vyhotovené v klavírovom laku. Všetky druhy volantov, aj verzie s ovládačmi automatickej prevodovky, majú nový dizajn, špecifický pre modely Audi radu Q.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Aj ergonómia bola ďalej zlepšená. Multimediálna centrála MMI Navigation plus má teraz štyri hlavné ovládacie tlačidla, otočný regulátor hlasitosti bol doplnený o funkciu preskakovania skladieb (skip). Ďalšie vylepšenia sa týkajú ovládania vyhrievania sedadiel, novej automatickej klimatizácie s vysokou účinnosťou, systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select a multifunkčného volantu.

Medzi prvkami vybavenia na želanie si osobitnú zmienku zaslúži komfortný elektronický kľúč, trojzónová automatická klimatizácia a komfortné sedadlá s vyhrievaním a ventiláciu. K zvýšeniu pohody v kabíne prispieva aj elektricky ovládané panoramatické strešné okno.

Nekompromisne vysoká kvalita vypracovania je pre Audi otázkou cti. Sortiment materiálov, farieb a poťahov je nanovo zladený, tri nové farby interiéru, po tri poťahové látky a kože, ako aj 35 rozličných kombinácií poskytuje široký priestor pre individualizáciu.

Na výplniach dverí sú štandardne veľké plochy potiahnuté látkou, pri dekoračných obkladoch sú na výber tri druhy dreva a hliníkové obklady.

Pri dizajnovom komplete S line Sportpaket má celý interiér čiernu farbu, zušľachťujú ho športové sedadlá a decentné dekoračné prvky. Komplet dopĺňajú 19-palcové disky z ľahkej zliatiny s pneumatikami 235/55 R 19, športový podvozok a exkluzívny lak karosérie Daytonagrau Perleffekt. Dizajnové komplety, program Audi exclusive a Audi exclusive line poskytujú ďalšie námety na individualizáciu.

zväčšiť obrázok Audi Q5 je automobil s veľkými praktickými talentami pre voľný čas a rodinu. Vďaka dlhému rázvoru 2,81 metra poskytuje v kabíne veľa miesta. Sklon operadiel zadných sedadiel sa dá nastavovať. Po sklopení operadiel, čo sa dá vďaka diaľkovému odisteniu operadiel páčkami z batožinového priestoru urobiť zvlášť pohodlne, sa objem batožinového priestoru zväčší z 540 na 1.560 litrov.

Na želanie Audi dodáva sústavu koľajničiek do batožinového priestoru, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, sedadlo spolujazdca so sklopným operadlom a v rozsahu 10 centimetrov pozdĺžne posuvné zadné sedadlo s dvierkami na prestrčenie podlhovastých predmetov do kabíny. S povolenou hmotnosťou brzdeného prívesu do 2,4 tony podľa motora a stúpania je Audi Q5 výkonným ťažným vozidlom.

Asistenčné systémy

V prepracovanom Audi Q5 sa jazdí pokojne a uvoľnene aj vďaka najmodernejším asistenčným systémom od Audi. Súčasťou sériového vybavenia je informačný systém vodiča s funkciou odporúčania prestávok v jazde. Keď na základe pohybov volantu a ďalších parametrov zistí, že sa pozornosť vodiča znižuje, navrhne mu prestávku v jazde.

Medzi systémami dodávanými na želanie má centrálne postavenie tempomat adaptive cruise control. Radarový tempomat automaticky udržiava nastavený odstup od vozidla idúceho vpredu v tom istom jazdnom pruhu, pri rýchlostiach pod 30 km/h zabrzdí vozidlo plnou intenzitou ak rozozná nebezpečenstvo kolízie. Systém Audi active lane assist v prípade potreby podporuje vodiča drobnými korekciami riadením pri udržiavaní jazdného pruhu. Systém Audi side assist monitoruje priestor za Q5, čím podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu.

Systémy infotainmentu a Audi connect

Audi ponúka v prepracovanom modelovom rade Q5 široký výber systémov infotainmentu. Na jeho špičke je Bang & Olufsen Sound System a navigačný systém MMI Navigation plus s mechanikou pevného disku, farebným monitorom s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm), grafikou 3D a DVD-prehrávačom. Tento multimediálny systém bol vylepšený v mnohých oblastiach, napríklad pri hlasovom ovládaní a príjme digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ (na želanie). Pri Audi Q5 hybrid quattro je súčasťou sériového vybavenia, rovnako ako Audi Sound System a farebný displej informačného systému vodiča.

Ako perfektný doplnok k MMI Navigation plus sa hodí Bluetooth Autotelefon online. Jeho integrovaný hotspot WLAN umožňuje spolujazdcom s ich mobilnými koncovými zariadeniami počas jazdy surfovať po internete a mailovať. Vodičovi prináša špeciálne spracované internetové služby z programu Audi connect, napríklad vyhľadávanie zvláštnych cieľov pre navigáciu cez Google pomocou hlasového ovládania a navigáciu s využitím obrázkov Google Earth alebo Google Street View. Dopravné informácie Audi Verkehrsinformationen online, jedna zo služieb Audi connect, zobrazuje vodičovi hustotu premávky na zvolenej trase v reálnom čase.

Ďalšou novinkou je App pre smartfóny Audi music stream. Pomocou tejto aplikácie môže vodič Q5 prijímať vyše 5.000 internetových rozhlasových staníc a svojich favoritov uložiť do mobilného telefónu. Zvolený program sa cez WLAN prenáša do systému MMI Navigation plus a zvuk sa privádza do reproduktorov audiosystému. Na ovládanie internetového rádia slúži terminál MMI.

Audi Q5 hybrid quattro

Q5 hybrid quattro, prvý hybridný model Audi, je koncipovaný ako vysoko účinný paralelný hybrid. Na pohon slúži benzínový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 155 kW (211 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm a elektromotor so špičkovým výkonom 40 kW (v prepočte 54 k) a krútiacim momentom 210 Nm. Spoločne obidva agregáty krátkodobo poskytujú systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový krútiaci moment 480 Nm.

Audi Q5 hybrid quattro akceleruje za 7,1 sekundy s pokoja na tempo 100 km/h a dosahuje maximálnu rýchlosť 225 km/h. Pri konštantnej rýchlosti 60 km/h môže prejsť maximálne 3 kilometre s rýdzo elektrickým pohonom, v tomto režime dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Priemerná spotreba paliva je iba 6,9 litra na 100 km.

Prevodové ústrojenstvo tvorí výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic, ktorá nemá hydrodynamický menič krútiaceho momentu. Na jeho mieste je v skrini prevodovky uložený elektromotor prstencového tvaru, ktorý je skombinovaný s lamelovou spojkou. Táto spojka spája, resp. oddeľuje elektromotor a benzínový motor TFSI. Ako zdroj elektrickej energie slúži kompaktná a ľahká lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 1,3 kWh. Osobitné vzduchové chladenie udržiava optimálnu prevádzkovú teplotu batérie.

Vodič môže tlačidlom a voliacou pákou automatickej prevodovky tiptronic prepínať tri jazdné programy. Program EV udeľuje prioritu elektrickému pohonu, program D ovláda obidva motory s dôrazom na najnižšiu spotrebu paliva. Športový režim S a manuálna rovina ovládania prevodovky tiptronic sú zamerané na športovú jazdu.

V rámci zvoleného programu riadiaca jednotka hybridného pohonu volí vždy najvýhodnejší režim pohonu. Audi Q5 hybrid quattro môže poháňať výlučne benzínový motor TFSI, iba elektromotor alebo môže jazdiť v kombinovanom hybridnom režime. Okrem toho môže rekuperovať kinetickú energiu pri spomaľovaní a pri intenzívnej akcelerácii spriahnuť obidva motory (tzv. boost).

Audi Q5 hybrid quattro sa dá zvonka identifikovať podľa kompletne lakovaných nárazníkov a kolies so špecifickým desaťramenným dizajnom, pripomínajúcim turbínu. Štandardne sa montujú 19-palcové kolesá, na želanie 20-palcové. V interiéri špeciálne prístroje medzi nimi indikátor aktuálneho výkonu, ktorý nahrádza otáčkomer zobrazujú režim hybridného pohonu a informujú vodiča o využívaní energie.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]