Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Nové Audi A6 allroad quattro (03/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 27.3.2012;

Audi ďalej rozširuje modelový rad A6. Od jari prichádza do showroomov nový model A6 allroad quattro. Veľké Audi pre všetky cesty i jazdu mimo nich je vizuálne najpôsobivejšou verziou kombi Avant. Pneumatické pruženie adaptive air suspension je súčasťou sériového vybavenia, štyri motory V6 dosahujú výkon od 150 kW (204 k) do 230 kW (313 k).

Karoséria

Nové Audi A6 allroad quattro má dĺžku 4.940 milimetrov, šírku 1.898 milimetrov a výšku 1.474 milimetrov. Dĺžkou prekonáva svojho predchodcu o 6 milimetrov, šírkou o 36 milimetrov a výškou o 13 milimetrov. Rázvor sa zväčšil o 72 milimetrov, pričom predný previs sa skrátil o 77 milimetrov.

Pri karosérii sa využíva princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra. Približne 20 percent karosérie je vyrobených z hliníka, materiálu v ktorom má značka so štyrmi kruhmi dlhý náskok pred konkurenciou. Karoséria je približne o 15 percent ľahšia ako porovnateľná rýdzo oceľová konštrukcia.

zväčšiť obrázok Audi A6 allroad quattro má priečne výstuhy v motorovom priestore a priečne nosníky za prednými a zadnými nárazníkmi vyrobené z hliníkových profilov. Horné uchytenia tlmičových vzpier prednej nápravy sú vyrobené ako integrované hliníkové odliatky, predchádzajúci model mal na tomto mieste po 10 dielov z oceľového plechu, ktoré mali hmotnosť 10,9 kilogramu. Integrálny nosník za prístrojovým panelom, priečny nosník v batožinovom priestore, predné blatníky, kapota motora, bočné dvere a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníkového plechu.

Princíp ľahkej konštrukcie ultra znamená pre Audi používať na určitom mieste správny materiál pre optimálnu funkciu. Preto karoséria Audi A6 allroad quattro okrem mnohých hliníkových komponentov obsahuje aj diely z ocelí high-tech rozličnej triedy. Medzi nimi vynikajú diely z tvarovo vytvrdzovanej ocele, ktorým extrémny teplotný skok v procese lisovania dodáva mimoriadne vysokú pevnosť. Tieto diely majú relatívne malú hrúbku a preto sú veľmi ľahké.

Tvarovo vytvrdzovaná oceľ sa využíva na stredných stĺpikoch karosérie, na prechode prednej časti karosérie do kabíny posádky, na predných stĺpikoch karosérie, oblúku strechy, stredovom tuneli, bočných prahoch karosérie, na prechode prahov do zadnej časti karosérie a na podlahe karosérie. V mnohých oblastiach Audi využíva aj tzv. tailored blanks – plechy, ktoré majú premenlivú hrúbku v rámci geometrie jedného dielu.

Ďalšie prednosti: Pevnosť, akustický komfort a bezpečnosť

Okrem nízkej hmotnosti má karoséria modelu A6 allroad quattro aj mnoho ďalších predností. Dosahuje najlepšie hodnoty v statickej a dynamickej torznej tuhosti, čím vytvára základ pre vynikajúcu kvalitu výroby, precízne jazdné vlastnosti a vysoký komfort v kabíne. K suverénnemu akustickému komfortu prispievajú aj hydraulicky tlmené silentbloky zadnej nápravy. Predné okno z vrstevného skla obsahuje sériovo hlukovo izolačnú fóliu, bočné dvere kabíny majú trojité tesnenia.

zväčšiť obrázok Audi A6 allroad quattro má koeficient aerodynamického odporu cx 0,31 a čelnú plochu 2,36 m2 čím v oblasti celkového aerodynamického odporu výrazne prekonáva svojho predchodcu. Kompletne zakrytá spodná časť podlahy karosérie cielene vedie vzduch za vozidlo, prúdenie vzduchu cez motorový priestor prebieha bez strát.

Aj v oblasti pasívnej bezpečnosti karoséria dosahuje najlepšie výsledky. Posádku pri nehode okrem optimalizovanej štruktúry karosérie chráni aj komplexný systém adaptívnych zádržných systémov, ktorého komponenty sú navzájom presne zladené a zosieťované s bezpečnostným systémom Audi pre sense.

Jeho súčasťou sú dva čelné airbagy, dva bočné airbagy v operadlách predných sedadiel (na želanie aj vzadu) ako aj dva bočné závesové airbagy v ráme strechy, integrálne opierky hlavy Audi a elektrické napínače bezpečnostných pásov vpredu. Súčasťou sériového vybavenia sú aj úchyty pre detské sedačky Isofix na zadných sedadlách.

Dizajn

zväčšiť obrázok Exteriér Audi A6 allroad quattro má športovo-progresívny vzhľad s robustnými akcentmi. Proporcie karosérie sú vyvážené, ostré línie ohraničujú atleticky napnuté plochy, nízka línia strechy elegantne prechádza do relatívne silno sklonených zadných stĺpikov karosérie. Hrana Tornadolinie, typický dizajnový prvok Audi, dodáva karosérii výrazný bočný profil, nad prahmi karosérie sa smerom dozadu zdvíha hrana Dynamiklinie.

Na prednej časti karosérie dominuje veľká jednodielna maska chladiča so zošikmenými hornými rohmi. Okrasný rámik masky má hliníkové vyhotovenie, 23 zvislých lamiel je nalakovaných sivou farbou Platinumgrau. Klinové reflektory dodávajú prednej časti A6 allroad quattro odhodlaný výraz. Kapota motora prilieha k hornej hrane reflektorov, spodná hrana je vlnovito zalomená. Vysokotlakový ostrekovač reflektorov patrí k štandardnému vybaveniu.

Nárazníky sú nalakované v jednej z dvoch kontrastných matných farieb Anthrazit matt alebo Schwarz matt. Lamely v otvoroch na vstup vzduchu do motorového priestoru v nárazníku dekorujú hliníkové okrasné lišty. Reflektory do hmly (pri vozidlách vybavených halogénovými hlavnými reflektormi) majú okrasné hliníkové obruby. Nárazník zospodu uzatvára nájazdový štít.

Pri pohľade zboku upútajú najmä rozšírené blatníky, vypĺňajú ich veľké kolesá formátu od 18 do 20 palcov. Plastové lemy blatníkov a prahy karosérie so vsadenými hranatými lištami sú nalakované kontrastnou farbou. Šachty okien sú nalakované čiernou farbou, na streche sú štandardne namontované odsadené čierne pozdĺžne lišty strešného nosiča. Spojler na zadnej hrane strechy obsahuje zvýšené tretie brzdové svetlo.

Na trojrozmerne tvarovanej zadnej časti karosérie zvýrazňujú šírku podlhovasté delené zadné skupinové svetlá lichobežníkového tvaru. Matne čierny difúzorový nástavec v zadnom nárazníku obopína zospodu sploštené chrómované koncovky výfuku na obidvoch stranách vozidla, ochranný štít z nehrdzavejúcej ocele zospodu uzatvára zadnú časť karosérie. Rovnako ako predný nárazník je aj zadný nárazník nalakovaný kontrastnou farbou.

Špeciálne pre Audi A6 allroad quattro je vyhradený hnedý odtieň laku karosérie Javabraun. Ďalšie farebné odtiene sú pomenované Brillantschwarz, Dakotagrau, Eissilber, Gletscherweiß, Granatrot, Havannaschwarz, Ibisweiß, Mondscheinblau, Oolonggrau, Phantomschwarz a Tiefgrün. Na želanie Audi dodáva dizajnový komplet Aluminiumoptik Exterieur. Vtedy majú šachty okien a kľučky dverí lesklé hliníkové lišty, v bočných prahoch sú vložené lišty z ušľachtilej ocele.

Náskok pred konkurenciou: Reflektory z LED

Reflektory sú na výber v troch verziách. Sériovo sa montujú halogénové reflektory, na želanie bi-xenónové systémy Xenon plus a reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED – technológie, v ktorej má Audi náskok pred konkurenciou. Pri obidvoch druhoch príplatkových reflektorov je k dispozícii osobitný asistenčný systém diaľkových svetiel (sériovo pri reflektoroch z LED), ktorý automaticky prepína medzi tlmenými a diaľkovými svetlami.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Reflektory Xenon plus obsahujú denné svetlá zo svietiacich diód a inovatívne svetlá do zlého počasia, ktoré nahrádzajú klasické reflektory do hmly. Na želanie môžu byť reflektory Xenon plus vybavené adaptívnou funkciou adaptive light, zlepšujúcou osvetlenie zákrut a križovatiek, riadiaca jednotka pri tom využíva aj dáta z príplatkového navigačného systému MMI Navigation plus. Plynulá regulácia dosahu reflektorov, ktorá je ďalšou funkciou reflektorov adaptive light, mäkkým prechodom plynulo prepína medzi tlmenými a diaľkovými svetlami.

Špičkový systém predstavujú hlavné reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED. Ich biele svetlo sa teplotou farby približne 5.500 Kelvinov približuje k dennému svetlu, preto pôsobia v noci veľmi príjemne na oči.

Reflektory z LED sú vďaka svojmu špeciálnemu dizajnu vizuálne veľmi pôsobivé, nevyžadujú nijakú údržbu, majú dlhú životnosť a veľmi nízku spotrebu energie. Svetlá do zlého počasia, asistenčný systém diaľkových svetiel a diaľničné svetlá sú štandardnou súčasťou systému.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Pri reflektoroch Xenon plus a reflektorov z LED Audi montuje aj zadné skupinové svetlá zo svietiacich diód LED, ich svetelný obraz pôsobí trojrozmerne. Koncové svetlo, ktoré tvorí 90 jednotlivých diód LED, pôsobí vďaka predradenej rozptylovej optike ako široký, homogénny oblúk.

Interiér a batožinový priestor

Kabína Audi A6 allroad quattro poskytuje vďaka dlhému rázvoru 2.905 milimetrov veľa priestoru aj osobám vysokého vzrastu. Oproti predchádzajúcemu modelu sa mierne zväčšila vnútorná výška vpredu, dĺžka kabíny a vnútorná šírka v úrovni pliec, predné sedadlá sú posunuté o 20 milimetrov smerom von.

Dizajn interiéru nadväzuje na dynamický vzhľad exteriéru. Veľký dekoračný obklad, tzv. wrap-around vychádza z dverí vodiča a prechádza širokým oblúkom pod predným oknom do dverí spolujazdca. Široká, asymetricky tvarovaná stredová konzola je natočená k vodičovi. Prístrojový panel elegantným oblúkom dopĺňa koncepciu napätých línií.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Predné sedadlá sa dajú všestranne nastavovať. Na želanie Audi dodáva rozličné modifikácie sedadiel ako napríklad športové sedadlá s elektricky štvorsmerovo nastavovateľnou bedrovou opierkou, vyhrievanie sedadiel a elektrické nastavovanie s pamäťou pre sedadlo vodiča. Komfortné sedadlá sa dajú elektricky nastavovať zvlášť mnohostranne. Na želanie môžu byť vybavené ventiláciou plochy sedáka a operadla a masážnou funkciou, desať vzduchových komôr masíruje chrbát podľa piatich programov v piatich nastaviteľných stupňoch intenzity.

Na všetkých miestach kabíny sú k dispozícii priestranné, praktické odkladacie priestory, priehradky v predných dverách sú dostatočne veľké pre fľaše s objemom 1 liter. Stredová lakťová opierka vpredu s nastaviteľným sklonom a zabudovanou odkladacou schránkou a príplatkový komplet odkladacích priestorov (Ablagepaket) pomáhajú udržiavať poriadok v kabíne.

zväčšiť obrázok Ergonómia ovládacích prvkov Audi A6 allroad quattro je jasne štruktúrovaná a intuitívne zrozumiteľná. Prístroje sa dajú ľahko odčítať, tlačidlo na štartovanie a vypínanie motora nahrádza bežnú spínaciu skrinku. Od audiosystému MMI Radio plus je v združenom prístroji informačný systém vodiča FIS, ktorý je na výber v dvoch verziách. Systém zobrazuje všetky dôležité informácie a nastavenia v logickej štruktúre menu, obsahuje aj program účinnosti, ktorý dáva vodičovi tipy pre úspornú jazdu.

Informačný systém FIS sa ovláda pomocou sériového multifunkčného volantu. Jeho tlačidlá a otočné valčeky slúžia aj na ovládanie telefónu a audiosystému. Audi dodáva rozličné typy volantov, na želanie aj s ovládačmi pre manuálne radenie automatickej prevodovky (sériovo pri najvýkonnejšom motore 3.0 TDI).

Ako druhý ovládací systém slúži MMI s elegantným, elektricky vysúvaným monitorom. V najnovšom evolučnom stupni majú tlačidlá s premenným obsahom (softkeys) hliníkové vyhotovenie. Špeciálna funkcia zobrazuje uhol náklonu A6 allroad quattro v priečnom a pozdĺžnom smere, čo je užitočná informácia pri jazde v teréne.

K príplatkovým prvkom vybavenia high-tech v Audi A6 allroad quattro patrí Head-up displej. Všetky dôležité informácie z oblasti navigácie, asistenčných systémov, vozidla a rozoznané dopravné značky sa premietajú plnofarebne na predné okno, vodič ich vidí akoby sa vznášali v priestore približne 2,5 metra pred vozidlom.

Bez kompromisov: Kvalita vypracovania

Nekompromisná kvalita, s ktorou Audi vyrába svoje automobily, je viditeľná na všetkých detailoch v interiéri. Materiály sú vybrané a vypracované s maximálnou starostlivosťou. Všetky spínače, páčky a otočné ovládače sa pohybujú ľahko a presne, špáry majú minimálnu šírku a prebiehajú presne paralelne. V mnohých oblastiach chrómované prvky a decentné dekoračné lišty vytvárajú ušľachtilé akcenty. Krycí lak vytvrdzovaný ultrafialovým žiarením zvyšuje odolnosť vysoko namáhaných komponentov s povrchovou úpravou klavírovým lakom.

Koberce na podlahe a prístrojový panel Audi A6 allroad quattro majú kompletne čiernu farbu. Hliníkové dekoračné lišty na prahoch dverí obsahujú nápisy „allroad“. Monitor informačného systému vodiča FIS a monitor MMI po zapnutí zapaľovania zobrazujú špeciálne uvítacie obrazovky.

Sedadlá sú štandardne potiahnuté látkou Sierra/mono.pur 350. Na želanie Audi dodáva kožené poťahy v kvalite Milano a Valcona, ako aj kombináciu alcantara/koža. Poťahy zdobia kontrastné prešívania, na výber sú farebné odtiene schwarz, samtbeige, titangrau a exkluzívne pre A6 allroad quattro santosbraun. Ďalšie možnosti individualizácie, napríklad z programu Audi exclusive od quattro GmbH, sa pripravujú.

Dekoračné obklady sú prispôsobené farbám interiéru. Na želanie Audi dodáva hliníkové obklady a tri druhy drevených obkladov – Eschemaser braun naturell, Nussbaumwurzel dunkelbraun a vrstevné drevo Eiche Beaufort.

Batožinový priestor

zväčšiť obrázok Batožinový priestor Audi A6 allroad quattro, kompletne čalúnený kvalitným kobercom, má základný objem 565 litrov. Delené operadlo zadného sedadla sa dá sklopiť páčkami v bočnom čalúnení, čím sa objem zväčší na maximálne 1.680 litrov (pri naložení po strop kabíny). Šírka batožinového priestoru je 1.050 milimetrov, nakladacia hrana je vo výške 624 milimetrov. Dĺžka batožinového priestoru na podlahe je 1.181 milimetrov, sklopením zadného operadla sa predĺži o ďalších 785 milimetrov.

Háčiky na nákupné tašky, bočný upevňovací popruh, vaňa na znečistené predmety pod podlahou batožinového priestoru a pozdĺžne lišty strešného nosiča sú štandardnými prvkami, rovnako ako štyri veľké upevňovacie oká, ktoré sa dajú posúvať po koľajničkách na okrajoch podlahy batožinového priestoru. Deliaca sieť na operadle zadného sedadla sa dá v batožinovom priestore upevniť v dvoch polohách.

Na želanie Audi dodáva dvierka v operadle zadných sedadiel s odnímateľným vakom na lyže a fixačnú súpravu s teleskopickou lištou a popruhom na flexibilné predelenie batožinového priestoru. Za príplatok sa dajú objednať aj elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, spriahnuté s elektricky ovládaným krytom batožinového priestoru, roleta vedená v koľajničkách vnútorného čalúnenia zadných stĺpikov kopíruje pohyby dverí.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
V ponuke originálneho príslušenstva sú k dispozícii rozličné špeciálne prvky na prepravu športového náradia a vybavenia pre voľný čas od strešných nosičov po deliacu mrežu. Modifikácie na karosérii, podvozku, chladiacej sústave a prispôsobené pohonné ústrojenstvo umožňujú novému Audi A6 allroad quattro ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2.500 kilogramov. Na to je stabilizačný systém je ESP vybavený špeciálnou funkciou automatickej stabilizácie rozkmitaného prívesu.

Motory

Nové Audi A6 allroad quattro štartuje so štyrmi výkonnými a kultivovanými motormi V6, jedným benzínovým TFSI a troma naftovými TDI. Všetky motory majú rovnaký objem 3,0 litra. Sú vybavené prepĺňaním a priamym vstrekovaním paliva a využívajú technológie z modulárnej stavebnice účinnosti značky – systém štart-stop, systém na rekuperáciu kinetickej energie a inovatívny tepelný manažment. Spotreba paliva sa oproti predchádzajúcemu modelu znížila až o 20 percent pri výraznom zvýšení výkonu.

Benzínový motor 3.0 TFSI s objemom presne 2.995 cm3 má zvýšený výkon na 228 kW (310 k) a dosahuje maximálny krútiaci moment 440 Nm, spája veľkú ťažnú silu, svieži temperament a športovo-kultivovaný zvuk. Benzínový šesťvalec udeľuje Audi A6 allroad quattro zrýchlenie z pokoja na tempo 100 km/h za 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Priemerná normovaná spotreba paliva je 8,9 litra na 100 km.

Na prepĺňanie motora 3.0 TFSI sa používa mechanický kompresor, uložený vnútri medzi dvoma radmi valcov a poháňaný drážkovaným remeňom od kľukového hriadeľa. Dva rotačné piesty v plášti kompresora sa otáčajú proti sebe s otáčkami vyše 20.000 1/min, pričom vytvárajú prepĺňací tlak do 0,8 baru. Kompresor je v nasávacej sústave motora umiestnený za škrtiacou klapkou, táto koncepcia zvyšuje účinnosť a umožňuje skorý a spontánny nárast krútiaceho momentu. Variabilné časovanie nasávacích ventilov zlepšuje plnenie spaľovacích priestorov.

Moderný naftový motor 3.0 TDI s objemom presne 2.967 cm3 je na výber v troch modifikáciách s výkonmi 150 kW (204 k), 180 kW (245 k) a 230 kW (313 k), maximálne krútiace momenty jednotlivých verzií sú 450, 580 a 650 Nm. Spoločným menovateľom je nízka hmotnosť menej ako 200 kilogramov, pohon ventilového rozvodu reťazou, malé vnútorné trenie a regulované olejové čerpadlo. Blok motora a hlavy valcov majú samostatné chladiace okruhy, navzájom prepojené ventilmi.

Základná verzia motora 3.0 TDI s výkonom 150 kW (204 k) je optimalizovaná pre minimálnu spotrebu časovaním vačkových hriadeľov, detailným vyladením turbokompresora a systému vstrekovania paliva Common Rail, ktorý dosahuje maximálny vstrekovací tlak 2.000 barov. Audi A6 allroad quattro novej generácie s týmto motorom akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 223 km/h. Priemerne sa uspokojí so 6,1 litra nafty na 100 km, čo zodpovedá ekvivalentu emisie CO2 159 gramov na km.

Stredná verzia motora TDI s výkonom 180 kW (245 k) umožňuje Audi A6 allroad quattro šprint z pokoja na tempo 100 km/h za 6,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 236 km/h. Priemerná spotreba paliva s týmto motorom je 6,3 litra na 100 km, emisie CO2 majú hodnotu 165 gramov na kilometer. Onedlho Audi doplní zvlášť ekologickú verziu tohto motora, ktorá už dnes spĺňa emisnú normu Euro 6.

S technológiou biturbo: Najvýkonnejší motor TDI

Špičkovou pohonnou jednotkou Audi A6 allroad quattro je motor 3.0 TDI s výkonom 230 kW (313 k). Je koncipovaný ako tzv. biturbo, pneumaticky ovládaná klapka prepája dva za sebou zapojené turbokompresory. Pri nízkych otáčkach je prepájacia klapka zatvorená, väčšinu práce preberá menší turbokompresor, veľký turbokompresor iba čiastočne zvyšuje prepĺňací tlak. Približne od otáčok 2.500 1/min sa klapka začína otvárať a väčší turbokompresor postupne preberá väčšinu práce. V oblasti otáčok medzi 3.500 a 4.000 za minútu je ventil úplne otvorený a pracuje iba veľký turbokompresor.

Vysokovýkonná koncepcia si vyžiadala rozličné modifikácie motora a jeho príslušenstva. Týkajú sa chladenia hláv valcov, časovania a zdvihu nasávacích ventilov, piestov chladených olejovými dýzami a piestnych čapov.

Systém vstrekovania paliva Common Rail dosahuje maximálny tlak 2.000 barov a počas jedného cyklu môže uskutočniť až 8 čiastkových vstreknutí, regulované olejové čerpadlo a vodné čerpadlo sú optimalizované pre maximálnu účinnosť. Zvukový aktuátor vo výfukovej sústave dodáva motoru sýty zvuk.

Motor 3.0 TDI s výkonom 230 kW (313 k) umožňuje Audi A6 allroad quattro akceleráciu z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,6 sekundy, elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 250 km/h je iba formálnou záležitosťou. Priemerná spotreba s najvýkonnejším motorom je 6,7 litra na 100 km, emisie CO2 majú hodnotu 176 gramov na km.

Prevodové ústrojenstvo

Nové Audi A6 allroad quattro má vo všetkých verziách automatickú prevodovku. Benzínový motor 3.0 TFSI a naftové motory TDI s výkonom 150 kW (204 k) a 180 kW (245 k) sa kombinujú so športovou 7-stupňovou prevodovkou S tronic, pri motore TDI s výkonom 230 kW (313 k) sa štandardne montuje 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic.

Obidva typy prevodoviek reprezentujú najnovší stav techniky. Prevodovky sú zapojené do inovatívneho systému tepelného manažmentu, vyznačujú sa vysokou účinnosťou a perfektne harmonizujú so systémom štart-stop.

Najnižšie prevodové stupne majú športovo krátky prevod, najvyššie majú dlhé sprevodovanie, znižujúce otáčky a tým aj spotrebu paliva. Diferenciál prednej nápravy je umiestnený pred spojkou, resp. hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, čím sa predná náprava posunula ďalej dopredu.

Prevodovky dostávajú z navigačného systému informácie o priebehu cesty. Vďaka tomu môžu vo svojej stratégii zohľadniť blížiace sa zákruty, preto napríklad na kľukatej ceste zbytočne opakovane nepreraďujú smerom hore a dole.

zväčšiť obrázok Sedemstupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami je zložená z dvoch čiastkových prevodoviek, ktoré sú ovládané dvoma spojkami, umiestnenými koncentricky v sebe. Vlastné preraďovanie sa uskutočňuje synchrónnou zmenou stavu jednotlivých spojok, jedna spojka zopne a druhá súčasne rozopne, čím sa pripojí k motoru iná časť čiastkovej prevodovky so zaradeným vyšším alebo nižším prevodovým stupňom. Preto preraďovanie trvá iba niekoľko stotín sekundy a je také komfortné, že ho vodič prakticky ani necíti.

Elektronické ovládanie necháva prevodovku S tronic pracovať v dvoch automatických režimoch D (Drive) a S (Sport). Alternatívne môže vodič radiť manuálne krátkym pozdĺžnym pohybom voliacej páky alebo (na želanie) ovládačmi na volante.

Osemstupňová prevodovka tiptronic je klasická automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Oproti 6-stupňovej prevodovke tiptronic v predchádzajúcej generácii Audi A6 allroad quattro prináša úsporu paliva približne 6 percent. Planétové prevody a radiace elementy majú novú koncepciu, vďaka čomu zostávajú rozmery prevodovky stále kompaktné. Automatická prevodovka radí mäkko, spontánne, rýchlo a flexibilne.

Spojka na premosťovanie hydrodynamického meniča prispieva k vysokej účinnosti prevodovky. Pri normálnej jazde spojka priamo spája prevodovku s motorom. V určitých situáciách spojka pracuje s regulovaným prešmykovaním, čo umožňuje v súhre s integrovaným tlmičom torzných kmitov veľmi nízke otáčky bez vzniku rušivých vibrácií. Keď Audi A6 allroad quattro stojí, prevodovka sa automaticky odpojí od motora. Dynamický program radenia DSP umožňuje automatické režimy D a S, ako aj manuálne ovládanie.

Permanentný pohon všetkých kolies quattro pracuje rýdzo mechanicky a preto bez akéhokoľvek oneskorenia. Samosvorný medzinápravový diferenciál za normálnych podmienok prenáša 60 percent krútiaceho momentu na zadnú nápravu a 40 percent na prednú nápravu, čo vozidlu dodáva športovú charakteristiku. Keď niektoré koleso začne prešmykovať, väčší pomer krútiaceho momentu sa bleskurýchle prenesie na druhý nápravu, podľa potreby sa môže prenášať až 70 percent krútiaceho momentu na predné kolesá alebo maximálne 85 percent na zadné kolesá.

Pohon quattro dopĺňa selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Toto inteligentné softvérové riešenie pri rýchlej jazde v zákrute rozozná, kedy hrozí na niektorom z vnútorných kolies strata adhézie. Kým k tomu dôjde, systém automatický zľahka, takmer nebadane pribrzdí príslušné koleso, vďaka čomu tomu môže vnútorné koleso v zákrute preniesť väčší krútiaci moment a vozidlo sa ľahšie ovláda.

Pri všetkých motoroch Audi montuje na želanie športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý pomocou dvoch prídavných prevodov aktívne rozdeľuje krútiaci moment medzi zadnými kolesami. Pri rýchlej jazde systém doslova zatláča Audi A6 allroad quattro do zákruty. Riadiaca jednotka aktívneho diferenciálu zadnej nápravy je prepojená so systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select.

Ak má vozidlo športový diferenciál, selektívna regulácia krútiaceho momentu pôsobí iba na predné kolesá.

Podvozok

Podvozok Audi A6 allroad quattro spája športový talent s luxusným charakterom, umožňuje rovnako dynamickú ako komfortnú jazdu.

zväčšiť obrázok Päťprvkové závesy predných kolies dokážu oddelene spracúvať priečne a pozdĺžne pôsobiace sily. Náprava je upevnená na pomocnom ráme z ocele vysokej pevnosti. Rozchod predných kolies Audi A6 allroad quattro je 1.631 milimetrov, o 35 milimetrov viac ako pri predchádzajúcej generácii.

Rozchod zadných kolies je 1.596 milimetrov (plus 9 milimetrov). Zadná náprava má lichobežníkovú konštrukciu s riadenou zbiehavosťou. Aj ramená zadnej nápravy sú vyrobené z hliníka a upevnené na oceľovej nápravnici, ktorá je pripevnená ku karosérii dvoma hydraulicky tlmenými silentblokmi, prispievajúcimi k vysokej úrovni komfortu.

Audi A6 allroad quattro má štandardné pruženie adaptive air suspension (pneumatické pruženie s regulovanými tlmičmi), ktoré zabezpečuje veľmi vysoký komfort. V tlmičových vzperách prednej nápravy pneumatické pružiace elementy obopínajú tlmiče, na zadnej náprave sú tlmiče namontované oddelene. Elektronická riadiaca jednotka prispôsobuje charakteristiku tlmičov stavu cesty, štýlu jazdy a zvolenému režimu systému Audi drive select (dynamic, automatic, comfort, allroad a lift)

Pneumatické pruženie adaptive air suspension mení svetlú výšku vozidla podľa rýchlosti jazdy a želania vodiča v rozličných úrovniach. Pri konštantnej vyššej rýchlosti jazdy v automatickom režime adaptive air suspension spustí karosériu o 15 milimetrov nižšie. Do rýchlosti jazdy 80 km/h vodič môže stlačením tlačidla karosériu zdvihnúť o 35 milimetrov, tento režim allroad je vhodný pre jazdu v teréne. Pri pomalej jazde okrem toho môže vodič nastaviť režim lift, kedy sa svetlá výška zväčší o ďalších 10 milimetrov.

Novo vyvinuté riadenie s elektromechanickým posilňovačom pracuje veľmi presne a má relatívne priamy prevod 16,1:1. Účinok posilňovača sa mení podľa rýchlosti jazdy. Pretože riadenie pri jazde priamym smerom nespotrebúva nijakú energiu, prispieva k úspore paliva približne 0,3 litra na 100 km. Trocha neskôr začne Audi na želanie montovať dynamické riadenie, ktoré pomocou prídavnej prevodovky mení celkový prevodový pomer v rozpätí takmer 100 percent. Dynamické riadenie úzko spolupracuje so stabilizačným systémom ESP, čím zvyšuje aktívnu bezpečnosť a dynamiku vozidla.

Charakter na želanie: Audi drive select

zväčšiť obrázok Systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select je v novom Audi A6 allroad quattro súčasťou štandardného vybavenia. Vodič ním môže v niekoľkých stupňoch ovplyvňovať funkciu motora, automatickej prevodovky, pneumatického pruženia, ako aj príplatkového športového diferenciálu zadnej nápravy a dynamického riadenia. Pri režime „individual“ vodič môže tieto systémy nakonfigurovať prakticky úplne voľne podľa osobných preferencií.

V novom režime „efficiency“, ktorý podporuje zvlášť úspornú jazdu, systém Audi drive select ovplyvňuje aj činnosť automatickej klimatizácie a radarového tempomatu adaptive cruise control (ACC) s funkciou Stop & Go. Do regulácie sú zapojené aj reflektory adaptive light, náladové osvetlenie interiéru a bezpečnostný systém Audi pre sense.

Tepelne vysoko odolné kotúčová brzdy s ventilovanými kotúčmi vpredu s priemerom do 356 milimetrov zabezpečujú intenzívne spomalenie, pevne uložené brzdiče na prednej náprave sa líšia podľa výkonu motora. Pri jazde zo strmého svahu vodič môže využiť asistenčný systém, ktorý obmedzuje rýchlosť na nastavenú hodnotu v rozpätí od 10 do 20 km/h. Pri elektronickom stabilizačnom systéme sa dá manuálne prepínať osobitný športový režim, systém je doplnený asistenčným systémom pre rozjazd do svahu.

Audi A6 allroad quattro jazdí na 18-palcových diskoch kolies z ľahkej zliatiny v päťramennom dizajne s pneumatikami rozmeru 235/55 R 18. Na želane Audi a quattro GmbH dodávajú ďalšie kolesá formátu 18, 19 a 20 palcov. Všetky pneumatiky sú optimalizované pre nízky valivý odpor bez ústupkov v oblasti jazdnej dynamiky a komfortu. Štandardným prvkom vybavenia je nepriamo merajúci systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách.

Asistenčné systémy

Na želanie Audi montuje do nového modelu A6 allroad quattro široké portfólio asistenčných a bezpečnostných systémov, ktorá sú zosieťované navzájom a s ďalšími riadiacimi jednotkami v automobile. Tieto systémy zvyšujú komfort a bezpečnosť a odbremeňujú vodiča. Novinkou v A6 allroad quattro je výstražný systém upozorňujúci vodiča na nutnosť prestávky v jazde. Na základe pohybov volantu a ďalších parametrov systém zistí, kedy je vodič unavený a upozorní ho na to.

Centrálnym asistenčným systémom je tempomat adaptive cruise control s funkciou Stop & Go na báze radaru, vrátane bezpečnostného systému Audi pre sense front. Adaptívny tempomat udržiava Audi A6 allroad quattro v nastavenej vzdialenosti od vozidla idúceho vpredu v tom istom jazdnom pruhu, vodič môže odstup a dynamiku regulácie nastaviť v niekoľkých stupňoch. Systém pokrýva celý rozsah rýchlosti od 0 do 250 km/h, a to aj v mestskej premávke. Pri svojej činnosti systém využíva dáta príplatkového navigačného systému MMI Navigation plus. Adaptívny tempomat dokáže zvládnuť prakticky všetky situácie podobne suverénne a s prehľadom ako skúsený vodič.

Bezpečnostný systém Audi pre sense je na výber v niekoľkých verziách. Sériová verzia Audi pre sense basic reaguje keď senzory ESP rozoznajú nestabilný stav vozidla počas jazdy. Vtedy sa bezpečnostné pásy na predných sedadlách elektricky napnú, strešné okno a bočné okná sa až na malú škáru privrú.

V kombinácii s radarovým tempomatom ACC Stop & Go sa dá objednať verzia Audi pre sense front. Systém pomáha vodičovi zabraňovať kolíziám s vozidlami idúcimi vpredu, resp. zmierňovať ich následky. V kritickej situácii najprv varuje vodiča odstupňovanými výstrahami a animuje ho aby brzdil, ak vodič zostane pasívny, systém uskutoční autonómne brzdenie menšou intenzitou. V najvyššej verzii je Audi pre sense plus ako súčasť tzv. asistenčného kompletu (Assistenz-Paket) – systém krátko pred nárazom uskutoční brzdenie plnou intenzitou.

Väčšia bezpečnosť pri zmene jazdného pruhu: Audi side assist

Asistenčný systém pre zmenu jazdného pruhu Audi side assist je aktívny pri rýchlosti nad 30 km/h. Využíva radarové senzory monitorujúce priestor za vozidlom. Keď vodič zapne smerové svetlo a hrozí kolízia s iným vozidlom približujúcim sa zozadu, začne jasne blikať žltá výstražná LED v telese vonkajšieho spätného zrkadla. Systém Audi side assist je spojený so systémom Audi pre sense rear, ktorý v nebezpečnej situácii uskutoční preventívne opatrenia.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Systém Audi active lane vstupuje do činnosti od rýchlosti 65 km/h. Videokamera v telese vnútorného spätného zrkadla zachytáva vodorovné dopravné značenie jazdných pruhov. Ak sa Audi A6 allroad quattro približuje k niektorej čiare bez zapnutých smerových svetiel, systém jemnými zásahmi prostredníctvom elektromechanického posilňovača riadenia pomáha vodičovi vrátiť sa do správneho smeru. Vodič môže nastaviť intenzitu aj moment (skorý alebo neskorý) korekčného zásahu.

zväčšiť obrázok Asistenčný systém pre jazdu v noci s označovaním rozoznaných chodcov využíva infračervenú kameru na prednej časti vozidla, reagujúcu na teplo vyžarované objektmi. Informácie kamery, pretransformované na čiernobiely obraz sa zobrazujú na veľkom monitore informačného systému vodiča FIS v združenom prístroji. Chladné okolie sa zobrazuje tmavé, kým osoby a zvieratá sú zobrazené nápadne svetlou farbou.

Systém, ktorý má dosah do 300 metrov, rozozná osoby do vzdialenosti približne 100 metrov a zvýrazní ich žltými značkami. V nebezpečnej situácii, napríklad ak osoby prechádzajú cez cestu, sú označené červenou farbou, súčasne zaznie výstražný gong. Zodpovedajúca výstraha sa zobrazí aj na príplatkovom Head-up displeji.

Indikátor obmedzenej rýchlosti rozoznáva dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, ich doplnkové tabuľky a značky zrušujúce obmedzenia, ktoré zobrazuje ako grafiky na monitore informačného systému vodiča FIS alebo ich premieta na predné sklo prostredníctvom Head-up displeja. Na to softvér spracovania obrazu vyhodnocuje obrazy, zachytené kamerou v telese vnútorného spätného zrkadla.

Na uľahčenie parkovania je k dispozícii niekoľko systémov, z ktorých dva sú zvlášť atraktívne. Parkovací automat s 12 ultrazvukovými senzormi premeria priestor v okolí vozidla, po stlačení gombíka pomocou riadenia automaticky vmanévruje vozidlo do medzery pozdĺžne alebo priečne a rovnako ho potom aj vyparkuje. Vizuálna indikácia na monitore informačného systému vodiča FIS pri tom varuje pred bočnými prekážkami. Na želanie môže byť tento systém doplnený cúvacou kamerou.

Systém Einparkhilfe plus s priestorovým kamerovým systémom využíva štyri miniatúrne kamery so širokouhlými objektívmi. Obraz bezprostredného okolia vozidla, snímaný kamerami, sa zobrazuje na monitore MMI. Vodič môže vyvolať rozličné pohľady, čo je zvlášť užitočné pri jazde v teréne keď vozidlo musí obchádzať väčšie prekážky.

Infotainment

Paleta prvkov infotainmentu pre Audi A6 allroad quattro má modulárnu skladbu. Súčasťou sériového vybavenia je integrovaný audiosystém MMI Radio s CD-prehrávačom, nad ním figuruje systém MMI Radio plus so zdvojeným tunerom, informačným systémom vodiča, dvoma čítačkami pamäťových kariet a modulom Bluetooth, zvuk prenáša Audi Soundsystem. Ďalším stupňom je systém MMI Navigation s hlasovým ovládaním. Využíva dáta na pamäťovej karte SD, tuner TMC umožňuje dynamickú navigáciu.

Vrchol ponuky predstavuje systém MMI Navigation plus, obsahujúci mechaniku DVD-prehrávača, pevný disk s kapacitou 60 GB a hlasové ovládanie. Pomocou neho môže vodič ovládať základné funkcie audiosystému, navigačného systému a telefónu. Cieľ jazdy pre navigáciu môže vodič zadať naraz jedným povelom mesto, ulicu a číslo domu. Alternatívne môže cieľ zadať manuálne pomocou systému MMI s kombinovaným otočným ovládačom.

Grafický procesor od svetového lídra Nvidia generuje trojrozmerné obrazy pre navigáciu v najvyššej kvalite. Ako mapa slúži detailný trojrozmerný model terénu, v mnohých mestách sa trojrozmerne zobrazujú významné pamätihodnosti. Monitor MMI s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) poskytuje vďaka vysokému rozlíšeniu 800 x 480 pixlov ostrý obraz v žiarivých farbách.

Ovládací systém MMI touch inovatívne využíva dotykovú plôšku (touchpad). Vodič môže zadávať cieľ pre navigáciu alebo telefónne číslo tak, že prstom napíše písmená a číslice. Jeho pohľad pritom môže zostať upretý na cestu, pretože systém každý znak potvrdzuje akusticky. Stlačením gombíka sa touchpad zmení na ovládaciu plochu so šiestimi predvoľbami rozhlasových staníc.

Systém MMI Navigation plus úzko spolupracuje s ďalšími systémami v novom Audi A6 allroad quattro. Jeho databáza obsahuje celú európsku cestnú sieť. Navigačný systém tieto dáta prediktívne využíva. V predstihu číta trasu jazdy na digitálnej mape a všetky relevantné dáta poskytuje riadiacim jednotkám ďalších systémov, ktoré ovládajú napríklad tempomat adaptive cruise control s funkciou Stop & Go, adaptívne reflektory a automatickú prevodovku. Vďaka tomu môžu jednotlivé systémy svoju funkciu včas a presne prispôsobiť aktuálnym podmienkam.

Program infotainmentu pre Audi A6 allroad quattro dopĺňajú ďalšie komponenty montované na želanie. Patrí k nim zdvojený tuner na príjem digitálneho rozhlasového vysielania DAB+, digitálny televízny tuner DVB-T a rozhranie Audi music interface na pripojenie rozličných mobilných prehrávačov k audiosystému vozidla.

Príplatkový Bose Surround Sound System má multikanálový zosilňovač s celkovým výkonom 600 W, napájajúci sústavu 14 reproduktorov. Alternatívu predstavuje Advanced Sound System Bang & Olufsen vybavený dvoma zosilňovačmi s celkovým výkonom 1.300 W, napájajúcimi sústavu 15 reproduktorov s hliníkovými krytmi. V prístrojovom paneli sú namontované dva vysokotónové reproduktory s akustickými šošovkami, ktoré sa pri zapnutí systému automaticky vysunú.

Audi connect

Pojem Audi connect označuje všetky aplikácie a technické prvky, ktoré spájajú automobily Audi s majiteľom, internetom, infraštruktúrou a inými vozidlami. Základ tvorí Bluetooth-Autotelefon online ako doplnkový komponent k systému MMI Navigation plus. Prostredníctvom modulu UMTS vytvára mobilné pripojenie na internet. Cez integrovaný hotspot WLAN si môžu spolujazdci pripojiť až osem mobilných koncových zariadení a bez obmedzenia surfovať po internete alebo používať elektronickú poštu.

Vodičovi Bluetooth-Autotelefon online prináša do kokpitu Audi A6 allroad quattro špecifické internetové služby, niektoré z nich vyvinuté v spolupráci s Google. Siahajú od navigácie s využitím obrázkov Google Earth cez vyhľadávanie zvláštnych cieľov pre navigáciu cez Google pomocou hlasového ovládania a Google Street View až po nové internetové rádio Audi music stream.

Zvlášť atraktívnu službu predstavujú dopravné informácie Audi Verkehrsinformationen online. Využívajú profil pohybu státisícov smartfónov a navigačných systémov v automobiloch. Tieto údaje, spracované v centrále operátora služby, poskytujú nanajvýš aktuálny obraz hustoty premávky, zahŕňajúci aj okresné cesty a ulice miest v Nemecku a niektorých ďalších európskych štátoch. Vodič vidí svoju trasu z zvolenému cieľu na monitore MMI podľa hustoty premávky vyfarbenú zelenou, žltou, oranžovou alebo červenou farbou.

Systém Bluetooth-Autotelefon online sa ovláda pomocou terminálu MMI Navigation plus, multifunkčného volantu alebo hlasového ovládania. Prenos dát sa uskutočňuje rýchlosťou do 7,2 MB za sekundu kódovane cez anténu na streche vozidla. Keď sa Audi A6 allroad quattro pohybuje mimo siete UMTS, systém sa automaticky prepína na prenosový štandard EDGE.

Vybavenie

Nové Audi A6 allroad quattro poskytuje komfort a prvky vybavenia luxusnej triedy.

Sériové vybavenie obsahuje okrem iných prvkov tlačidlo na štartovanie a vypínanie motora, multifunkčný kožený volant, tempomat, integrovaný audiosystém MMI Radio so 6,5-palcovým (16,5 cm) monitorom a ôsmimi reproduktormi, dažďový a svetelný senzor, elektromechanickú parkovaciu brzdu, asistenčný systém pre rozjazd do svahu, stredovú lakťovú opierku vpredu a bezpečnostný systém Audi pre sense basic. Akusticky tlmiace predné okno znižuje prenikanie hluku do interiéru kabíny.

Disky kolies z ľahkej zliatiny majú formát 18 palcov. Integrovaný elektronický systém monitoruje tlak vzduchu v pneumatikách, adaptívne brzdové svetlá pri núdzovom brzdení varujú vozidlá idúce vzadu. V krytoch vonkajších spätných zrkadiel sú bočné smerové svetlá z LED. Systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select má navyše nový režim „efficiency“ pre úspornú jazdu a špeciálny režim allroad.

Ďalším prvkom sériového vybavenia je dvojzónová automatická klimatizácia, ktorá pri regulácii zohľadňuje aj polohu slnka. Oproti klimatizácii predchádzajúceho modelu nový systém prispieva k úspore paliva približne 0,2 litra na 100 km. Na želanie Audi montuje štvorzónovú klimatizáciu so samostatným ovládacím panelom v zadnej časti kabíny, Okrem toho je k dispozícii programovateľné nezávislé kúrenie s inteligentnou regulačnou logikou.

Audi ponúka pre nový model A6 allroad quattro širokú paletu ušľachtilých prvkov vybavenia na želanie. Rôznorodý program sedadiel siaha až po všestranne elektricky nastavovateľné predné sedadlá, na želanie s ventiláciu a masážnou funkciou.

Ďalším luxusným prvkom vybavenia je komfortný elektronický kľúč, ktorý môže zostať vždy vo vrecku. Na želanie montované elektricky ovládané dvere batožinového priestoru sa kombinujú s automatickým roletovým krytom. Na želanie môžu byť dvere kabíny opatrené elektrickými priťahovačmi.

Komfort v kabíne zvyšuje aj veľké dvojdielne panoramatické strešné okno a rolety na bočných oknách v zadnej časti kabíny. Na želanie môžu byť bočné okná osadené akusticky tlmiacimi sklami. Sklá majú okrem toho povrchovú úpravu odrážajúcu infračervené žiarenie, ktorá znižuje prehrievanie interiéru kabíny slnečnými lúčmi. K dispozícii sú aj stmavené bočné okná v zadnej časti kabíny, zvyšujúce súkromie pasažierov.

Ďalším prvkom vybavenia na želanie pre Audi A6 allroad quattro je komplet osvetlenia (Lichtpaket), ktorý obsahuje prístupové svetlá vo vonkajších spätných zrkadlách, červené výstražné svetlá vo dverách a osvetlenie interiéru bielymi diódami LED. Na želanie sa dodáva náladové osvetlenie interiéru, využívajúce LED v kombinácii s vodičmi svetla, v oblasti prahov dverí, okolo odkladacích priehradok vo dverách a na stredovom tuneli vytvára špeciálne svetelné efekty.

Pre športovo založených majiteľov A6 allroad quattro ponúka Audi ovládače prevodovky na volante, športový diferenciál zadnej nápravy a kolesá formátu 19 alebo 20 palcov. Aj v oblasti osvetľovacej technológie, asistenčných systémov, infotainmentu a internetových služieb, združených pod súhrnným pojmom Audi connect je nové Audi A6 allroad quattro na špici vo svojej triede.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]