Test: SsangYong Korando 2.0 e-XDi (04/2011)
|
redaktor: j.čík, 09.05.2011;
Spoločnosť Istros spol. s r.o., predajca vozidiel SsangYong, nám na týždňový test poskytla horúcu novinku, crossover SsangYong Korando s výkonným naftovým motorom 2.0 e-XDi vo výbave Comfort.
Návrat kórejskej legendy
Model Korando je prvým modelom znovuzrodenej juhokórejskej značky SsangYong, ktorú opäť oživil silný indický akcionár Mahindra. Ide však už o štvrtú generáciu modelu s označením Korando, ktorého história siaha veľmi ďaleko až do roku 1983 kedy bola na trh uvedená prvá generácia. Značka Korando je dokonca uvedená v Guinessovej knihe rekordov ako najdlhšie prežívajúca automobilová značka na svete. Môže sa pochváliť aj ako prvý kórejský samostatne vyvinutý model s pohonom všetkých kolies. Druhá generácia prišla v roku 1996 ako krátka verzia postavená na podvozku väčšieho modelu Musso s motormi od spoločnosti Mercedes-Benz. Táto generácia sa v rokoch 1999-2001 predávala pod značkou Daewoo, ktorá automobilku prevzala, avšak nie na dlho. Tretia generácia bola uvedená v roku 2004 ako facelift a predávala sa do roku 2006.
Nové Korando však už nie je terénny automobil s rámovou konštrukciou ako tomu bolo zvykom u doteraz predávaných modelov značky SsangYong. Korando vstúpilo do nabitého a čoraz viac obľúbeného segmentu mestských crossoverov. Tak sa poďme pozrieť na moje dojmy po týždni s touto novinkou.
Exteriér
Priznám sa, že už pri prvom pohľade urobilo nové Korando na mňa dobrý dojem. A nielen na mňa. Po ázijských úletoch posledných modelov značky SsangYong, ktoré obľubovala len úzka skupina ľudí, má nové Korando konečne európsky atraktívny a moderný dizajn. Počas týždňa som nestretol človeka, ktorému by sa nový dizajn nepáčil. Niet sa čo čudovať, veď bol navrhnutý a vyvinutý v Európe v dielni renomovaného dizajnéra Giorgetta Giugiara.
Nové Korando má robustnú a proporcionálne vyváženú karosériu dlhú 4410 mm, širokú 1830 mm a vysokú 1710 mm s rázvorom 2650 mm.
Prednej časti dominuje maska s mriežkou a znakom uprostred, pripomínajúca modely Jaguar. Dynamické predné svetlomety by ešte viac vylepšili čoraz častejšie používané LED svetlá na denné svietenie. Táto technológia je naopak použitá v treťom brzdovom svetle či bočných smerovkách v spätných zrkadlách, ktoré sú vybavené aj osvetlením nastupovacieho priestoru. Spodná tmavá časť nárazníkov v spojení s plastovými lemami blatníkov a podbehov zdôrazňuje robustnosť a využiteľnosť vozidla na "off road". Športový nádych podčiarkujú svalnaté blatníky, športové chromované koncovky výfuku na oboch stranách či zatmavené zadné okná. Náhla zmena krivky spodnej hrany okna reflektuje dynamickú linku vychádzajúcu z plochy zadných dverí. Eleganciu zasa zvýrazňujú chromované doplnky na prednom nárazníku a piatych dverách.
Interiér a výbava
Rovnako pozitívny pocit ako som mal pri pohľade na Korando z vonku, vzbudil vo mne aj pohľad do interiéru. Privítala ma moderná, elegantná a prehľadná palubná doska bez zbytočných výstredností. Napriek tomu, že sú všade použité tvrdé plasty, musím Korando pochváliť za kvalitné dielenské spracovanie. Všetky ovládače a tlačítka sú ľahko dostupné a ich chod je precízny bez akejkoľvek vôle. Neplatí to však pre páčky smeroviek a stieračov, ktoré sú umiestnené nepochopiteľne vysoko. Medzi prehľadnými budíkmi je umiestnený veľký multifunkčný displej s oranžovým podsvietením. Rovnaké je aj na displeji rádia a digitálnych hodinách na stredovej konzole. Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený volant má po stranách zabudované ovládače rádia a systému Bluetooth. Ten spolupracuje s integrovaným audiosystémom s prehrávačom CD a MP3, ktorý okrem telefonovania umožňuje aj streamovanie hudby z externého audio zariadenia. Nechýba ani USB port v spodnej časti stredovej konzoly.
Novinkou u značky SsangYong je aj palubný počítač, ktorý sa ovláda tlačidlom na stredovej konzole vedľa digitálnych hodín. Naopak samozrejmosťou je tempomat, ktorý je v štandarde už v základnej verzii. Ovláda sa malou páčkou pod volantom netradične na pravej strane, všetko je však vec zvyku. Taktiež už v základnej verzii nájdeme elektrické okná vpredu aj vzadu, alarm či centrálne uzamykanie s automatickým uzamknutím dverí pri rýchlosti 30 km/h. Keď sme pri zamykaní, nedá mi nespomenúť kľúč, na ktorý akoby pri navrhovaní zabudli. Ovládač alarmu a zamykania je totižto oddelený od kľúča, čo je už v dnešnej dobe málo vídané.
To, že Korando ponúka mimoriadne bohatú výbavu dokazuje aj automatická klimatizácia, zadný parkovací asistent so zvukovou signalizáciou či vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním. Keby sa mi Korando dostalo do rúk pár týždňov dozadu, ocenil by som vyhrievanie čelného skla pod stieračmi alebo vyhrievanie predných sedadiel. To sa ovláda tlačítkami na stredovej konzole pred radiacou pákou.
Nové Korando sa môže pochváliť aj množstvom odkladacích priestorov na uloženie drobností nepotrebných pri jazde. K dispozícii je zatvárací priečinok v hornej časti palubnej dosky, ďalší pod ovládačmi klimatizácie, stropná výklopná schránka na slnečné okuliare či priestranná schránka pred spolujazdcom vpredu. Samozrejmosťou je aj objemná lakťová opierka s úložným priestorom či držiaky na poháre vedľa madla ručnej brzdy alebo miesto pred radiacou pákou. Praktickým pomocníkom sú nepochybne aj výklopné vešiačiky na pravej strane stredovej konzoly či na zadnej strane predných operadiel.
Predné sedadlá poskytujú komfortný a vysoký posed, ktorý umožňuje lepší výhľad vpred a zároveň dodáva pocit bezpečnosti. Za volantom alebo ako spolujazdec som sa vôbec necítil stiesneno, nakoľko miesta je vpredu dostatok. Sedadlo vodiča ponúka oproti sedadlu spolujazdca aj nastavenie výšky a bedernej opierky páčkovým mechanizmom, ktoré síce ponúka rýchlejšie nastavenie ako s otočným ovládačom, ale nie až tak presné.
Pre posádku na zadných sedadlách je k dispozícii kráľovsky veľa priestoru pre hlavu aj nohy. Zásluhu na tom má aj rovná podlaha bez stredového tunela. Navyše sedadlá sú veľmi dobre variabilné, okrem delených a sklopných operadiel 60:40 disponujú nastavovaním v troch polohách s veľmi jednoduchým ovládaním páčkou v hornej časti operadiel. Stredná časť operadla zároveň slúži ako výklopná lakťová opierka s držiakmi na poháre.
Rovnako jednoducho a ľahko sa dajú zadné operadlá aj sklopiť pričom vznikne úplne rovná podlaha s batožinovým priestorom. Ten disponuje v základnom prevedení objemom 486 litrov, ktorý patrí k tým najväčším vo svojej triede. Plusom je aj absentujúci odskok hrany kufra, ktorý uľahčí nakladanie alebo vykladanie predmetov. Pod krytom podlahy sa nachádza dvojitá podlaha kde sa dá okrem drobností odložiť aj kryt batožinového priestoru v prípade prevozu veľkých predmetov. Pod ňou je umiestnené štandardne dodávané dojazdové rezervné koleso. Pri zatváraní piatych dverí som ocenil mohutné madlo na vnútornej strane.
Motor a prevodovka
Korando je vybavené naftovým motorom z vlastnej produkcie, agregátom 2.0 e-XDi s výkonom 129 kW (175 k) so vstrekovaním Common Rail tretej generácie. Momentálne je to jediná pohonná jednotka, ktorá je k dispozícii, ale časom má pribudnúť aj benzínová či ďalšia naftová verzia. Vďaka elektricky ovládanému turbodúchadlu s premenlivou geometriou lopatiek E-VGT sa ohromný záťah dostaví už po prekročení 1700 ot. a vädnúť začne pri priblížení sa k hranici 4000 ot., takže poskytuje výkon v celkom širokom spektre otáčok. Maximálny krútiaci moment 360 Nm je udávaný v rozmedzí 2000-3000 ot.min-1. Trochu ma mrzí hlučnejší zvukový prejav motora pri studenom agregáte alebo pri razantnejšom rozbiehaní. Pri kľudnej a plynulej jazde je však celkom tichý.
Počas týždňového testovania som podľa palubného počítača na Korande dosiahol priemernú spotrebu 7,9 litra / 100 km. Nakoľko som jazdil prevažne krátke trasy v mestskej premávke len s občasnými jazdami mimo mesta, k tabuľkovej kombinovanej spotrebe 6,4 litra sa mi tak pochopiteľne nepodarilo priblížiť. Pri jazde mimo mesta po trase Bratislava - Sv. Jur - Pezinok som však podľa palubného počítača dosiahol veľmi slušnú spotrebu 5,8 l na 100 km.
Motor je štandardne vybavený filtrom pevných častíc CDPF a spĺňa emisnú normu Euro 5. Je dokonca konštruovaný tak, aby spĺňal aj požiadavky budúcich noriem Euro 6.
Celkovo hodnotím motor ako úsporný vzhľadom na vysoký výkon, vyššiu karosériu či hmotnosť Koranda.
S agregátom spolupracuje manuálna 6-stupňová prevodovka. Presnosť radenia patrí k lepšiemu priemeru s malým odporom a primeranou dĺžkou dráh. K sprevodovaniu nemám taktiež čo vytknúť. Pri bežnej jazde je jednotka o niečo kratšia, ale nahrádza uzávierku takže je to v poriadku. Poďme sa pozrieť na otáčky motora pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch:
50 km/h |
4. stupeň |
1350 ot./min. |
50 km/h |
5. stupeň |
1150 ot./min. |
90 km/h |
5. stupeň |
2000 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
1750 ot./min. |
130 km/h |
6. stupeň |
2500 ot./min. |
Podvozok a pohon
Prednú nápravu tvorí klasické nezávislé zavesenie McPherson so stabilizátorom, vzadu je použité viacprvkové zavesenie s priečnym stabilizátorom a o pruženie sa starajú vinuté pružiny s plynovými tlmičmi na oboch nápravách. Podvozok ponúka komfortné naladenie s vynikajúcim odfiltrovaním nerovností na vozovke bez prenášania tupých nárazov do interiéru. Povedal by som, že na naše "kvalitné" cesty je spomínané naladenie viac než ideálne. Zároveň však poskytuje slušnú stabilitu v zákrutách bez zbytočných náklonov. Napomáhajú tomu aj 17" disky z ľahkých zliatin obuté na pneumatikách rozmeru 225/60 R 17. Dobrému pocitu z podvozku prispelo aj celkom presné riadenie s elektronickým posilňovačom EPS.
O bezpečné brzdenie sa starajú kotúčové brzdy na oboch nápravách, vpredu s vnútorným chladením s priemerom 294 x 26 mm, vzadu pevné 284 x 10 mm. Brzdný výkon je dobrý, s pozvoľným nástupom, no nenahneval by som sa keby bol o niečo ostrejší. V prípade núdzového brzdenia je pripravený aj brzdový asistent HBA.
Základná, najlacnejšia verzia Koranda sa ponúka iba s pohonom predných kolies. Mnou testovaná verzia však bola vybavená pokročilejším systémom AWD, ktorý poskytuje bezpečnejšiu a stabilnejšiu jazdu na ceste aj mimo nej. Ide o elektronicky riadený systém pohonu všetkých kolies, ktorý za normálnych podmienok dodáva 100% krútiaceho momentu na prednú nápravu. To zaručuje nízku spotrebu pri bežnej jazde v meste i mimo neho. V prípade zhoršenej trakcie sa krútiaci moment automaticky presúva dozadu pomocou kardanového hriadeľa s homokinetickými kĺbami. Tento režim som ocenil napríklad pri rozbiehaní na horšom povrchu do kopca, kde fungoval skvele. Pri jazde v ľahšom teréne alebo pri ťahaní karavanu je k dispozícii manuálny režim uzávierky Lock Mode, ktorý sa zapína tlačidlom naľavo pod volantom. Ten trvalo prenáša krútiaci moment na obe nápravy a po prekročení rýchlosti 40 km/h sa automaticky odpojí. Škoda však, že v čase testovania už nebolo v blízkom okolí ani stopy po snehu, ktorý by systém AWD poriadne preveril. Každopádne som ho vyskúšal aj na nespevnených a rozbitých cestách v kopcovitých svahoch Malých Karpát, kde si poradil bez akýchkoľvek problémov. To, že je doma na ceste aj mimo nej v ľahšom teréne, dokazuje aj vysoká svetlá výška 180 mm, maximálne stúpanie 48% či náklon 40%.
Bezpečnosť
Nové Korando poskytuje vysokú mieru bezpečnosti aj vďaka robustnejšej karosérii s vyšším posedom charakteristickým pre crossovery. Nepochybne tomu napomáha aj množstvo pasívnych a aktívnych bezpečnostných prvkov. Už prvý stupeň výbavy obsahuje predné čelné a bočné airbagy a hlavové airbagy vpredu aj vzadu. Nechýbajú aktívne opierky hláv na predných sedadlách či uchytenie detských sedačiek ISOFIX na zadných sedadlách. Pri umiestnení sedačky na prednom sedadle je na bočnej strane palubnej dosky umiestnený vypínač airbagu spolujazdca. Z bezpečnostných systémov je v prípade potreby k dispozícii okrem systému ABS aj stabilizačný sytém ESP s hydraulickým brzdovým asistentom HBA, aktívna ochrana proti prevráteniu vozidla ARP či systém núdzového zastavenia ESS. Uvidíme koľko hviezdičiek dostane v testoch Euro NCAP, ktoré zatiaľ nové Korando neabsolvovalo. Má však všetky predpoklady na to, aby ani po tejto stránke nezaostalo za silnou konkurenciou.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 05.05.2011)
Najnižšia cena: Korando 2.0 e-XDi Active |
23.010 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: Korando 2.0 e-XDi Comfort |
26.190 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: Korando 2.0 e-XDi Comfort |
26.190 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom ARP, brzdový asistent BAS, systém pomoci pri rozjazde do kopca HSA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, predpínače bezpečnostných pásov, 5x trojbodový bezpečnostný pás, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, alarm
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou, vyhrievané predné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu s držiakom na poháre, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, Bluetooth, USB port, roleta a sieť batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, samozatmavovacie vnútorné spätné zrkadlo
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/60 R 17, strešné lyžiny, chromovaná dvojitá koncovka výfuku, parkovací asistent vzadu, LED smerovky v spätných zrkadlách, lak - metalíza
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
žiadna
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 05.05.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
SsangYong Korando |
Hyundai ix35 |
Kia Sportage |
Ford Kuga |
Nissan Qashqai |
Motor |
2.0 e-XDi |
2.0 CRDi |
2.0 CRDi |
2.0 TDCI |
2.0 dCi |
Stupeň výbavy |
Comfort |
Premium |
EX |
Titanium X |
Acenta |
|
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1998 |
1995 |
1995 |
1997 |
1995 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
129 /4000 |
135/4000 |
135/4000 |
120/3750 |
110/4000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
360/2000 |
383/1800 |
383/1800 |
340/2000 |
320/2000 |
|
|
|
|
|
|
Prevodovka manuálna |
6-stupňová |
6-stupňová |
6-stupňová |
6-stupňová |
6-stupňová |
|
|
|
|
|
|
Pohon |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
|
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
179 |
194 |
194 |
195 |
193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
10,0 |
10,0 |
9,8 |
9,6 |
9,9 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
6,4 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
|
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1597 |
1600 |
1600 |
1539 |
1493 |
|
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4410 |
4410 |
4440 |
4443 |
4330 |
Šírka (mm) |
1830 |
1820 |
1855 |
1842 |
1780 |
Výška (mm) |
1710 |
1670 |
1645 |
1710 |
1615 |
Rázvor (mm) |
2650 |
2640 |
2640 |
2690 |
2630 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
486 |
465 |
465 |
410 |
410 |
|
|
|
|
|
|
Záruka |
5 rokov /100.000 km |
5 rokov bez obmedzenia km |
7 rokov /150.000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia) |
2 roky |
3 roky /100.000 km |
|
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
26.190 |
28.133 |
26.750 |
30.190 |
24.050 |
Akčná cena (€) |
- |
- |
- |
- |
21.350 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
26.190 |
28.623 |
27.215 |
30.655 |
23.950 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Pozn.: Pri porovnávaní som mohol vybrať modely značiek Hyundai, Kia a Ford aj s nižším stupňom výbavy, ale tie sa na našom trhu ponúkajú iba s výkonovo slabšími motormi.
Hyundai ix35 2.0 CRDi
nemá (výrobca neponúka)
-
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
inteligentný kľúč a štartovacie tlačidlo, asistent pri zjazde z kopca DBC, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievané zadné sedadlá, el. sklopné spätné zrkadlá, vnnútorné spätné zrkadlo s kompasom, kontrolu tlaku v pneu, dažďový senzor, zadná parkovacia kamera, navigačný systém, 18" kolesá
Kia Sportage 2.0 CRDi
nemá (výrobca neponúka)
-
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
asistent pri zjazde z kopca DBC, kontrolu tlaku v pneu TPMS, hmlovky s funkciou Corner, predné svetlomety s LED denným svietením, el. sklopné spätné zrkadlá, dažďový senzor, vyhrievané zadné sedadlá
Ford Kuga 2.0 TDCI
nemá (výrobca neponúka)
-
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
el. sklopné spätné zrkadlá, el. vyhrievané čelné sklo, svetelný a dažďový senzor, bezkľúčový systém uzamykania, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, čiastočne kožený poťah sedadiel, parkovací asistent aj vpredu, bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi a nastavením sklonu
Nissan Qashqai 2.0 dCi
nemá (výrobca neponúka)
zatmavené zadné sklá, el. sklopné spätné zrkadlá, strešné lyžiny
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
-
Záverečné hodnotenie
Nové Korando je ideálne auto na rozbité slovenské cesty a rozhodne sa nestratí ani v ľahšom teréne. Svojou robustnou karosériou poskytuje zvýšený pocit bezpečia a výborný výhľad na vozovku. Poteší aj mimoriadne bohatá výbava, dostatok komfortu, vysoká variabilita batožinového priestoru a kvalitné dielenské spracovanie. K tromfom rozhodne patrí aj výkonný a úsporný, aj keď nie najtichší motor. Napriek tomu, že oplýva veľmi atraktívnym a nestarnúcim dizajnom, to nebude mať vzhľadom na doterajšie renomé značky a v mimoriadne silnej konkurencii veľmi jednoduché. Možno by pomohla ešte nižšia štartovacia cena.
Fotogaléria
Prezentácia noviniek: SsangYong Korando
Dňa: 09.05.2011
Redaktor: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík |