Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Nové nákladné vozidlá Scania V8 (04/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 21.04.2010;

Vďaka 3500 Nm a 730 k je nový vidlicový osemvalec Scania najvýkonnejším motorom s najväčším krútiacim momentom vo svete úžitkových vozidiel. Nové rysy vonkajšieho dizajnu robia Scaniu V8 prestížnym a v prevádzke okamžite rozoznateľným vozidlom. zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Štyri výkonové úrovne sú k dispozícii v sile 500, 560, 620 a 730 k. Vstrekovanie paliva Scania XPI a ďalšie inovačné kroky nového motora typu 730 posúvajú produktivitu ťažkých úžitkových vozidiel na novú úroveň.

Spolu s uvedením nového najvýkonnejšieho motora, dostali vozidlá Scania V8, postavené na základe R série, nositeľke titulu Truck of the Year 2010, unikátnu identitu, ktorou si upevňujú svoju pozíciu na všetkých trhoch medzi majiteľmi i vodičmi.

„Vozidlá Scania V8 si vybudovali svoje vlastné miesto na svetovom trhu,“ hovorí Henrik Henriksson, starší viceprezident Scanie pre úžitkové vozidlá. „Veľká väčšina užívateľov Scanií V8 si tento typ zvolí z čisto racionálnych dôvodov. Vyžadujú čo najväčší výkon, provádzkovú spoľahlivosťo a využiteľnosť tak, aby sa ich práca stala čo najefektívnejšou.“

„Táto úplne ojedinelá kombinácia výkonu, prevádzkovej efektívnosti, úspornosti v spotrebe paliva, životnosti a atraktivity pre vodiča poskytuje najlepšiu cenovú úroveň pri predaji jazdených vozidiel. Nový vonkajší dizajn ďalej upevňuje imidž tohto radu.“

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok „Akokoľvek je výkon motora nového typu R 730 úžasný, ešte významnejší je rozsah krútiaceho momentu. Vrcholných 3500 Nm prináša potešenie v akomkoľvek dopravnom zaťažení a odráža sa v úsmeve na tvári každého majiteľa i vodiča,“ komentuje Henriksson.

Vozidlá Scania V8 jednoznačne dominujú vrcholným priečkam trhu úžitkových vozidiel a tvoria viac ako polovinu celkového objemu predajov v kategórii 600 a viac koní. S možnosťou voľby zo štyroch výkonnostných úrovní sa i najnáročnejším záujemcom o vozidlá Scania V8 otvára bezkonkurenčná ponuka.

Kombinácia krútiaceho momentu 3500 Nm a výkonu 730 k je lepšia, ako môže ponúknuť ktokoľvek z konkurencie. Hnací reťazec Scania bol prispôsobený ľahkému ovládaniu. Inštalovaná je zosilnená prevodovka štandardne vybavená novým automatizovaným systémom Scania Opticruise. Zásluhou úplne hladkého chodu motora, ktorý je mu vlastný, nemuseli byť ostatné prvky hnacieho reťazca nijako menené.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový rad V8 je plne integrovaný so známou modulárnou koncepciou stavby motorov Scania. Agregát je postavený na modulárnej motorovej základne a technológiách zavedených pri najnovších radových motoroch Scania, pričom mnoho montážnych dielcov a konštrukčných riešení je spoločných so súčasnými typmi V8. Filozofia vývoja Scanie je krok za krokom spojená s využitím existujúcich prvkov, čo minimalizuje komplikácie pre užívateľa. Profesionálny servis a zásobovanie náhradnými dielcami sú samozrejme ihneď k dispozícii.

Vlastná identita V8
Majitelia i vodiči vozidiel Scania V8 sú hrdí na svoje vozidlá a chcú ich prezentovať najrôznejšími spôsobmi, zvyčajne výzdobou s dôrazom na vonkajšie i vnútorné prvky. Od septembra 2010 budú mať všetky vozidlá Scania V8 novú vzhľadovú identitu, ktorá ich odlíši od ostatnej produkcie značky a poskytne dopravcom možnosť vytvoriť si výrazný imidž.

Exteriér
* Znak V8 je v chrómovej úprave, rovnako ako rámčeky okolo vstupov vzduchu.
* Znak V8 na postranných bočných spojleroch.
* Čierna mriežka chladiča Black Brilliant so špeciálnym vzorom a chrómovým znakom Scania.
* Xenónové svetlomety (voliteľná výbava) s čiernym lemovaním.
* Výrazný tvar výfuku – hranatý, so zadnou montážou batérií a okrúhly,s bočnou montážou batérií, ako i elegantné pochrómovanie nízko zavesených bočných spojlerov.

Interiér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok * Kovové pedále s gumovým protišmykovým obložením.
* Znak V8 na prístrojovej doske.
* Spínač diaľkového centrálneho zamykania so znakom V8.
* Znak V8 na hlavnom displeji, v kľudovom režime, keď nie je v prevádzke.
* Čierny volant s kombináciou dreva a čiernej kože so svetlosivým stehovaním(voliteľná výbava)
* Sedadlá čalúnené čiernou vrúbkovanou kožou so svetlosivým stehovaním a reliéfnym znakom V8 (voliteľná výbava).
* Znak V8, kožený povrch, opierka na ruku s koženým povrchom a symbol Scania Griffin na boku dverí (voliteľná výbava).
* Stredná časť podlahy z čiernej kože so svetlosivým stehovaním a reliéfnym znakom V8 (voliteľná výbava).

TECHNOLÓGIA

Rozšírený rad V8 s výnimočnými jazdnými vlastnosťami
Motory Scania V8 sú teraz k dispozíci vo výkonovom rozpätí od 500 až do 730 koní. Najväčší krútiaci moment má rozsah od 2400 alebo 2500 Nm až do úplne mimoriadnych 3500 Nm a poskytuje pomer výkon/moment medzi 4,8 a 5,0 a skvelými jazdnými vlastnosťami tak typickými pre Scaniu.

* Euro 3: 500 k 2400 Nm, 580 k 2700 Nm
* Euro 4: 500 k 2400 Nm, 560 k 2700 Nm, 620 k 3000 Nm
* Euro 5: 500 k 2500 Nm, 560 k 2700 Nm, 620 k 3000 Nm, 730 k 3500 Nm
* EEV1: 730 k 3500 Nm

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Motory Scania V8 sú známe mimoriadnou úspornosťou pri veľkých zaťaženiach, rovnako tak pozoruhodnou hospodárnosťou i pri jazde s ľahkým nákladom. Vysoká hodnota krútiaceho momentu už v nízkych otáčkach ponúka potenciál pre dosiahnutie ďalšieho zníženia spotreby paliva prostredníctvom špecifikácie rýchleho prevodu zadnej nápravy. Scania tiež ponúka možnosť prevádzkovať vozidlá s využitím 100% bionafty pre zníženie uhlíkových emisií. Motory sú vyladené tak, aby poskytovali mohutný krútiaci moment už od voľnobežných otáčok, čo uľahčuje rozjazd vozidla. Najväčší krútiaci moment je k dispozícii už od 1000/min-1. Priebeh krivky krútiaceho momentu vo vyšších otáčkach pozorne sleduje vzostup krivky najväčšieho výkonu pre dosiahnutie „závesnej sily“ v stúpaniach - motor pôsobí dojmom silnejšieho, keď otáčky klesajú, čo prináša mimoriadnu využiteľnosť. Distribúcia výkonu je úplne plynulá v celom rozsahu otáčok.

Vlastný dizajn a technológia
V duchu tradície, Scania zabezpečuje riadenie strategických krokov vo vývoji a riadení výkonnosti. Projektovanie a výroba motorov, rovnako ako usporiadanie riadiacich systémov, vstrekovanie paliva a spôsoby riadenia emisií výfukových plynov je uskutočňované vlastnými silami. Toto strategické rozhodnutie zaručuje, že sú dosiahnuté všetky potreby a ciele čo sa týka výkonu a spotreby paliva.

Kľúčové charakteristiky nového vysokovýkonného motora V8
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok - Súčasť modulárneho radu motorov Scania, spoločné konštrukčné prvky s radovými motormi Scania a jej vidlicovými osemvalcami, uľahčený servis a zásobovanie náhradnými dielcami, rovnako ako odborná príprava mechanikov.
- Tradičná koncepcia motorov s čo najľahšou údržbou so samostatnými hlavami valcov.
- Blok motora z materiálu CGI (zhutnená oceľozliatina) pre dosiahnutie vysokých kompresných tlakov bez následkov pre hmotnosť.
- Zväčšené vŕtanie a zdvihový objem motora (unifikovaný s ostatnými motormi).
- Vstrekovanie paliva Scania XPI (vysokotlakový systém vstrekovania common rail) umožňujúci individuálne a viacstupňové vstreky nezávisle na polohe vačkového hriadeľa.
- Najväčší vstrekovací tlak až 2400 barov, typický prevádzkový tlak 1800 barov.
- Hlavy valcov s novým systémom chladenia.
- Systém preplňovania Scania VGT (variabilná geometria lopatiek turbodúchadla) s elektrickým ovládačom poskytuje premenný preplňovací tlak a otáčky turbíny bez ohľadu na otáčky motora, napríklad lepšiu reakciu motora pri nízkych otáčkach a rýchlejšie radenie automatizovaného systému Scania Opticruise.
- Riadiaci systém motora Scania kontrolujúci všetky nadväzné systémy na vozidle, vrátane kontroly emisií, v interakcii s ostatnými riadiacimi systémami.
- Scania SCR, dodatočné čistenie výfukových plynov.
- Motor spĺňa emisné normy Euro 5 alebo EEV.

Modulárny základ motorov
Nový motor V8 s výkonom 730 k je súčasťou modulárneho systému Scania so vstrekovaním paliva common rail aplikovaným prvý krát v roku 2007 u radových motorov. Je to komplexne nové poňatie pripúšťajúce vyššie spaľovacie tlaky, ktoré zachovávajú tradičné charakteristiky Scanie spolu so samostatnými hlavami valcov, umiestnením vačkového hriadeľa vysoko v bloku, vzadu inštalovaným súkolesím pohonu rozvodu ventilov, rovnako ako dôverne známy odstredivý čistič oleja. Aj keď je usporiadanie motora nové, zdieľa veľkú časť „architektúry“ a rad prvkov ostatných motorov Euro 5 V8, rovnako ako motorov radových.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Uhol medzi radmi valcov je V 90°, prináša vnútornú vyváženosť motora, plynulé silové namáhanie, úžasnú rovnováhu a mimoriadnu plynulosť chodu, mäkšiu ako pri šesťvalcoch podobnej kategórie. Zdvih zostáva nezmenený, čo ponecháva nedotknutú geometriu zadnej časti motora s využitím mnohých súčastí ostatných motorov V8 a agregátov radových. Vŕtanie bolo zväčšené o 3,0 mm, čím vzrástol zdvihový objem o 0,8 litra. Vŕtanie je zhodné s novými radovými šesťvalcami, čo znamená že zhodné piesty, vložky valcov, hlavy valcov ďalšie dielce sú zhodné pri motoroch s objemom 9,3 a 12,7 i 16,4 litra so vstrekovaním common rail.

Vačkové hriadele sú inštalované v rovnakom mieste a polohe ako doposiaľ. Čiže vysoko v bloku valcov, čo umožnilo použiť krátke a pevné zdvíhacie tyčky. Inštalované sú nové vačkové hriadele a vahadla ventilov boli zjednodušené, pretože je inštalovaná sústava common rail a vstrekovače sú ovládané elektronicky, čo z konštrukcie vyradilo potrebu samostatných vahadiel pre aktiváciu vstrekovačov paliva. Ostatné súčasti na hornej časti motora, teda hlavy valcov a vahadlá ventilov, sú zväčša nezmenené a zhodné s radovými agregátmi.

Charakteristika prevodov
Veľmi plynulý chod motorov V8 umožnil Scanii dokonale uplatniť modulárny produkčný systém tiež vo výkonovo vrcholnej kategórii agregátov. Fakt, že rovnaké montážne prvky sú uplatnené v celom typovom rade otvára takmer neobmedzené možnosti pre ponuku vozidiel postavených na mieru presne podľa potrieb užívateľa.

Vozidlá s vysokovýkonným motorom V8 sú vybavené jednokotúčovou suchou spojkou s väčšou spínacou silou. Inštalovaná je zosilnená verzia prevodovky Scania s riadeným systémom Split&Range (12+2) s rýchlobehom používajúca prevodové kolesá s technológiou spevnenia povrchu zubov dvojitým guličkovaním a upravenou geometriou prevodov. Najväčší krútiaci moment je k dispozícii s tromi najvyššími prevodmi, čo prináša najlepšie jazdné parametre v cestovných rýchlostiach. Krútiaci moment, aj keď znížený o 5 - 6 % viazaný na nižšie prevody, je však stále väčší, ako akékoľvek iné na súčasnom trhu.

Nový motor V8 je ponúkaný len s automatizovaným systémom radenie Scania Opticruise, buď plne automatickým, alebo so spojkovým pedálom. Obidva sú vybavené inovovaným softwarom predstaveným len nedávno. Scania Retarder je doplnkovým vybavením.

Napriek vysokému výkonu nového motora V8, podstatne väčšom ako pri radových šesťvalcoch, je poháňaná náprava s jednoduchým prevodom vhodná pre použitie v mnohých aplikáciách, aby minimalizovala straty výkonu a maximalizovala prevádzkovú efektívnosť.

Technické údaje

Úžitkové vozidlá radu V8 (Euro 5/EEV )
R 500 R 560 R 620 R 730
Kabína Denná
Spacia nízka
Spacia
Highline
Topline
Denná
Spacia nízka
Spacia
Highline
Topline
Denná
Spacia nízka
Spacia
Highline
Topline
-
Spacia nízka
Spacia
Highline
Topline
Ťahače 4x2
6x2
6x4
4x2
6x2
6x4
4x2
6x2
6x4
4x2
6x2
6x4
Nákladné 4x2
6x2
8x2
6x4
8x4
4x2
6x2
8x2
6x4
8x4
4x2
6x2
8x2
6x4
8x4
4x2
6x2
8x2
6x4
8x4
Ťažkotonážne 6x4
8x4
6x4
8x4
6x4
8x4
6x4
8x4


Údaje motorov V8 (Euro 5/EEV)
R 500 R 560 R 620 R 730
Typ DC16 19 500 DC16 18 560 DC16 17 620 DC16 21 730
Emisie Euro 5
Zdvihový objem 15 600 cm3 16 400 cm3
Poradie vznietenia valcov 1-5-4-2-6-3-7-8
Počet hláv valcov 8
Ventilov na valec 4
Vŕtanie x zdvih 127x154 mm 130x154 mm
Kompresný pomer 18:1 17:1 17,4:1
Vstrekovanie paliva Scania PDE Scania XPI
Riadenie emisií Scania SCR
Maximálny výkon 500 k
(368 kW)
pri 1800 min-1
560 k
(412 kW)
pri 1900 min-1
620 k
(456 kW)
pri 1900 min-1
730 k
(537 kW)
pri 1900 min-1
Max. krútiaci moment 2500 Nm
pri 1000 - 1350 min-1
2700 Nm
pri 1000 - 1400 min-1
3000 Nm
pri 1000 - 1400 min-1
3500 Nm
pri 1000 - 1350 min-1
Výkon výfukovej brzdy 304 kW
pri 2400 min-1
320 kW
pri 2400 min-1
Objem oleja 32 litrov 48 litrov


Údaje o prevodoch motorov V8 (Euro 5 a EEV)
R 500 R 560 R 620 R 730
Prevodovka s priamym prevodom GRS905 (12+2) - -
s rýchlobehom GRSO905 (12+2) GRSO925 (12+2)
manuálne radená štandardne -
Scania Opticruise plne automatická voliteľná
Scania Opticruise s pedálom spojky voliteľná
Scania Retarder voliteľný
Zadné nápravy náboje bez redukcií R780 R782
s náboj. redukciami RP835
Tandem. nápravy náboje bez redukcií RB662+R660
s náboj. redukciami RBP735+RP735
RBP835+RP735


Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]