Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Alfa Romeo Brera 2.4 JTD Q-Tronic (10/2008)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 18.10.2008;



Spoločnosť FIAT SR, s.r.o. BU Alfa Romeo, importér vozidiel Alfa Romeo nám na redakčný test poskytol prémiové coupé: Alfa Romeo Brera 2.4 JTD Q-Tronic.

Športový elegán

zväčšiť obrázok Alfa Romeo Brera spája v sebe športový a zároveň veľmi elegantný automobil s kvalitou a pohodlím luxusnej limuzíny s talianskym šarmom. Oficiálne je Brera štvormiestny automobil (2+2), avšak realita je taká, že zadné sedadlá sú skôr iba do počtu ako na prepravu osôb. Alfa Brera rozhodne nie je ani ostré športové coupé ani rodinné auto, je skôr vhodné pre tých, ktorí si chcú vychutnávať radosť z rýchlej jazdy a zároveň reprezentovať alebo urobiť dojem.

Exteriér

Na kabáte Brery sa podpísal známy dizajnér Giorgetto Giugaro, ktorý ho pripravil v spolupráci so Štylistickým centrom Alfy Romeo. Výsledkom je harmonické zladenie elegantných a zároveň športových tvarov v exkluzívnom coupé.
Aj maske Brery už tradične dominuje typická trojuholníková chrómová mriežka so znakom automobilky Alfa Romeo. Od nej vychádzajú všetky línie karosérie. Prelisy v tvare písmena "V" na prednej kapote smerujú k spätným zrkadlám a klinovito pokračujú do zadného stĺpika, aby sa vzadu opäť stretli nad okrúhlym znakom. Druhá bočná línia začína nad bočnou smerovkou predných blatníkov, pokračuje tesne nad kľučkami širokých dverí a cez celý zadný blatník odkiaľ plynulo nadväzuje na spodnú hranu tretích dverí.

Presklenné plato strechy zakončuje strešný spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom. Veľké okno tretích dverí plynulo nadväzuje na dozadu sa zvažujúcu strechu. Dvere nemajú kľučku, otvárajú sa stlačením guľatého znaku. Tesne pod spodnou hranou tretích dverí sú po stranách uložené dve široké koncové svetlá s priehľadným krytom. V širokom zadnom nárazníku dominujú dve dvojice športových pochrómovaných koncoviek výfuku s otvorom na odvádzanie vzduchu spod vozidla.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dojem jemne agresívneho, ale zároveň veľmi elegantného tvaru umocňujú veľké sacie otvory v mohutnom prednom nárazníku, ľahko „zamračené" mriežky s trojitými reflektormi, "svalnaté" zadné blatníky a "tunel" v kapote motora nad továrenským znakom.
Dizajn Brery si zaslúži veľkú pochvalu a rozhodne patrí medzi najkrajšie autá na našich cestách. Brera evidentne zaujala a pútala pozornosť všade, kam sme prišli. Dôkazom je aj množstvo ocenení za dizajn, ktoré Brera už počas svojho krátkeho pôsobenia stihla nazbierať. Ako to u väčšiny coupé býva, aj v tomto prípade dizajn karosérie dostal prednosť pred komfortom pasažierov prepravovaných na zadných sedadlách.



Interiér

zväčšiť obrázok Na mieste vodiča nás privítal dokonale usporiadaný elegantný interiér v športovom vyhotovení. Je takmer rovnaký ako v Alfe 159 ale to nič neuberá na jeho výnimočnosti. Prístrojovej doske, tvarovanej do oblúku a stredovej konzole natočenej k vodičovi dominuje hliník, ktorý im dodáva športovo-elegantný charakter. Tienidlá kopírujú dva veľké kruhové "budíky" uložené v prístrojovom panely. Je to analógový rýchlomer a otáčkomer, medzi ktorými je digitálny displej s vysokým rozlíšením a červeným podsvietením typickým pre značku Alfa Romeo. Na stredovej hliníkovej konzole sú v hornom rade vedľa seba uložené tri samostatné kruhové výduchy kúrenia. Rad pod ním začína zásuvkou pre elektronický kľúč zapaľovania a vedľa sú tri samostatné kruhové ukazovatele stavu paliva v nádrži, zväčšiť obrázok teploty motora a plniaceho tlaku turba. Budíky sú mimo zorného uhla vodiča a pri rýchlej jazde sme ich ani nemali kedy sledovať, je zrejme len otázka zvyku. Tretí rad začína tlačidlom štartovania, vedľa ktorého je vložený panel autorádia s integrovaným CD prehrávačom. Hneď pod ním je do konzoly zapustený aj panel na ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie. Na hornú časť stredovej konzoly nadväzuje dolná konzola radenia prevodových stupňov s krátkou koženou radiacou pákou dekorovanou hliníkom a pákou ručnej brzdy.

Mierne natočená kompaktná stredová konzola vodičovi poskytuje dostatok potrebných informácií a výborný prístup k ovládacím prvkom. Prísediaci však z miesta budíky kontrolovať nemôže, musel by sa veľmi nakloniť. Pochvalu si zaslúži aj trojramenný športový volant potiahnutý perforovanou kožou, v hornej polovici opatrený výstupkami. Tvarom priamo navádza na predpisové držanie. Okrem multifunkčných kruhových tlačidiel má na horizontálnych ramenách zospodu aj dve "pádla" na manuálne preraďovanie rýchlostných stupňov (plus a mínus).

Dvere bez okenného rámu sú z vnútra obložené kvalitným plastom v kombinácii s kožou. Tento harmonický celok dopĺňa hliníková lišta, ktorá plynulo nadväzuje na lištu palubnej dosky. Elegantne pôsobia aj mohutné hliníkové madlá dverí, či strieborné obruče reproduktorov. Vnútorná plastová kľučka dverí v striebornej farbe však pôsobí, ako keby bola z inej zostavy. V spodnej časti dverového obloženia je pomerne plytký úložný priestor na príručné predmety.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá si zaslúžia pochvalu za komfortné vyhotovenie. Sú potiahnuté veľmi kvalitnou kožou Poltrona Frau s výborným bočným vedením a integrovanou opierkou hlavy. Výhodou je aj široká škála mechanického a elektrického nastavenia sedenia. Nastaviteľná je výška a hĺbka sedadla, bedrová opierka, sklon operadla a pozdĺžny posuv (v testovanej verzii kombinované mechanicky/elektricky). Za úplné elektrické ovládanie predných sedadiel s pamäťou a vyhrievaním si treba priplatiť cca 35.000 Sk. Kožou potiahnutá lakťová opierka medzi prednými sedadlami skrýva užitočnú klimatizovanú odkladaciu schránku.

Zadné sedadlá sú kapitola sama o sebe. Aj keď sú určené na sedenie pre dvoch pasažierov, zväčšiť obrázok pohodlne sa na nich odvezú len deti. Priemerne vysoký stopár za zvezenie určite nepoďakuje. Hlavou sa bude dotýkať stropu a rovnako to je aj s priestorom pre nohy. Preto túto radu sedadiel nejde nazvať inak, ako núdzovými sedadlami alebo "prepychovou" (koža) lavicou na odkladanie príručnej batožiny.

Nastupovanie na predné sedadlá cez široké dvere je veľmi dobré, sedenie vďaka širokej škále nastavenia je pohodlné a stabilné. Nastupovanie a sedenie na druhom rade sedadiel vzhľadom na vyššie uvedenú skúsenosť nemá význam ďalej hodnotiť.

Pre prípady prepravovania rozmernejšej batožiny sa dá zadné operadlo delené v pomere 40/60 sklopiť. Lakťová opierka skrýva otvor na prepravu dlhších predmetov (lyží). Objem batožinového priestoru je dostatočne veľký, jeho základná hodnota predstavuje 300 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel až 610 (s HiFi zostavou Bose 236 / 546 litrov).

Nevýhodou je vysoká nakladacia hrana. Vzdialenosť po operadlá zadných sedadiel je tak veľká, že hlboko uložené predmety nie je vôbec jednoduché dočiahnuť.

Športovú eleganciu tomuto modelu dodáva aj tmavý poťah stropu a panoramatické presklenie. Odsúvaním a zasúvaním panelu, ktorý prekrýva veľkú sklenenú strechu sme si počas testovania menili náladu v kokpite bez ohľadu na vonkajšie poveternostné podmienky. Je zaujímavé vychutnávať si pocit otvoreného priestoru a zahľadieť sa na oblohu (za jazdy sa vodičovi neodporúča) nielen cez deň ale aj za jasnej noci. Stupeň odkrytia sklennej strechy je nastaviteľný pomocou 3-polohovej slnečnej clony s elektronickým spínačom na stropnom paneli, takže v prípade potreby sa dá kedykoľvek a rýchlo zatiahnuť.

Výbava

zväčšiť obrázok Brera bola vybavená celým radom komfortných prvkov, ako napríklad dažďovým senzorom či senzor stmievania pre automatické zapínanie reflektorov (ocenili sme pri vjazde do tunela). Parkovanie v meste nám zasa uľahčoval zadný parkovací asistent s akustickou výstrahou.
Pred zlodejmi Breru ochráni vyspelý alarm s vnútornými senzorami a predovšetkým systémom anti-theft Safe Lock, ktorý dokáže mechanicky zaistiť nielen vonkajšie, ale aj vnútorné kľučky, takže vozidlo sa nedá zvnútra otvoriť ani po rozbití okna. Je vybavená aj senzorom proti odvlečeniu.

O príjemné ovzdušie v kokpite sa stará dvojzónová automatická klimatizácia s množstvom senzorov. Snímač kvality vzduchu (AQS - Air Quality Sensor) kontroluje kvalitu vzduchu a v prípade potreby zapne vnútorný obeh. Tento systém sme veľmi ocenili pri prejazde tunelom a vždy keď sa pred nami objavili autá bez katalyzátora, ktorých je ešte aj dnes na našich cestách viac než dosť.

zväčšiť obrázok K dokonalému komfortu patrí aj systém Blue&Me, ktorý umožňuje veľmi jednoducho a bezpečne telefonovať s mobilným telefónom pomocou systému Bluetooth. Ovláda sa palcami pomocou kruhových tlačidiel na ramenách volantu alebo hlasovými povelmi. Spárovať telefón stačí iba raz. Po opakovanom nastúpení je systém pripravený k okamžitému používaniu telefónu. Ďalšou funkciou systému je aj prehrávač audiosúborov MP3, WMA a WAV pomocou USB portu v odkladacej priehradke pred spolujazdcom, ktorý spolupracuje s autorádiom a prehrávačom CD.

Brera sa dodáva s elektronickým kľúčom s troma ovládacími tlačidlami pre diaľkové otváranie dverí, ktorý v sebe ukrýva aj kľúč na núdzové otvorenie dverí. Elektronický kľúč sa zasúva do elektronickej čítačky na palubnej doske a štartovanie sa spúšťa tlačidlom umiestneným pod ňou.

V štandardnom vybavení testovanej Brery nechýbali elektricky ovládané predné okná, elektricky ovládané a vyhrievané sklopné spätné zrkadlá, palubný počítač či tempomat. O bezpečné osvetlenie vozovky sa staraljú bi-xenónové reflektory s automatickým nastavovaním sklonu a o ich čistotu ostrekovače.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Keď sme preberali športové coupé s dieselovým agregátom v kombinácii s automatickou prevodovkou boli sme plní očakávania, o čom to bude? Pod kapotou sa skrýval 2,4-litrový turbodiesel (radový päťvalec) s výkonom 200 koní pri 4000 otáčkach a krútiacim momentom 400 Nm pri 2000 otáčkach. Nízky otáčkový rozsah pohonnej jednotky nie je typický pre športovo ladené automobily a zo začiatku sme si na kombináciu turbodiesela s automatickou prevodovkou nevedeli zvyknúť. Napokon sme sa s tým zmierili a pokúsili hodnotiť automobil s motorom ktorý nás vozil a nie aký sme očakávali.

Keď bežný motorista počuje, že automobil je vybavený preplňovaným dieselom, prvé mu napadne, nízka spotreba paliva. Samozrejme, že náš 2,4 litrový motor mal výdatnú chuť a okamžitá spotreba klesla pod 6,5 litra/100 km len veľmi zriedka. V meste sa spotreba pohybovala v rozmedzí 10 až 11 litrov/100 km. Určite to bolo spôsobené jednak širokými pneumatikami s vyšším valivým odporom a automatickou prevodovkou, ktorá nie je ochotná spolupracovať v nízkych otáčkach. Treba priznať, že často sme využívali športový režim prevodovky a manuálne preraďovanie prevodových stupňov.
Na voľnobeh sa spod kapoty rinul drsný takmer kovový klepot, po pridaní prechádzal do harmonického hrmotu a pri "vysokých" otáčkach sa zmenil na tlmene ladený športový zvuk, ktorý dával zabudnúť, že sa to pod kapotou samovznecuje. Prácu turbodúchadla v podobe okamžitého plniaceho tlaku sme sledovali na budíku palubnej dosky. Turbodúchadlo používa premenlivú geometriu rozvádzacích lopatiek, takže ho cítiť už od najnižších otáčok. Skúsený pilot rozpozná jemnučký zvuk "odfúknutia" prebytočného plniaceho tlaku turba pri náhlom pustení plynového pedálu. A čo ten dym z výfuku po "kick down" zošliapnutí pedálu? Zachytáva sa v bezúdržbovom filtri pevných častíc, takže žiadne aditíva - o starosť menej.

zväčšiť obrázok Odstupňovanie prevodov je krátke, počas automatického radenia typicky pokračuje tok krútiaceho momentu na kolesá a ani v jednom prípade radenia sme nepocítili trhnutie. Automatika umožňuje voľbu medzi normálnym a športovým režimom radenia. K dispozícii má aj sekvenčné (manuálne) radenie prevodových stupňov, ktoré sa obsluhuje pomocou radiacej páky alebo "pádlami" pod volantom (plus; mínus). Sekvenčné radenie ocení každý vodič, keď bude potrebovať náhle zmeniť prevodový stupeň automatického algoritmu prevodovky, napríklad pri poklese rýchlosti jazdy podradením, aby vozidlo v kratšom čase dosiahlo následné zrýchlenie, alebo pri pribrzďovaní motorom,... Takéto radenie však vyžaduje sledovať displej, ktorý ukazuje práve zaradený prevodový stupeň. Samozrejme, že sme vyskúšali všetky možnosti, ale na pohodlie automatiky sa dá zvyknúť najrýchlejšie.

Celkovo možno jazdu s takouto kombináciou motora a prevodovky hodnotiť ako príjemnú, nie však športovú. Vynútený výkon a svižná jazda pôjde na úkor nadmernej spotreby paliva.

Podvozok a brzdy

Predné kolesá kotvia do karosérie dve dvojice priečnych trojuholníkových ramien (lichobežníkový záves), spodné ramená sú z hliníkovej zliatiny. Zadné kolesá prenášajú sily do skeletu cez dve jednoduché priečne ramená usporiadané nad sebou a pozdĺžne rameno, ktoré je ukotvené v hydraulickom lôžku. Zadné pružné hydraulické lôžko vlečeného ramena zaručuje vynikajúce pohlcovanie nerovností a umožňuje kolesu ľahký pozdĺžny pohyb vzad v prípade prejazdu cez veľkú nerovnosť.
zväčšiť obrázok Brera s týmto podvozkom drží stopu. Bezproblémovo sme prudko menili smer jazdy (slalom), vysokou rýchlosťou prechádzali dlhými tiahlymi zákrutami. Podvozok ochotne spracoval aj zvlnenú vozovku (rolety). Na všetky tieto situácie podvozok Brery reaguje predvídateľne, nestráca trakciu ani stabilitu. Niekedy sa to môže zdať až prehnane sebaisté, no za takéto správanie môžu okrem podvozku aj elektronické systémy. Protipreklzový a stabilizačný systém zasahujú do režimu jazdy taktne a umožňujú športový štýl jazdy. V prospech tohto štýlu pracuje aj samosvorný diferenciál hnanej nápravy Q2, ktorý zamedzuje preklzávaniu jedného z kolies hnacej nápravy, či už sa jedná o prejazd zákrutou a odľahčené vnútorné koleso alebo prudký rozjazd do zákruty. Výhodou je aj bezpečnostný systém motormanažmentu MSR znižujúci brzdný moment motora, aby nedošlo k šmyku pri sekvenčnom podradení na príliš nízky prevodový stupeň.
Nízkoprofilové široké pneumatiky 235/45 R18 obuté na 18 palcových viaclúčových diskoch z ľahkých zliatin, pri jazde na vozovke s vyjazdenými koľajami silovo pôsobili na volant a doslova ho natáčali, čo si vyžadovalo dodatočné korekcie. Nie je to nič mimoriadne, pretože takéto správanie je u vozidiel so širokými pneumatikami obvyklé, na rovnej vozovke ustane. Riadenie disponuje posilňovačom silového účinku, ktoré uľahčuje parkovacie manévre a posiluje spätnú väzbu od riadených kolies vo vysokých rýchlostiach.
Predné brzdové kotúče s vnútorným chladením v kombinácii so zadnými jednoduchými kotúčmi podávajú primeraný výkon, nie sú "jedovaté" ani "mäkké", pohotovo plnia svoju úlohu, k čomu im napomáha aj brzdový asistent.

Podvozkové skupiny pohlcujú nerovnosti v tichosti, čo je vzhľadom k tvrdšie nastavenému podvozku pozoruhodné.

Bezpečnosť

O bezpečnosť posádky sa stará množstvo airbagov, medzi ktorými v štandarde nechýbajú predné, bočné a hlavové airbagy doplnené bezpečnostnými pásmi s prepínačmi a variabilnými obmedzovačmi záťaže a kolenným airbagom pre vodiča. Škoda, že za kolenný airbag spolujazdca sa musí doplatiť suma 4.500 Sk. Konkurencia však v základnej výbave neponúka ani len vodičov kolenný airbag. Alfa myslela aj na najmenších pasažierov a do zadných sedadiel zabudovala úchytky Isofix na upevnenie detských sedačiek.

Obstarávacia cena

Brera 2.2 JTS základná cenníková cena = 1.149.900 Sk (38.170 €)

aktuálna akcia na skladové vozidlá – 20%, alebo 15% na vozidlá z výroby
Brera 2.4 JTD Q-Tronic základná cenníková cena = 1.339.900 Sk (44.477 €)
cena testovanej verzie vrátane príplatkov = 1.550.600 Sk (51.470 €)

aktuálna akcia na skladové vozidlá – 20%, alebo 15% na vozidlá z výroby
Štandardná výbava: ABS, EBD (elektronický rozdelovač brzdnej sily), ESP + ASR/MSR, HBA (brzdový asistent), Hill holder (pomoc pri rozjazde do kopca), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, automatická dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory vzadu, disky z ľahkých zliatin 17“ + pneu 225/50 R17, rádio s CD prehrávačom, 8 reproduktorov, ovládanie audia na volante, posilňovač riadenia, elektricky ovládané okná vpredu, el. ovládané, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač a tempomat, výškovo nastaviteľné predné sedadlá s bedernou opierkou, výškovo a osovo nastaviteľný volant, sklápateľné zadné sedadlá delené v pomere 40/60, stredová opierka rúk s odkladacím priestorom vpredu, stredová operka rúk vzadu, športový kožený volant, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie, zadný strešný spojler vo farbe karosérie, bočné prahové lišty, hliníkové doplnky v interiéri
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • pastelový lak = 9.500 Sk (315,34 €)
  • alarm + safe lock = 11.500 Sk (381,73 €)
  • bi-xenonové svetlomety = 19.500 Sk (647,28 €)
  • ostrekovače svetlometov = 7.300 Sk (242,31 €)
  • interiér v koži Poltona Frau = 85.000 Sk (2.821,48 €)
  • disky z ľahkých zliatin 18“, pneu 235/40 R18 = 20.000 Sk (663,88 €)
  • Convergencia C1 (Bluetooth, Media Player, USB, hlas. ovládanie) = 8.300 Sk (275,50 €)
  • svetelný paket 2 (dažďový, hmlový a stmievací senzor) = 7.500 Sk (248,95 €)
  • presklená panoramatická strecha = 39.000 Sk (1.294,56 €)
  • predné koberčeky = 2.500 Sk (82,98 €)
  • štítok VIN na palubnej doske = 600 Sk (19,92 €)


  • Porovnanie s konkurenciou (spracované 25.09.2008):

    Popis Alfa Romeo Brera Audi TT Coupé
    Motor 2.4JTD 2.0TDI
    Max.výkon (kW) pri ot./min-1 147/4000 125/4200
    Krút.moment v Nm pri ot./min-1 400/4000 350/1750
    Prevodovka 6-stupňová (automatická) 6-stupňová (mechanická)
    Pohon predný 4x4
    Max.rýchlosť (km/hod.) 225 226
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 8,3 7,5
    Dĺžka (mm) 4410 4178
    Šŕka (mm) 1830 1842
    Výška (mm) 1341 1352
    Rázvor (mm) 2528 2468
    Počet dverí / počet miest 3 / 4 3 / 4
    Objem batož. priestoru (l/VDA) 300 290
    Pohotovostná hmotnosť 1.595 1.370
    Celková hmotnosť 2.055 1.770
    Priemerná spotreba (l/100 km) 7,9 5,3
    Cena modelu bez príplatkov (Sk/€) 1.339.900 / 44.477 1.105.624 / 36.700
    Akčná Cena (Sk/€) 1.138.915 / 37.805 -
    Cena porovnateľne vybaveného modelu (Sk/€) 1.349.615 / 44.799 1.352.085 / 44.881

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

    Rozdiely vo výbave:
    Audi TT
    nemá: hlavové airbagy pre pasažierov vzadu, kolenný airbag vodiča, presklenú panoramatickú strechu, automatickú prevodovku
    má naviac: pohon všetkých kolies Quattro

    Ďalšie modely do porovnávania neboli zaradené (BMW Z4 Coupé, Nissan 350Z Coupé, Mazda RX-8,...), nakoľko sa nevyrábajú s dieselovým motorom.


    Naše hodnotenie

    Dizajn toho trojdverového coupé pôsobí športovo a elegantne. Panoramatická strecha výborne presvetluje príjemný tmavý interiér. Pracovisko vodiča je prehľadné a pohodlné. Cestovanie na predných sedadlách je dostatočne komfortné, na zadných obmedzené výškou pasažierov. Dvesto koní pod kapotou pomerne rýchlo a bezpečne akceleruje tento dvojtonový automobil (z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy). Napriek tomu Breru s kombináciu preplňovaného dieselového päťvalca so šesťstupňovou automatomatickou prevodovkou a sekvenčným radením zaraďujeme skôr medzi cestovné ako ostro športové coupé. Cena tohto modelu v porovnaní s úžitkovými vlastnosťami mierne prevyšuje našu predstavu. Momentálne sa však Brera predáva s veľmi slušnou zľavou (15-20%).

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 18.10.2008
    Redaktori: Jaroslav Čík, Ing. Juraj Cvopa
    Foto: Jaroslav Čík, Ing. Juraj Cvopa

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]