Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Lancia Delta (novinka 4/2008)  Vytlačiť stránku

Delta je nielen historickým menom, ktoré reprezentuje jeden z vrcholov automobilovej histórie značky Lancia, ale tiež matematickým symbolom, ktorý predstavuje zmenu, rozdieľnosť a evolúciu.

V tomto zmysle je Lancia Delta jedným z prvých vozidiel vytvorených v rámci novej filozofie značky Lancia. Ide o jedinečné a originálne postavenie, syntézu dvoch fundamentálnych hodnôt značky Lancia, štýlovej elegancie a odvážnej inovatívnej podstaty, ktorá inšpiruje každý počin v oblasti marketingu a komunikácie.

Delta je prvým úplne novým vozidlom v druhom storočí značky Lancia. Dostalo sa mu požehnania v podobe bezkonkurenčného designu, ktorý je verný inovatívnej povahe značky. Vzhľadom k svojim charakteristickým črtám a medzinárodnému rozvoju, ktorý pomáha s uvedením na trh plánovaným na polovicu roka 2008, znamená Delta prelom v histórii značky Lancia a významne prispeje k strategickému plánu.

Dokonalá štylistická rovnováha pre Lancia budúcnosť
Prvá zdokonalená „delta“ má schopnosť zmieriť tradičnú eleganciu značky Lancia s originálnymi architektonickými riešeniami, čo po prvýkrát ústi do harmonického spojenia odvážnej osobnosti športového vozidla s pohodlím na palube vozidla.
Nová Delta vytvorená štúdiom Centro Stile Lancia do budúcnosti prenáša tradíciu „veľkých“ Lancií, ako boli Aprilia, Appia, Fulvia, Beta, Prisma, Dedra alebo Lybra. V centre pozornosti je tak opäť vozidlo strednej veľkosti. Delta meria na dĺžku 4,5 metra, na šírku 1,8 metra a na výšku 1,5 metra. Rozmery, ktoré v spojení s rázvorom s veľkosťou 2,7 metra zabezpečujú v rámci segmentu mimoriadny vnútorný priestor.

Predná časť modelu Lancia Delta je agresívna a sebaistá a zdôraznená blatníkmi. Je charakteristická impozantnou mriežkou chladiča, ktorá je symbolom názvu značky. Harmonická konvergencia kvalitne tvarovanej karosérie a plynulé línie podbehov kolies svedčia spolu s dynamickým aspektom vozidla, ktorý je zdôraznený širokým prívodom vzduchu, o ohnivom temperamente vozidla Lancia Delta. Vďaka sade inovatívnych športových svetiel, skutočne špičkových výtvorov inžinierov, obklopených radom LED diód je vozidlo ešte športovejšie a technickejšie.

Lancia Delta ďalej zobrazuje vysokú mieru dynamiky, a to v podobe vysokej bočnej línie a lichobežníkových zadných pilierov, ktoré tvoria prirodzenú podporu streche v tvare „vysunutého mosta“. K hladkým líniám vozidla prispievajú ako pochrómované lišty, ktoré sú dokonale začlenené do tesnenia okien a zdôrazňujú „vysunutý most“, tak matne šedý kontrast v spodnej časti prahov dverí, ktorý pripomína tradičnú dvojfarebnú strechu značky Lancia.

Široký lesklý povrch strechy sa špecificky rozbiehavým priebehom stĺpikov v smere k zadnej časti končí pri spojleri, ktorý je dokonale začlenený do originálneho zadného okna so širokým výhľadom a modernej koncepcie, ktorá odstránila obvodovú konštrukciu. Rovnakú štylistickú originalitu nájdete aj vzadu, kde vertikálne LED svetlomety, ktoré sú vyjadrením pokročilej technológie, ďalej umocňujú elegantné línie vozidla Lancia Delta.

Fascinujúca a inovatívna paleta, ktorá našla v tichom a svetlom interiéri s luxusnými materiálmi dokonalú rovnováhu, zabezpečuje bezkonkurenčné pohodlie. To dokazuje strešný panel, ktorý pohlcuje hluk a zabezpečuje pokojné riadenie, zatiaľčo štedro dimenzované bočné okná poskytujú spolu s voliteľnou neobvykle rozmernou posúvnou strechou, ktorá zaberá až 80 % celkovej plochy, dostatok svetla. Zrodil sa exkluzívny široký a ochranný priestor: taký interiér, ktorý by mali automobily Lancia mať. Predná časť je v súlade s tradíciou značky Lancia charakteristická mäkkými povrchmi a obložením z vysoko kvalitného materiálu. Využité sú materiály od kože až po Alcantaru, a „dôležitá“ palubná doska je vyrobená z materiálu Benova®, čo je inovatívny materiál a vznešený polyuretanový základný výrobok, ktorý sa na dotyk a na pohľad podobá skutočnej koži (tento výrobok je registrovaný spoločnosťou Benecke-Kaliko a bol doteraz využívaný vo vrcholných radoch vozidiel ako je Maserati).

Stredový panel je obzvlášť pôsobivý, ako „ideálna technologická doska“ vypadá, akoby sa vznášal v priestore. Toto ideálne umiestnenie je navyše zdôraznené originálnym bielym osvetlením, ktoré sa rozlieva z konzole a osvetluje tlačítka, ktoré majú originálny priestorový tvar. Všetky ovládacie prvky na stĺpiku riadenia - konzola, volant, ovládače klimatizácie a informačne-zábavné rozhranie – majú rovnaké farebné spracovanie a sú vyrobené z rovnakých materiálov s metalickým a technickým efektom, ktorý umocňuje celú prístrojovú dosku a zdôrazňuje ich dôležitú funkciu.

Evidentnú triedu Lancia je možné poznať podľa pochrómovaného detailu na ovládačoch: od ovládača klimatizácie a číselníku rádia, až po kľučky dverí alebo ovládače na konzole. Volant novej Delty zároveň napriek svojmu modernému vyhotoveniu pripomína historický „štvorlúčový volant“, a to isté platí aj pre elegantný radiaci gombík.

Pohodlie a príjemný pobyt na palube platí aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Nielen kvôli tomu, že sú zadné sedadlá skutočnými kreslami, ktoré ponúkajú vynikajúce pohodlie, ale tiež vďaka priestrannosti v zadnej časti nového vozidla Lancia Delta (s rázvorom viac ako 2,7 metra), ktorá patrí medzi najlepšie vo svojej triede. Interiér je vďaka posúvnym zadným sedadlám s nastaviteľnými opierkami, ktoré zvyšujú objem už tak priestranného batožinového priestoru, obývacou izbou. Sedadlá s nastaviteľnými operadlami ponúkajú celkový relax, přičom k dispozícii je aj úplne roztiahnutie, aké ponúkajú sedadlá v obchodnej triede medzikontinentálnych letov.

Inovačná technológia pre maximálne pohodlie na palube
Interiér vozidla Lancia Delta je najvyšším vyjadrením žiadúcej talianskej exkluzivity a pôsobia ako skutočná obývacia izba, ktorá pasažierov obklopí jedinečným prostredím plným kvality a pohodlia, ale tiež pokročilej techniky.

Vďaka spolupráci s najlepšími partnermi vo svojich oboroch ponúka Lancia Delta najpokročilejšie príslušenstvo a systémy v oblasti zábavy: napríklad sa môžete tešiť z vynikajúcej hudobnej kvality rádia Blaupunkt alebo zvukového systému Bose® (voliteľný prvok) s prehrávačom CD a MP3 a doplneného o ovládače na volante. K dispozícii máte tiež veľa funkcií systému Blue&Me®, ktorý bol vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Microsoft a je vybavený hlasovým rozhraním s technológiou Bluetooth® a pokročilým systémom rozpoznania hlasu, portom USB, MP3 prehrávačom a tlmočníkom SMS správ (k dispozícii aj vo verzii SatNav).

V rámci značky Lancia bude s modelom Delta predstavený tiež nový satelitný navigačný systém. Toto pokrokové zariadenie, ktoré bolo vytvorené v spolupráci so spoločnosťou Magneti Marelli, ponúka vysoký multimediálny výkon, veľmi ľahké ovládanie a dokonalé začlenenie mnohých funkcií do jediného systému: od rozhrania USB, cez hlasové ovládanie až po správu map na SD kartách na obrazovke s vysokým rozlíšením.

Motor a mechanika s eleganciou a temperamentom
Lancia Delta vyjadruje svoje základné hodnoty, eleganciu a temperament, dokonca aj v motoroch a mechanike. „Temperament“ benzínových a dieselových agregátov je možné v prvej rade poznať podľa inovatívnej technológie a výkonu. Všetky motory sú vybavené turbodúchadlom a sú spojené so šesťstupňovou prevodovkou (manuálnou, robotizovanou alebo automatickou). Lancia Delta bude od začiatku k dispozícii s tromi motormi: benzínovými motormi s objemom 1,4 l s výkonom 120 a 150 k (TurboJet) a turbodieselovým agregátom 1,6 l MultiJet (Euro 5), ktorý bude ponúkať tiež v spojení s pokročilou robotizovanou prevodovkou. K týmto motorom budú pridané dva nové motory: 2,0 l MultiJet s výkonom 165 k a 1,9 l Twinturbo MultiJet s výkonom 190 k.

Rad bude ďalej doplnený o ďalší inovatívny motor, ktorým bude 1,8 l Di Turbojet s výkonom 200 k (priame vstrekovanie paliva v spojení s modernou automatickou šesťstupňovou prevodovkou). Všetky tieto tri motory spĺňajú normu Euro 5 a potvrdzujú, že značka Lancia je v oblasti technológie a inovácie automobilového priemyslu poprednou spoločnosťou.

Elegancia je prítomná v tvaroch a materiáloch, ale tiež v jej vzťahu k okolnému svetu. Čo sa životného prostredia týka, Lancia Delta používa dieselové motory spĺňajúce limity, ktoré stanoví budúca norma Euro 5. Táto vlastnosť je ďalšou „deltou“, ktorou vozidlo v porovnaní s konkurenciou boduje.

Výkon motora je mechanicky testovaný a optimalizovaný pre pohodlie a ovládanie, lebo využíva technické riešenia, ktoré sú v daných oblastiach unikátne. Všetko začína systémom ESC (Electronic Stability Control), pokročilým systémom kontroly stability, ktorý v porovnaní so systémami dodávanými doteraz ponúka ďalšie významné funkcie, akými sú napríklad LTF (Linearization Torque Feedback), ktorý významne zlepšuje pocit z ovládania vozidla, zvlášť vo vysokých rýchlostiach, alebo inovatívnej funkcie TTC (Torque Transfer Control), ktorá elektronicky simuluje prítomnosť samosvorného diferenciálu, čím je zvýšená priľňavosť, výrazne znížená nedotáčavosť a zabezpečená vyššia dynamika riadenia.

Za zmienku tiež stojí, že inovatívny riadiaci systém ESC vždy zasahuje vďaka funkcii DST (Drive Steering Control) diskrétnym spôsobom. „Aktívny elektronický volant“ vykoná vždy prispôsobenie a riadi pretáčavosť na klzkom povrchu.

Medzi popredné technologické novinky, ktorými Lancia Delta disponuje, patrí zavesenie SDC (Synaptic Damping Control), ktoré jednak uľahčuje radenie rýchlostí, zvlášť zvyšuje filtráciu na nerovnom povrchu, a tiež ešte viac zvyšuje pôžitok z jazdy, alebo zlepšuje ovládanie vozidla na ceste za akýchkoľvek podmienok (systém aktívne reguluje stabilitu v závislosti na povrchu a technike riadenia).

A nakoniec je tu ešte poloautomatický systém parkovania SPS (Semiautomatic Parking System), ktorý pri parkovaní ovláda riadenie a na vodičovi ponecháva zrýchlovanie a brzdenie. Systém HALF (Haptic Line Feedback) pomáha tým, že pôsobí na radenie a varuje vodiča v prípade, kedy vozidlo nemá zaradený prevodový stupeň.

Všetky tieto zariadenia majú dohromady za úlohu uľahčiť a zdokonaliť zážitok z riadenia, takže sú všetky časti všeobecného konceptu „VIP riadenie“.

Viac ako 1.000 úprav „vyrobených na mieru“
Pretože je nová Delta zameraná na klientelu, ktorá se chce líšiť, spája v sebe štylistickú eleganciu a žiadané materiály a dôraz na detail, ako aj tie špecifické inovácie a športové vlastnosti, ktoré automobily značky Lancia odlišovali viac ako jedno storočie. Je to práve kombinácia farieb, tkanín a materiálov, ktoré stoja za exkluzivitou tohto modelu. Stačí povedať, že si klient môže vyberať z jednej tisícky užívateľských úprav. Neobvykle široká ponuka je možná vďaka kombinácii 3 výbav, 4 rôznych čalúnení sedadiel, 3 farieb v interiéri, 5 typov diskov z ľahkých zliatin, 12 farieb karosérie a 12 „dvojfarebných“ kombinácií.

Lancia Delta je tak bez ohľadu na rozsah osobných úprav vždy fascinujúca a originálna a plne odráža svetovo preslávenú taliansku eleganciu. Model obnovuje tradíciu značky Lancia, pohráva sa s kontrastami, zdôrazňuje význam detailu a remeselnej práce a ponúka interiéry v žiadanom prevedení. Všetky interiéri ponúkajú maximálnu mieru osobných úprav vedúcich k rozdielnemu vzhľadu. To je dôvod, prečo je každá verzia tohto nového automobilu skutočným produktom „vyrobeným na mieru.“

Delta: meno, ktoré vstúpilo do medzinárodnej motoristickej histórie
Vozidlo Lancia Delta uzrelo svetlo sveta na jeseň 1979 a v roku 1980 bolo porotou zloženou z odborných novinárov zvolené „automobilom roka.“ Karoséria sa vyznačovala silnou osobnosťou, motor dosahoval vysoký výkon a model predstavoval skutočný generačný skok, a to ako pre globálny koncept, tak aj pre svoju techniku, štýl a kvalitu. Nie je náhoda, že v delte verejnosť našla vynikajúci produkt s dôrazom na spracovanie a veľkorysosť materiálov typických pre veľké vozidlá značky Lancia.

Dvojdielna línia karosérie pochádza z pera Giorgetta Giugiara, ktorý na svet priviedol lichobežníkový tvar s veľmi hranatými kontúrami. Medzi originálne črty vozidla patrí predný a zadný nárazník, ktorý obsahuje mriežku vyrobenú zo sklolaminátu.

Mechanická konštrukcia je tvorená pohonom predných kolies s motorom uloženým naprieč, zavesením so štyrmi nezávislými diskami, brzdovým systémom s dvomi skríženými okruhmi. Pri uvedení na trh boli k dispozícii dve pohonné jednotky: 1,3 l s výkonom 75 k a 1,5 l s výkonom 85 k. Obe jednotky sú vybavené vačkovým hriadeľom riadeným ozubeným remeňom. Hlava valca je odliata z ľahkej zliatiny.

Skrátka, Delta bola uvedená ako kompaktný a elegantný automobil, ktorý na dĺžku meral menej ako 4 metre. Nachádzame sa v roku 1979 a malé rodinné vozidlo Delta ponúka príslušenstvo typické pre luxusné vozidlo (napr. vrátane elektrických stieračov predného skla). Myšlienka vozidla s inovatívnym štýlom a črtami typickými pre automobily toho najvyššieho segmentu boli realizované Lanciou v podobe kompaktného vozidla, ktoré si verejnosť aj kritici okamžite zamilovali.

Produkcia modelu Delta začala v torínskej továrne Lingotto, potom však bola premiestnená do továrne Chivasso, ktorá je domovom najpokročilejších systémov nanášania hmôt striekaním na svete. Išlo o elektronický riadiaci systém pre prácu na karosérii a automatizovaná prevádzka zabezpečujúca celkovú kvalitu montážnych podskupín. V tejto továrne vznikli „personalizované“ verzie LX a v roku 1982 tiež verzie Delta GT s motorom 1,6 l s výkonom 105 k. Vozidlo bolo vybavené štyrmi kotúčovými brzdami s posilovačom. Maximálna rýchlosť bola 180 km/h.

V roku 1983, teda štyri roky po premiére, bol predstavený model Delta HF Turbo. Išlo o prvé štandardné vozidlo značky Lancia s turbom. Motor mal stále obsah 1585 cm3, ale poskytoval výkon 130 k a maximálnu rýchlosť 190 km/h.

O tri roky neskôr, v roku 1986, bol modelový rad omladený a rozšírený: o verziu Delta GT s elektronickým vstrekovaním a výkonom 108 k, motor 2,0 l turbo s výkonom 80 k, verzia HF Turbo (140 k) a HF 4WD. Posledný menovaný model znamenal spolu s modelom Prisma 4WD vstup značky Lancia do segmentu vozidiel s pohonom všetkých kolies. Táto verzia bola vybavená dvojlitrovým motorom s výkonom 165 k (max. rýchlosť 208 km/h) a pokročilou mechanikou. Hnací systém obsahoval predný diferenciál, medzinápravový planetový diferenciál s asymetrickým rozdelením točivého momentu (56 % na prednú a 44 % na zadnú nápravu), Fergusonovu viskóznu spojku aplikovanú na medzinápravový diferenciál a Torsenov („torque sensing“) diferenciál vzadu, čo je inteligentné zariadenie pre rozdelenie točivého momentu medzi dve kolesá v závislosti na adhézii bez úplneho uzamknutia oboch poloôs. Týmto spôsobom mohla Delta HF 4WD správnym spôsobom prenášať na povrch všetok výkon motora. Výsledkom bolo vozidlo s vynikajúcim výkonom na povrchoch s nízkou priľňavosťou a vynikajúcim ovládaním vo vysokých rýchlostiach. V nasledujúcich rokoch bol model Delta s pohonom všetkých kolies ešte atraktívnejší, a to vďaka radu štýlových a technických vylepšení plynúcich z konkurencie na svetovom trhu. V rokoch 1987 až 1992 športové modely Delta šesťkrát zvíťazili na svetovom šampionáte v rallye.

Delta sa vyrábala v rokoch 1979 až 1994. Vyrobených bolo takmer pol milióna vozidiel.

Zdroj: FIAT SR, s.r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]