Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Audi A4 Avant (novinka 3/2008)  Vytlačiť stránku

Dizajn
Dizajn nového modelu Audi A4 Avant sa vyznačuje výraznými a dynamickými krivkami. U Audi, ktoré je výrazne orientované na dizajn, je to bežným zvykom. Svetlomety sú navrhnuté ako technické umelecké dielo. Funkcia denných svetielpatrí do sériovej výbavy, pri svetlometoch Xenon-Plus pozostávajú zo 14 LED diód emitujúcich biele svetlo.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom majú proporcie výrazne športovejší charakter. Skrátil sa predný previs, výrazne sa predĺžili kapota motora i rázvor. Plocho natiahnuté D-stĺpiky dodávajú modelu Audi A4 Avant dynamickú siluetu, ktorá pripomína kupé.

Dizajn zadnej časti vozidla zdôrazňuje svoju šírku prostredníctvom výrazných vodorovných línií. Nové Audi A4 Avant meria na dĺžku 470 centimetrov, čo je takmer o 12 centimetrov viac ako jeho predchodca. Karoséria je zároveň výrazne tuhšia a bezpečnejšia ako pri predchádzajúcej generácii, napriek tomu si odpočítala asi desať percent hmotnosti.

Najmladší člen rodiny Audi má v porovnaní s priamymi konkurentmi najväčší batožinový priestor: až 1430 litrov, základná miera je 490 litrov. Zadné sedadlo je delené v pomere 1/3 ku 2/3, na želanie je k dispozícii aj otvor na dlhé predmety so samostatnou taškou na lyže a snowboardy. Zadné oddelenie modelu A4 Avant má podlahu obloženú jemným kobercom. Okrem toho sú na jeho palube inteligentné detaily, ako otáčanie podlahy ložnej plochy a komfortný kryt batožinového priestoru, ktorý sa po miernom dotyku posunie smerom nahor. Audi dodáva na želanie aj vyslovene luxusné prvky výbavy, medzi ktoré patrí elektromechanický pohon dverí batožinového priestoru alebo prvky zabezpečujúce batožinu proti posunutiu.

Svetlý a veľkorysý: Vnútorný priestor
Interiér nového Audi A4 Avant je svetlý a veľkorysý. Zároveň odráža silnú stránku automobilov Audi – najvyššiu kvalitu dielenského spracovania, ušľachtilú optiku a logicko-intuitívne ovládanie. Kokpit sa orientuje na vodiča, viaceré detaily prijal z luxusného modelu Audi A8. Klasická páka ručnej brzdy už neexistuje, nahradilo ju ovládacie tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy.

Výrazne sa zmenila aj sériová automatická klimatizácia. Má o desať percent vyšší chladiaci výkon, avšak pracuje efektívnejšie ako doterajšie zariadenia. Pri absolvovaní stokilometrovej vzdialenosti sa ušetrí asi 0,2 litra paliva.

Audi vstupuje do novej dimenzie aj v oblasti bezpečnosti, napríklad prostredníctvom kombinácie adaptívnych airbagov, napínačov bezpečnostných pásov so zapínateľnými obmedzovačmi napínacej sily a rozpoznaním polohy sedenia na predných sedadlách. Pri tomto systéme sa intenzita spustenia airbagu a úroveň sily napnutia bezpečnostných pásov ovláda v závislosti od pozície sedadla a intenzity nehody. Pri náraze zozadu vrchné časti tiel pasažierov sediacich na predných sedadlách podoprú operadlá a opierky hlavy. Tento systém sa nazýva Audi backguard a v nezávislých testoch dostal špeciálne pochvaly.


Motory: Vyšší výkon, nižšia spotreba paliva
Nový model Audi A4 Avant vyštartuje za zákazníkmi s dvoma výkonnými benzínovými a dvoma naftovými motormi. Rozpätie maximálnych výkonov je od 105 kW (143 k) do 195 kW (265 k). Túto ponuku doplní o dačo neskôr aj agregát 2.0 TDI s maximálnym výkonom 125 kW (170 k). Všetky pohonné jednotky sú vybavené priamym vstrekovaním paliva s technológiou FSI alebo TDI. Tri štvorvalcové motory dosahujú veľké krútiace momenty prostredníctvom prepĺňania turbodúchadlom. Maximálny výkon motorov sa priemerne zvýšil takmer o osem percent. Zároveň sa znížila spotreba paliva – pri benzínových motoroch o takmer 12 percent a pri naftových o asi 9 percent.

V modeli Audi A4 Avant je novou najvýkonnejšou pohonnou jednotkou 3.2 V6 FSI. Dosahuje maximálny výkon 195 kW (265 k) a v rozpätí 3000 až 5000 otáčok za minútu vyvinie maximálny krútiaci moment 330 Nm. Medzi inovačné kroky pri tomto agregáte patria výrazne znížené vnútorné trenia a ovládanie ventilov s názvom Audi Valvelift System, ktorý mení zdvih sacích ventilov. Pohonná jednotka 3.2 V6 FSI dodáva v každom okamihu športovú silu, A4 Avant zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a ďalej pokračuje na rýchlosť 250 km/h. V porovnaní s predchodcom sa spotreba paliva znížila o 1,5 litra na 100 kilometrov.

Veľmi účinným je aj kompaktný a ľahký štvorvalcový motor 1.8 TFSI. Ponúka maximálny výkon 118 kW (160 k) a krútiaci moment 250 Nm v rozpätí 1500 až 4500 otáčok za minútu. Ideálnou kombináciou sú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbodúchadlom, motor reaguje spontánne a jeho chod je veľmi kultivovaný. Audi A4 Avant 1.8 TFSI absolvuje špurt z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 218 km/h.

Audi A4 Avant 3.0 TDI poháňa nový motor, ktorý zaznamenal zmeny najmä v rámci vstrekovania a turbodúchadla. Trojlitrový agregát je spriahnutý s manuálnou prevodovkou a dosahuje maximálny výkon 176 kW (240 k). Maximum krútiaceho momentu siaha na hranicu 500 Nm v rozpätí 1500 až 3000 otáčok za minútu. Dynamický charakter demonštrujú jazdné parametre – kombi zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosiahne špičkovú rýchlosť 250 km/h.

Naftový motor 2.0 TDI dostal nové vstrekovacie zariadenie common-rail, ktoré mu zaručuje kultivovaný chod. Ďalšie inovácie sa týkajú turbodúchadla a geometrie piestov. Audi ponúkne dvojlitrovú naftovú pohonnú jednotku vo dvoch výkonových verziách – s maximálnym výkonom 105 kW (143 k) a krútiacim momentom 320 Nm, ako aj s maximom výkonu 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 350 Nm.

Obe zabezpečujú energický ťah vpred – so základným motorom TDI zrýchli nový A4 Avant z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a umožní mu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 208 km/h, pri výkonnejšej verzii sú to hodnoty 8,6 sekundy a 222 km/h.

Na prenos pohonnej sily si môžu zákazníci zvoliť niektorú z palety špičkových prevodoviek: Pohonnú silu odovzdávajú na kolesá 6-stupňová manuálna prevodovka a automatická prevodovka tiptronic (pri 3.2 FSI na želanie). Pre motory 1.8 TFSI a 2.0 TDI s maximálnym výkonom 105 kW (143 k) si možno objednať bezstupňovú automatickú prevodovku multitronic.

Verzie s motormi 3.2 FSI a 3.0 TDI sú sériovo vybavené stálym pohonom všetkých kolies quattro. Pri štandardných jazdných podmienkach sa pohonná sila rozdeľuje na prednú a zadnú nápravu v pomere 40 : 60. Táto koncepcia perfektne harmonizuje s celkovým dynamických charakterom nového modelu Audi A4 Avant. V prípade potreby vysiela diferenciál Torsen veľkú časť momentov na nápravu s lepšou trakciou.

V pohonnom reťazci je diferenciál umiestnený bezprostredne za motorom. Vymenil si svoje miesto so spojkou, resp. s meničom krútiaceho momentu.

Predná náprava sa tak mohla posunúť o 154 milimetrov smerom vpred. Týmto riešením sa dosiahol väčší rázvor a perfektné zaťaženie náprav – z toho profitujú v rovnakej miere ovládanie i komfort odvaľovania.

Nový základ: Dynamický podvozok
V novom Audi A4 Avant bol od základu prepracovaný dynamický podvozok. Otočné ložiská a päť ramien prednej nápravy pozostávajú z hliníka. Z rovnakého materiálu je vyhotovený aj nosník nápravy, ktorý vyztužuje prednú časť vozidla. Prevodovka riadenia je umiestnená ďaleko vpredu a nízko – impulz riadenia sa dostáva priamo na kolesá prostredníctvom spojovacích tyčí. Veľmi efektívne pracujúce čerpadlo posilňovača riadenia znižuje spotrebu paliva asi o 0,1 litra na 100 kilometrov.

Na zadnej náprave sa uplatnila konštrukcia lichobežníkových ramien z vyšších modelových radov Audi A6 a A8. Viaceré dielce zavesenia kolies pozostávajú z hliníka, oddelené usporiadanie pružín a tlmičov zabezpečuje citlivé reakcie.

Nový A4 Avant roluje z výrobného závodu na diskoch z ľahkého kovu s formátmi 16 a 17 palcov, za nimi sú umiestnené účinné brzdy. Elektronický stabilizačný program (ESP) možno deaktivovať pri rýchlosti nižšej ako 70 km/h.

Balík inovatívnych technológií znásobuje pôžitok z jazdy a umožňuje vyššiu dynamiku.

Na želanie sa do modelu Audi A4 avant dodáva unikátny ovládací systém Audi drive select. Pomocou systému Audi drive select si zákaznik môže meniť charakteristiku podvozku a ovládania vozidla. V základnej verzii ovplyvňuje ovládanie motora, charakteristiku radenia prevodoviek tiptronic a multitronic, prevodový pomer a intenzitu účinku posilňovača riadenia.Vodič prostredníctvom tlačidla určí, či tieto systémy budú pracovať v komfortnom, športovom alebo automatickom režime. Ak je vozidlo vybavené systémom MMI, potom má vodič možnosť úplne individuálne navoliť charakteristiku týchto systémov vozidla.

Audi drive select si vyžaduje vo vozidle najmenej jeden z dvoch špičkových komponentov. Prvou alternatívou sú tlmiče s možnosťou zmeny charakteristiky, ktoré sú automaticky dodávané so športovým podvozkom, pričom podvozok je znížený o 20 milimetrov.

Druhou alternatívou je dynamické riadenie Audi, s variabilným prevodovým pomerom. V krízovej situácii na ceste toto riadenie dokáže stabilizovať nový Audi A4 Avant prostredníctvom bleskurýchlych zásahov v spolupráci s ESP. Tento systém sa preukazuje ako veľmi nápomocný aj pri nedotáčavosti.

Ešte väčšia suverenita: Asistenčné systémy
Audi vybavuje nový A4 Avant na želanie celým radom špičkových systémov, ktoré zaručujú suverénnu a uvoľnenú jazdu.

Patria medzi ne:
- Audi parking system (pomoc pri parkovaní)
- Audi lane assist (systém upozorňujúci na zmenu jazdných pruhov)
- Audi side assist (upozorňuje na nebezpečenstvo pri zmene jazdného pruhu)
-systém adaptive cruise control (udržiava konštantnú vzdialenosť od vpredu jazdiaceho vozidla,/radarový tempomat/)

Audi A4 Avant prináša nové štandardy aj v oblasti multimédií. Rozhranie Audi Music Interface (AMI) umožňuje pripojiť zariadenie typu iPod. Ako ďalšie úrovne vylepšenia sú na želanie k dispozícii navigačné systémy s MMI Basic plus alebo s MMI. Umožňujú integrovanie mobilného telefónu ako autotelefónu Bluetooth. Vrcholom zvukového zážitku je audiozariadenie dánskej high-tech značky Bang & Olufsen: 505-wattový 10-kanálový zosilňovač aktivuje 14 reproduktorov.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 21.02.2008

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]