Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Volkswagen Fox  Vytlačiť stránku

Dizajn nového základného modelu je pútavý, taktiež orientovaný na praktickosť. Pozinkovaná a laserom zváraná karoséria vyznáva jasný vzťah k výšinám. Nový Fox obohacuje základnú triedu o koncept karosérie, ktorá pri kompaktných vonkajších rozmeroch ponúka extrémne dobrý pocit z priestoru. Zodpovedajú za to vysoká bočná línia a najmä časť strechy v oblasti A-stĺpika štylisticky pripomínajúca van. Skutočne: hoci dĺžka a šírka Foxa bola zameraná na veľkú ovládateľnosť v mestskej premávke a využitie najmenších miest na zaparkovanie, ukazuje pohľad smerom nahor neohraničené možnosti nárastu. Novinka sa zo zástupu kompaktov vyníma už na základe týchto proporcií.

Dizajn

Vpredu sa Fox prezentuje novou maskou chladiča a dôrazným tvarom do písmena V. Maska chladiča je čierna, dominantným je pochrómovaný znak VW v strede. Vo farbe vozidla je sériovo nalakovaná vrchná časť nárazníkov. Predná časť v tvare V sa tiahne až ku A-stĺpikom a definuje tým aj dizajn kapoty motora.

Bočná línia je ovplyvnená výrazným stúpaním od predných svetlometov až po vrchnú oblasť rámu čelného skla. Línia karosérie stúpa smerom dozadu až po zakončenie zadného okna. Vzadu je nápadný krátky previs karosérie, mierne vypuklé blatníky vytvárajú priestor pre sériové 14-palcové a na želanie 15-palcové kolesá. Do siluety boli homogénne integrované dvere. Siahajú až do vysokej línie strechy, preto ponúkajú pohodlnú výšku nastupovania, ktorá sa dá porovnať s malým vozidlom typu MPV. Dvere sa otvárajú príjemnými kľučkami, ktoré sa používajú aj v iných modeloch značky.

Zadné dvere sú situované veľmi strmo, zadné okno a nalakovaná oblasť naznačujú rozmermi prakticky rovnaké pomery plôch. Zadné svetlá, vľavo aj vpravo vedľa zadných dverí, ukazujú technicky brilantnú optiku a stredné – projektované ako cúvacie svetlá – majú pre Volkswagen typický kruhový chrómovaný prvok.

Rozmery

Trojdverový Fox je 383 centimetrov dlhý, 166 centimentrov široký (bez vonkajších spätných zrkadiel) a 154 centimetrov vysoký. Rázvor meria 247 centimetrov a základný model Volkswagenu teda nepatrí medzi najmenšie vozidlá na trhu. To ani nebolo zámerom. Cieľom bolo ponúknuť plnohodnotný automobil s čo najnižšou cenou. Je to definícia, ktorá platí neohraničene pre karosériu. Fox nie je podľa jeho definície najmenší, je jednoducho základným modelom značky Volkswagen. A tento teoretický rozdiel je citeľný z každého uhla pohľadu.

Zadné dvere sa vďaka veľkej celkovej výške otvárajú vysoko a umožňujú komfortné nakladanie a vykladanie batožiny. Nakladacia hrana s výškou 74,3 centimetra nie je nijako vysoká, na najužšom mieste je šírka otvoru 1,02 metra.

Karoséria

Volkswagen ponúka v každej triede najvyššiu mieru bezpečnosti a komfortu karosérie. Rozhodujúcim kritériom je jej tuhosť. Statická torzná tuhosť činí 17 941 Nm/° a v tomto segmente predstavuje veľmi dobrú hodnotu. Rovnaký záver platí aj pre dynamickú torznú tuhosť 39,2 Hz. Tieto parametre sa dosiahli vďaka najmodernejším výrobným procesom ako je laserové zváranie; pri tejto technike medzier sa celkovo využíva 4,36 metra zvarov Štruktúra karosérie získava pevnosť aj vďaka použitiu rôzne pevných druhov ocelí.

Už na krátkej skúšobnej trase sa dá precítiť úroveň kvality nového Foxa, pretože nevznikajú nepríjemné hluky z karosérie alebo jej pohyby.

Príkladná konštrukcia karosérie umožňuje dosiahnuť v interiéri veľmi dobrý akustický komfort. Nízku úroveň dosahujú aj hluky prenikajúce do karosérie z podvozka, motora a prevodovky.

Veľmi dobrá tuhosť karosérie vytvára základ na bezpečné ovládanie a príkladnú tvarovú pevnosť. Následok: 12-ročná záruka na prehrdzavenie karosérie, opatrenie, ktoré podporuje nadpriemerné zachovanie hodnoty a znižuje prevádzkové náklady.

Interiér

Vnútorný priestor nového Foxa sa vyznačuje jasnou funkčnosťou a pozoruhodnou ponukou miesta. Volkswagen sa rozhodol skonštruovať nový kompaktný automobil dôsledne ako štvormiestny, aby priestor vzadu ponúkol rozumnú mieru miesta pre dve dospelé osoby. Celá zadná lavica sa na želanie dá posúvať pozdĺžne až o 15 centimetrov a má v strede rozdelené operadlo. Podľa jej polohy sa dá vytvoriť objem batožinového priestoru od 260 do 1016 litrov.

Vnútorný priestor Foxa a pocit z neho sú pozoruhodné. Volkswagen nepredstavuje prostredníctvom Foxa klasický malý automobil, avšak cenovo výhodný základný model. Fox je na jednej strane vhodný ako špecialista do mesta, na druhej strane nekapituluje ani pred dlhými cestami medzi mestami alebo cestou na prázdniny.

Volkswagen predstavuje koncept interiéru, ktorý je prehľadný, má jasný tvar a ponúka vysoký komfort obsluhy.

Podobne ako v modeli New Beetle je rýchlomer umiestnený ako centrálny kruhový prístroj. V porovnaní s týmto modelom, vznikajúcim v Mexiku, nie sú v ňom integrované všetky ukazovatele, avšak najdôležitejšie kontrolné svetlá a na digitálnom displeji ukazovatele celkovej a denne prejdenej vzdialenosti, ako aj hodiny. Vľavo a vpravo od rýchlomera je otáčkomer a palivomer, mimo nich ďalšie kontrolné svetlá.

Vývojový tím koncipoval novým modelom kompakt, ktorý na jednej strane výrazne znižuje cenový prah modelov zo sveta VW, na druhej strane sa na cene neprejavila vhodnosť na každodenné použiie, bezpečnosť a faktor pocitu blaha.

Obmedzené miesto vo vnútri nepodporuje bezpodmienečne využiteľnosť a komfort automobilu. Nový Fox ukazuje napriek tomu pozoruhodnú vnútornú veľkosť. A má systém. Nový Fox prináša pri hodnotení šírky v oblasti lakťov v rámci svojej triedy výnimočnú voľnosť pohybu – vpredu je k dispozícii 1401 milimetrov a vzadu 1423 milimetrov. V praxi to znamená, že v tomto vozidle môžu vedľa seba sedieť dve dospelé osoby bez toho, aby pociťovali, že ide o malé vozidlo.

K pocitu priestoru prispieva aj ďalší parameter – vnútorná výška. Fox meria na výšku 1544 milimetrov a to umožnilo použiť vo vnútri nasledujúci trik: špecialisti z Volkswagenu umiestnili takzvaný bod H, ktorý je určený osou pohybu bedrového kĺbu vodiča, výrazne vyššie. Dosiahol sa tým vyšší posed a aj lepší výhľad z vozidla. Dôsledok: vzpriamenejšie sedenie a suverénny pocit z priestoru.

Napriek tejto polohe sedenia je maximálna vnútorná výška vpredu 995 milimetrov a vzadu 964 milimetrov. Po stiesnenosti nijaká stopa.

Pri vyššej polohe sedenia vznikajú početné miesta na odloženie predmetov, pod sedadlo vodiča sa zmestila veľkoobjemová zásuvka. Je iba jedným z početných odkladacích miest, ku ktorým okrem iného patria aj schránka na rukavice alebo držiak na 1-litrové fľaše v obložení dverí. Ďalšie dva držiaky na nápoje sa nachádzajú pred radiacou pákou. Dva držiaky na nápoje sú aj vzadu medzi sedadlami.

Priestor je veľkoryso navrhnutý aj na dĺžku. A síce z troch hľadísk: vpredu, vzadu a v batožinovom priestore. Vývojoví pracovníci hovoria v tejto súvislosti medzi iným o lomenej dĺžke, čo sú centimetre, ktoré sú k dispozícii pre nohy. Maximálna lomená dĺžka pre nohy vpredu je 1052 milimetrov, vzadu – podľa pozície predných sedadiel – je priestor na nohy až 884 milimetrov. Prostredníctvom pozdĺžne posuvného sedadla o 15 centimetrov, dodávaného na želanie, sa dá prepravným možnostiam prispôsobiť nielen veľkosť batožinového priestoru, ale aj priestor na nohy vzadu.

Vďaka týmto možnostiam sa dosahuje veľmi dobrá variabilita batožinového priestoru. Počas jazdy vo štvorici je kapacita od 260 do 353 litrov. Pri väčších transportoch sa dá zväčšiť až na 1016 litrov. Dĺžka batožinového priestoru je potom od 676 do 1351 milimetrov.

Vysoká pasívna bezpečnosť nového Foxa sa v prvom rade zabezpečuje náročne koncipovanou a veľmi tuhou karosériou. Na druhej strane sú to airbagy a zádržné systémy v interiéri. Volkswagen dodáva do Foxa sériovo airbag pre vodiča a spolujazdca. Ich objemy činia 60 litrov (na strane vodiča) a 100 litrov (na strane spolujazdca). Na želanie sú k dispozícii bočné airbagy (objem 14 litrov), integrované do bočných operadiel predných sedadiel. Všetky štyri miesta na sedenie sú vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi a opierkami hlavy. Vodiča upozorňuje na nezapnutý bezpečnostný pás varovné svetlo, okrem toho zaznie počas 6 sekúnd akustický signál. Ak vodič dosiahne rýchlosť 10 km/h a nemá zapnutý bezpečnostný pás, akustický signál sa obnoví a zaznie počas 90 sekúnd. Kontrolné svetlo zhasne až potom, keď sa zaklapne spona bezpečnostného pásu.

Motor a prevodovka

Ako základná motorizácia nového Foxa slúži trojvalcový dvojventilový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva a zdvihovým objemom 1198 cm3. Dosahuje maximálny výkon 40 kW (55 k) – postačujúci výkon na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 148 km/h. Maximum výkonu sa dosahuje pri otáčkach 4750 min-1. Maximálny krútiaci moment 106 Nm je k dispozícii pri otáčkach 3000 min-1. Klasický šprint z 0 na 100 km/h trvá 17,5 sekúnd. Mimo mesta sa uspokojí priemerne s 5,0 litrami benzínu na 100 km, priemerne je to 6,0 litrov.

Model FOX 1.2 sa kombinuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou MQ200 od Volkswagenu. M znamená skratku pre manuálnu prevodovku, Q označuje použitie pri priečne uloženej poháňacej jednotke. Číslica 200 označuje maximálny prenášaný krútiaci moment 200 Nm.

Podvozok

Neutrálne naladený Fox sa nadpriemerne dobre ovláda. Koncept podvozka dovoľuje extrémne športový spôsob jazdy.

Počas vývoja podvozka boli základnými aspektmi potešenie z jazdy a bezpečnosť. Za štvorramenným volantom nového Volkswagena sa to dá zažiť na každom metri. Nový Fox dokazuje agilitu kompaktného automobilu s veľkými rezervami podvozka, ktorý sa stáva zárukou aktívnej bezpečnosti ukazujúcej cestu v tomto segmente.

Predná náprava typu McPherson so spodným trojuholníkovým ramenom dokazuje enormný technický potenciál Foxa. Kompaktný automobil má ľahký pomocný rám, ktorý umožňuje použiť rôzne motory a zároveň znižuje valivý hluk, optimalizuje jazdné vlastnosti a zlepšuje vlastnosti pri náraze. Široká stopa vpredu (1428 mm) a vzadu (1424 mm) nepôsobí iba športovo, avšak vplýva pozitívne na ovládanie vozidla.

Moderná zadná náprava s torznou priečkou a vlečnými ramenami má precízne definovanú hrúbku stien, čím sa zabezpečujú neutrálne jazdné vlastnosti. Dodatočný stabilizátor nie je nutný.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]