Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Lexus RX400h  Vytlačiť stránku

Model RX400h, ktorý sa môže pýšiť najmodernejšou technológiou hybridného synergického pohonu, výkonom štvorlitrového motora pri spotrebe na úrovni rodinných automobilov a najnižšími emisiami CO2 medzi vozidlami SUV, príde na európsky trh v prvom štvrťroku 2005.

Lexus nadviazal na úspech modelu RX300, ktorý od svojho uvedenia na trh v roku 2003 zaznamenal v Európe nárast predaja na 7311 (zvýšenie o 86 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka). Názov tohto najnovšieho člena rodiny RX s hybridným benzínovým/elektrickým pohonom “400” neoznačuje zdvihový objem motora, ale vyjadruje jeho výkon, ktorý je porovnateľný s konvenčným štvorlitrovým benzínovým motorom. Prípona “h” pritom znamená, že vozidlo je vybavené sofistikovaným systémom na hybridný synergický pohon (Hybrid Synergy Drive).

Inžinieri divízie Lexus vyvinuli špeciálne pre RX400h úplne nový systém hybridného synergického pohonu druhej generácie, pričom upravili a vyladili elektrický systém, mechanické hnacie súčasti a riadiace prvky, aby tak dosiahli výkonovú úroveň zodpovedajúcu luxusnému SUV s pohonom všetkých štyroch kolies.

Výsledkom tohto vývoja bol prvý sériový/paralelný hybridný systém na svete využívajúci dva výkonné elektrické motory a jeden vysoko účinný benzínový motor, ktoré navzájom spolupracujú v tandeme a poskytujú tak „inteligentný” pohon všetkých štyroch kolies. Zároveň sa výrazne zlepšilo zrýchlenie z nízkych až stredných rýchlostí, účinnosť brzdenia a úspornosť pri spotrebe paliva. Emisie CO2 sa znížili na minimálnu úroveň. Okrem troch pohonných jednotiek systém ďalej pozostáva z generátora, silnej batérie a rozdeľovača hnacieho výkonu, ktorý spája a rozdeľuje výkon benzínového motora, elektrických motorov a generátora podľa prevádzkových potrieb. Systém takisto obsahuje riadiacu jednotku, ktorá reguluje vysokorýchlostnú interakciu medzi jednotlivými systémovými komponentmi.

Medzi vylepšenia elektrickej časti nového hybridného synergického pohonu patrí využitie zosilňovacích obvodov, zvýšenie elektrickej kapacity systému, nový, vysokorýchlostný predný motor, ktorý pracuje pri dvojnásobnej rýchlosti a podáva viac než dvojnásobný výkon v porovnaní s Toyotou Prius, pridanie zadného motora, ktorý podporuje pohon všetkých štyroch kolies, a použitie novo vyvinutej nikel-vodíkovej batérie v kovovom puzdre, ktorá má takmer dvojnásobnú kapacitu než batéria montovaná do modelu Prius.

Pre porovnanie: Hnacia jednotka modelu Prius spája jeden benzínový motor so zdvihovým objemom 1,5 litra a výkonom 57 kW/77 koní a jeden elektrický motor pracujúci pri napätí 500 voltov s výkonom 50kW/67 koní, ktoré spolu dosahujú maximálny výkon 82 kW/110 koní. Nový Lexus RX400h využíva 3,3-litrový benzínový motor V6 s výkonom 155 kW/208 koní, vpredu montovaný výkonný 650-voltový synchrónny motor s trvalým magnetom a výkonom 123 kW/165 koní a vzadu montovaný elektrický motor s výkonom 50 kW/67 koní, ktorý podľa potreby poháňa zadné kolesá. Všetky motory dokážu spolu vyvinúť maximálny výkon 200 kW/ 270 koní.

Vďaka tomu dosahuje RX400h porovnateľnú maximálnu rýchlosť ako existujúci model RX300, avšak celkový výkon je lepší vzhľadom na vynikajúcu hodnotu zrýchlenia z 0 na 100 km/h (62 míľ/hodina) za menej než 8 sekúnd, čo je najlepšia hodnota v tejto triede. Okrem toho produkuje model RX400h najnižšie emisie CO2 na svete v triede SUV(tieto hodnoty už teraz spĺňajú emisnú normu EURO IV) a dosahuje spotrebu paliva, ktorá je obvyklá skôr v triede rodinných automobilov a nie luxusných SUV. Dojazd nového Lexusu s objemom jednej nádrže je preto viac než 1000 km/620 míľ. Radiaca páka namontovaná na prístrojovom paneli ovláda hnací systém, ktorý zabezpečuje plynulý, variabilný prenos sily.

Počas každej jednej jazdy pracuje nový hybridný synergický hnací systém v niekoľkých rôznych režimoch a takto maximalizuje celkovú efektivitu vozidla. V pokojovom stave sa motor automaticky zastaví, aby sa tak ušetrilo palivo. Počas prevádzkových podmienok, kedy je účinnosť motora nízka, napríklad po naštartovaní a pri nízkych rýchlostiach, automobil poháňajú iba elektrické motory, čím sa eliminujú emisie CO2. Za normálnych jazdných podmienok sa výkon benzínového motora prostredníctvom rozdeľovača využíva jednak na priamy pohon kolies, ako aj na pohon generátora, ktorý zas poháňa elektrické motory. Za týchto podmienok je rozdelenie sily medzi benzínový motor a elektrické motory neustále monitorované a upravované tak, aby sa maximalizovala účinnosť motorov. Keď je potrebné náhle zrýchlenie, začnú benzínový motor a elektrické motory pracovať v tandeme, pričom dodatočná energia je dodávaná z batérií, čím sa dosahujú lepšie reakcie motora.

Jedinečným znakom hybridného synergického pohonu automobilu RX400h je druhý elektrický motor, ktorý poháňa zadné kolesá. Vozidlo má takto k dispozícii inovatívny systém elektrického pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý sa využíva za rôznych jazdných podmienok: systémom na riadenie dynamiky vozidla sa pohon všetkých štyroch kolies automaticky zapína pri prudkom zrýchľovaní (z pokojového stavu i pri preradení rýchlostných stupňov), pri prejazde ostrými zákrutami a vždy, keď predné kolesá vozidla stratia trakciu. Krútiaci moment predného a zadného elektrického motoru sa pritom neustále reguluje.

Pri spomaľovaní a brzdení sa motor vypne a oba výkonné elektromotory sa zmenia na rovnako výkonné generátory poháňané všetkými štyrmi kolesami. Rekuperačný brzdový systém tak optimalizuje využitie energie hybridným synergickým hnacím systémom a mení kinetickú energiu (ktorá sa počas brzdenia a pri spomaľovaní obvykle mení na nevyužitú tepelnú energiu) na elektrickú energiu, ktorá sa využíva na nabíjanie výkonných batérií. Úroveň nabitia batérií je pritom neustále riadená prostredníctvom generátora poháňaného benzínovým motorom. Systém teda nikdy nie je potrebné nabíjať z externého zdroja.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]