Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Opel Astra  Vytlačiť stránku

Odvaha ku zmenám - to je nepopierateľne jedna z predností automobilky Opel, a to predovšetkým v segmente kompaktných automobilov. Už od čias, kedy Opel modelom Kadett v roku 1962 de facto úplne novo definoval tento segment, každá ďalšia modelová generácia znamenala zásadný posun štandardov smerom nahor, či už išlo o techniku, alebo styling. Aj nový Opel Astra, vstupujúci do segmentu, ktorý si pripisuje asi 25 % z celého automobilového trhu Európy, je jednoducho neprehliadnuteľným modelom triedy - zásluhou vzrušujúceho designu, skvelých jazdných vlastností a množstva prvkov, ktoré sú v tejto triede výnimočné.

Vďaka vysokej technologickej úrovni a atraktívnemu designu má Astra tretej generácie všetky predpoklady nadviazať na úspechy predchádzajúceho modelu, ktorých sa do leta roku 2003 predalo v osemdesiatich krajinách asi 3,4 milióna kusov.

Škála verzií modelového radu Astra bude od jari 2004 postupne narastať - ako prvý sa predstavil päťdverový model, o niečo neskôr príde kombi s dlhším rázvorom, ako aj výrazne športovo štylizovaný trojdverový hatchback.

Vyvážené proporcie, výrazná "tvár"
Syntéza emócií a dynamiky okorenená vyspelými technickými prvkami, stopercentná funkčnosť - aj tak by sa dal charakterizovať design novej Astry, ktorý vznikol dokonalou symbiózou kreatívneho myslenia návrhárov a schopností výkonných počítačov. Vyvážené proporcie pôsobia príjemne sviežim dojmom, model pritom nijak netají svoju dynamiku.

„Všetky štylistické prvky a postupy, použité pri vývoji novej Astry, prísne rešpektujú celkovú architektúru tohoto modelu - najviac to platí o pomere medzi dĺžkou, šírkou a výškou auta. Chceli sme, aby nová Astra bola skutočne neprehliadnuteľnou osobnosťou svojej triedy, ktorá sa na prvý pohľad odlišuje od „šedi davu“. Preto nám tak záležalo na hľadaní optimálnych proporcií a skutočne sa nám podarilo dodať novému modelu toľko cenenú osobitosť,“ hovorí Friedheim Engler, šéfdesigner Astry, ktorý je v designerskom centre automobilky Opel zároveň vedúcim štúdia kompaktných automobilov.

Harmóniu kriviek a plôch novej Astry môžu pozorovatelia registrovať z ktoréhokoľvek uhla pohľadu. Typická lichobežníková maska chladiča s masívnym priečnym rebrom a veľkým znakom automobilky Opel, plynulo nadväzuje na kapotu motora so zreteľným V-prelisom - typickým štylistickým prvkom moderných automobilov Opel.

Zbiehajúce sa línie prelisov v prednej a zadnej časti auta opticky zmenšujú previsy karosérie, takže nová Astra pôsobí kratšia, aj keď je asi o 14 cm dlhšia ako predchádzajúci model. Tento „kompaktný“ efekt umocňujú aj trojrozmerné hlavné svetlomety, ktoré prechádzajú až do bokov karosérie. Vnútorná štruktúra svetlometov umocňuje image Astry ako technicky vysoko vyspelého modelu.

Aerodynamické línie, výrazné boky
Jedným z charakteristických designerských rysov novej Astry je vyklenutá a smerom dozadu zreteľne klesajúca strecha - zadná časť strechy je položená asi o 5 cm nižšie, čo prispieva k lepšej aerodynamike. Zreteľne kontúrované bočné okná sa štylisticky prirodzene viažu na „svalnaté“ podbehy kolies.

Atraktivita designu sa nijak negatívne nedotkla veľkosti vnútorného priestoru. Naopak - nový model ponúka v interiéri zreteľne viac voľného priestoru ako jeho predchodca. Vďaka premyslenej architektúre ponúka nová Astra na predných sedadlách o 30 mm viac voľného miesta v oblasti ramien, vzadu majú cestujúci o 55 m viac voľného miesta nad hlavami a tiež o 17 mm viac priestoru pre nohy.

„Klinovitá bočná silueta so zreteľným horizontálnym členením evokuje pocit dynamiky a opticky Astru predlžuje,“ vysvetľuje Friedheim Engler, šéfdesigner Astry. Tento image umocňuje tiež dlhý rázvor kolies a plynulý prechod prvého A-stĺpika karosérie do masívu blatníkov predných kolies. Zadný masívny C-stĺpik karosérie je posunutý čo najviac dozadu, čo uľahčuje prístup k zadným sedadlám a zaručuje dobrý výhľad z bočných okien.

Spolu s klinovitou siluetou je to najmä masívna línia bokov, ktorá naznačuje robustnosť a pevnosť celej karosérie. Pri pohľade z boku okamžite zaujmú aj výrazne vyklenuté lemy podbehov kolies, ktoré zaručene pritiahnu pozornosť k veľkým kolesám - nová Astra môže byť vo výrobe vybavená až 18-palcovými pneumatikami. Rozširujúce sa prahy dverí a široký rozchod kolies zdôrazňujú stabilitu a „atletické proporcie“ Astry novej generácie.

Nezameniteľný styling zadnej časti s unikátnymi koncovými svetlami
Pocit dynamiky a vysokých výkonov zdôrazňuje aj široká chromovaná lišta na zadnej časti a až do bokov zakrivené sklo zadného okna. Aj zadná časť preberá množstvo štylistických postupov, ktoré sa uplatnili na čelných partiách: klinovité tvarovanie zadných dverí a vzhľad vysoko umiestených trojrozmerných koncových svetiel. „Opakovanie optických prvkov na prednej a zadnej časti umocňuje štýlovú integritu nového modelu,“ vysvetľuje Stefan Lam, zodpovedný za vonkajší design.

Zaujatie designerov pre detail a techniku možno vycítiť nielen zo stvárnenia hlavných svetiel, ale aj z koncových svetiel. Nová Astra je prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom, ktorého koncové svetlá využívajú špeciálnu technológiu rozptylu svetla priesvitnými krytmi, vďaka ktorým je Astra okamžite rozpoznateľná aj v noci.

Vysoko kvalitné materiály v interiéri
Rovnako osobitý ako exteriér je aj interiér novej Astry. Dynamické krivky sa harmonicky dopĺňajú s čisto riešenými plochami, ktorých styling nadväzuje na vonkajší design. Asi najcharakteristickejším prvkom interiéru je výrazný stredový panel, ktorý opticky nadväzuje na kapotu motora. Ďalším prvkom, ktorý okamžite upúta pozornosť v interiéri Astry, sú trojrozmerné palubné prístroje a veľkoplošný displej palubného informačného systému s rozmermi 14,3 cm x 7,9 cm.

Do stredového panelu sú začlenené ovládače klimatizácie (na želanie aj automatická klimatizačná jednotka so senzorom čistoty vonkajšieho vzduchu) a audiosystémy novej generácie veľkého formátu „double-DIN“. Škála audiosystémov siaha od kvalitných autorádií až po high-endové zariadenia so systémom digitálneho spracovania signálu a zásobníkom na šesť CD, zabudovaným priamo do čelného panelu.

Navigačný systém, farebný monitor informačného systému a integrovaný hlasom ovládaný telefón sú v záujme lepšej dosiahnuteľnosti zo strany vodiča posunuté o kúsok doľava. Vôbec prvýkrát sa v aute tejto triedy objavuje systém Twin Audio, umožňujúci separátny posluch zvoleného programu na zadných sedadlách.

Úplne nový informačný systém, s porovnateľnými parametrami podobných systémov z triedy luxusných automobilov, má jednoduché intuitívne ovládanie - k základným funkciám má obsluha rýchly prístup, detailné nastavenie zjednodušuje logicky vrstvené funkčné menu. Väčšinu funkcií môže vodič voliť a nastavovať pomocou štyroch tlačidiel a ovládača umiesteného na volante. Stlačením ovládača sa potvrdí navolený krok, práca s diaľkovým ovládaním pripomína ovládanie tlačidiel na počítačovej myši. Vďaka diaľkovému ovládaniu na volante nemusí vodič dávať ruky preč z volantu, čo neodškriepiteľne zvyšuje bezpečnosť jazdy.

„Interiér novej Astry jasne demonštruje dôraz, aký kladieme na kvalitu každého detailu, na celkové vyznenie a na stopercentnú funkčnosť každého prvku a systému,“ hovorí Martin Smith, zodpovedný za design automobilov Opel. O tejto starostlivosti vypovedá napr. aj kľúč od auta s diaľkovým ovládaním centrálneho zamykania. Od jesene 2004 bude kľúč vybavený špeciálnym transponderom, vďaka ktorému Astra už s odstupom „rozpozná“ svojho vodiča a odistí zámky všetkých dverí. Vodič tak spustí motor stisnutím tlačidla na prístrojovom paneli.

Technológia TWINPORT znižuje spotrebu zážihových motorov
Vyspelá technika, vysoké výkony, nízka spotreba a nízke emisie škodlivín - to sú prednosti všetkých pohonných agregátov pripravených pre nový Opel Astra. K dispozícii je päť zážihových a tri vznetové motory, ich výkonová škála siaha od 90 k do 200 k (zážihové motory), resp. od 80 k do 150 k pri vznetových agregátoch. Vo všetkých prípadoch ide o štvorvalcové motory radu ECOTEC so štvorventilovou technológiou a všetky plnia emisné limity normy Euro 4.

Základnou pohonnou jednotkou je nový štvorvalec 1,4 l (66 kW/90 k) s najvyšším krútiacim momentom 125 Nm. Okrem kompaktných rozmerov a mimoriadne nízkych trecích strát je tento moderný štvorvalec pozoruhodný využitím inovatívnej technológie TWINPORT.

Táto technológia stavia na využití premenného sacieho traktu a veľkej miery recirkulácie výfukových plynov, pričom dokáže u zážihových motorov s objemom do 1,6 l znížiť pri každodennom využívaní spotrebu až o 10 %. Pokiaľ motor pracuje v režime iba čiastočného zaťaženia, tvoria náplň spaľovacích priestorov až z jednej štvrtiny necirkulované výfukové plyny, čo sa samozrejme priaznivo prejaví na spotrebe. Pri plnom zaťažení si motor TWINPORT zachováva výkony aj hospodárnosť bežných agregátov bez tejto technológie, čo je veľmi dôležité, nakoľko malé motory pracujú omnoho častejšie v režime vyššieho zaťaženia ako agregáty s väčším zdvihovým objemom.

Technológiou TWINPORT je vybavený aj ďalší zážihový štvorvalec s objemom 1,6 l. Tento motor, uvedený už do stávajúcich modelov Astra v marci 2003, si získal mimoriadnu popularitu pre svoju veľmi priaznivú spotrebu. Agregát 1.6 TWINPORT ECOTEC je pre novú Astru naladený na výkon 77 kW/105 k, s krútiacim momentom 150 Nm.

Vôbec prvýkrát je tento motor k dispozícii v spojení s päťstupňovou automatizovanou prevodovkou Easytronic, navyše vybavenou aj tzv. športovým režimom. Po navolení tohto režimu riadiaca jednotka necháva motor vytáčať do vyšších otáčok a až potom dá pokyn k preradeniu. Naopak pri spomaľovaní a pri brzdení prevodovka smerom „dole“ podraďuje skôr, čo zaručuje nielen účinnejšiu deakceleráciu, ale zároveň je garantovaná následná dravá akcelerácia. Za príplatok sa dodáva aj ovládanie prevodovky Easytronic na volante, takže vodič môže radiť podobne ako piloti monopostov F1.

Ďalší stupienok v ponuke zážihových motorov pre novú Astru predstavuje známy štvorvalec s objemom 1,8 l (92 kW/125 k). Maximálny krútiaci moment tohoto agregátu je 170 Nm, na želanie môže byť vybavený aj päťstupňovou automatickou prevodovkou.

Dva preplňované zážihové motory spojené so šesťstupňovými prevodovkami
Výkonovou špičku ponuky pohonných jednotiek pre novú Astru tvoria dva preplňované zážihové štvorvalce rovnakého objemu 2,0 l, ktoré technicky vychádzajú z vysoko ceneného turbomotora použitého už v modeloch Astra OPC a Zafira OPC. Prvý z dvojice preplňovaných agregátov je naladený na výkon 125 kW/170 k, ktorý zaručuje príjemnú dynamiku v každom režime otáčok.

Skutočným dravcom je však výkonnejšia verzia, vyladená na 147 kW/200 k a s krútiacim momentom 262 Nm. Astra s týmto agregátom dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h asi za 8 s, z 80 km/h na 120 km/h so zaradeným piatym rýchlostným stupňom potrebuje necelých 9 s a maximálna rýchlosť je asi 230 km/h.

Oba preplňované zážihové motory sú štandardne prepojené so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami, prevodovka verzie s výkonom 170 k má šiesty rýchlostný stupeň konštruovaný ako rýchlobeh, prevodovka určená pre motor s výkonom 200 k má tesnejšie zoradené jednotlivé rýchlostné stupne.

Tri turbodiesle „common-rail“ poslednej generácie
Opel nepoľavuje vo svojej vznetovej ofenzíve: Pre novú Astru sú pripravené tri špičkové turbodiesle so systémom priameho vstrekovania nafty do valcov „common-rail“. Ide o agregáty so štyrmi ventilmi na valec, ktoré plnia emisné limity normy Euro 4. Zákazníci majú k dispozícii buď štvorvalce 1.7 CDTI, naladené na výkony 59 kW/80 k, resp. 74 kW/100 k, alebo si môžu vybrať úplne nový motor 1.9 CDTI s výkonom 110 kW/150 k.

Základný turbodiesel s krútiacim momentom vrcholiacim na hodnote 170 Nm, má za sebou svoju premiéru vo februári 2003 v stávajúcej Astre. Vďaka nemu sa Astra stala prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom so vznetovým motorom, ktorý vyhovuje emisným limitom Euro 4. Jednou z najdôležitejších súčastí tohoto motora radu ECOTEC je systém vysokotlakového vstrekovania nafty do valcov „common-rail“ druhej generácie. Vďaka mimoriadne vysokým vstrekovacím tlakom sa palivo dokonale atomizuje a možno presne riadiť podmienky jeho spaľovania. Optimálna atomizácia zlepšuje čistotu spalín, najmä v situáciách, kedy auto razantne zrýchľuje a zlepšuje aj jeho akustiku.

Tento motor je vybavený množstvom ďalších technicky vyspelých prvkov, ktoré jasne naznačujú, že Opel patrí medzi predných automobilových výrobcov špičkových vznetových motorov pre osobné automobily. Ide napr. o pneumaticky ovládané klapky v sacom potrubí, alebo prepracovaný vodou chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR (Exhaust-gas recirkulation).

Novinkou pod kapotou Astry je výkonnejšia verzia turbodiesla 1.7 CDTI (74 kW/100 k), vybavenom turbodúchadlom s premenlivou geometriou., maximálny krútiaci moment má hodnotu 240 Nm.

Najsilnejším turbodieslom v modelovom rade Astra je úplne nový štvorvalec 1.9 CDTI (110 kW/150 k), s krútiacim momentom vrcholiacim na hodnote 315 Nm. Za svoje vynikajúce parametre vďačí tento agregát vyspelému systému viacbodového vstrekovania poslednej generácie. Astra 1.9 CDTI zrýchľuje z 0 na 100 km/h za necelých 10 s a dokáže sa rozbehnúť až na 210 km/h.

Svetová premiéra: Adaptívny podvozok IDSPlus so systémom elektronickej regulácie
Maximálna miera bezpečnosti a agilita - to boli hlavné ciele týmu špecialistov, ktorí pripravovail pre Astru zavesenie kolies IDS. Nová Astra má vpredu vzpery McPherson s priečnym vodiacim ramenom, prichyteným k prednému pomocnému rámu. Vzadu je náprava s torznou priečkou špeciálneho dvojplášťového U-profilu. Prepracovaná konštrukcia zadnej nápravy prináša nielen všetky obvyklé výhody tejto koncepcie, teda predovšetkým malé nároky na obstavaný priestor, nízku hmotnosť a precízne nastavenie kinematiky zavesenia kolies, ale umožňuje aj presné špecifické naladenie zavesenia podľa požiadaviek na tú- ktorú verziu danej modelovej verzie.

Novú úroveň kvality jazdných vlastností môžu vychutnať tí vodiči, ktorí si objednajú novú Astru so špeciálnym adaptívnym zavesením IDSPlus so systémom priebežného riadenia útlmu CDC (Continuous Damping Control). CDC riadi prostredníctvom troch okruhov vysokorýchlostných dátových zberníc CANBUS činnosť tlmičov podľa okamžitých jazdných podmienok. Tlmenie sa tak dokáže bleskovo prispôsobiť osobitému jazdnému štýlu každého vodiča, alebo zmene povrchu vozovky, čo znamená aj kratšiu brzdnú dráhu na cestách so zlým povrchom.

Bezpečnosť jazdy okrem systému CDC výrazne zvyšuje tiež elektronický stabilizačný systém ESP. V rýchlo absolvovaných zákrutách zlepšuje stabilitu jazdy v dvoch stupňoch: Pokiaľ sa jazda blíži k limitu, kedy ESP bude musieť zasiahnuť do činnosti bŕzd, upraví sa separátne tlak v tlmičoch perovania každého kolesa. A v druhej fáze, kedy sa aktivuje ESP, dochádza k cielenému pribrzďovaniu niektorých kolies a takto vyvolaný stáčavý moment stabilizuje jazdu.

Športový charakter stisnutím tlačidla
Pokiaľ je Astra vybavená adaptívnym zavesením IDSPlus, môže vodič novej Astry jednoduchým stisnutím tlačidla výrazne zmeniť charakteristiku podvozka smerom ku športovým vlastnostiam. Po stisnutí tlačidla sa patrične mení nielen charakteristika tlmičov, ale tiež charakteristika posilového účinku elektro-hydraulického posilňovača riadenia a citlivosť elektronického pedálu plynu.

Motor modelov vybavených automatickou prevodovkou, alebo automatizovanou prevodovkou Easytronic, sa pri voľbe športového režimu pred preradením na vyšší rýchlostný stupeň vytáča do vyšších otáčok. Astra myslí aj na skutočne náročných vodiče a umožňuje deaktiváciu stabilizačného systému poslednej generace ESPPlus.

Inžinieri automobilky Opel zlepšili účinnosť systémov ESP a ABS využitím najmodernejších senzorov, ich prepojením do siete a implementácií vyspelých riadiacich programov, takže celý komplex teraz ponúka množstvo nových funkcií, ako napr.:

 Systém eliminácie nedotáčavosti: Pokiaľ systém pomocou citlivých čidiel zaregistruje nedotáčavé správanie sa auta, prvým krokom je privretie škrtiacej klapky motora, čím sa zníži rýchlosť jazdy. Druhým krokom je pribrzdenie predného vonkajšieho kolesa. Pokiaľ si situácia vyžiada aktiváciu elektronického stabilizačného systému ESP, zníži sa tlak v brzde predného vonkajšieho kolesa a súčasne je zvýšený tlak v brzde zadného vnútorného kolesa, až kým sa jazda nestabilizuje.

 Hill-Start Assistant (zariadenie pre rozjazd do kopca): Pokiaľ sa vodič rozbieha do kopca, nemusí sa nutne brániť proti nechcenému cúvnutiu použitím ručnej brzdy. Hill-Start Assistant zaistí, že aj po uvoľnení tlaku na pedál brzdy zostáva tlak v brzdovom systému ešte počas dvoch sekúnd na pôvodnej výške. To postačí na to, aby vodič zaradil rýchlostný stupeň a pridal plyn. Keď sa auto pohne vpred, tlak v brzdovom systéme opadne.

 Systém stabilizace prívesu: Tento systém monitoruje vzájomné pohyby, resp. natáčanie súpravy auta a pripojeného prívesu. Pokiaľ dôjde k prekročeniu únosnej medze výkyvu prívesu, ktoré závisí najmä od rýchlosti jazdy, uzavrie sa škrtiaca klapka motora a aktivujú sa brzdy, takže auto aj s prívesom spomalí a jazda sa znovu stabilizuje.

 Systém detekcie poškodenej pneumatiky: Pomocou senzorov, ktoré sledujú rýchlosť otáčania kolies, je vodič varovným signálom upozornený na prípadnú stratu tlaku v niektorej pneumatike. Zníženie tlaku si systém odvodí zo zvýšenia obvodovej rýchlosti poškodeného kolesa v porovnaní s obvodovou rýchlosťou ostatných kolies, pretože koleso s podhustenou pneumatikou má menší obvod a točí sa teda pri rovnakej rýchlosti jazdy auta rýchlejšie. Varovný signál zaznie, ak tlak v pneumatike poklesne asi o 30 %.

Ďalším systémom, ktorý významne ovplyvňuje aktívnu bezpečnosť, je systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). TPMS rozpozná pomocou špeciálnych senzorov ukrytých vo všetkých kolách zmenu tlaku už o 0,1 baru. Signál senzora sa tak prenáša na prijímacie zariadenie v interiéri auta a okamžitý tlak sa zobrazí na displeji TPMS na prístrojom paneli. Pokiaľ tlak poklesne pod danú hranicu, vodiča upozorní výstražný signál. Nakoľko systém detekcie poškodenej pneumatiky nevyžaduje žiadne špeciálne senzory v pneumatikách, dokáže vodiča varovať napr. aj v prípade, keď auto používa zimné pneumatiky bez zabudovaných senzorov TPMS.

Adaptívne svetlomety, automatická aktivácia tlmených svetiel, systém „Quickheat“
Nočné jazdy v novej Astre uľahčujú vyspelé adaptívne svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting). Nová Astra je prvým automobilom kompaktnej triedy, ktorý dostal podobné zariadenie. Pokiaľ vodič vchádza do zákruty, natáčajú sa súčasne aj bi-xenónové svetlomety, a to až o 15 uhlových stupňov. Vďaka tomu má vodič oveľa lepšie osvetlený priestor zákruty. Riadiaci systém svetlometov AFL tiež automaticky zdvihne lúč diaľkových svetiel pri rýchlej diaľničnej jazde.

Astra je tiež prvým modelom značky Opel, ktorý je vybavený systémom automatickej aktivácie tlmených svetiel - v tuneloch, podzemných garážach alebo za súmraku zariadia senzory citlivé na svetlo samočinnú aktiváciu osvetlenia auta.

Komfort i bezpečnosť zvyšuje aj „inteligentný“ systém kúrenia „Quickheat“, ktorý eliminuje riziko orosenia, resp. zahmlenia čelného skla v zimnom období potom, ako bolo sklo zbavené námrazy. Podrobné prieskumy totiž ukázali, že najviac nehôd v zimnom období sa stáva do 15 minút po štarte. Astra má vďaka systému „Quickheat“ zaručený nerušený výhľad bez toho, aby ho narušovali drôtiky elektrického vyhrievania okna zatavené do skla. Systém „Quickheat“ tiež dokáže omnoho efektívnejšie prehriať interiér na požadovanú teplotu.

Dôkladná ochrana: Nové airbagy zvyšujú mieru pasívnej bezpečnosti
Nová Astra urobila veľký krok tiež smerom k zvyšovaniu ochrany a pasívnej bezpečnosti. V prípade bočného nárazu teraz vodiča a jeho predného spolujazdca chránia bočné airbagy novej koncepcie. Tie výrazne znižujú nielen riziko poranenia hrudníka, ako konvenčné bočné airbagy, ale tiež panvy. Objem bočných airbagov je 15 l, ich vnútorný priestor je však rozdelený na dve zóny a v každej vzniká pri naplnení iný tlak.

Bočné airbagy dopĺňajú štandardne montované čelné airbagy, k dispozícii sú aj priebežné hlavové airbagy, ktoré sa dodávajú v kombinácii s aktívnymi opierkami hláv v predných sedadlách. Ďalšou novinkou je akustický varovný systém, ktorý upozorňuje na nezapnuté bezpečnostné pásy vodiča a predného spolujazdca. Predné sedadlo spolujazdca má kotviace úchyty systému ISOFIX pre pripevnenie detskej sedačky (s transponderom), úchyty ISOFIX sú aj v oboch krajných zadných sedadlách.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]