Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Toyota Prius  Vytlačiť stránku

Prius je technologicky najpokročilejším automobilom na trhu, patrí k najradikálnejším a najinteligentnejším vozidlám, aké sa v súčasnosti ponúkajú. Nový model je medzníkom dramatického rozchodu so súčasnou generáciou a prináša zásadné novinky v oblasti dizajnu, aerodynamiky a obalu.

Prius sa vyvinul z tradičného kombi a predstavuje kríženca, ktorý spája individualitu sedanu s pohodlnou mnohoúčelovosťou kombi. Nový automobil možno okamžite identifikovať ako nástupcu pôvodného Priusu, no pri svojich 4450 mm dĺžky je o 135 mm dlhší ako predchodca. Nový model sa teda bez váhania radí medzi vozidlá triedy D. Určuje to najmä jeho rázvor, ktorý bol predĺžený o 150 mm na 2700 mm. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a možno ich sklopiť, zatiaľ čo vo svojej triede najväčšia výška v úrovni bedier na predných sedadlách, až 575 mm, nielen uľahčuje nastupovanie a vystupovanie, ale vodičovi umožňuje veľmi dobrý výhľad vo všetkých smeroch.

Pri znižovaní spotreby a zlepšovaní parametrov hrá dôležitú úlohu aerodynamika. Nový Prius sa vyznačuje vo svojej triede najlepším koeficientom Cd, len 0,26. Dynamický tvar automobilu sa detailne upravoval tak, aby vznikla ideálna kombinácia estetiky a stability pri vyšších rýchlostiach. Zmenšená plocha prednej časti sa zarezáva do vzduchu ľahšie než iné karosérie a dobrému výsledku pomáha aj špeciálny tvar strechy. Podvozkové partie musia byť čo najhladšie, pretože pri znižovaní celkového odporu vzduchu a zvyšovaní stability pri veľkých rýchlostiach hrajú dôležitú úlohu.

Napriek väčším rozmerom a mnohým technickým novinkám sa hmotnosť nového Priusu oproti súčasnému modelu zvýšila len nepatrne. Ide najmä o dôsledok rozsiahleho uplatnenia hliníka. Z hliníka je predná kapota, zadné výklopné dvere aj výstuhy nárazníkov.
Nová Toyota Prius sa môže pochváliť spotrebou, akú dosahujú niektoré vznetové motory vo vozidlách kategórie B. Produkcia CO2 a NOx je tiež radikálne znížená, sadze Prius za sebou nezanecháva takmer žiadne. Predbežné cieľové hodnoty spotreby sú 4,3 l/100 km v kombinovanej prevádzke a 4,2 l/100 km mimo mesta. V mestskom cykle Prius spotrebuje len 5,0 litrov na každých 100 km, čo je výrazne menej než ktorýkoľvek automobil triedy B na trhu. Nezabúdajme však, že toto vozidlo triedy D dokáže zároveň zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej než 11 sekúnd.

Nový Prius je prvým príkladom praktického uplatnenia pohonnej koncepcie Toyota Hybrid Synergy Drive, ktorá dosahuje hodnoty emisií hlboko pod úrovňou vyžadovanou normami EURO IV. Emisie uhľovodíkov a oxidu uhoľnatého sú o 88,8% nižšie než požadujú normy EURO IV pre benzínové motory a až o neuveriteľných 93% nižšie oproti normám EURO IV pre tento typ emisií vznetových motorov. Prius navyše produkuje v kombinovanej prevádzke len 104 g/km CO2. Ak zoberieme do úvahy všetky výfukové emisie, je Prius jednoznačne najčistejším vozidlom na planéte (spomedzi áut so spaľovacím motorom). Emisie CO2 sa môžu porovnávať s automobilmi triedy B so vznetovými motormi, emisie NOX a HC sú nižšie, než pri akomkoľvek inom benzínovom automobile, aký v súčasnosti jazdí na cestách. Emisie sadzí, ktoré sú veľkým negatívom naftových automobilov, Prius znižuje na nulu.

Toyota je navyše odhodlaná postupovať zodpovedne počas celého životného cyklu vozidla a aj po jeho ukončení. Z materiálov používaných pri výrobe, jazde, údržbe a konečnej likvidácii Prius odstránil až 35 percent emisií CO2. Všade, kde je to možné sa používajú recyklovateľné materiály, ktoré tiež pomáhajú znižovať objem CO2 produkovaný počas výroby.
Drasticky sa podarilo znížiť aj množstvo iných nebezpečných látok. Prius je prvou Toyotou, v ktorej sa uplatnili káblové zväzky bez vinylchloridu. Jeho objem sa podarilo znížiť až na desatinu oproti prvej generácii modelu Prius. Objem olova sa tiež znížil na desatinu oproti priemernej hodnote Toyoty z roku 1996. Celková miera recyklovateľnosti dosahuje v Priuse približne 90%. Konštruktéri Toyoty naplno využili výhody novej elektrickej architektúry modelu Prius na maximalizovanie aktívnych a pasívnych bezpečnostných prvkov automobilu. Prius bude prvým autom na svete, ktoré sa bude spoliehať na úplne elektrický systém aktívnej bezpečnosti – od posilňovača riadenia po prvé elektronické ovládanie bŕzd na svete s úplne elektrickým zapojením (okrem záložného okruhu).

ABS, EBD a nová verzia systému na riadenie stability vozidla VSC+ fungujú v úplne elektrickom/elektronickom okruhu. Všetky systémy koordinuje centrálny „mozog“, ktorý má za úlohu dosiahnuť ich kombináciou maximálny efekt. VSC+ spolupracuje s elektrickým posilňovačom riadenia, takže v prípade neočakávanej situácie zasahujú obidva systémy. V dôsledku toho možno dosiahnuť podstatne rýchlejšiu reakciu vozidla a zabrániť tak potenciálnej nehode.

Zabudovanie úplne elektricky ovládaného brzdového systému, ktorý je vyvinutejšou verziou systému ECB z Toyoty Estima Hybrid, zároveň zvyšuje celkovú účinnosť hybridného pohonu, pretože generuje viac energie pri regeneratívnom brzdení. Nové usporiadanie s úplne elektrickým ovládaním bŕzd dosahuje vyššiu mieru spätného získavania energie než predchádzajúci model Prius. .

Prius je vybavený brzdovými svetlami LED, ktoré majú dve výhody –nižšiu spotrebu než bežné žiarovky, a kratší čas rozsvietenia, čím prospievajú tak ostatným vodičom na ceste, ako aj životnému prostrediu. Nová Toyota Prius je pravdepodobne najvyspelejší automobil, aký sa kedy dostal na cesty. Jeho dômyselný, špičkový hybridný pohonný systém dopĺňa množstvo technických noviniek vo všetkých častiach vozidla.

Nový systém radenia E-shift vyzerá a na dotyk pôsobí skôr ako ovládač k hernej konzole, no zároveň uvoľňuje miesto na palubnej doske a jeho poloha je pre vodiča mimoriadne praktická.

Prvá klimatizácia na svete s elektrickým meničom má pozitívny vplyv na spotrebu paliva a udržiava teplotu v kabíne aj pri vypnutom motore. Po prvý krát sa v nej objavuje čidlo na meranie vlhkosti vzduchu. Klimatizácia beží z nezávislého zdroja energie a nemá preto vplyv na účinnosť motora.

Navigačný systém využíva DVD s kompletnou mapou, ktorú zobrazuje na dotykovej obrazovke a umožňuje prehľadávať výkonnou vyhľadávacou funkciou podľa zaujímavých miest, telefónnych čísel, PSČ alebo dokonca zemepisných koordinát. Dotyková obrazovka je doplnená technológiou Bluetooth. Vodiči s mobilným telefónom, ktorý túto technológiu podporuje jednoducho zapnú na hlavnom displeji komunikáciu cez Bluetooth a vytočia číslo priamo na dotykovej obrazovke. K bezpečnosti komunikácie prispievajú aj tlačidlá na prijatie a ukončenie hovoru umiestnené priamo na volante. Konštruktéri Toyoty sa snažili nielen o to, aby bol Prius automobilom so zodpovedným vzťahom k životnému prostrediu, ale aby zároveň poskytoval pôžitok z jazdy a bol vhodnou alternatívou pre čisto naftové alebo benzínové automobily.

Nový hybridný systém, ktorý debutuje práve v Toyote Prius je prvým agregátom skonštruovaným podľa prevratnej koncepcie nazvanej Hybrid Synergy Drive. Pri hybridných pohonoch súčasnej generácie sa benzínový motor používa na zabezpečenie špičkového výkonu, zatiaľ čo elektrický motor plní sekundárnu funkciu. Hybrid Synergy Drive dáva elektrickému motoru významnejšie postavenie a zároveň sa snaží dosiahnuť dobré výkonové parametre.Výkonnejší benzínový motor s objemom 1,5 l spolupracuje s menším, účinnejším elektromotorom. Spoločne dosahujú výkon, ktorým sa Prius stáva vážnym konkurentom pre vozidlá triedy D. Elektromotor je už výkonnejší než väčšina spaľovacích motorov s objemom 1,0 až 1,2 l a svojím krútiacim momentom 400 Nm v rozsahu 0 až 1200 ot.min-1 prekonáva Prius aj vznetové motory V6. Rýchlosť 100 km/h tak dosiahne už za 11 sekúnd a je takmer o tri sekundy rýchlejší než súčasný model. Tento výkon je porovnateľný s dvojlitrovým naftovým motorom. Riadiaci systém hybridnej jednotky používa elektromotor ako hlavný hnací agregát a dosahuje tak mimoriadne hladký chod. Zrýchlenie je veľké a lineárne, najmä v rozsahu 50 až 80 km/h, pričom hluk a vibrácie sú minimálne.

Po prvý krát má vodič hybridného automobilu možnosť zapnúť jazdný režim EV (elektrický pohon) jednoducho stlačením tlačidla na palubnej doske. V tomto režime vozidlo poháňa len elektromotor, ktorý neprodukuje žiadne emisie a je takmer nehlučný.

Nový Prius je štýlový a aerodynamický. Je zároveň veľmi schopný a úsporný, a má minimálny vplyv na životné prostredie. Prekypuje technologickými novinkami, je príjemný zvnútra a veľmi dobre sa s ním jazdí. Je skrátka ako dúšok čerstvého vzduchu.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]