Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Opel Speedster Turbo  Vytlačiť stránku

Srdcom horúcej novinky je preplňovaný zážihový dvojliter rady ECOTEC s výkonom 147 kW (200 k), s ktorým dokáže atraktívne otvorený model zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a pod plným plynom dosahuje rýchlosť 243 km/h.

Na výbornej dynamike jazdy má veľkú zásluhu plochá krivka priebehu točivého momentu motora – najvyššia hodnota 250 Nm je k dispozícii v širokom rozpätí otáčok 1950 ot./min. až 5500 ot./min, takže vozidlo dokáže pružne zrýchlovať aj z nízkych a stredných otáčok. Pre elastické zrýchlenie z 80 km/h na 120 km/h pri štvrtom rýchlostnom stupni potrebuje Speedster Turbo iba 5,1 s. Vysoký výkon uprostred položeného motora sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky.

Zavesenie kolies je prvkom, na ktorom je dobre viditeľná inšpirácia konštruktérov tohto vozidla vo svete motoristického športu. Dvojité priečne trojuholníkové ramená a vinuté pružiny zaručujú optimálne postavenie všetkých kolies za všetkých podmienok. O krotenie výkonného modelu sa starajú bohato dimenzované brzdy s ventilovanými kotúčmi s priemerom 288 mm na všetkých kolesách. Do brzdového okruhu je zarazený posilovač a protiblokovací systém ABS. Speedster Turbo má vpredu aj vzadu sedemnásťpalcové ráfiky z ľahkých zliatin, na ktoré obúva špeciálne pneumatiky Bridgestone Potenza s rozmerom 175/55 R17 (vpredu), resp. 225/75 R17 (vzadu).

Pri vývoji puristického modelu Speedster Turbo sa konštruktéri držali pravidla „menej je viac“ a vylúčili z jeho výbavy všetko, čo nesúviselo priamo s jazdnými vlastnosťami alebo bezpečnosťou. Kľúčovým prvkom, ktorému Speedster vďačí za svoju mimoriadne nížku pohotovostnú hmotnosť len 930 kg (bez vodiča), je ľahký a zároveň extrémne tuhý rám z pretlačovaných hliníkových profilov. Celý rám váži iba 74 kg a slúži ako nosná štruktúra pre ľahké karosárske panely zo skleného laminátu.

Do konštrukcie vozidla sú integrované tzv. „nárazové boxy“, odvodené od zariadení používaných pri monopostoch formuly, ktoré zaručujú vysokú mieru pasívnej bezpečnosti pre obidvoch pasažierov. Do bezpečnsotnej výbavy patrí ďalej okrem iného airbag vodiča, samonavíjacie trojbodové bezpečnostné pásy s predpínačmi, protiblokovací systém bŕzd ABS, posilovač bŕzd alebo masívny oblúkový rám, chrániaci posádku pri prevrátení vozidla.

Pre odlíšenie Speedsteru Turbo od nepreplňovaných súrodencov je treba mať bystrý postreh. Modifikované tvary predného a zadného spoilera preplňovaného modelu zaručujú dostatočný aerodynamický prítlak aj pri jazde veľmi vysokými rýchlosťami. Čierna maska chladiča nemá žiadnu priečku, takže všetok vzduch môže prúdiť priamo k chladiču. Výrazné „žiabre“ na bokoch privádzajú vzduch k medzichladiču stlačeného vzduchu preplňovaného motora. Speedster Turbo dostal aj načierno orámované svetlomety a na zadnej časti vozidla sa vyníma označenie „Turbo“.

Speedster Turbo sa drží minimalistickej a rýdzo funkčnej filozofie aj vo svojom interiéri. Priestor pre dvoch cestujúcich, v ktorom našiel hojné uplatnenie leštený hliník, je sparťanský, v žiadnom prípade však nie je nepohodlný. Vodič aj spolujazdec majú k dispozícii perfektne anatomicky tvarované sedadlá s integrovanými opierkami hláv.

Do malého, kožou obšitého volantu, je zabudovaný airbag. Palubné prístroje modelu Speedster Turbo majú strieborné obrúčky ciferníkov, o zásobe paliva v nádrži vodiča informuje dobre čitateľný prístroj s displejom z LED diód. Výstražná kontrolka zabudovaná do otáčkomeru vodičovi napovedá, kedy má preradiť – podobne, ako je to aj pri monopostoch F1. Tlačítko spúšťača motora, hlavice radiacej páky, kľučky okien a masívna hliníková páka ručnej brzdy i pedále navodzujú atmosféru závodného vozidla.

Speedster Turbo má všetko, čo má čisto športový model tejto kategórie mať a nič navyše! Preto boli z jeho výbavy zámerne vyškrtnuté všetky luxusné zbytočnosti, ktoré svojou hmotnosťou zhoršovali dynamické parametre. Aj tak však majú záujemcovia možnosť prispôsobiť si niektorými kvalitnými doplnkami svoje vozidlo osobitnému vkusu a potrebám. K dispozícii sú rôzne autorádiá, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, opierka na nohy, orámovanie okien chrómovanou lištou s nápisom „Turbo“ alebo odvŕtavané disky kotúčových bŕzd. Tí, ktorí budú tento model využívať po celý rok si môžu objednať aj pevnú strechu „Hardtop“.

Vozidlá Opel Speedster aj nový Speedster Turbo sa vyrábajú v malých sériách ručne fo firme Lotus Cars, sídliacej v anglickom Hetheli, ktorá je renomovaným producentom rýdzo športových špeciálov. Výroba jedného vozidla trvá tri dni a každý novo vyrobený Speedster Turbo prechádza ešte náročným testovaním na skúšobnej dráhe firmy Lotus. Exkluzivitu vozidiel Speedster Turbo zdôrazňuje aj tabuľka s výrobným číslom vozidla, ktorá je upevnená na palubnej doske.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]