Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Volvo S60 R a Volvo V70 R   Vytlačiť stránku

Nové vozidlá Volvo S60 R a Volvo V70 R znamenajú určitú zmenu tradície značky Volvo v oblasti konštrukcie vysoko výkonných automobilov. „Hlavnými znakmi predošlých modelov R bola ich farba a disky kolies. Zmeny karosérie však boli iba obmedzené. Tentokrát sme na odlíšenie kládli väčší dôraz a obidve vozidlá preto dostali úplne novú prednú masku,“ hovorí Peter Horbury, výkonný riaditeľ pre dizajn v Premier Automotive Group (PAG). „Pri porovnání s Volvom S60 a Volvom V70 sú nové typy R dostatočne odlišné, aby bol na prvý pohľad jasný výhradne športový charakter týchto výkonných vozidiel,“ dodáva.
Vozidlá typu R majú aerodynamicky vyladenú prednú časť. Mriežka chladiča je orámovaná saténovo lesklým strieborným lemom, spojler bol predĺžený a spodný sací otvor bol zväčšený, čo zaisťuje lepšie prúdenie vzduchu a účinnejšie chladenie.

Optimalizácia na prvom míeste
V zadu má Volvo S60 R nenápadný spojler, ktorý jednoznačne potvrdzuje, že celá filozofia konceptu R je založená predovšetkým na optimalizácií. „Spojler u S60 R má presne tú správnu veľkosť, aby dokázal minimalizovať vztlak v zadnej časti vozidla. Nepovažujeme za vhodné pridávať veľké kusy plastu len preto, aby sme ukázali, že dokážeme stavať rýchle auta,“ vysvetluje Peter Horbury.
Kolesá naďalej zostávajú dôležitým dizajnovým prvkom. 17 a 18 palcové disky kolies boli upravené tak, aby veľkosti zodpovedali brzdovému systému. Vzhľadovo pritom vychádzajú z predošlých R modelov.

Extrémne farby – ako obvykle
Volvo vždy uvádzalo svoje R modely v extrémnych farbách karosérie a Volvo S60 R ani Volvo V70 R nebudú výnimkou.
Pri uvedení na trh boli tieto vozidlá predstavené vo farbách Flash Green (žiarivo zelená) a Titanium Grey (titanovo šedá). K pôvodným farbám pribudli v ponuke ďalšie štyri: Black Metallic (čierna metalíza), Silver Metallic (strieborná metalíza), Cosmos Blue Metallic (kozmická modrá metalíza) a Passion Red Solid (červená Passion Red).



Vodič stredom záujmu
V konštrukcií interiéru sa odráža rýdzo športový charakter a stredom záujmu je jednoznačne vodič. Športové sedadlá majú zlepšené bočné vedenie. V ponuke sú v štyroch farbách: tmavo modrá, čierna, béžová a prírodná koža, pričom vo všetkých prípadoch je materiál zošitý unikátnymi švami. Kožené čalúnenie vytvára silnú vizuálnu väzbu so škandinávskym nábytkovým dizajnom.
Zbytok interiéru a dverové panely sú prevedené v čiernej farbe (off-black), zatiaľ čo čalúnenie dverí je zladené s farbou sedadiel.
Palubná doska a ozdobný dekor na dverách sú vyrobené z lešteného hliníka. Kožená clona proti oslneniu je obšitá modrými stehmi, ktoré ladia s modrými prístrojmi. Tie sa svojím vzhľadom podobajú chronografu. Prístroje boli navrhnuté špeciálne pre rad R. Trojramenný volant je obšitý čiernou kožou spojenou s modrými stehmi. Manuálna prevodovka je dodávaná s charakteristickou radiacou pákou v prevedení Space Ball. Nožná opierka u vodiča a kryty prahov predných dverí sú vyrobené z nerezovej ocele s logom “R”.

Výkonné automobily s najpokročilejšou technológiou aktívneho podvozku FOUR-C
Nové vozidlá Volvo S60 R a V70 R sú vybavené pravdepodobne najpokročilejším aktivnym podvozkom na svete, čo je dosiahnuté vďaka technólogií „Four-C“ (koncepcia trvalo riadeného podvozku). Očakávania spájané so známymi konceptami Volvo PCC a PCC2 sa teraz naplnili u Volva S60 R a V70 R. Žiadny iný automobil nie je schopný ponúknuť nekompromisnú priľnavosť k vozovke charakteristickú pre extrémne športové automobily a súčasne pohodlie rodinného vozidla tak ako Volvo radu R.

Výkon na vyžiadanie
Tri ovládacie tlačítka uprostred prístrojového panelu slúžia k nastaveniu podvozku, ktorý tak môže vodič ovládať jediným prstom:
• Comfort
• Sport
• Advanced Sport


Pri nastavení „Sport“ je podvozok optimalizovaný pre bežnú jazdu na zátačkovitej ceste a pre vysoké rýchlosti. Pri tomto nastavení podvozok vozu R ponúkne vodičovi dobre vyváženú kombináciu radosti z jazdy, ovládateľnosti vozidla a cestovného pohodlia.
Stlačením tlačítka „Comfort“ sa zvýši mäkkosť podvozku a karoséria je izolovaná od nerovností vozovky. Toto nastavenie je ideálne pre jazdu v meste či pre cesty s rodinou, ale obzvlášť pre klzké povrchy, na ktorých je mäkký podvozok ľahšie ovladateľný.
Pri nastavení „Sport“ a „Comfort“ používa R-podvozok technológiu riadenia nazývanú Sky Hook, vďaka ktorej sa karoséria bez otrasov prenáša cez nerovnosti na vozovke. „Je to ako by bolo vozidlo zhora zavesené na virtuálnych tlmičoch. Z toho pochádza i výraz Sky Hook,“ vysvetluje Marcus Rothoff, vedúcí pre vývoj technológie Four-C vo Volvo Car Corporation.

Vlastnosti športového vozidla
Keď vodič stlačí tlačidlo „Advanced Sport“, zmení sa Volvo S60 R nebo V70 R v rýdzo športový automobil. Podvozok je optimalizovaný pre maximálnu stabilitu za všetkých podmienok. V skutočnosti môže byť podvozok v tomto režime použitý i pre jazdu na súťažných okruhoch.
Systém pre zaistenie dynamickej stability a trakcie DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) dovolí vyššiu mieru preklzu predtým, ako zasiahne a pribrzdením kolies vozidlo vyrovná. Toto dosiahnete jedným stlačením tlačidla „DSTC“. V tomto režime je vypnuté riadenie preklzu kolies. DSTC je tak isto možné vypnúť a síce piatimi stlačeniami tlačidla „DSTC“ po sebe. Päť stlačení je potrebné preto, aby nebol systém DSTC deaktivovaný omylom.
Všetky tieto možnosti, z ktorých si môže vodič vyberať a ktoré menia charakter vozidla od komfortného po rýdzo športový, sú možné vďaka aktívnemu podvozku s technológiou Four-C.
Rozdiel medzi podvozkom s Four-C a inými koncepciami je daný schopnosťami podvozku zpracovávať veľké množstvo informácií z rôzných miest na vozidle. Snímače merajúce pozdĺžne, bočné a vertikálne zrýchlenie vozidla vzhľadom k vozovke sú rozmiestnené na rôznych miestach podvozku.
Ďalej je vozidlo vybavené senzormi, ktoré merajú:
• rotačnú rýchlosť a vertikálny pohyb každého kolesa
• uhol a rýchlosť otáčania volantu
• zatáčanie (rýchlosť stáčania)
• krútiaci moment motora (vypočítava sa)
• zásahy bŕzd prostredníctvom systému ABS a DSTC.

Všetky snímače odosielajú signály do mikroprocesoru v jednotke Four-C, ktorá vypočítava pohyb vozidla a prispôsobuje tvrdosť tlmičov tak, aby vozidlo vždy zostalo rovnobežne s povrchom vozovky.

Úprava nastavenia 500-krát za sekundu
Nastavenie tlmičov je podľa nových informácií upravované 500-krát za sekundu. V praxi to znamená, že nastavenie tlmičov podvozku Four-C sa pri jazde neustále mení. To je možné vďaka úplne novej technólogii, ktorá je v automobilovom svete úplnou novinkou a ktorá bola vyvinutá v spolupráci s firmou Öhlins Racing AB - jedným z popredných svetových vývojárov high-tech tlmičov a výrobcom tlmičov značky Monroe.
Počítačový elektronický systém Volva S60 R a V70 R, známy pod označením Multiplex, rovnako predáva informácie systému Four-C. Napríklad pri prudkom brzdení obdrží systém Four-C informácie o tejto akcí už o niekoľko milisekund skôr, ako sa brzdové doštičky dotknú kotúčov. Do tej doby mikroprocesor systému Four-C vypočíta, nakoľko spôsobí brzdenie pokles rýchlosti vozidla a na základe tejto informácie nastaví tlmiče a záber pneumatík tak, aby bola maximalizovaná kontrola nad vozidlom.
Pri akcelerácií systém Four-C obdrží príslušnú informáciu zo senzoru pozdĺžneho zrýchlenia. Podobne prenáša systém informácie o prudkom zatočení volantom ešte o niekoľko milisekund skôr, ako vozidlo skutočne zmení smer jazdy.
Systém Four-C teda dokáže predvídať, čo sa stane a potvrdzuje, že jeho názov je skutočne na mieste. („Four-C“ sa v angličtine vyslovuje rovnako ako slovo „foresee“ – predvídať, pozn. prekl.)

Elektronicky riadený systém pohonu všetkých kolies AWD
Volvo S60 R a V70 R majú elektronicky riadený systém AWD, ktorý je v podstate zhodný s tým, aký používajú napríklad vozidlá Volvo XC90 a S60 AWD. Avšak u modelov R nie je účelom pohonu všetkých kolies poskytnúť možnosť jazdy v terénu. Systém AWD je u týchto automobilov optimalizovaný pre dosiahnutie maximálneho výkonu, priľnavosti a stability. Tak isto aj systém AWD je napojený na systém Multiplex. To znamená, že AWD môže unikátnym spôsobom spolupracovať s DSTC a v dôsledku toho je vozidlo schopné vodičovi ponúknuť presne takú jazdnú charakteristiku, akú požaduje.
Krátka doba potrebná pre pripojenie a odpojenie systému AWD (menej ako 100 milisekund) umožňuje vodičovi extrémne rýchlo kompenzovať a eliminovať pretáčavosť a nedotáčavosť.
Pri parkovaní je systém AWD riadený tak, aby sa pri plnom vytočení kolies predišlo vzájomnému konfliktu medzi nápravami, vďaka čomu je Volvo S60 R a V70 R veľmi ľahko ovládateľné.
Pri brzdení je systém deaktivovaný, aby brzdová sústava mohla v režime ABS pracovať bez akéhokoľvek rušenia a aby bola zaistená vysoká stabilita a krátka brzdná vzdiaľenosť.
Rovnakým spôsobom je systém AWD deaktivovaný systémom riadenia stability DSTC, ak DSTC pomocou bŕzd reguluje preklz kolies.

Brzdy zodpovedajú výkonu
Rýchla a presná odozva riadenia je pre výkonné automobily ako Volvo S60 R a V70 R kľúčová. Preto sú tieto vozidlá vybavené posilňovačom riadenia s premenlivou charakteristikou podľa rýchlosti vozidla. Posilňovač je naprogramovaný tak, aby poskytoval maximálnu pomoc pri parkovacích manévroch a následne s rastúcou rýchlosťou jazdy jeho účinok klesá. Pri maximálnej rýchlosti je účinok posilňovača najslabší.
Brzdový systém Volvo S60 R a V70 R zodpovedá celkovej charakteristike a výkonom vozidla. Hliníkové brzdové strmene Brembo sú vybavené štyrmi piestami. Hliníkové brzdové strmene prispievajú k rýchlemu rozptylu tepla a znižujú neodpruženú hmotnosť. Nižšia neodpružená hmotnosť znamená lepší kontakt pneumatík s vozovkou.
Všetky brzdové kotúče sú vybavené vnútorným chladením a majú priemer 330 mm. Hrúbka predných kotúčov je 32 mm, zadné sú 28 mm široké. Vďaka ním dokážu modely R z rýchlosti 100 km/h zastaviť na necelých 36 metroch.

Pasívna bezpečnosť u vozidiel Volvo S60 R a V70 R je na rovnako vysokej úrovni ako u iných modeloch Volvo. To mimo iného znamená:
• Nárazové zkúšky v najmodernejších skušobných laboratóriach na svete
• Extrémne pevná klietka kabíny
• WHIPS, systém pre ochranu pred traumatizováním krčnej chrbtice na predných sedadlách
• Nafukovacia clona (IC) pre ochranu pri bočnom náraze
• Bezpečnostný systém ISOFIX pre upevnenie detských sedačiek
• Predpínače bezpečnostných pásov na všetkých sedadlách
• Bočné airbagy pre predné sedadlá

Posilnený image
Všetky predošlé verzie vozidiel s označením R – už od vôbec prvého žltého Volva T-5R predstaveného v roku 1995 – prispeli k tomu, že potešenie z jazdy sa ešte výraznejšie zaradilo medzi prednosti vozidiel značky Volvo. Poslaním každého nového „R“ konceptu je upevniť pozíciu Volva v oblasti „zážitkov z jazdy“.
„Tentokrát bolo toto poslanie naplnené mnoho dôslednejšie, lebo technologická úroveň novej koncepcie vozidiel R je mnoho vyššia“, hovorí Hans Nilsson. „Naše predošlé modely s označením R boli vysoko výkonné vozidlá kategórie kombi. Tentokrát sme vážnosť svojich úmyslov potvrdili predstavením športového sedanu. U S60 R sme ešte zlepšili jazdné vlastnosti. Preto očakávame lepšiu predajnosť u S60 R ako u V70 R,“ dodal Nilsson.

Medzi zákazníkmi dominujú muži
Volvo predpokladá ročný celosvetový predej 7 000 vozidiel R. V tomto segmente dominujú medzi zákazníkmi muži, napr. v Európe až z 97 percent, v Spojených státoch predstavuje tato hodnota 94 percent.
I tak medzi hlavnými trhmi existujú rozdiely. „V Európe tento typ vozidla priťahuje predovšetkým zákazníkov z mladšej vekovej skupiny. Tu sa jedná predovšetkým o pózu a o výkon, zatiaľ čo americký zákazníci pristupujú ku kúpe týchto vozidiel voľnejšie. Hľadajú najlepšie vozidlo daného radu, s ktorým je zábava jazdiť,“ dodáva Hans Nilsson.


Švédska spoločnosť Volvo Cars Corporation patrí medzi popredných svetových výrobcov automobilov. S produkciou už 450 000 vozidel ročne, ktoré sa vyrábajú v piatich zemiach sveta, je firma Volvo Cars Corporation nosným pilierom luxusnej divízie Premier Automotive Group automobilky Ford Motor Company. Automobily Volvo sú známe svojou bezpečnosťou a spoľahlivosťou a nemalý dôraz sa kladie tiež na ekológiu výroby i samotnej prevádzky automobilov.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]