Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
motoršport: Škoda Fabia WRC  Vytlačiť stránku

Škoda Fabia RS - základ pre nový automobil WRC
Podmienkou pre homologáciu súťažného vozidla v kategórii World Rally Car (WRC) je okrem iného produkcia najmenej 25 000 sériových automobilov východzej modelovej rady s minimálnou dĺžkou 3750 mm a ďalej výroba najmenej 2500 kusov modelu, z ktorého je súťažný automobil odvodený, s minimálnou dĺžkou 4000 mm a rázvorom 2440 mm. V prípade automobilu Škoda Fabia WRC bude táto podmienka splnená produkciou vozidla Škoda Fabia RS. Plnohodnotný súťažný automobil WRC potom zo základného modelu vzniká rozsiahlymi modifikáciami, ktoré sú presne špecifikované v záväzných predpisoch FIA.

Karoséria so zmenami
Veľký dôraz pri konštrukcii vozidla Škoda Fabia WRC bol kladený na docielenie najvyššej možnej tuhosti karosérie. Tuhosť karosérie automobilu WRC je niekoľkonásobne vyššia ako u sériových vozidiel, k čomu z veľkej časti prispieva zabudovaný bezpečnostný ochranný rám.
Kvôli použitiu širších pneumatík a rozšíreniu rozchodu kolies oboch náprav boli blatníky a podbehy upravené tak, že automobil dosahuje maximálnu povolenú šírku 1770 mm. Podlahová časť je modifikovaná pre zabudovanie pohonu 4x4. Jej objemný stredový tunel dosahuje maximálne povolené rozmery a prechádza ním nielen spojovací hriadeľ pohonu zadných kolies, ale aj mohutné tepelne izolované výfukové potrubie. Palivové nádrže sú inštalované pod vozidlom v rovnakej oblasti ako pri sériovom vozidle, ich celkový objem je však v porovnaní so sériovým vozidlom Fabia dvojnásobný /90 l/. Obe nárazníky sú zhotovené z extrémne ľahkého materiálu a tvarom sú prispôsobené väčšej šírke vozidla. Veľkosť a tvar otvorov v prednom nárazníku rovnako ako vetranie mororového priestoru boli optimalizované v klimatickom aerodynamickom tuneli, pričom boli simulované najtvrdšie klimatické podmienky, aké môžu v rallye nastať. Čelné a zadné sklo rovnako ako bočné sklá pôsobia dojmom, že sa zhodujú so sklami sériového vozidla, boli však optimalizované pre dosiahnutie nižšej hmotnosti. Čelné sklo a bočné sklá v predných dverách sú navyše elektricky vyhrievané. Vyhrievanie skiel predstavuje pri vozidlách pre rallye nevyhnutný bezpečnostný prvok, aby bol zabezpečený výhľad vodiča za akýchkoľvek klimatických podmienok.

Motor
Nový automobil Fabia WRC je poháňaný preplňovaným štvorvalcovým motorom so zdvihovým objemom, ktorý je daný hranicou 2000 cm3. Základom agregátu Škoda pre vozidlá kategórie WRC je známy koncernový preplňovaný motor s objemom 1.8 l s päťventilovým rozvodom. Výkon motorov všetkých výrobcov automobilov, ktorí sa zúčastňujú na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach, dosahuje hodnotu 221 kW (300k). Túto jednotnosť dosahovaného výkonu spôsobuje clona s priemerom 34 mm, ktorá musí byť podľa predpisov namontovaná pred turbodúchadlo, tak aby obmedzovala množstvo nasávaného vzduchu. Tým sú dané hranice maximálneho výkonu. Rozhodujúcim kritériom je potom dosiahnutie čo najvyšších hodnôt výkonu a točivého momentu v čo najširšom rozsahu otáčok, rovnako ako v dynamických režimoch. Dôležitým prvkom je pritom eliminovanie tzv. turboefektu, teda skrátenie reakčnej doby motora na zošliapnutie plynového pedála. To je okrem iného realizované tzv. ALS systémom (z angličtiny Anti Lag System). Vďaka dodatočnému spaľovaniu nespáleného paliva v zbernom výfukovom potrubí umožňuje systém ALS zachovanie pracovných otáčok turbodúchadla aj po uvoľnení plynového pedálu. Tento komplikovaný proces je riadený riadiacou jednotkou motora v závislosti od mnohých parametrov, ako sú otáčky motora a turbodúchadla, teplota, moment zážihu, množstvo vstreknutého paliva, plniaci tlak, poloha škrtiacej klapky atď. Elektronická riadiaca jednotka motora tak vykonáva celý rad funkcií, ktoré sa v prípade sériových vozidiel vôbec nevyskytujú. Pre udržanie výkonu pri maximálnom zaťažení motora taktiež pri extrémnych klimatických podmienkach je chladič stlačeného vzduchu ostriekavaný vodou. Vďaka vyparovaniu vody na povrchu chladiča sa ešte viac znižuje teplota vzduchu, ktorý vstupuje do motora, čím vlastne zostáva zachovaný najvyšší výkon motora. Pre tieto účely je vo vozidle umiestnená nádrž na 20 litrov vody. K dosiahnutiu optimálneho výkonu a priebehu točivého momentu prispieva taktiež výfuková sústava, navrhnutá pomocou počítačovej simulácie a optimalizovaná v motorovej skúšobni. Podľa predpisov FIA sú súťažné vozidlá Škoda Fabia WRC vybavené špeciálnymi športovými katalyzátormi, ktoré i pri splnení exhalačných noriem zachovávajú nezmenené výkonové parametre motora.

Prevodovka a pohon 4x4 s troma aktívnymi diferenciálmi
Na špeciálnu súťažnú šesťstupňovú prevodovku je viazaná sústava pohonu všetkých kolies. Medzinápravový a predný diferenciál sú umiestnený v skrini prevodovky, pričom rovnako ako diferenciál zadnej nápravy sú aj tieto elektronicky riadené. Riadenie celého systému pohonu všetkých kolies zabezpečuje vlastná elektronická riadiaca jednotka v závislosti od uhla natočenia predných kolies, rýchlosti vozidla, otáčok jednotlivých kolies, tlaku v brzdovom systéme, polohy škrtiacej klapky, a ďalších parametrov. Elektronická komunikácia s riadiacou jednotkou motora prebieha prostredníctvom zbernice CAN-Bus. Všetky dáta o funkciách riadiaceho systému pohonu 4x4 sú počas rýchlostných skúšok zaznamenávané a v servisnej prestávke vyhodnocované. Po ich analýze môžu byť eventuálne nedostatky, prípadne závady odstránené, alebo môže byť nastavenie systému pohonu 4x4 upravené podľa zmeny charakteru trate. Súťažná prevodovka je vybavená poloautomatickým radením, ktoré sa ovláda tlačítkami na volante.

Robustný podvozok
Podvozok je pre súťažné nasadenie patrične spevnený a vystužený, obe nápravy sú uložené v pomocných rámoch a sú prevedené ako nezávislé závesy s jednotkami McPherson. Predná náprava má robusné spodné trojuholníkové ramená. Vzadu je použité viacprvkové zavesenie tvorené dvoma priečnymi a jedným pozdĺžnym ramenom. Tehlice závesu tvoria náročný zvarenec z pevnostných titanových alebo oceľových výliskov. Obe nápravy sú vybavené priečnymi skrutnými stabilizátormi s nastaviteľnou účinnosťou. Súčasťou odpruženia sú tlmiče umožňujúce individuálne nastavenie charakteristiky útlmu podľa druhu trate. Vinuté pružiny sú zložené z hlavnej a pomocnej pružiny, majú taktiež individuálne voliteľnú tuhosť a pružiacu charakteristiku a podľa potreby je ich možné meniť a rôzne kombinovať. Svetlá výška modelu Fabia WRC môže byť upravovaná podľa charakteru jednotlivých súťaží v rozmedzí od 80 do 240 mm. Pri asfaltových súťažiach sú používané ventilové brzdové kotúče, vpredu s priemerom 378 mm a šírkou 32mm, vzadu s rozmermi 355x28mm. Rozmery kotúčov pre štrkovitú verziu sú 304 x 28 mm vpredu a 304 x 25 mm vzadu. Používajú sa celkovo 3 rozmery kolies, ktoré sú zhotovené z horčíkovej zliatiny, pre asfaltový povrch 8.0 J x 18", pre štrkovitý povrch 7.0 J x 15" a na sneh 5,5 J x 16". V priebehu súťaže si pri každej servisnej zastávke vyberajú inžinieri spoločne s jazdcami podľa aktuálneho charakteru trate niektorý z mnohých dezénov a zmesí špeciálnych súťažných pneumatík Michelin.

Interiér
Prístrojová doska vychádza z designu sériovej verzie, je však z extrémne ľahkých materiálov. Na mieste obvyklého prístrojového panelu je vo vozidle Fabia WRC displej s kontrolkami, ktorý pilotovi v štandardnom režime poskytuje len základné informácie o možnom prekročení hraničných hodnôt pri funkciách dôležitých pre súťažnú prevádzku. Vedľa displeja sa nachádza veľký digitálny ukazovateľ zaradenej rýchlosti a signalizácia optimálnych otáčok pre zvolený prevodový stupeň. Spolujazdec má k dispozícii na väčšom displeji prakticky rovnaké informácie ako pilot. Pod veľkým displejom spolujazdca je umiestnený navigačný prístroj s palubným počítačom. Všetky ovládacie prvky sú usporiadané tak, aby sa nachádzali v dosahu posádky pevne pripútanej šesťbodovými bezpečnostnými pásmi. K predpísanému bezpečnostnému vybaveniu patrí okrem vstavaného ochranného rámu aj centrálne odpojenie akumulátora, a protipožiarna sústava, ktorá sa v prípade požiaru spúšťa automaticky. Samozrejmosťou je vnútorný komunikačný systém medzi jazdcom a spolujazdcom, a taktiež vysielačka pre spojenie s doprovodom.

Ostrý štart
Vozidlo Fabia WRC v súčasnej dobe prechádza intenzívnym vývojom a náročnými testami. V závislosti na ich výsledkoch bude rozhodnuté o okamihu prvého nasadenia. Team Škoda Motorsport predpokladá, že Fabia WRC absolvuje svoju premiéru v súťaži majstrovstiev sveta v druhej polovici roka 2003.

  

[ Späť na motoršport | Zoznam sekcií ]