Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Škoda Rapid (10/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 15.10.2012;

V dňoch 8.-9.10.2012 sme sa zúčastnili medzinárodnej prezentácie nového modelu pod názvom Škoda Rapid Product Training 2012, ktorú usporiadala spoločnosť ŠKODA AUTO pre odborníkov z oblasti oceňovania automobilov, poskytovania leasingu a fleetového predaja. Zastúpenie tu malo Nemecko, Rusko, Poľsko, Česká republika a vďaka nám aj Slovenská republika. Naša zvedavosť zoznámiť sa s novinkou v podaní výrobcu je z profesného pohľadu prirodzene veľká, pretože nám záleží na tom, aby sme správne odprognózovali jeho zostatkovú hodnotu.

Prezentácia s doprovodným programom sa konala pri Brnenskej priehrade na Morave v Českej republike. Slnečný deň a okolie namaľované v jesenných farbách nám dodali dobrú náladu. Spoznávanie novinky s okrídleným šípom v znaku sa mohlo začať. Jazdy sa prelínali so statickými prezentáciami a zaujímavými aktivitami.

Statické prezentácie a aktivity

V okolí rezortu sa to Rapidmi len tak hemžilo. Oči nám behali z bledomodrej metalízy, cez bielu UNI farbu na metalízovanú čiernu. Mimochodom práve bledomodrá Denim metalíza je určená len pre Rapid.

Ako prvé sme absolvovali súťaž. Rozdelení do dvoch skupín sme mali naložiť čo najrýchlejšie náklad do batožinového priestoru. Jednalo sa o veci na letnú a zimnú dovolenku. Otvor do 550-litrového priestoru je naozaj veľmi praktický. Piate dvere sa otváraju vysoko. Nakladacia hrana je primerane vysoko. Po sklopení deleného zadného operadla nevznikne rovina bez schodu, ale to nám vôbec nevadilo. Lyže aj ostatné veci sme tam doslova nahádzali a priestor to všetko pohltil. Druhá skupina s letnými vecami to mala jednoduchšie a preto bez problémov vyhrala. Hneď nám bolo jasné, že práve sme spoznali najväčšie pozitívum nového modelu – batožinový priestor a jeho vstupný otvor. Tu si zaslúži Škoda pochvalu. Je to úžasne praktické a história v podobe modelu Octavia potvrdila, že karoséria liftback je u zákazníkov obľúbená.

Opodiaľ pútal našu pozornosť vyčačkaný Rapid v čiernej farbe. Na ňom nám boli odprezentované niektoré prvky príslušenstva. Ako prvé nás zaujali čierne matné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin Prestige a doplnkový úložný priestor na streche vo forme tzv. „truhly“. Ďalej sme si všimli iný predný nárazník, reflexné prvky na zadnom nárazníku, spojler na piatych dverách. V batožinovom priestore nás zaujala objemná vanička a obojstranný koberec, ktorý bol z jednej strany čalúnený a z druhej pogumovaný. Dá sa využiť nielen na uloženie špinavých alebo mokrých vecí, ale môže poslúžiť aj ako podložka pre psa alebo pri vymieňaní kolesa. Takisto sa dá použiť aj v prípade pikniku. Na zadných sedadlách trónil termoelektrický chladiaci box, ktorý môže chladiť alebo ohrievať. Jednalo sa o základnú výbavu Active, ale vďaka prvkom príslušenstva vyzeralo vozidlo oveľa športovejšie a hodnotnejšie.

Potom sme sa presunuli na stretnutie s Jozefom Kabaňom, slovenským dizajnérom, ktorý navrhol Rapid. Nie, neprišiel osobne, len prostredníctvom obrazovky nám povedal o svojom vzťahu k dizajnu a mohli sme ho vidieť pri práci. V miestnosti sme mali možnosť vzhliadnuť hlinený model Rapid, vzorky farieb, nití a čalúnenia.

Dizajn vozidla prezentuje nový štýl značky, ktorý sa ako prvý ukázal na modely Citigo. Využíva vplyv kubizmu a prvky českého kryštálu. Vpredu zaujme nový znak vložený do predĺženej špičky kapoty. Mriežka chladiča má 19 zvislých rebier a chómovú lištu po obvode. Na hlavných reflektoroch je použitý prvok z už spomenutého českého kryštálu, jedná sa o hranu v spodnej časti pri maske. Hmlové svetlá sú obrovské a hranaté.

Pri bočnom pohľade prevládajú vodorovné línie. Kabaň tu dosiahol hru tieňov, ktorú vytvoril vďaka prelisu v spodnej časti dverí. Horná linka sa tiahne od predných svetlometov ponad kľučky, cez veko palivovej nádrže až k zadným skupinovým svetlám, kde pokračuje do piatych dverí.

Ak by sme nevedeli, že sa jedná o karosériu liftback, tak by sme tipovali sedan. Zadné veko svojou dĺžkou evokuje, že sa otvára bez zadného okna. Aj vzadu prevládajú vodorovné linky. Skupinové svetlá majú grafiku do tvaru písmena C typickú pre značku Škoda. Po stranách zadnej EČV pri svetlách vznikli dva trojuholníky. Následne sme mali nalepiť na vozidlo lístoček v mieste, ktoré sa nám najviac páči. Najviac lístočkov bolo v zadnej časti vozidla.

Celkovo prevládajú na vozidle moderné jednoduché vodorovné tvary s hranami. Takýto dizajn má byť časuodolný. Nuž, ukáže čas. Škoda sa snaží takýmto klasickým stvárnením dosiahnuť, aby vozidlo bolo atraktívne aj po niekoľkých rokoch. Trhová hodnota aj vďaka tomu nemusí klesať tak rýchlo, ako pri konkurenčných dizajnoch.

Ďalšou aktivitou bolo prehovoriť vymyslenú rodinku, ktorá si plánuje kúpiť nové auto a rozmýšľa o konkurecnii, aby si kúpila práve Rapid. Nám bola pridelená mladá nezosobášená dvojica (on 33 a ona 30 rokov) s jedným dieťaťom, ktorá jazdí väčšinou po meste a hľadajú väčší batožinový priestor. Majú Fiat Grande Punto a chcú si kúpiť novú Kiu cee`d. Nakoľko však hľadajú väčší priestor a batožinový priestor, naše argumenty boli jasné. Rapid svojimi 550 litrami poráža cee`d nielen vo verzii hatchback (380 litrov), ale dokonca vo verzii kombi, kedy má Kia objem 528 litrov. A priestor na zadných sedadlách bude určite väčší v Škode. O správnosti tohto tvrdenia sme sa presvedčili na druhý deň, keď sme mali možnosť otestovať konkurenčné modely. Ale najprv sme jazdili na Rapide.

Jazda - Rapid

Mali sme možnosť vyskúšať benzínový motor 1.2 TSI s výkonom 77 kW a naftový 1.6 TDI s rovnakým výkonom. Ako prvé sme usadli do benzínovej verzie. V strednej výbave Ambition sme mali k dispozícii napr. rádio Blues, klimatizáciu, palubný počítač, el. ovládané predné okná, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, prednú lakťovú opierku. Tlačidlo Start-Stop systému prezrádzalo, že sedíme vo vozidle s Green tec balíkom, ktorý okrem toho obsahuje aj pneumatiky s nižším valivým odporom a rekuperáciu brzdnej energie.

Ergonomicky je všetko tam, kde to podvedome hľadáte. Tvary sú aj tu jednoduché. Prevládajú vodorovné línie. Horná časť prístrojovej dosky je z čierneho tvrdého plastu. Pôsobí však hodnotne a počas jazdy ani raz nezapraskala. Ovládacie prvky ventilácie resp. klimatizácie nám prišli trochu zastarané. Chválime odkladacie priestory pod rádiom, pred prevodovou pákou a v lakťovej opierke, ktorá má ideálnu dĺžku, ale vyhovovala nám iba v najnižšej možnej polohe. Vtedy sa však ťažšie manipulovalo s madlom ručnej brzdy. Do odkladacej schránky pre okuliare sa tie naše slnečné nezmestili. Pravá noha nemá síce veľkú voľnosť, ale ani ju neohrozuje hrana ako vo Fabii resp. v Roomstri. Na biele podsvietenie prístrojov a biele ukazovateľe na čiernom displeji v strede sa pozerá príjemne. Pôsobí to elegantne. Zaujímavosťou je digitálny ukazovateľ stavu paliva v nádrži.

Benzínový prepĺňaný motor je pre Rapid správna voľba. Je dostatočne pružný a dobre odhlučnený. Maximálny výkon 77 kW dosahuje pri 5000 ot./min. Ideálne pásmo použitia je v rozmedzí 2000 - 3000 ot./min., ale aj nad touto hranicou vozidlo slušne zrýchľuje. Krútiaci moment 175 Nm dosahuje v pásme od 1550 do 4100 ot./min. Dynamickou jazdou po okresných cestách v okolí Brna sme dosiahli spotrebu 6,9 l/ 100 km. Prevodovka spojená s týmto výkonom je 6-stupňová s manuálnym radením. Motor TSI s výkonom 63 kW bude mať 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Pochváliť musíme chod radiacej páky. Je presný, dráhy sú primerané dlhé a netreba prekonávať žiadny veľký odpor.

Po presadnutí do naftovej verzie ako prvé samozrejme evidujeme hlučnejší zvukový prejav. Ďalej to je chod páky, treba vyvinúť o niečo väčiu silu pri radení. Manuálna prevodovka s týmto motorom je 5-stupňová. Maximálny výkon 77 kW dosahuje pri 4400 ot./min a maximálny krútiaci moment 250 Nm v rozsahu 1500 – 2500 ot./min. Väčší krútiaci moment v nižších otáčkach je však citeľný. Dynamické zrýchľenie je o poznanie lepšie. Spotrebu sme však mali 6,1 l/ 100 km. A práve rozdiel v spotrebe voči benzínovému motoru sa nám zdá malý. Ak k tomu prirátame nižší hluk, lepšie radenie a nižšiu cenu, tak nám ako víťaz z tejto dvojice vychádza motor 1.2 TSI.

Podvozok je tvorený mierne upravenými nápravami existujúcich modelov. Predná je z aktuálneho VW Polo a zadná z Octavie prvej generácie. Rozchod vzadu je o niečo širší ako vpredu, podobnú konštrukciu využíva aj Roomster. Naladenie podvozka je komfortné, ale zároveň dodáva vozidlu stabilitu a malé náklony karosérie. Tlmenie nerovností bolo napriek väčšiemu priemeru diskov (16 a 17-palcové) chválitebné. Riadenie nebolo preposilované a brzdný účinok bol vo všetkých situáciách dostatočný.

Jazda - konkurencia

Ako konkurenčné modely nám boli predstavené Chevrolet Cruze, Renault Fluence, Hyundai i30 a Kia cee`d. Čiže dva sedany a dva hatchbacky.

Ako prvé sme pristúpili k „slovenskému“ cee`du. Dizajn je štýlový a dynamický. Či spredu alebo zozadu, vozidlo je ľúbivé. Tu musíme podotknúť, že týmto môže cee`d Rapida poraziť. Aj prístup do batožinového priestoru je v poriadku, jeho objem je však len 380 litrov. Miesto za sebou som tu mal dostatočné. Do dĺžky len o málo menej ako v Rapide. Prístrojová doska je ale úplne iná. Rôzne zaoblenia, jedna hrana stúpa, druhá klesá. Ovládanie rádia vložené do veľkého plastového kusu. Veľký rýchlomer s malou ručičkou. Vrchný malý displej. Toto všetko pôsobilo trochu nesúrodo. Miesto na pravé koleno nebolo ideálne, dotýkali sme sa konzoly. Ale pochváliť musíme rozľahlý priestor pred prevodovou pákou a USB vstup. Základná motorizácia 1.4 CVVT s výkonom 73 kW nie je žiadny trhač asfaltu, ale ako základ je to v poriadku. Je tichý, dalo sa s ním jazdiť aj svižne a spotreba pri tom nebola vysoká. Chod prevodovej páky bol len o málo horší ako v Rapide a spojkový pedál mal asi cca. 2 cm vôľu, než začal klásť nejaký odpor.

Chevrolet v bledomodrej farbe s čiernymi diskami nevyzeral zle. Ako prvé sme otvorili veko batožinového priestoru. Samotná plocha dna 450-litrového priestoru je celkom rozmerná, len ten vstupný otvor nie je úplne praktický. Pri sadnutí si „za seba“ pri mojej výške 195 cm, som tu mal oveľa menej miesta ako v českej novinke. Prístrojová doska je z iného súdka ako tá v Rapide. V strede je niečo strieborné, niečo lakované na čierno. Na niekoho to môže pôsobiť disharmonicky. Pred spolujazdcom zaujala látka na prístrojovej doske. Odkladací priestor pred mohutnou pákou je miniatúrny, ale zato poteší schránka v strede na vrchu dosky. Lícovanie jednotlivých dielov nebolo všade v poriadku. Otáčkomer a tachometer so zeleným podsvietením sa nám zdali od seba dosť vzdialené a číslice boli na náš vkus trochu malé. Na kapote sme si všimli vyčnievajúce ostrekovače čelného skla.
O pohon sa staral atmosféricky plnený motor 1.8 16V s výkonom 104 kW. V otáčkach pod 3000 ot./min. bola dynamika slabá. A tak sme sa snažili byť nad touto hranicou, vtedy motor ukázal, že výkon ma dostatočný. Chod páky bol drsnejší ako v Rapide. Palubný počítač sa ovládal na ľavej páčke pootáčaním kruhového elementu, nie je to príliš šťastné riešenie. Na displeji svietila spotreba 8,9 l/ 100 km.

Renault budí dojem väčšieho auta, ako v skutočnosti je. Po otvorení veka batožinového priestoru sme ostali nemilo prekvapení. Pod „stropom“ totiž boli tiahla, v rohoch boli vidieť stopy mazania a zavesenie zasahovalo do priestoru, na čo treba pri ukladaní vecí myslieť. Inak objem 496 litrov je celkom uspokojivý, ale vďaka prístupu a spomenutým riešeniam, ťažšie využiteľný. Vnútri nás privítalo béžovo-čierne prevedenie, čo dávalo interiéru punc exkluzivity. K tomu prispieval aj navigačný systém. Vzadu bolo za mnou miesta podobne málo ako v Cruze.
Pod prednou kapotou bol benzínový motor 1.6 16V s výkonom 81 kW. Opäť sme ho museli dostať do tých správnych otáčok, ale na plyn reagoval spontánnejšie ako Cruze. Bol však aj hlučnejší. Jazdné vlastnosti boli plavné a v radiacej páke bolo potrebné pred koncovou polohou pri každom stupni prekonať výrazný odpor. Aj Cruze mal len 5-stupňovú prevodovku, ale tu bola absencia „šestky“ citeľnejšia. Spojka zaberala veľmi vysoko a plynový pedál v polovici dráhy akoby začal klásť väčší odpor.

A nakoniec Hyundai i30. Je postavený na rovnakom základe ako Kia cee`d a vyrába sa v Čechách. Dizajn nie je tak štýlovo-športový ako pri cee`de, ale jeho konzervatívnejšie prevedenie sa nám páči. Mne osobne hlavne zadná časť. Prístup do „kufra“ s objemom 378 litrov je rovnako dobrý ako pri dvojičke od Kie. Vzadu „za sebou“ to bolo rovnaké ako v Kii, dosť miesta na nohy aj hlavu, ale v Rapide je to ešte o niečo lepšie. Prístrojová doska sa nám tu páči. Prístroje majú správnu veľkosť, sú ergonomicky dobre rozmiestnené. Potešili veľké tlačidlá ovládanie ventilácie resp. klimatizácie aj rádia. Chválime veľký odkladací priestor pred prevodovou pákou a USB vstup. Pravé koleno má dostatok miesta. Tu sme sa cítili lepšie ako v cee`de.
Na pohon slúžila základná motorizácia 1.4i CVVT s výkonom 73 kW. Pre menej dynamicky jazdiach vodičov je to dobrá voľba. Je dobre odhlučnený a v správnych otáčkach vie pohnúť s vozidlom celkom dynamicky pri zachovaní rozumnej spotreby. Vôľa na spojkovom pedále bola rovnaká ako pri cee`de, cca. 2 cm. A chod radiacej páky? Lepší ako v cee`de a tým pádom rovnako dobrý ako v Rapide. Takže je jasné, že na nás zo štvorice konkurentov urobil najlepší dojem práve Hyundai i30.

Ešte zopár postrehov. Lakťové opierky v i30 a cee`de nie sú posuvné, nemusia vyhovovať každému, ale zase majú títo dvaja Kórejci najväčšie stropné schránky na okuliare. Naše slnečné sa tam zmestili bez problémov, na rozdiel od schránky v Rapide. Vo všetkých konkurentoch je lepšie vyriešené el. ovládanie spätných zrkadiel. V Rapide je ovládanie otočným ovládačom menej ergonomické. Ľavé alebo pravé zrkadlo sa volí otočením ovládača na vodičových dverách hore alebo nadol, a následne ten istý otočný ovládač funguje ako džojstik pre nastavenie sklonu zrkadla. V ostatných modeloch jednoducho prepínač presuniete doľava alebo doprava a tlačidlami si zvolíte sklon. Je pravda, že zrkadlá si nastavíte raz a máte pokoj. My sme na tento malý mínus prišli práve vďaka meneniu vodičov za volantom. A ako posledné spomenieme vnútornú šírku jednotlivých modelov. V tomto parametre je Rapid na chvoste. Toľko naše dojmy z krátkych jázd na konkurentoch.

Ešte nám nedá nespomenúť, že konkurenčné modely môžu ponúknuť za rovnakú cenu bohatšiu výbavu. Ale ako nám bolo odprezentované, cieľový zákazník často nepotrebuje toľko prvkov výbavy v základe. A ak ich chce, má možnosť si ich doobjednať zo širokej ponuky príplatkovej výbavy. Ako cieľový zákazník nám bol predstavený nie príliš náročný 49-ročný Richard, dobrý manžel a otec dvoch dospievajúcich detí, ktorý rád chodí s rodinou na výlety. Hľadá praktické priestranné vozidlo s veľkým batožinovým priestorom, ktoré by malo byť zároveň úsporné a bezpečné. Najnovšie hi-tech riešenia a imidž nie sú preňho dôležité. V takomto prípade môžeme Richardovi Škodu Rapid vrelo odporučiť.

Záver

Značka Škoda je v našich končinách obľúbená a preto má Rapid veľmi dobrú štartovaciu pozíciu. Treba vyzdvihnúť karosériu liftback, ktorú konkurencia neponúka. Tým pádom skvelý prístup do veľkého batožinového priestoru. Sedany sa len smutno prizerajú. Presvedčila nás aj priestorová ponuka na zadných sedadlách, hlavne v pozdĺžnom smere. Miesto pre vodiča ponúka výbornú ergonómiu. Interiér sa môže pochváliť kvalitným spracovaním a materiálmi. Z motorovej turbo ponuky si vyberie snáď každý. Dizajn nikoho neurazí ani nenadchne a jazdné vlastnosti budú vyhovovať väčšine záujemcov o tento typ vozidla. Škode sa podarilo vytvoriť produkt, ktorý krásne zapadá medzi Fabiu a Octaviu, a zároveň nahrádza v ponuke Octaviu Tour. Na Rapide sme odjazdili dostatočný počet kilometrov na to, aby sme si dovolili tvrdiť, že je odsúdený na úspech.

Fotogaléria



Dňa: 15.10.2012
Text a foto: Karol Zechmeister

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]