Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Nové Audi A3 Sportback (09/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 20.9.2012;

Športový, všestranný a progresívny. Audi vysiela do boja o priazeň zákazníkov nový model A3 Sportback. Vďaka technológii ľahkej konštrukcie ultra má kompaktným päťdverový model s rozmerným batožinovým priestorom príkladne nízku hmotnosť, motory sú výkonné a vysoko účinné. V oblasti infotainmentu a asistenčných systémov nové Audi A3 Sportback prináša prvky, ktoré v segmente kompaktnej triedy premium posúvaj latku na novú úroveň.

Dizajn
zväčšiť obrázok Nové Audi A3 Sportback má športovo pretiahnutú siluetu. Dĺžkou (4.310 milimetrov), šírkou (1.780 milimetrov) a výškou (1.425 milimetrov) iba nepatrne prekonáva svojho predchodcu, no rázvor vzrástol o 58 milimetrov na 2.636 milimetrov. Oproti trojdverovej verzii A3 má Sportback rázvor dlhší o 35 milimetrov.

Bočná línia s troma bočnými oknami pôsobí presne a koncentrovane, každý detail je precízny a výrazný. Dominantným prvkom na prednej časti karosérie je markantná jednodielna maska chladiča so zošikmenými hornými rohmi, mriežka masky má sivý farebný odtieň Steingrau. Úzke reflektory majú šikmé spodné hrany. Na želanie Audi montuje bi-xenónové reflektory Xenon plus s dennými svetlami z diód LED. Trocha neskôr sa budú dať objednať aj reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED. Veľké bočné otvory na vstup vzduchu v nárazníku signalizujú vysoký výkon motorov.

Výrazne vyrysovaná hrana Tornadolinie delí bok karosérie pod bočnými oknami a dodáva vozidlu energickú siluetu. Druhá hrana Dynamiklinie nad prahmi karosérie sa smerom k zadnej časti zdvíha smerom dohora.

Napäto klenuté plochy plechu, veľké, presne definované výrezy blatníkov, relatívne úzke, výrazne sklonené zadné stĺpiky karosérie a decentný spojler na zadnej hrane strechy zvýrazňujú športové ambície Audi A3 Sportback, rovnako ako vonkajšie spätné zrkadlá namontované na dverách podobne ako pri športových automobiloch.

zväčšiť obrázok Zadná časť karosérie je výrazne trojrozmerne vymodelovaná, delené zadné skupinové svetlá zvýrazňujú jej šírku. V kombinácii s reflektormi Xenon plus montuje Audi zadné skupinové svetlá zo svietiacich diód LED, vodiče svetla vytvárajú vizuálne neprerušené oblúky. Súčasťou sériového vybavenia sú adaptívne brzdové svetlá, ktoré pri intenzívnom brzdení pulzujú s vysokou frekvenciou. V zadnom nárazníku ostrá hrana ohraničuje difúzor, koncovka výfuku (podľa motora jednoduchá alebo dvojitá) je vyvedená na ľavej strane.

Audi ponúka pre A3 Sportback na výber 13 farieb laku karosérie, 3 štandardné, 8 metalizovaných a 2 s perleťovým efektom. Na želanie sa montuje komplet lesklých dekoračných líšt (tzv. Glanzpaket) okolo bočných okien (sériovo pri línii vybavenia Ambiente). Pre zvlášť športovo založených zákazníkov sú k dispozícii dizajnové komplety S line Sportpaket a S line Exterieurpaket.

Ultra ľahká karoséria
zväčšiť obrázok Princíp ľahkej konštrukcie Audi ultra už dlhšiu dobu patrí k významným pilierom značky. Pri novom Audi A3 Sportback umožnil znížiť hmotnosť oproti predchádzajúcemu modelu o 90 kilogramov. S motorom 1.4 TFSI má kompaktný päťdverový automobil hmotnosť (bez vodiča) iba 1.205 kilogramov. Značka Audi ako priekopník ľahkej konštrukcie tak opäť raz otočila hmotnostnú špirálu naspäť a dosiahla najlepšiu hodnotu v triede.

Kabína posádky je vyrobená ako vysoko pevná a súčasne ľahká štruktúra z dielov high-tech, vyrobených z tvarovo vytvrdzovanej ocele. Tieto diely majú na karosérii veľký podiel a významne prispievajú k celkovej úspore hmotnosti 37 kilogramov pri kabíne posádky. V mnohých ďalších oblastiach sa používajú ocele vysokej a najvyššej pevnosti. Kapota motora, predné blatníky, priečny profil za predným nárazníkom a pomocný rám prednej nápravy sú vyrobené z hliníka, spolu tieto diely prinášajú úsporu hmotnosti približne 12 kilogramov a súčasne zlepšujú rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy.

Karoséria Audi A3 Sportback má vysokú pevnosť a komfortnú akustickú charakteristiku, rozličné diely ako napríklad akusticky izolačné vrstevné predné sklo prispievajú k zníženiu hladiny vnútorného hluku v kabíne. Koeficient aerodynamického odporu cX dosahuje vďaka detailnej optimalizácii, ktorá zahŕňa aj spodnú časť podlahy karosérie a motorový priestor, hodnotu iba 0,30. Aj pasívna bezpečnosť je na špičkovej úrovni. Pri kolízii s chodcom pyrotechnický systém zdvihne kapotu motora v zadnej časti o niekoľko centimetrov aby sa zväčšila deformačná zóna a stlmil náraz tela chodca.

Interiér
zväčšiť obrázok Interiér nového Audi A3 Sportback je elegantný, vzdušný a jasne členený. Línie a plochy sú šľachovito napnuté, v štýle veľkých modelov Audi pod predným oknom prebieha dlhý oblúk. Prístrojový panel má nízky a štíhly tvar, pôsobí akoby sa vznášal nad stredovou konzolou, zľahka natočenou k vodičovi, čo vytvára pocit voľnosti za volantom.

Intuitívne jasná ergonómia je klasickou silnou stránkou značky so štyrmi kruhmi. Ovládací systém MMI s elektricky výsuvným monitorom je súčasťou vybavenia od integrovaného autorádia MMI Radio. Jeho terminál je umiestnený na stredovom tuneli, ktorý lemujú zvýšené čalúnené opierky kolien. Tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy nahrádza páku ručnej brzdy, ďalšie riešenie prevzaté z luxusných modelov Audi.

Vodič sedí za elegantným volantom. Podľa verzie môže mať tri alebo štyri ramená, zospodu sploštený veniec, multifunkčné tlačidlá a ovládače manuálneho radenia prevodovky S tronic. Veľké kruhové prístroje sa dajú rýchlo a bezpečne odčítať. Novo vyvinuté predné sedadlá poskytujú telu dobrú oporu a bočné vedenie, na želanie Audi montuje športové sedadlá vpredu (sériovo pri Ambition).

zväčšiť obrázok Vďaka rázvoru zväčšenému o 58 milimetrov poskytuje Audi A3 Sportback v zadnej časti kabíny dostatok miesta trom dospelým osobám, nastupovanie na zadné sedadlá je pohodlné. Vnútorná výška stropu nad sedadlom i priestor na nohy vzadu sú v novom Audi A3 Sportback o niekoľko milimetrov väčšie ako u predchodcu.

Interiér nového Audi A3 Sportback má luxusný nádych pripomínajúci vyššie segmenty vozidiel. K atraktívnym prvkom patria plasticky tvarované dekoračné obklady. Audi ich dodáva na želanie z hliníka Aluminium Mistral alebo vo vyhotovení 3D-Optik Luv (sériovo pri Ambiente). Tieto špičkové obklady sa vyrábajú náročným procesom, ktorý zaručuje vzhľad pripomínajúci sklo s intenzívnym dojmom hĺbky materiálu.

Štyri veľké kruhové dýzy ventilácie na prístrojovom paneli v dizajne turbín motorov prúdového lietadla sú ďalšími príkladmi estetiky techniky. Prúd vzduchu sa dá ľahkým stlačením alebo ťahom gombíka v pozdĺžnej osi nastaviť v širokom rozsahu od rozptýleného po presne koncentrovaný.

Ovládacie prvky komfortnej automatickej klimatizácie, dodávanej na želanie, sú umiestnené na ploche z čierneho klavírového laku, rovnaké vyhotovenie má aj maska združeného prístroja. Na želanie môžu mať mnohé ovládacie prvky hliníkové vyhotovenie, komplet vnútorného osvetlenia (sériovo pri Ambiente) obsahuje decentné svetlá z diód LED.

Farby interiéru sú prispôsobené jednotlivým líniám vybavenia. Audi A3 Sportback Attraction má interiér čierny alebo v sivom farebnom odtieni Titangrau, športová línia Ambition má kompletne čierny interiér so striebornými, modrými alebo žltými kontrastnými prvkami. Dvojfarebný interiér Audi design selection Capriorange, exkluzívny návrh dizajnérov Audi, prináša svieže mladistvé farby do interiéru. Pri luxusnej línii Ambiente sú okrem toho k dispozícii farebné odtiene Pashminabeige a Kastanienbraun.

Ďalšia diferenciácia je pri materiáloch. Attraction a Ambition majú štandardne látkové poťahy sedadiel, Ambiente má sedadlá potiahnuté kombináciou látky a koženky. Na želanie sa dodáva koža Milano alebo kombinácia kože Perlnappa a alcantary. Športové sedadlá v koži Milano majú operadlo v oblasti pliec potiahnuté mäkkou kožou Velvet.

Dizajnový komplet S line Sportpaket, ktorý je k dispozícii pre Audi A3 Sportback Ambition, obsahuje kompletne čierny interiér, vrátane stropu kabíny. Športové sedadlá sú potiahnuté kombináciou látky Biathlon a kože. Strieborné prešívania a lemy na rohožkách dodávajú čiernemu interiéru elegantné akcenty, dekoračné obklady môžu byť z brúseného hliníka Aluminium matt alebo v lesklom čiernom vyhotovení 3D-Optik. Komplet dopĺňa rukoväť radiacej páky potiahnutá perforovanou kožou a špeciálny športový volant.

zväčšiť obrázok Batožinový priestor má základný objem 380 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel sa objem zväčší až na 1.220 litrov. Dno batožinového priestoru je ploché, šírka medzi vnútornými blatníkmi je 100 centimetrov. Podlaha batožinového priestoru sa dá nasadiť v dvoch úrovniach, nosné jazýčky podlahy obsahujú malé svetlá z diód LED. Sklopné operadlá zadných sedadiel sú delené v pomere 60 ku 40 percent. Súčasťou sériového vybavenia sú háčiky na nákupné kapsy a oká na upevnenie batožiny, na želanie sa dodáva dvojstranná rohož na podlahu batožinového priestoru, komplet odkladacích priestorov, komplet do batožinového priestoru, dvierka za stredovou lakťovou opierkou na prestrčenie dlhých predmetov do kabíny, ako aj vak na lyže a snowboardy.

Motory
Od začiatku bude Audi dodávať nový model A3 Sportback s jedným naftovým motorom TDI a dvoma benzínovými motormi TFSI. Trocha neskôr budú nasledovať ďalšie dva benzínové a dva naftové agregáty. Všetky motory kombinujú niekoľko technológií účinnosti: priame vstrekovanie paliva, prepĺňanie turbokompresorom, inovatívny tepelný manažment a systém Štart-Stop. Oproti predchádzajúcemu modelu sa spotreba v priemere znížila približne o 10 percent.

Najúčinnejšou pohonnou jednotkou v ponuke je motor 1.6 TDI. Kompaktný štvorvalcový turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva, vyznačujúci sa minimálnym vnútorným trením, sa v kombinácii s manuálnou prevodovkou priemerne uspokojí s iba 3,8 litra nafty na 100 km (emisie CO2 99 g/km). Audi A3 Sportback udeľuje zrýchlenie z pokoja na tempo 100 km/h za 10,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 194 km/h.

Novo vyvinutý motor 2.0 TDI, ktorý má teraz vyvažovacie hriadele v kľukovej skrini, je na výber v dvoch modifikáciách. Verzia s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm umožňuje Audi A3 Sportback s pohonom predných kolies akceleráciu z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 213 km/h. Priemerná spotreba paliva je pritom iba 4,2 litra na 100 km, čo zodpovedá ekvivalentu emisie CO2 108 gramov na kilometer.

Silnejšia verzia motora 2.0 TDI poskytuje výkon 135 kW (184 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Základné dynamické parametre (s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies): 0 až 100 km/h za 7,4 sekundy, maximálna rýchlosť 232 km/h, priemerná spotreba 4,3 litra na 100 km (111 gramov CO2 na km).

Trocha neskôr bude nasledovať benzínový motor 1.2 TFSI, ktorý je so svojim hliníkovým blokom striktne koncipovaný s dôrazom na nízku hmotnosť a minimálne trenie. Dosahuje výkon 77 kW (105 k) a maximálny krútiaci moment 175 Nm. V kombinácii s prevodovkou S tronic zrýchľuje Audi A3 Sportback za 10,7 sekundy z pokoja na 100 km/h a umožňuje maximálnu rýchlosť 193 km/h. Spotreba sa obmedzuje priemerne na 4,9 litra na 100 km, čomu zodpovedá emisia CO2 114 gramov na km.

Nový motor 1.4 TFSI pre Audi A3 Sportback má tiež hliníkový blok motora a hmotnosť iba 107 kilogramov, o 21 kilogramov menej ako motor predchádzajúcej generácie. Dosahuje výkon 90 kW (122 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm. Tento výkonový potenciál umožňuje Audi A3 Sportback akceleráciu z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 203 km/h. Priemerná spotreba tohto motora je 5,3 litra na 100 km (emisie CO2 123 gramov na km).

V druhej verzii, ktorá sa začne do Audi A3 Sportback montovať trocha neskôr, má motor 1.4 TFSI zvýšený výkon na 103 kW (140 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Inovatívnym prvkom tohto motora je systém cylinder on demand (COD), ktorý pri nízkom a strednom zaťažení, ako aj pri dobiehaní vozidla zotrvačnosťou deaktivuje druhý a tretí valec motora. Vďaka tomu sa výkonný štvorvalec s objemom 1,4 litra priemerne uspokojí so 4,7 litra benzínu na 100 km, jeho emisie CO2 dosahujú hodnotu iba 110 gramov na km. So štandardným šprintom z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy (s manuálnou prevodovkou) a maximálnou rýchlosťou 213 km/h sú jazdné výkony napriek nízkej spotrebe paliva športovo svižné.

Nový motor 1.8 TFSI, ktorý je najsilnejším benzínovým motorom v ponuke, dosahuje výkon 132 kW (180 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Kombinuje priame vstrekovanie paliva FSI s prídavným nepriamym vstrekovaním do nasávacieho potrubia a podľa potreby mení zdvih nasávacích ventilov prostredníctvom systému Audi valvelift system. Zberné výfukové potrubie je integrované priamo do hlavy valcov – riešenie, ktoré sa využíva aj pri obidvoch menších motoroch TFSI. Verzia s prevodovkou S tronic a pohonom predných kolies má základné parametre: z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť 232 km/h, priemerná spotreba 5,6 litra na 100 km, analogicky 130 gramov CO2 na km.

Audi bude ponuku motorov pre A3 Sportback rýchlo ďalej rozširovať. Program zahŕňa dynamický športový model S3, ako aj ďalšie vysoko účinné verzie s nízkymi emisiami. V roku 2013 pribudne nový motor TCNG s výkonom 81 kW (110 k) optimalizovaný na pohon plynom Audi e-gas – palivom, ktoré Audi vyrába z obnoviteľných zdrojov. V celostnej bilancii Well-to-Wheel (od zdroja po koleso) dosahuje Audi A3 Sportback TCNG emisiu CO2 pod hranicou 30 gramov na km. V roku 2014 bude nasledovať model A3 Sportback e-tron s výkonným hybridným pohonom Plug-in-Hybrid.

Prevodové ústrojenstvo
Všetky motory v novom Audi A3 Sportback sa štandardne kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre všetky agregáty je alternatívne k dispozícii prevodovka S tronic s dvoma spojkami, ktorá má podľa motora 6 alebo 7 prevodových stupňov.

Vodič môže ovládať prevodovku S tronic voliacou pákou alebo na želanie ovládačmi na volante. V automatickom športovom režime S prevodovka umožňuje vyššiu úroveň otáčok motora, štandardný automatický režim D favorizuje úsporný spôsob jazdy. V kombinácii so systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select (sériovo v A3 Sportback Ambition) má prevodovka S tronic v režime efficiency funkciu voľnobehu, ktorá prispieva k ďalšej úspore paliva.

Pri motoroch do výkonu 103 kW (140 k) sa krútiaci moment prenáša na predné kolesá. Pri motoroch 1.8 TFSI a 2.0 TDI Audi na želanie dodáva permanentný pohon všetkých kolies quattro, ktorý využíva novo vyvinutú lamelovú spojku. Hydraulicky ovládaná spojka s elektronickou reguláciou, ktorá dokáže prerozdeliť krútiaci moment motora na jednotlivé nápravy počas niekoľkých milisekúnd, má výrazne nižšiu hmotnosť ako predchádzajúca verzia.

Podvozok
Podvozok nového Audi A3 Sportback je vyvážený, harmonický a športový. Základ tvorí jemne vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy. Predná náprava je oproti predchádzajúcej generácii posunutá o 40 milimetrov dopredu, čím sa proporcionálne skrátil predný previs karosérie. Všetky motory sú v karosérii teraz namontované sklonené dozadu v uhle 12 stupňov, výfuková strana motora je jednotne na strane prepážky medzi motorom a kabínou posádky. Táto koncepcia pochádza z modulárnej stavebnice komponentov pre priečne uložený motor MQB.

Prednú nápravu Audi A3 Sportback tvorí konštrukcia s trojuholníkovými spodnými ramenami a tlmičovými vzperami McPherson, ktorá je upevnená na hliníkovom pomocnom ráme. Štvorprvková zadná náprava, upevnená na oceľovej nápravnici, oddelene zachytáva pozdĺžne a priečne sily, pružiny a tlmiče pruženia sú namontované oddelene. Dva športové podvozky, ktoré sa montujú na želanie, majú svetlú výšku zmenšenú o 15, respektíve 25 milimetrov.

Elektromechanický posilňovač riadenia pracuje citlivo a s vysokou účinnosťou, hrebeňové riadenie má relatívne priamy prevod 15,3:1. Pri jazde priamym smerom posilňovač nespotrebúva nijakú energiu, čím prispieva k zlepšeniu celkovej účinnosti. Posilňovač spolupracuje s rozličnými asistenčnými systémami ako Audi active lane assist a parkovacím automatom. Priemer otáčania je iba 10,9 metra.

Nové Audi A3 Sportback má podľa línie vybavenia kolesá formátu 16 alebo 17 palcov, na želanie sa montujú disky kolies z ľahkej zliatiny do priemeru 18 palcov s atraktívnym dizajnom.

Spomalenie vozidla zabezpečujú výkonné kotúčové brzdy, na prednej náprave s ventilovanými kotúčmi. Elektronický stabilizačný systém ESC obsahuje integrovanú funkciu uzávierky diferenciálu, ktorá zlepšuje ovládateľnosť vozidla v zákrutách. Ak by malo začať koleso poháňanej prednej nápravy prešmykovať, systém ho automaticky zľahka pribrzdí, čím sa vozidlo zľahka zatočí do zákruty. Elektromechanická parkovacia brzda sa dá na želanie doplniť o funkciu asistenčného systému pre rozjazd do svahu.

Systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select (sériovo pri Ambition) robí zážitok z jazdy v novom A3 Sportback ešte rôznorodejším a emocionálnejším. Vodič môže stlačením gombíka prepínať funkciu elektronického pedála akcelerátora, posilňovača riadenia a príplatkovej prevodovky S tronic v režimoch comfort, auto, dynamic, individual alebo efficiency.

Pri režime efficiency fungujú aj prvky príplatkového vybavenia – komfortná automatická klimatizácia, reflektory adaptive light a tempomat adaptive cruise control s dôrazom na najnižšiu spotrebu paliva.

Ďalším prvkom vybavenia na želanie, ktorý ovplyvňuje systém Audi drive select, je elektromagnetická regulácia charakteristiky tlmičov pruženia Audi magnetic ride. Systém má dve hlavné regulačné polia – komfortné a športové, riadiaca jednotka upravuje účinok tlmičov nanovo v milisekundových intervaloch podľa charakteru cesty a spôsobu jazdy konkrétneho vodiča. Podvozok Audi magnetic ride má svetlú výšku zníženú o 15 milimetrov oproti štandardnému podvozku.

Infotainment
Nové Audi A3 Sportback prináša významnú inováciu v oblasti mobilnej komunikačnej elektroniky – modulárnu stavebnicu infotainmentu MIB. Jej koncepcia umožňuje realizovať rýchle inovačné cykly pri vývoji systémov infotainmentu.

Centrálny počítač navigačného systému MMI obsahuje dosku MMX-Board (MMX: Multi-Media eXtension). K hlavným prvkom rozširovateľného modulu patrí rýchly grafický procesor T 20 zo série Tegra 2 od svetového lídra Nvidia. Tento čip, ktorý generuje náročné trojrozmerné obrázky, sa využíva pri všetkých funkciách internetu, telefónu, navigácie, hlasového ovládania a pri multimediálnych funkciách.

Monitor systému MMI s vysokým rozlíšením sa pri štarte systému elektricky vysunie z prístrojového panelu, podľa verzie má uhlopriečku 5,8 alebo 7,0 palca (14,7 alebo 17,8 cm). Monitor s rámikom z ľahkého horčíka, hrubým iba 11 milimetrov, pôsobí vďaka čiernemu lesklému lakovaniu veľmi elegantne a ušľachtilo.

Aj ovládací terminál systému MMI na stredovej konzole prináša dôležité vylepšenia. Kolískové tlačidlá s pevne priradenými funkciami (Hardkeys) pre navigáciu, telefón, rádio a médiá majú nové usporiadanie. Pri špičkovej verzii MMI Navigation plus je kombinovaný otočný/tlačidlový ovládač skombinovaný s dotykovou plôškou MMI touch, prevzatou z luxusných modelov Audi na tzv. „Touchwheel“. Dotyková plôška, na ktorú môže vodič písať prstom písmená a číslice, tvorí hornú plochu ovládacieho kolieska.

Sériovo má nové Audi A3 Sportback integrované autorádio Audi Radio s CD-prehrávačom. Ďalší stupeň MMI Radio obsahuje navyše ovládací terminál MMI a elektricky výsuvný monitor s uhlopriečkou 5,8 palca (14,7 cm). Systém sa dá rozšíriť kompletom Connectivity-Paket, ktorý obsahuje rozhranie Audi Music Interface na integráciu mobilných audioprehrávačov, modul Bluetooth a prípravu pre navigáciu.

Keď si zákazník neskôr kúpi kartu SD s navigačnými dátami, alebo si objedná hneď od začiatku navigačný paket, MMI Radio sa zmení na navigačný systém.

Špičkovým komponentom infotainmentu je navigačný systém MMI Navigation plus s MMI touch – multimediálna centrála s pevným diskom 60 GB, DVD-prehrávačom a hlasovým ovládaním reagujúcim na celé výrazy. Monitor s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) a vysokým rozlíšením zobrazuje mapu v podobe detailných trojrozmerných (3D) grafík. Prostredníctvom integrovaného rozhrania Bluetooth sa k systému MMI Navigation plus dajú pripojiť mobilné telefóny a mobilné prehrávače.

Ponuku dopĺňajú ďalšie atraktívne moduly. Patrí k nim modul na príjem digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a Audi Phone Box na komfortné pripojenie mobilného telefónu. Okrem audiosystému Audi Sound System je k dispozícii aj Bang & Olufsen Sound System, jeho multikanálový zosilňovač s celkovým výkonom 705 Wattov napája sústavu 14 reproduktorov a umožňuje priestorové ozvučenie vo formáte 5.1. Elegantným a efektným prvkom systému sú hlbokotónové reproduktory v predných dverách s mriežkami osvetlenými diódami LED pomocou vodičov svetla.

Audi connect
Pojem Audi connect zahŕňa všetky technológie, ktoré spájajú vodiča Audi s jeho automobilom, internetom, infraštruktúrou a inými vozidlami. Ako hardvér slúži modul Bluetooth-Autotelefon online, ktorý má v novom Audi A3 Sportback označenie Audi connect.

Modul Bluetooth-Autotelefon online, ktorý rozširuje navigačný systém MMI Navigation plus, vytvára prostredníctvom UMTS mobilné pripojenie k internetu, cez integrovaný hotspot WLAN môžu spolujazdci pripojiť až 8 mobilných koncových zariadení a s nimi neobmedzene surfovať po internete a využívať elektronickú poštu. Vodičovi systém prináša do vozidla špecificky spracované internetové služby, od navigácie s využitím obrázkov Google Earth a vyhľadávanie bodov záujmu POI (Point of Interest) cez Google, cez dopravné informácie Audi Verkehrsinformationen online až po aplikáciu pre smartfóny Audi music stream na príjem internetového rádia vo vozidle. Ponuku dopĺňajú online správy a rozličné praktické informačné služby.

Do systému infotainmentu Audi connect sú na báze špecifických aplikácií integrované aj služby sociálnych sietí Facebook a Twitter. Okrem funkcie predčítavania textu hlasom sú k dispozícii aj praktické textové funkcie: napríklad textové šablóny sa dajú skombinovať s dátami o aktuálnej polohe vozidla a tým informovať okruh priateľov, kde sa vodič momentálne nachádza.

Novou službou Audi connect je navigácia na základe obrázkov (Picturebook). Vodič ukladá fotografie cieľov, ktoré sú spriahnuté s navigačnými dátami, do špeciálneho obrazového albumu na serveri, môžu to byť rovnako vlastné fotografie ako motívy z Google Earth alebo internetovej komunity.

Z týchto obrázkov si potom môže zložiť svoju trasu jazdy. Táto služba je zvlášť atraktívna pri jazde na dovolenke.

Asistenčné systémy
Aj v oblasti asistenčných systémov nové Audi A3 Sportback využíva najvyspelejšie technológie, z nich najdôležitejšou je Audi adaptive cruise control. Radarový tempomat udržiava do rýchlosti 150 km/h automobil v zvolenej vzdialenosti od iného vozidla jazdiaceho vpredu, s kompletom asistenčných systémov (Assistenz-Paket), ktorý integruje viacero asistenčných systémov, siaha rozsah regulácie dokonca až do rýchlosti 200 km/h. Pri prevodovke S tronic poskytuje ACC funkciu Stop&Go umožňujúcu zastavenie a opätovný automatický rozjazd v rozsahu nízkych rýchlostí.

Ponuku dopĺňajú ďalšie systémy. Audi side assist pri zmene jazdného pruhu monitoruje priestor za vozidlom pomocou radaru, Audi active lane assist podporuje vodiča pri udržiavaní jazdného pruhu automatickými korekciami smeru jazdy elektromechanickým posilňovačom riadenia. Videokamera, ktorú tento systém využíva, slúži aj pre funkciu rozoznávania dopravných značiek, zobrazuje rýchlostné obmedzenia a ďalšie dôležité dopravné značky na displeji informačného systému v združenom prístroji. Funkcia odporúčania prestávky v jazde na základe spôsobu jazdy rozozná únavu vodiča a upozorní ho na to.

Ďalším prvkom vybavenia high-tech je bezpečnostný systém Audi pre sense basic. Ak sa Audi A3 Sportback dostane do šmyku, systém elektricky napne predné bezpečnostné pásy a súčasne zavrie okná a strešné okno. Prídavná funkcia pre sense front je integrovaná do tempomatu adaptive cruise control Pri hroziacej kolízii s vozidlom jazdiacim vpredu varuje vodiča podľa odstupňovanej koncepcie, eventuálne uskutoční tzv. brzdenie na cieľ, resp. brzdenie čiastočnou intenzitou.

Pri rýchlosti jazdy pod 30 km/h systém Audi pre sense v kritickej situácii zabrzdí A3 Sportback takmer plnou intenzitou. Ak napriek tomu dôjde ku kolízii, aktivuje sa nový čiastkový systém, brzdový asistenčný systém proti následnej kolízii, ktorý zabraňuje ďalšiemu nekontrolovanému pohybu vozidla.

Vybavenie
Audi posiela nový model A3 Sportback na štart s veľkorysým sériovým vybavením. Komplet bezpečnostných pásov a airbagov, ktorý obsahuje aj kolenný airbag vodiča, sa dá na želanie doplniť bočnými airbagmi vzadu. Rozsiahle sériové vybavenie obsahuje okrem iných prvkov aj manuálnu klimatizáciu a systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách. Pri líniách vybavenia Ambition a Ambiente je súčasťou sériového vybavenia aj informačný systém vodiča s farebným displejom, ktorý obsahuje okrem funkcie odporúčania prestávky v jazde aj program pre úspornú jazdu s indikátorom optimálneho radenia.

Audi A3 Sportback Ambition má navyše športové sedadlá, športový podvozok, 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select. Línia vybavenia Ambiente obsahuje sériovo aj tempomat, komplet vnútorného osvetlenia z diód LED a parkovacie senzory vzadu. Na ďalšiu individualizáciu je k dispozícii široká škála prvkov vybavenia na želanie, ktoré pochádzajú priamo z luxusnej triedy. Patrí k nim napríklad panoramatické strešné okno, komfortný elektronický kľúč a nezávislé kúrenie.

Osvetľovacia technológia
zväčšiť obrázok Na želanie môže byť Audi A3 Sportback vybavené bi-xenónovými reflektormi Xenon plus s dennými svetlami z diód LED. Denné svetlá vytvárajú na hornej a spodnej hrane reflektora úzku, opticky homogénnu svetelnú kontúru. Pri reflektoroch Xenon plus sú aj zadné skupinové svetlá vytvorené zo svietiacich diód LED. Vodiče svetla, napájané diódami LED, vytvárajú úzke homogénne oblúky, pás smerového svetla uzatvára túto kontúru zhora. Adaptívne brzdové svetlá, ktoré pri intenzívnom brzdení rýchlo pulzujú, sú súčasťou sériového vybavenia všetkých verzií.

Xenónové reflektory Audi adaptive light sa automaticky natáčajú do zákrut, ak sú prepojené s navigačným systémom obsahujú aj funkcie mestských, mimomestských, diaľničných a križovatkových svetiel, ako aj tzv. turistické svetlá, automatické prepínanie rozdelenia svetla pre ľavostrannú a pravostrannú premávku podľa predpisov platných v príslušnej krajine. V kombinácii s prednou kamerou sa hranica svetla a tmy automaticky plynulo prispôsobuje verejnému osvetleniu cesty a iným účastníkom premávky. To prináša pri jazde v noci významné zlepšenie osvetlenia a zvýšenie bezpečnosti.

Absolútne nóvum v segmente kompaktnej triedy premium predstavujú reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED, ktoré boli doteraz k dispozícii iba pri vozidlách luxusnej triedy. Tlmené svetlo sa vytvára v dvoch reflektoroch s geometriou voľných plôch pomocou celkovo 9 vysoko výkonných čipov LED, cez matne lesklú hliníkovú okrasnú lamelu svieti diaľkové svetlo z 10 vysoko výkonných LED.

Podľa zvoleného vybavenia sa môžu tlmené a diaľkové svetlá automaticky prepínať, odbočovacie svetlá z LED osvetľujú ostré zákruty. Komfortné osvetľovacie funkcie dopĺňajú mimomestské a diaľničné svetlá. V hmle a snežení aktívnu bezpečnosť zvyšujú svetlá do zlého počasia integrované do hlavných reflektorov, ktoré nahrádzajú klasické reflektory do hmly.

V interiéri vytvára elegantné akcenty osvetlenie vnútorných kľučiek dverí, priestoru na nohy, držiakov na nápoje, ako aj priestorové osvetlenie stredovej konzoly bodovými diódami LED v stropnom module. Aj otočný ovládač s dotykovou plôškou „touch wheel“ systému MMI Navigation plus je decentne osvetlený pomocou vodiča svetla.

Nové Audi A3 Sportback sa začne v Nemecku predávať vo februári 2013. Najlacnejšia verzia s motorom 1.2 TFSI bude nasledovať o niekoľko mesiacov neskôr. Svojim športovým, funkčným a súčasne komfortným charakterom Audi A3 Sportback oslovuje široké publikum. V mnohých prípadoch bude slúžiť ako druhý automobil v domácnosti. Druhou najväčšou cieľovou skupinou sú však domácnosti s jedným autom a osamelo žijúci ľudia vo veku do 39 rokov, medzi ktorými je veľký podiel žien.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]