Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Nová koncepcia nárazovej zóny pre nákladné vozidlá
20. november 2003 @ 07:53:21 CET, poslal m.solárik

SCANIA Spoločnosť Scania predstavila model nákladného automobilu s nárazovou zónou, ktorá môže znížiť závažnosť následkov pri zrážkach osobných a nákladných automobilov. Nárazovú zónu tvorí krátka predná „kapota“, ktorá sa pri čelnej zrážke s osobným vozidlom zdeformuje, a tým absorbuje čo najviac energie nárazu. Rýchlosť, pri ktorej je možné zrážku prežiť, vzrastie z 56 na 90 km/hod. Nová koncepcia nárazovej zóny môže na európskych diaľnicach ročne zabrániť až 900 úmrtiam.

Absorbujúce čelné konštrukcie
Nárazovú zónu tvorí predná 600mm deformačná časť, ktorá zvyšuje hmotnosť nákladného vozidla o 250 kg. To, čo vyzerá ako kapota, je špeciálne tvorená konštrukcia navrhnutá tak, aby cielene absorbovala energiu. Vo vnútri deformačnej konštrukcie nie sú preto žiadne tuhé alebo ťažké komponenty. Dolná predná časť konštrukcie sa pri zrážke stretne s osobným automobilom vo výške nárazníka, čo znamená, že sú jeho deformačné vlastnosti maximálne využité. Celková dĺžka nárazovej zóny vo výške nárazníka je 800 mm, t.j. o 200 mm viac ako samotná „kapota“. Toto predĺženie bolo dosiahnuté využitím priestoru, ktorý normálne tvorí predný nárazník nákladného vozidla. Horná časť konštrukcie má ochrániť vodiča a spolujazdca nákladného vozidla v prípade nárazu napr. do návesu.

Zmäkčenie vonkajších povrchov kapoty by malo lepšie ochrániť aj chodcov a cyklistov. Ochrana týchto účastníkov prevádzky by mohla byť spojená s aktívnym snímacím systémom, ktorý by tesne pred nárazom dokázal príslušné panely pozdvihnúť.

Zachovaná ovládateľnosť
„Kapota“ má výrazne klínový tvar. Sú na to dva podstatné dôvody. Klínový tvar zlepšuje ovládateľnosť a naviac znižuje závažnosť niektorých zrážok. Obrysová kružnica otáčania vonkajšieho predného rohu je rovnaká ako u bežných nákladných vozidiel. Šírka plochy, proti ktorej osobný automobil mieri, je výrazne menšia ako u bežných nákladných vozidiel. Pokiaľ sa vozidlá zrazia rohom, menšie vozidlo bude odrazené do boku a sila nárazu sa tak zmierni.

Atraktívny dizajn je nevyhnutný
Nákladné vozidlo s nárazovou zónou musí vyzerať stále atraktívne, aby o neho mali prevádzkovatelia záujem. „Našou úlohou bolo spojiť dizajn Scania s koncepciou nárazovej zóny. Dizajn koncepčného nákladného vozidla je „vizionársky“ - naznačuje, akým smerom sa možno budeme za pár rokov uberať,“ hovorí Hasse Johansson, viceprezident spoločnosti zodpovedný za výskum a vývoj.

„Snažíme sa medzi dopravcami a verejnosťou zvyšovať povedomie o problematike bezpečnosti, rovnako ako otestovať reakcie na nový dizajn. Chceme taktiež naznačiť zákonodarcom, že stačí previesť drobné zmeny v predpisoch a môže sa znížiť počet nehôd s následkom smrti alebo zranení,“ dodal Hasse Johansson.

V EU zahynulo pri zrážkach osobných vozidiel s nákladnými 4000 osôb
Dve tretiny kolízií osobných vozidiel s nákladnými, predstavujú čelné zrážky. Príčinou väčšiny (90 %) je prejazd osobného vozidla na nesprávnu stranu diaľnice. V krajinách Európskej únie tak prichádza ročne o život okolo 4000 osôb. Aby sa znížil počet úmrtí pri týchto nehodách, vydala Európska únia nové predpisy. Od augusta 2003 musia mať všetky nové nákladné vozidlá, s výnimkou niektorých terénnych vozidiel, čelnú ochranu proti podbehnutiu.

Zmena legislatívy, ktorá by v rámci zavedenia novej koncepcie nárazovej zóny umožňovala výrobu ďalších ťahačov s vyššou hmotnosťou, by výrazne prispela k ochrane ostatných účastníkov diaľničnej prevádzky pri zrážke s nákladnými vozidlami.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/