Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
motoršport: Tím Toyota Racing odhaľuje plány na rok 2012
26. január 2012 @ 11:15:23 CET, poslal k.zechmeister

TOYOTA MOTORSPORT Tím Toyota Racing oznámil bližšie podrobnosti o svojej nadchádzajúcej účasti v Majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA vrátane zámeru zúčastniť sa s dvoma vozidlami v konkrétnych pretekoch.

Nový tím, ktorý má základňu v spoločnosti Toyota Motorsport GmbH (TMG) v nemeckom Kolíne, absolvuje svoju súťažnú premiéru 5. mája v pretekoch 6 hodín Spa-Francorchamps, ktoré sú druhým podujatím Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA.

Toyota Racing sa plánuje zúčastniť s dvoma automobilmi TS030 Hybrid aj nasledujúcich pretekov 24 hodín Le Mans (16. – 17. júna), 6 hodín Silverstone (25. augusta) a 6 hodín na okruhu Fudži (14. októbra). Účasť na ďalších podujatiach zatiaľ nie je potvrdená.

Ako piloti jedného vozidla sú už potvrdení Alex Wurz, Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima, o zostave pilotov pre druhé vozidlo sa zatiaľ stále diskutuje. Okrem toho sa k stajni Toyota RACING ako juniorský pilot pridal Andrea Caldarelli z talianskej Pescary.

Vozidlo TS030 Hybrid je nástupcom ikonických automobilov TS010 a TS020 od spoločnosti Toyota, ktoré sa zúčastnili a dosiahli pódiové úspechy v pretekoch Le Mans v 90. rokoch. TS je skratka pre Toyota Sport.

Toyota je prvá automobilka, ktorá potvrdila svoju účasť na Majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA s použitím hybridného systému. Podčiarkuje tak svoj priekopnícky prístup k tejto technológii, ktorú využíva vyše 3,5 milióna hybridných vozidiel Toyota predaných po celom svete.

Pohonná sústava THS-R (Toyota Hybrid System – Racing) je navrhnutá na poskytovanie maximálneho výkonu. Je vybavená úplne novým atmosférickým zážihovým motorom V8 s objemom 3,4 litra a hybridným systémom s akumulátorovým kondenzátorom vyvinutým oficiálnym partnerom tímu, spoločnosťou Nisshinbo.

Tím pri prvom teste automobilu TS030 Hybrid posúdi parametre systému predného motora vyrobeného spoločnosťou Aisin AW a systému zadného motora vyvinutého oficiálnym partnerom tímu, spoločnosťou DENSO, a zistenia porovná s aktuálnymi predpismi. Tieto predpisy stanovujú pre hybridné systémy maximálnu hranicu rekuperácie medzi brzdnými zónami na 500 kJ a zároveň obmedzujú uplatnenie len na dve kolesá.

Rovnako ako v cestných vozidlách Toyota, v pretekárskom automobile sa pri brzdení vytvára energia. TS030 Hybrid dokáže jazdiť v plne elektrickom režime, v ktorom má nulové emisie a nulovú spotrebu paliva.

V spoločnosti TMG bol vyvinutý a vyrobený úplne nový podvozok LMP1 z uhlíkových vlákien a automobil sa tu po prvýkrát zmontoval do kompletnej podoby v rámci príprav na prvé jazdy, ktoré sa konali v dňoch 11. až 13. januára na okruhu Paul Ricard.

Počas exkluzívnych testov na francúzskom okruhu, ktoré zahŕňali aj jazdu v noci, absolvoval automobil TS030 Hybrid niekoľko stoviek kilometrov a vzhľadom na takúto skorú fázu v rámci programu testovania preukázal pôsobivú úroveň spoľahlivosti a výkonu.

Na okruhu Paul Ricard jazdili s automobilom TS030 Hybrid piloti Alex Wurz a Nicolas Lapierre. Pridal sa k nim aj 30-ročný japonský jazdec Hiroaki Ishiura, ktorý je kandidátom do tímu jazdcov pre preteky, v ktorých sa stajňa Toyota Racing zúčastní s dvoma vozidlami.

Medzi oficiálnych partnerov programu Toyota Racing patria spoločnosti ZENT, Aisin, Nippon Steel, Takata, Toyoda Gosei a Michelin.

Yoshiaki Kinoshita, prezident tímu: „Samozrejme by sme radi vyhrali Le Mans, je to sen všetkých účastníkov týchto pretekov. Sme však realisti a vieme, že na súťaženie v takto silnej konkurencii je potrebné absolvovať vývoj a získať poznatky. Naším cieľom v tomto roku je ukázať úroveň výkonu nášho automobilu a najmä pohonnej sústavy THS-R. Hybrid je základná technológia spoločnosti Toyota a je preto dôležité ukázať ju v aréne motoristického športu. Chceme dokázať, že je schopná poskytnúť výkonnostnú výhodu ako v rámci času na kolo, tak aj v spotrebe paliva. Všetci zainteresovaní v navrhovaní, vývoji a príprave automobilu – zo spoločnosti TMG i z divízie motoristického športu v Japonsku – neuveriteľne tvrdo pracovali na dosiahnutí tohto bodu a náš návrat na pretekársku dráhu nás všetkých veľmi teší.“

Pascal Vasselon, technický riaditeľ: „Dvomi hlavnými ťahúňmi výkonu nášho automobilu TS030 Hybrid sú aerodynamika a hybridný systém. Predpisy pre hybridné pohonné sústavy nám umožňujú spätne získavať energiu vznikajúcu pri brzdení, využiť ju na zlepšenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty a dosiahnuť tak lepší čas na kolo. Hybridná pohonná sústava to dosiahne s menším množstvom paliva, bez ohľadu na výkonovú kategóriu. Ide preto o mimoriadne relevantnú technológiu a sme radi, že ju prinášame do vytrvalostných pretekov. Ďalším kľúčovým bodom v našej vývojovej fáze bolo zaistenie aerodynamickej efektivity. Vývojový tím v spoločnosti TMG veľmi tvrdo pracoval na navrhnutí optimálneho aerodynamického konceptu s využitím našich moderných postupov vývoja aerodynamiky, ktoré sa zakladajú na kombinácii testovania v aerodynamickom tuneli a počítačovej dynamiky tekutín (CFD). Vzhľadom na pozitívnu odozvu zaznamenanú počas prvých jázd môžeme usúdiť, že máme veľmi dobrý základ, na ktorom môžeme v nasledujúcich týždňoch stavať.“

Hisatake Murata, líder projektu hybridného pohonu: „Toyota pracuje na hybridných systémoch pre motoristický šport už niekoľko rokov, počas ktorých sme urobili obrovský pokrok. Teraz sa cítime pripravení podujať sa s našou technológiou na najväčší test v motoristickom športe: preteky 24 hodín Le Mans. Zabudovanie hybridnej pohonnej sústavy je samozrejme úplne iná výzva ako v prípade štandardného pohonu. Technológiu THS-R sme však v spolupráci s partnermi ako DENSO, Aisin AW a Nisshinbo vyvinuli tak, že je súčasťou celkovej koncepcie automobilu TS030 Hybrid. Táto technológia sa využije na rekuperáciu až 500 kJ energie vznikajúcej pri brzdení, ktorá sa potom môže prostredníctvom predného alebo zadného motora uvoľniť na dosiahnutie výkonnostnej výhody. Hybridná technológia spoločnosti Toyota už v pretekoch na 24 hodín zvíťazila – na podujatí 24 hodín Tokachi v roku 2007 – teraz preto najnovší vývojový stupeň THS-R prinášame do globálneho motoršportu. Vieme, že je to technicky náročný krok, na túto výzvu sme však dobre pripravení.“

Alex Wurz: „Jazdiť v automobile TS030 Hybrid po prvýkrát bolo úžasné. Už len výjazd z garáže na elektrický pohon je veľmi futuristický a keď potom uvoľníte spojku a naskočí spaľovací motor, je to tak, akoby sa vrátil starý priateľ. Po obutí bezdezénových pneumatík som cítil, že automobil má veľmi dobrú priľnavosť a preto si myslím, že máme veľmi dobrý základ a môžeme z neho vytvoriť naozaj rýchle auto. Rozhodne som veľmi šťastný, no moja povaha mi káže byť aj analytickým a preto viem, že je potrebné urobiť ešte poriadny kus práce. Je úžasné pracovať so všetkými mechanikmi a konštruktérmi. Tím Toyota Racing je skutočne medzinárodný a táto spolupráca dobre funguje. V tomto tíme sa cítim veľmi dobre, pretože je jednoznačné, že všetci v ňom sú maximálni profesionáli.“

Nicolas Lapierre: „Môj prvý dojem z prvých jázd bol pozitívny. Podvozok je naozaj vyspelý a hybridný systém funguje veľmi dobre. Automobil TS030 Hybrid dobre reaguje na riadenie a vyznačuje sa rýchlou a účinnou odozvou v spojení s pôsobivou základnou úrovňou prítlaku, čo je pre jazdca príjemný pocit. Je to úplne iný automobil ako čokoľvek, s čím som sa stretol doteraz, pretože ide o odlišnú koncepciu. Naše prvé jazdy teda boli sľubné a ukázal sa nám potenciál tohto auta na viacerých úrovniach. Pred nami je ešte veľa práce, no myslím si, že budeme mať silný stroj. Začíname s čistým listom a je to preto vzrušujúca výzva.“

Kazuki Nakajima: „Neviem sa už dočkať, kedy si v automobile TS030 Hybrid po prvýkrát zajazdím. Počas prvých jázd sme sa o ňom s Alexom a Nicolasom veľa rozprávali a je zrejmé, že má obrovský potenciál. Strávil som veľa času v jazdnom simulátore TMG, aby som sa s týmto automobilom i okruhom Le Mans oboznámil vo virtuálnom svete. Teraz nastala chvíľa na skutočnú jazdu. Je to pre mňa obrovská príležitosť a veľmi sa teším na zážitok z pretekania v Majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch FIA s tímom Toyota Racing. Návrat do Le Mans s hybridnou technológiou je pre spoločnosť Toyota veľká výzva, no zároveň je to aj ozajstná príležitosť pre všetkých pilotov a dúfam, že moje posledné skúsenosti zo seriálu Super GT budú prínosom. Je to úžasný pocit byť súčasťou tohto projektu a na tohtoročnú sezónu mám skutočne veľkú motiváciu.“

Technické údaje
Označenie: TS030 Hybrid
Typ prototyp Le Mans (LMP1)
Karoséria: kompozit z uhlíkových vlákien
Čelné sklo: polykarbonát
Prevodovka: priečna sekvenčná so 6 prevodovými stupňami
Skriňa prevodovky: hliník
Hnacie hriadele: homokinetické kĺbové hnacie hriadele s trojbokým piestom
Spojka: viaclamelová
Diferenciál: viskózny mechanický samosvorný diferenciál
Zavesenie: nezávislé zavesenie vpredu a zavesenie s dvoma trojuholníkovými ramenami vzadu, systém s tlačnou vzperou
Odpruženie: torzné tyče
Stabilizátory: vpredu a vzadu
Riadenie: s hydraulickým posilňovačom
Brzdy: dvojokruhový hydraulický brzdový systém, jednoblokové predné a zadné brzdové strmene z ľahkých zliatin
Kotúče: ventilované uhlíkové vpredu a vzadu
Disky kolies: kované disky kolies z horčíka
Predné disky kolies: 14,5 x 18 palcov
Zadné disky kolies: 14,5 x 18 palcov
Pneumatiky: radiálne Michelin
Predné pneumatiky: 36/71-18
Zadné pneumatiky: 37/71-18
Dĺžka: 4 650 mm
Šírka : 2 000 mm
Výška: 1 030 mm
Objem palivovej nádrže: 73 litrov
Pohonná sústava: Toyota Hybrid System – Racing (THS-R)
Motor: atmosférický motor V8 s 90° uhlom valcov
Palivo: benzín
Zdvihový objem motora 3,4 l
Ventily: 4
Obmedzovače nasávaného vzduchu: 1 x 43,3 mm
Kondenzátor: Nisshinbo
Predný hybridný motor: Aisin AW
Zadný hybridný motor: DENSO

Zdroj: TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /TOYOTA MOTORSPORT/