Nová R séria, inovácie radov P a G, ako i nové vozidlá radu V8, budú
predstavené v expozícii Scania rovnako, ako autokar Scania Touring, či
nízkopodlažný mestský autobus Scania OmniCity.
Vystavený bude tiež rad nových komponentov dokladujúcich technologický pokrok Scanie vrátane novej koncepcie vysokovýkonných motorov V8 a nového radu motorov s objemom 9300 cm3 spaľujúcich plynné palivá. Celú expozíciu bude dopĺňať široká ponuka služieb, ktoré môžu byť prispôsobené presne na mieru každého dopravcu i zohľadňovať špecifiká konkrétneho vozidla. Vrátane prenájmu vozidiel pre ťažkú diaľkovú dopravu.
Nová R séria sa predstaví inováciami, ktoré posúvajú produktivitu vozidiel a pohodlie
ich posádok na novú úroveň. Technologický pokrok zahŕňa nový, vysoko oceňovaný
automatický systém radenia Scania Opticruise. Scania Driver Support zas poskytuje
zabudovaný systém poskytujúci vodičom významnú pomoc v ich úsilí o dosiahnutie
čo najlepšej techniky jazdy a palivovej hospodárnosti. Nové úpravy interiéru a jeho
vzhľad povznáša priestor na vysokú úroveň, inovované posuvné lôžko poskytuje 900 mm šírky pre najvyššie pohodlie. Mnohé z týchto nových prvkov sú teraz k dispozícii i v radoch P a G.
Tieto a ďalšie technické zdokonalenia spolu s vyšším komfortom vytvárajú ešte
väčšiu atraktivitu pre vodiča. Prispievajú k znižovaniu nákladov na palivo,
zvyšovaniu bezpečnosti, k dlhšej prevádzkyschopnosti vozidla, nižším
prevádzkovým nákladom a vysokej ziskovosti pre prevádzkovateľa.
Nový rad Scania V8 vyniká ojedinelými vzhľadovými rysmi a množstvom voliteľných
prvkov pripravených len pre vozidlá s vidlicovými osemvalcami. Vrchol radu
predstavuje pozoruhodný typ R 730 s novým vidlicovým osemvalcom s objemom
16 400 cm3 dosahujúcim úžasné parametre 730 k a 3500 Nm. Varianty 500, 560
a 620 sú založené na spoločnom základe vidlicového osemvalca s objemom 15 600
cm3. Vystavené budú dva ťahače V8 - typ R 500 a R 730.
Veľtrh stavebnej techniky Bauma bol dejiskom prvej verejnej prezentácie
rozšíreného sortimentu vozidiel pre stavebníctvo a ťahač R 730 pre ťažkú diaľkovú
prevádzku sa stal stredobodom pozornosti. Ostatné inovácie tvoria zosilnené prvky
prevodových ústrojenstiev, nové zostupné prevody v nábojoch kolies a progresívne
listové pružiny podvozkov, rovnako ako nový kombinovaný panel s ovládačom
uzáverov diferenciálov, zostupného prevodu, či pripojenie pohonu náprav situované
vedľa prístrojového panelu. Hviezdami výstavy Bauma sa potom stal predovšetkým
ľahký podvozok so znakom náprav 8x4 s domiešavačom betónovej zmesi (najľahší
na svetových trhoch), špeciál pre povrchové bane so znakom náprav 10 x 8 a
celkovou hmotnosťou 66 000 kg, resp. užitočnou 46 000 kg, ale i sklápač - hotové
vozidlo na prenájom na nemeckom trhu. Na výstave IAA bude vystavený tiež typ G 480 8x4 ponúkaný s inštaláciou nadstavby potvrdzujúci tento trend.
Úplnou novinkou v rade Scania Touring je trojnápravový autokar Scania Touring HD
s dĺžkou 13,7 m poháňaný motorom 440 k (323 kW/2300 Nm) s prevodovkou Scania
Opticruise. Triedu Touring stavia Scania v spolupráci s čínskym výrobcom karosérií
Higer a dvojnápravová verzia sa stala senzáciou autobusového salónu v Kortrijku.
Kompletný servis a zásobovanie náhradnými dielcami zabezpečuje celosvetová sieť
Scania. Vystavený bude tiež nízkopodlažný mestský autobus Scania OmniCity
s päťvalcom 280 k (206 kW) a nastaviteľným prístrojovým panelom prispôsobený
doporučením VDV.
Scania ako priekopník najnovších technológií hnacích raťazcov sa široko
prezentuje vo všetkých kategóriách motorov a ich konfiguráciách. Popri ťahači R 730
je to i nový vidlicový osemvalec s objemom 16 400 cm3 a zosilnená prevodovka
Opticruise s rýchlobehom a retardérom. Nový sortiment motorov so vstrekovacím
systémom common rail s niekoľkými inováciami vytyčuje cestu pre technológie
vedúce k dosiahnutiu exhalačných limitov normy Euro 6.
Úplne nové motory s objemom 9300 cm3 270 k a 310 k spaľujúce plynné palivá
sú teraz ponúkané v úžitkových vozidlách a autobusoch. Agregáty, ktoré spĺňajú
limity normy EEV, sú postavené na základe posledného typu Euro 5 s technológiou
EGR. Kompaktná je inštalácia ôsmych kompozitných nádrží na palivo s celkovým
objemom 640 l. Autobusy sú vybavené nádržami s objemom 1200 l umiestnenými na
streche. V expozícii motorov sú tiež mimoriadne efektívne agregáty spaľujúce
etanol, pracujúce tiež na vznetovom princípe.
Alternatívne palivá a palivá a z obnoviteľných zdrojov majú v expozícii tiež svoje
miesto. Vznetové motory Scania sú schopné spaľovať i bionaftu (100 %), ktorá je
zrejmou alternatívou pre všetky druhy prevádzky. Pre špecifiká mestskej prevádzky
má Scania dve veľmi dobré ponuky: etanol poskytuje výhody kvapalného paliva,
nový „plynový“ motor zas ponúka možnosť spaľovania bioplynu i CNG (stlačený
zemný plyn).
Všetky vystavené vozidlá sú spojené s konkrétnou ponukou zmluvných služieb pre
dopravcov, čo ilustruje ako partneri Scanie so svojimi zákazníkmi pracujú na
dosiahnutí čo najziskovejších riešení s čo najlepšou prevádzkovou efektívnosťou
v každom konkrétnom dopravnom nasadení. Služby, vrátane systému prenájmu
vozidiel Scania, zahŕňajú napr. v Nemecku a Rakúsku predovšetkým ťahače a
návesy, v Nemecku navyše tiež trojnápravové a štvornápravové sklápače.
Nové prvky systému sledovania vozidlového parku poskytujú analytické nástroje
pre meranie výkonov vozidiel i vodičov, ale tiež tvorbu správ o vplyve na životné
prostredie, čo dopravcom veľmi významne uľahčuje sústavne udržiavať prehľad o
tom, ako sa jeho podnikanie vyvíja.
Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.