Spoločnost TATRA, a. s., na veľtrhu AUTOTEC 2008 v Brne uviedla motor TATRA ON AIRTM T3D-928 EURO 5 SCR. Tento vzduchom priamo chladený motor ako prvý na svete spĺňa emisné normy Euro 5 bez použitia elektronicky riadeného vstrekovacieho čerpadla.
TATRA ON AIR TM Euro 5 je priamo vzduchom chladený vidlicový osemvalec o zdvihovom objeme 12667 cm3. Motor je vybavený mechanickým vstrekovaním paliva a bude dodávaný v dvoch variantách s maximálnym výkonom 280 kW/1800 Nm alebo 325 kW/2100 Nm.
Motor možno i v svetovom meradle považovať za úplne ojedinelý. „Mnohí odborníci považovali za nemožné skonštruovať vzduchom priamo chladený motor s mechanickým vstrekovaním paliva so špecifikáciou Euro 4. TATRA taký motor nielen postavila, ale dosiahla dokonca parametre špecifikácie Euro 5,“ uviedol Jiří Polman, obchodný a marketingový riaditeľ a člen predstavenstva spoločnosti TATRA.
Motor preplňuje výfukové turbodúchadlo s reguláciou plniaceho tlaku obtokom turbíny a chladením plniaceho vzduchu. Je konštruovaný s valivo uloženým kľukovým hriadeľom, samostatnými liatinovými valcami, hliníkovými hlavami a rozvodom OHV. Priamo na motore je uložený chladiaci ventilátor i chladiče oleja a plniaceho vzduchu. Motor s chladiacou súpravou teda tvorí jediný kompaktný celok.
Jednoduchá konštrukcia s mechanickým vstrekovaním paliva naviac motoru zaručuje vysokú mieru spoľahlivosti. Vďaka konštrukcii motora ako vzduchom chladeného je schopný prevádzky i za extrémne nízkych či vysokých teplôt a sú s ním spojené veľmi nízke prevádzkové náklady. Spotrebou paliva je motor plne porovnateľný s inými.
„Pre zníženie obsahu škodlivín vo výfukových plynoch bolo nutné znovu optimalizovať spaľovací proces. Požadované zníženie emisií pevných častíc sa dosiahlo starostlivým zladením geometrie spaľovacieho priestoru, parametrov sacieho kanálu a parametrov vstrekovacej súpravy,“ vysvetľuje Miroslav Křížek, technický riaditeľ spoločnosti.
Od roku 1995 vývojári zo spoločnosti TATRA vo výfukových plynoch vzduchom priamo chladených motorov dosiahli 7,5násobné zníženie emisií pevných častíc a 3,5násobný pokles emisií oxidov dusíku. Zároveň navýšili maximálny výkon o 27,5 % a maximálny točivý moment o takmer 34 %.
Okrem vývoja nových motorov TATRA taktiež expanduje na nové trhy. Tento rok bola otvorená pobočka v americkom Washingtone, veľký potenciál predstavujú tiež trhy v Afrike a na Strednom východe. V roku 2007 TATRA predala bezmála 2500 vozidiel.
Zdroj: Tatra, a. s.