Počas kongresu o verejnej doprave UIPT v Helsinkách si užil svoju celosvetovú premiéru hybridný etanolový autobus, ktorý dokáže znížiť emisie CO2 až o 90 percent a je schopný ušetriť až 25 percent paliva.
Po trojročnom vývoji bol po prvýkrát verejnosti predstavený nízkopodlažný autobus poháňaný etanolom. „Právom môžeme byť hrdí na to, čo sme dosiahli,“ hovorí Hasse Johansson, viceprezident Scania pre výskum a vývoj. „S našim inovačným hybridným konceptom riadenia sa nám podarilo vylepšiť celkovú spotrebu pohonných hmôt a znížiť emisie prinajmenšom o 25 percent a s použitím etanolu sa nám podarilo znížiť fosílne emisie CO2 až o 90 percent,“ dodáva Johansson.
Hybridný koncept Scania
Nový hybridný koncept Scania využíva bežný autobusový motor a naviac ponúka voľbu paliva – motor môže byť upravený na pohon na etanol, naftu alebo plyn. Motor je prepojený s generátorom dodávajúcim energiu elektrickému motoru, ktorý pri brzdení funguje tiež ako generátor. Elektrická energia sa ukladá v priemyslových ultrakondenzátoroch s vysokou hustotou energie a vyššou účinnosťou než majú bežné akumulátory.
Scania sa už niekoľko rokov veľmi intenzívne venuje problematike znižovania emisií a udržateľnosti verejnej dopravy, rovnako ako aj využívaniu alternatívnych palív. Nový hybridný koncept spĺňa najnáročnejšie emisné podmienky Euro 5 a EEV. Pasažieri nového hybridného autobusu ocenia jeho spoľahlivosť a komfort, vodiči uvítajú pohodlné manévrovanie aj v hustej mestskej premávke a prevádzkovatelia týchto autobusov ocenia použitie technológie zaručujúcej dlhú životnosť autobusu.
Hybridný autobus má štyri hlavné moduly:
sekciu pre pasažierov uprostred
sekciu pre vodiča vpredu uprostred (nad prednou nápravou)
zadnú sekciu s motorom, prevodovkou a aktívne riadenou zadnou nápravou
strechu s možnosťou uloženia zásobníka energie, klimatizácie, kúrenia a vetrania (+ možnosť uloženia zásobníka so zemným plynom)
„Vďaka uloženiu kolies “v rohoch“, je autobus po celej svojej ploche nízkopodlažný a tak má tento desaťmetrový autobus rovnakú obsaditeľnosť ako klasický dvanásťmetrový,“ komentuje veľkú výhodu Zdeněk Abraham, obchodný riaditeľ divízie autobusov Scania CER.
Zavedenie alternatívnych palív v mestskej hromadnej doprave môže veľmi výrazne znížiť znečistenie ovzdušia hlavne v centrách miest. Scania so svojím hybridným systémom využívajúcim etanol ako palivo demonštruje záväzok podieľať sa aktívne na vybudovaní udržateľného a ekologického systému mestskej hromadnej dopravy. Scania pokladá etanol v dnešnej dobe za najvhodnejšie a najvýkonnejšie alternatívne palivo na trhu.
Do pravidelnej mestskej premávky v Štokholme bude dvanásť etanolových autobusov vybavených hybridným systémom Scania uvedených v rokoch 2008 a 2009.
Technické parametre:
Kapacita: spolu 87 miest, z toho 26 na sedenie
Rozmery: dĺžka 10,4 m, šírka 2,55 m, výška 3,3 m
Maximálna rýchlosť: 78 km/hod (závisí na prevode zadnej nápravy)
Motor: 9-litrový s technológiou EGR, možný pohon na etanol, diesel alebo plyn
Elektromotor: Voith ELVO Drive, vodou chladený, maximálny krútiaci moment 2750 Nm, štandardný moment 1800 Nm, maximálna rýchlosť pri 2400 Nm
Zásobník energie: Ultrakondenzátor 4x125 Volt Maxwell BOOSTCAP chladený vzduchom
Zdroj: Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations Consultants