Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Veľká cena Európy: Bezpečnosť na prvom mieste
05. máj 2006 @ 08:15:40 CEST, poslal m.solárik

F1 Ak sa na trati pretekov Formuly 1 vyskytne nebezpečenstvo, riaditeľ pretekov posiela na trať Safety Car. Hlavne po nehodách alebo počas silných dažďov jazdí Safety Car na čele premávky a vedie monoposty po trati zníženou rýchlosťou, až kým nie je nebezpečenstvo zažehnané. Počas tejto fázy je predbiehanie zakázané.

Pre pretekára neexistuje nič horšie ako sedieť v jeho vozidle, v prilbe a overale, a sledovať, ako všetci bezmocne krúžia po trati. Ale Bernd Mayländer, vodič Safety Car na Veľkej cene Európy v Nürburgringu je šťastný, ak nie sú jeho služby potrebné. "Najlepšie momenty sú tie, keď nemusím nič robiť," hovorí 34-ročný Nemec.

Safety Car je dôležité pre bezpečnosť vo Formule 1. Riaditeľ pretekov FIA, Charlie Whiting, rozhoduje, kedy by malo byť Safety Car použité. Je to najmä vtedy, keď "hrozí bezprostredné nebezpečenstvo, ale podmienky nevyžadujú, aby boli preteky zrušené" - ako je to potvrdené v smerniciach. Akonáhle je Safety Car na trati, všetky autá sa začnú zoraďovať za lídra a musia za ním jazdiť vo formácií. Počas výjazdu Safety Car na trati môžu monoposty navštíviť boxy a vrátiť sa naspäť na trať. Potom však musia pokračovať zníženou rýchlosťou, až kým sa nezaradia na chvost rady za Safety Car.

Hneď ako nebezpečenstvo pominie, Safety Car vypne varovné svetlá a dokončí kolo predtým, než zabočí do boxov. Jazdci sa môžu opäť začať predbiehať po tom, ako prejdú cez štartovaciu čiaru. Kolá absolvované so Safety Car sa počítajú ako bežné závodné kolá.

Pri nebezpečných situáciách v bežnej premávke Safety Car nejazdí. Svetelné tabule na diaľnici však majú rovnakú funkciu, pretože môžu zobraziť varovania alebo rýchlostné limity nastavené podľa momentálnych potrieb v prípade nehody, zlého počasia alebo zápchy. Do budúcnosti sa táto doplnková elektronická pomoc bude neustále zlepšovať. Elektronické systémy a senzory v moderných autách budú vymieňať oveľa viac dát s externými komunikačnými sieťami. "Takéto využitie siete má skvelý potenciál napríklad v prípade nehody, kedy je rozmiestnenie pohotovostných služieb viac účinné, bezpečnejšie a hlavne rýchlejšie," tvrdí Dr. Christopher Lauterwasser z Allianz centra pre technológie. "Napríklad elektronický alarm by mohol varovať ostatných šoférov o nehodách a signalizovať príchod pohotovostných vozidiel."

Akonáhle sa Safety Car počas Veľkej ceny ocitne na trati, znamená to nielen väčšiu bezpečnosť, ale takisto nemenej vzrušenia. Ak tím dokáže dostať svojho jazdca do boxov v správnom čase, môže získať obrovskú výhodu – monoposty na trati sa hýbu pomaly a táto zastávka v boxoch tak znamená oveľa menšiu stratu času než inokedy. To spôsobuje vzrušenie rovnako ako aj koniec výjazdu Safety Car: keď dostane pole jazdcov, ktoré je na seba tesne naviazané, zelenú, nadíde čas na vzrušujúce predbiehacie manévre. Je pravidlom, že Safety Car je veľkou nevýhodou pre lídra pretekov, pretože stráca svoj náskok, ktorý si krvopotne vybudoval. Stratiť túto výhodu na úkor bezpečnosti predsa len zahŕňa miernu kompenzáciu. "Samozrejme, že občas je to veľmi frustrujúce byť jazdcom hneď za Safety Car," potvrdil jazdec tímu WilliamsF1, Mark Webber, "no nesťažujeme sa, pretože nám to zaručuje väčšiu bezpečnosť."

Prvé Safety Car bolo použité v roku 1977 v pretekoch Indianapolis 500. No nebolo to kvôli bezprostrednému nebezpečenstvu. Pretekári sa museli sformovať hlavne vďaka divákom, ktorí mohli nerušene dokúpiť nápoje a popcorn bez toho, aby zmeškali niečo z pretekov. Odkedy Medzinárodná automobilová federácia (FIA) zaviedla v roku 1992 pravidlá na použitie Safety Car vo Formule 1, získala bezpečnosť väčšiu dôležitosť než atraktivita pretekov.

Mayländer je jazdcom Safety Car od roku 2000. Jeho najrušnejším rokom bol rok 2003. Počas tejto sezóny boli on a jeho spolujazdec Peter Tibbets na trať povolaní 13 krát – vrátane piatich výjazdov na premočenej Veľkej cene Brazílie.

ALLIANZ SAFETY CHECK: NÜRBURGRING

Mark Webber:
Fascinujúca trať Formuly 1, ktorá má vysoké bezpečnostné štandardy pre jazdcov aj divákov. Rýchle zákruty zmizli počas prestavby, ale úzke zákruty a dlhé rovinky sú stále tam, takže pri nastavení auta je treba urobiť množstvo kompromisov. Povrch trate má malú priľnavosť, no sú tam veľmi štedré výbehové zóny na dôležitých miestach. Jediný element neistoty, ktorý znepokojuje nás jazdcov a tímy, je nepredvídateľné počasie v regióne Eifel.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/