Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: DAF ohlásil produkciu motorov plniacich predpis EEV
28. apríl 2006 @ 08:40:51 CEST, poslal j.cvopa

DAF Začiatkom nasledujúceho roka, alebo ak to bude technicky možné aj skôr, začne DAF Trucks N.V. s výrobou výnimočne čistých motorov, spĺňajúcich emisný predpis EEV.

Tieto motory vykazujú emisné hodnoty, ktoré sú v porovnaní s emisným predpisom Euro 5, vstupujúcim do platnosti v roku 2009, výrazne nižšie. Za pomoci technológie SCR v kombinácii s pasívnym filtrom pevných častíc emitujú EEV-motory od DAF-u ešte menej škodlivín, než plynové motory.

V druhej polovici 90. rokov sa zaviedol emisný predpis EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicle), aby sa povzbudil vývoj čistých motorov. Pôvodne sa predpokladalo, že sa táto norma bude dať dodržať len motormi, spaľujúcimi plynné palivá. Ale vďaka technologickému vývoju vznetových motorov v spoločnosti DAF, v spojení s inteligentnými vstrekovacími systémami a spaľovacími procesmi, dosahujú tieto motory emisnú úroveň predpisu Euro 5 bez použitia filtra pevných častíc. Takto sa dajú dosiahnuť takmer hodnoty EEV predpisu. Po zamontovaní filtra pevných častíc, je možné tieto hodnoty dodatočne zredukovať.

SCR – technológia k dosiahnutiu Euro 4 a Euro 5
Aj keď Euro 5 vstúpi do platnosti až v roku 2009, ponúka DAF širokú paletu motorov, ktoré plnia tieto predpisy už teraz. V porovnaní so skoro 15-ročnou normou Euro 1, produkujú tieto motory zhruba o 75% menej oxidov dusíka a o 94% menej pevných častíc.

zvacsiAž do normy Euro 3 platilo, že zmenami na konštrukcii spaľovacieho priestoru (a zvyšovaním vstrekovacích tlakov, pozn. red.) sa príslušné emisné predpisy dali dosiahnuť. Avšak k dosiahnutiu emisných predpisov Euro 4 a Euro 5, je nevyhnutné siahnuť po systémoch dodatočnej úpravy spalín. Tak ako väčšina európskych výrobcov ťažkých nákladných vozidiel, sa aj DAF rozhodol pre technológiu SCR, ktorá je najlepším a v súčasnosti jediným ekonomickým riešením k dosiahnutiu noriem Euro 4 a Euro 5. Pri tejto technológii sa vstrekuje AdBlue (vodný roztok močoviny, pozn. red.) do spalín medzi motor a katalyzátor DeNOx, v ktorom sa toxické oxidy dusíka rozdelia na samostatné zložky dusík a kyslík, ktoré sú neškodné. SCR technológia je relatívne jednoduchá, takže aj extrémne spoľahlivá a efektívna. A pretože zasahuje do zloženia spalín z motora vychádzajúcich, a nie do samotného spaľovania, je spaľovací proces optimalizovaný najmä s ohľadom na účinnosť využitia daného tepla, čo vedie k nízkej spotrebe paliva. Ale technológia DAF SCR ide ešte o krok ďalej.

Zavedenie SCR technológie sa spája so zavedením úplne novej rady PACCAR motorov, ktoré udávajú smer vo vzťahu k spotrebe paliva, spoľahlivosti a životnosti. Všetky motory využívajú pokročilý vysokotlakový vstrekovací systém paliva, čím sa dosahuje najvyššia možná účinnosť pri najnižších možných emisiách škodlivín. Žiaden z PACCAR motorov novej generácie nepotrebuje filter pevných častíc, aby dosiahol prísny limit 0.03 gramu/kWh (podľa skúšky ETC – european transient cycle).

O 50% nižšie emisie pevných častíc
Zamontovaním pasívneho filtra pevných častíc je možné ďalej zredukovať emisie pevných častíc o 50%, čím sa dosiahne hodnota 0,015 gramu/kWh. To je o 25% menej, než je požadované normou EEV. 9,2-litrový EEV motor od spoločnosti PACCAR vypúšťa len 2 gramy NOx, 0.05 gramu CO a 0.1 gramu CHx na kilowatthodinu a dymivosť je takmer zanedbateľná. Až donedávna sa predpokladalo, že takéto hodnoty je možné dosiahnuť len prostredníctvom plynových motorov. Ale skutočne, nová generácia motorov PACCAR vykazuje hodnoty emitovaných škodlivín, ktoré ležia veľmi blízko nulovej hranice. Popri nízkych emisiách pevných častíc vykazuje nový vznetový EEV motor zaujímavé výhody oproti alternatívnym pohonným systémom ako sú plynové motory. Tieto zahŕňajú vyššiu účinnosť, vyššiu spoľahlivosť a životnosť, ako aj nižšie prevádzkové náklady.

Začiatkom budúceho roka, alebo – ak to bude technicky možné – aj skôr, bude k dispozícii 9.2 litorvý EEV motor PACCAR vo výkonových stupňoch od 250 do 360 koní pre použitie v autobusoch. Neskôr, v roku 2007, bude motor k dispozícii aj pre nasadenie v nákladných vozidlách. EEV verzia 12.9 litrového motora PACCAR s výkonmi od 360 do 510 koní sa bude tiež ponúkať. Tento typ bude takisto vybavený filtrom pevných častíc.

Filter pevných častíc k dovybaveniu
Popri PR EEV a MX EEV motoroch PACCAR, ktoré sa vyznačujú veľmi nízkymi emisiami škodlivých vo výfukových plynoch, začne DAF začiatkom budúceho roka s dodávaním filtrov pevných častíc, určených na dovybavenie už predaných autobusov a nákladných vozidiel plniacich emisný predpis Euro 3. Tieto filtre dokážu znížiť emisie pevných častíc o zhruba 50%. S filtrami na dovybavenie v súčasnosti prevádzkovaných motorov je DAF v situácii, kedy dokáže splniť požiadavky dopravných spoločností, ktoré na základe miestnych predpisov musia pri vnútromestskej prevádzke používať filtre pevných častíc.

Parametre dieselového motora “plynová norma“
    Euro 3          Euro 4         Euro 5         PR EEV         EEV    
CO 5,45 4,0 4,0 0,05 3,0
CHx 0,78 0,55 0,55 0,1 0,4
NOx 5,00 3,5 2,0 2,0 2,0
PM 0,16 0,03 0,03 0,015 0,02
dymivosť 0,8 0,5 0,5 0,1 0,15

Merané podľa predpisu ETC.

Zdroj: www.daftrucks.com
Preložil: jc


Súvisiace správy

Najčítanejšie /DAF/