Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Nová éra F1
09. marec 2006 @ 08:25:19 CET, poslal m.solárik

F1 Formula 1 vstupuje Veľkou cenou Bahrajnu do novej éry: túto sezónu budú môcť tímy používať iba osemvalcové motory s maximálnym objemom 2400 cm3, ktoré budú mať približne o 200 konských síl menej ako desaťvalce z minulej sezóny. Cieľ je jasný: redukciou výkonu k vyššej bezpečnosti

Nové pravidlá posunú motory do ešte väčšieho záujmu. “Motory V8 budú jazdiť na plný plyn väčšiu časť kola ako desaťvalce,” vysvetlil Alex Hitzinger, šéf projektu Formuly 1 u partnera tímu WilliamsF1, Cosworth. “Výkon motora sa tak stane oveľa viac rozhodujúcim ako celková výkonnosť vozidla.”

Pre zväčšenie klikni na obrázokStrata výkonu však inžinierom nespôsobuje bolesti hlavy. Tak ako v minulosti, odhaduje sa, že v priebehu každej sezóny sa získa naspäť 20 až 30 konských síl, ktorých sa motory museli vzdať kvôli tohtoročnému obmedzeniu. Bolo však oveľa náročnejšie prispôsobiť množstvo parametrov, ktoré sú predpísané pre nové motory. Napríklad minimálna váha je 95 kilogramov a spolu s predpísanou minimálnou výškou ťažiska je nový V8 oveľa ťažší ako je v skutočnosti nutné. Inžinieri urobili, čo bolo v ich silách, a skonštruovali motor oveľa pevnejší, umožňujúci lepšie ovládanie vozidla. Keďže nemuseli sledovať každý gram váhy, navrhli tiež niekoľko pevných komponentov, napríklad blok motora a oveľa robustnejšie valce, čím zvýšili prevádzkovú životnosť motora.

Nové pravidlá nezmenili základnú úlohu vyťažiť čo najviac z pravidiel a získať tak neoceniteľnú výhodu pred štartom sezóny. “Stanovili sme si cieľ najvyššej možnej rýchlosti motora pri 20 000 otáčkach za minútu,” povedal Alex Hitzinger, “a to sme aj dokázali.” Nový motor pre vozidlo Williams FW28 odjazdil svoje prvé kilometre v skúšobni 12. októbra 2005 a prvé testovacie jazdy na trati o päť týždňov neskôr. Aj napriek zmyslu inžinierov pre detail bolo dôležité vnímať väčší záber, ako napríklad vytvoriť kompaktný, mechanický celok pre inžinierov aerodynamiky a nechať im čo najväčšiu voľnosť v ich práci.

Keďže motor V8 je oveľa kratší ako desaťvalec a potrebuje tiež menej chladenia, umožnilo to vytvoriť aerodynamickejšiu zadnú časť vozidla, čo pomohlo najmä inžinierom aerodynamiky.

Nové koncepty motora sú tiež spojivom k výrobe cestných automobilov. “Nárast cien benzínu bude v nasledujúcich rokoch hnacou silou vývoja v technológii motorov,” povedal Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT). Na jednej strane to znamená účinné motory s nízkou spotrebou, čo vysvetľuje pokračujúci trend naftových motorov. Na druhej strane však narastá počet hybridných motorov, ktoré kombinujú spaľovací s elektrickým motorom a poskytujú dobrú spotrebu paliva a nízke hodnoty CO2. “Význam alternatívnych palív, ako zemný plyn či biopalivo, porastie na celom svete,” povedal Lauterwasser. “Ak tiež uvážite testy vodíkových motorov a palivových buniek, je ľahké pozorovať, že mierime do novej doby rozmanitosti pod kapotou.”

Vo Formule 1 bola kapacita motora zredukovaná z 3,5 na 3 litre z bezpečnostných dôvodov už v roku 1995. Nezastavilo to však explóziu výkonu, a preto Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) zaviedla ďalšie obmedzenia: v sezóne 2004 musel každý motor vydržať celý súťažný víkend a od roku 2005 bolo dovolené použiť počas dvoch Veľkých cien iba jeden motor. Všetky tieto pravidlá mali samozrejme svoje výnimky: s povolením FIA môžu menšie tímy stále používať desaťvalcové motory, ich rýchlosť však musí byť limitovaná na 16 700 otáčok.

Nový koncept motora ovplyvní tiež stratégiu tímov, pretože V8 spotrebuje približne o 15 % menej paliva ako motor V10. To buď predĺži vzdialenosti medzi jednotlivými zastávkami v boxoch alebo skráti samotné zastávky, keďže vozidlo nepotrebuje toľko paliva ako predtým. Stratégovia už rozmýšľajú na plné obrátky. Podľa Hitzingera “budeme v taktike vidieť určite veľa zmien.”

Bezpečnostná kontrola Allianz: Bahrain International Circuit

Mark Webber:
“Na tejto trati boli posledné bezpečnostné štandardy zrealizované výborne. Predovšetkým vo výbehových zónach, ktoré sú navrhnuté tak veľkoryso, že chyba jazdca nevedie hneď ku kolízii. Stratíme tým čas, ale môžeme pokračovať v jazde. Aj keď jeden z nás urobí v rýchlom sektore nejakú chybu, vždy existuje veľa priestoru, nemusíte okamžite naraziť do múru. Skvelou myšlienkou bolo tiež pokryť strany trate trávou: zabráni to vozidlám, ktoré po nej prechádzajú, aby zvírili piesok a prach a zašpinili vozovku trate.”

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/