Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
motoršport: Účasť Volkswagenu na Rally Dakar
24. január 2005 @ 13:09:55 CET, poslal p.mauer

RALLY DAKAR Takmer po štvrť storočí Volkswagen opäť písal históriu Rally Dakar: v roku 1980 bol Volkswagen prvým nemeckým výrobcom, ktorý vyhral Rally Dakar. O dvadsať päť rokov neskôr s vozidlom Race-Touareg nemecko-talianske duo Jutta Kleinschmidt/Fabrizia Pons dosiahlo s deaselovým autom prvý raz na stupne víťazov, keď na tejto najťažšej púštnej súťaži na svete skončili na treťom miete. Navyše Volkswagen podčiarkol inovatívne kvality motora TDI z Wolfsburgu štyrmi etapovými víťazstvami pre „260-koňový“ Race-Touareg, s ktorým boli štyri dni na čele výsledkovej tabuľky.

Francúzi Bruno Saby a Michel Périn doplnili vynikajúci výsledok najväčšieho európskeho výrobcu piatym miestom, zatiaľ čo americký dakarový debutant Robby Gordon so spolujazdcom Dirkom von Zitzewitz dokoncčili 9.000 kilometrovú africkú súťaž na dvanástom mieste. "Potešil ma historický výsledok Volkswagenu aj práca celého tímu vedeného riaditeľom VW Motorsport, pánom Krisom Nissenom,“ vyjadril sa profesor Wilfried Bockelmann, člen predstavenstva pre technický vývoj spoločnosti Volkswagen, ktorý sa zúčastnil záveru súťaže v Senegalskom hlavnom meste. "Dodržali sme do písmenka náš plán: v roku 2004 sme chceli súťaž dokončiť, stupne víťazov boli v pláne v roku 2005. To sa vynikajúco podarilo Jutte Kleinschmidt, a nezabudnime ani na piatu priečku Bruna Sabyho. Rok po premiére vozidla Volkswagen Race-Touareg je jasné, že je nielen spoľahlivý a rýchly, ale schopný aj vyhrávať. To sa potvrdilo viacerými víťazstvami na rýchlostných skúškach, a dlhodobou pozíciou na čele celkového hodnotenia. Systematický vývoj päťvalcového motora TDI aj celkové zlepšenia auta sa potvrdili výkonom všetkých štyroch našich jazdcov.”

V súboji dvanástich fabrických prototypov a mnohých ďalších špičkových automobilov bol Volkswagen vyhodnotený medzi značkami na druhom mieste, vďaka výkonom a výsledkom jazdeckej zostavy Robby Gordon/Dirk von Zitzewitz, Jutta Kleinschmidt/Fabrizia Pons, Juha Kankkunen/Juha Repo a Bruno Saby/Michel Périn. Piateho januára vďaka svojmu výkonu sa Jutta Kleinschmidt s Fabriziou Pons dostala vo veľmi tesnom súboji na čele štartového poľa na tretie miesto celkovo. Víťazka Dakaru 2001 posilnila svoju sľubnú pozíciu viacerými vynikajúcimi výsledkami v etapách, keď vyhrala skúšku 11. januára a dva razy zaznamenala tretie miesto. Pretekárka značky Volkswagen tvrdo obhajovala svoje tretie miesto dvanásť dlhých dní a pre Volkswagen dosiahla prvé pódium - prvé stupne víťazov odkedy Race-Touareg debutoval minulý rok - pre seba vybojovala povesť najúspešnejšej ženy v histórii súťaže - a to už po štvrtý raz.

Nováčik pre Volkswagen Robby Gordon doslova odpálil novoročný ohňostroj, keď sa dostal hneď na čelo pretekov, kde zotrval dva dni po tom, čo dosiahol najrýchlejší čas na otváracej skúške na pláži v Barcelone, 31. decembra 2004. Nasledovalo druhé víťazstvo na skúške číslo štyri, keď jazdec z Kalifornie opäť prevzal vedenie od bývalého svetového šampióna v Rally, Colina McRaea. V Afrike počas šiesteho dňa sa ‘Dakarový’ debutant Gordon stal obeťou nárazu a stratil takmer osem hodín. Američan a jeho nemecký spolujazdec Dirk von Zitzewitz prejavili neskutočnú motiváciu, keď sa snažili prebojovať z 101. miesta na miesto dvanáste a pritom ešte na nasledujúcich skúškach všemožne pomáhali svojím kolegom v tíme.

Bruno Saby víťaz Dakaru v roku 1993 sa dostal na prvé miesto na svojom Volkswagen Race-Touaregu počas šiestej etapy zo Smary do Zoueratu v Mauretánii. Tvrdé pristátie za dunou v siedmej etape a následné technické problémy odsunuli Francúza na desiate miesto. So spolujazdcom Michelom Périnom musel Saby získavať späť jednu pozíciu za druhou a po dvanástej etape z toho bolo piate miesto. Táto dvojica potvrdila svoje kvality viacerými druhými časmi, a to v štrnástej a pätnástej etape, ako aj najlepším časom v etape číslo 16. Konečné piate miesto pre Bruna Sabyho je zlepšením o jednu priečku v porovnaní s minulým rokom, keď skončil ako najlepší jazdec Volkswagenu na šiestom mieste, pri prvom štarte s Race-Touaregom.

Štvornásobný majster sveta v Rally Juha Kankkunen so spolujazdcom Juhom Repom bol na šiestom mieste, keď sa naraz prepadol na 50. priečku po tom, ako počas nemilosrdnej maratónskej skúšky zo Zoueratu do Tichitu zničil zavesenie kolesa a poloos pri náraze na skalu 6. januára. Keď sa fínsky jazdec prepracoval na 39. miesto len počas dvoch etáp a tím ho poveril úlohou strážcu Bruna Sabyho, značka Volkswagen musela jeden Race-Touareg s víťazom Dakaru z roku 1988 stiahnuť po prevrátení auta na skúške desať. Aj keď prototyp nebol beznádejne zničený, nasledujúce mimoriadne náročné etapy vyžadovali dokonalú pripravenosť a stopercentné nasadenie.

Stupne víťazov na najťažšej púštnej súťaži na svete boli nakoniec úspešným koncom pre vlastne prvú ostrú sezónu Race-Touarega. Počas piatich náročných podujatí - v rámci ktorých dva razy absolvoval Dakar - deaselový prototyp zaznamenal jedenásť víťazstiev v rýchlostných skúškach, a od januáre 2004 bol na čele individuálneho hodnotenia súťaží cross country rallye spolu osem dní.

Kris Nissen, riaditeľ Volkswagen Motorsport:
"Rally Dakar bola pre nás obrovským úspechom už pri našom druhom štarte s Race-Touaregom. Sme naozaj veľmi spokojní. Všetci členovia tímu odviedli perfektnú prácu. Zlepšenie v porovnaní s minulým rokom bolo obrovské. Naši jazdci aj spolujazdci predviedli vynikajúci výkon. Ako môžete vidieť, urobili sme veľký pokrok aj po technickej stránke. Motor TDI bol zväčšený z 2.3 na 2.5 litra, a tak poskytuje nie 231 ale už 260 koní. Pritom zvládol neskutočne náročné podmienky - rovnako, ako celé auto. Už nám zostáva doplniť niekoľko detailov v tíme a technickom zabezpečení, no ako isto viete, posledné desatinky sa v motoristickom športe zlepšujú najťažšie. Teraz nás čaká ťažká práca počas nasledujúcich jedenástich mesiacov aby sme urobili ďalší krok, aby sme boli ešte silnejší tím.”

Jutta Kleinschmidt (D) 3. miesto celkovo:
"Je to pre mňa veľmi neobyčajný výsledok. Pretože keď sme sa spojili s Volkswagenom, vedeli sme, že nás čaká prechodné „obdobie sucha“. A teraz sme už na absolútnej špičke. Celý tím si tento úspech zaslúži rovnako ako celý Volkswagen, každý pracoval s maximálnym nasadením a odhodlaním od prvého dňa. To prinieslo svoje ovocie, vynikajúce výsledky hneď od začiatku. Začnime Robbym Gordonom, ktorý viedol, potom Bruno Saby. Potom sa mne darilo až po pódium. Stupne víťazov boli naším cieľom a je absolútne fantastické, že nám to vyšlo.”

Fabrizia Pons (I) 3. miesto celkovo:
"Navigácia bola tak ako vždy aj počas môjho už tretieho Dakaru s Juttou Kleinschmidtovou zložitá. Ale práca s Juttou bola ako vždy vynikajúca. Som šťastná, že s ňou a s Volkswagenom môžem zdieľať tretie miesto.”

Bruno Saby (F) 5. miesto celkovo:
"Vnímal som túto súťaž ako skúšku našej konkurencieschopnosti. A potvrdilo sa, že sme dobrí. Volkswagen urobil obrovský pokrok od minulého roka. Tretie miesto Jutty je úžasné. A navyše sme získali opäť množstvo skúseností. Komplikácie počas tých troch zložitých dní ma zrazili vo výsledkoch dosť nízko. Ale veľmi nás potešilo, že sme sa nakoniec predsa len dokázali vytiahnuť späť na piatu priečku.”

Michel Périn (F) 5. miesto celkovo:
"Bola to dobrá rally. Výborne som sa na prvý raz zabavil spolu s Brunom Sabym; atmosféra v kabíne bola veľmi dobrá. Bruno je veľmi veselý a uvoľnený človek. Je neuveriteľné, aký je pokojný, keď vezmem do úvahy rýchlosti, akými sme sa s autom pohybovali.”

Robby Gordon (USA) 12. miesto celkovo:
"Bola to vydarená súťaž. Keď sme vyrazili z Nemecka do Barcelony, povedal som, že chcem vyhrať. Preto som začal naplno hneď od začiatku a preto tá havária. Potom som mal ešte dve také tažké chvíle a teda som pomáhal radšej Jutte. Neskôr sme sa zlepšili, no dôležitejšie je, že som sa veľmi veľa naučil. Pred piatimi dňami som mal ťažkú depresiu a chcel som ísť domov. Teraz sa sem chcem vrátiť a vyhrať.“

Dirk von Zitzewitz (D) 12. miesto celkovo:
"Tento Dakar bol môj prvý v továrenskom tíme. Zapôsobila na mňa celá organizácia a logistika. Príkladom môže byť rýchlosť, akou dokázali naše prevrátené auto opraviť. Trochu som sklamaný naším výsledkom - mohlo to byť o niečo lepšie. Musíme byť pokojnejší, sústredenejší, trpezlivejší a vidieť trochu ďalej pred seba. Ale inak som šťastný, že som sa na tom mohol zúčastniť. Veľa som sa dozvedel a budem netrpezlivo čakať na nasledujúci Dakar. Naozaj dúfam, že sa budem môcť vrátiť.“

Juha Kankkunen (FIN):
"Rally Dakar nič nezostala dlžná svojej povesti najťažšej púštnej súťaže. Ale nebolo to také ťažké a taktika bola úplne iná ako pre tými 17 rokmi, keď som tu bol naposledy. Vtedy sme sa viac sústreďovali na samotné dokončenie súťaže. Teraz bolo nesmierne zaujímavé jazdiť za profesionálny tím ako Volkswagen. A myslím si, že za všetko to úsilie by si zaslúžilo ešte lepší výsledok. Možno nám trochu chýbalo šťastie - a možno chýbali aj potrebné skúsenosti.”
Juha Repo (FIN):
"Bol som na Dakare druhý raz, a tentoraz predstavoval všetky možné výzvy a nástrahy. Piesočná búrka drasticky obmedzila viditeľnosť a skomplikovala navigáciu. Na druhej strane množstvo úsekov ťavích pastvín dokonale preverilo posádky aj techniku. Chceli sme skončiť medzi najlepšími šiestimi, no museli sme žiaľ odstúpiť. Veľmi nás to mrzí, no krásne spomienky nám aj tak ostanú. Na celý ten fantastický tím, ktorý dal Kris Nissen v takom krátkom čase dohromady..”

Konečné výsledky po 16. etape:

Poradie, Tím, Vozidlo, Etapa 16, Celkový čas:

1. Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F/F), Mitsubishi Pajero Evolution, 22.09 min. (11.), 52:31.39 hrs.

2. Luc Alphand/Gilles Picard (F/F), Mitsubishi Pajero Evolution, 22.10 min. (12.) + 27.14 min.

3. Jutta Kleinschmidt/Fabrizia Pons (D/I),   Race-Touareg, 20.52 min. (5.) + 3:22.00 hrs.

4. Giniel de Villiers/Jean-Marie Lurquin (ZA/B), Nissan Pick-up, 20.15 min. (4.) + 4:02.36 hrs.

5. Bruno Saby/Michel Périn (F/F),   Race-Touareg, 19.00 min. (1.) + 8:44.14 hrs.

6. Nani Roma/Henri Magne (E/F), Mitsubishi Pajero Evolution, 21.12 min. (8.) + 9:19.37 hrs.

7. Carlos Sousa/Thierry Delli-Zotti (P/F), Nissan Pick-up, 21.03 min. (6.) + 10:02.29 hrs.

8. Thierry Magnaldi/Jean-Paul Forthomme (F/B), Buggy Honda, 19.20 min. (2.) + 11:03.44 hrs.

9. Jose Luis Monterde/Rafael Tornabell (E/E), BMW X5, 22.20 min. (13.) + 13:27.31 hrs.

10. Ramon Dalmau/Enric Oller (E/E), Tot Curses, 25.26 min. (23.) + 19:16.53 hrs.

12. Robby Gordon/Dirk von Zitzewitz (USA/D),   Race-Touareg, 26.45 min. (30.) + 21:03.27 hrs.

Interview s účastníčkou Rally Dakar, Juttou Kleinschmidt


Súvisiace správy

Najčítanejšie /RALLY DAKAR/