Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Kia Sorento 2.2 CRDi Platinum (07/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 26.08.2015;


Importér automobilov Kia Motors Sales Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Kia Sorento s motorom 2.2 CRDi (147 kW) v najvyššom výbavovom stupni Platinum, obohatenom o niekoľkých asistentov a pár luxusných doplnkov, ako to u novinárskych autách býva.





Ďalší tygrí skok vpred

Jedná sa o tretiu generáciu tohto modelu. Jeho predchodca sa na Slovensku predával v rokoch 2009 až 2014. Súčasné Sorento začalo predaj tento rok, zľahka nadväzuje na začatú cestu predchodcu, no opäť zaznamenáva veľký skok v dizajne a funkcionalite. Dizajn Petra Schreyera spolu s kvalitou spracovania, spoľahlivosťou podloženou rekordnou zárukou a dôrazom na jazdnú dynamikou zmenili v značke Kia úplne všetko. Tygrí nos si prerazil cestu do európskej mainstreamovej kvality a usilovne pokračuje vyššie. Už druhá generácia Sorenta predviedla veľký skok smerom k hodnote a kvalite. Tretia generácia tohto modelu v dobývaní automobilového výslnia pokračuje a začína sondovať okolo revíru tradičných prémiových výrobcov.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Kolmá predná časť s usadenou granulárnou maskou tvaru tygrieho nosa, jednoduché bočné línie a uhladená zadná časť stelesňujú zjavnú monumentalitu Sorenta. Vyžaruje tu aura pevného postoja, no zároveň striedmosti a spokojnosti. Estetikou by sa Sorento hodilo aj k člnu „nižšej strednej triedy“, keďže je proporčne vyvážené a svojou jednoliatou vypracovanosťou privoláva podobné plavebnojazdecké dojmy. Alebo aj naopak, lebo Sorento môže ťahať 2 tony, príp. s manuálnou prevodovkou 2,5 tony.

Interiér

zväčšiť obrázok Vyššie posadený nástup sa dá v pohode zdolať, skôr by som povedal, že mnohé uľahčuje. Predtucha vnútorného priestoru, ktorú Sorento evokuje zvonka, sa vo vnútri potvrdzuje. Pasažieri tu nájdu útulný, prehľadne a pohodlne usporiadaný interiér. Že testovaná verzia bola v najvyššej výbave na tom až tak veľa nemení. Farebne vyladené kožené sedadlá totiž tvoria základ dobrého dojmu, no ich praktickosť začne pokulhávať za vysokých letných teplôt, kedy sa riadne rozžeravia, ako aj za nízkych zimných teplôt, kedy naopak pôsobia po nasadnutí do chladného auta mrazivo. Vyhrievanie sedadla na tom veľa nezmení a čo sa týka vetrania v lete, jednak som nemal pocit, že funguje správne (po opretí som mal dojem, že sú prieduchy v koži upchaté a nič sa nevetrá), jednak púšťať si chladný vzduch na rozpálené, či už aj spotené oblečenie nie je extra výhra. Na druhej strane plne elektrické nastavenie vrátane podpory pod stehná je skvelá vec. Koža je teda skôr pre toho, kto esteticky intenzívne cíti. Hodilo by sa dofukovanie bočníc pre ešte lepší pocit splynutia s autom.

Prejdime k palubnej doske. Je mäkčená, jednoducho a prehľadne usporiadaná a dáva dojem konzervatívnej hodnoty, čím zaujme podobne zmýšľajúcich zákazníkov a hádam aj tých, čo majú kus života za sebou. Toto je aj dôsledok akoby materiálovej kompatibility, žiadne „cingrlátka“ a splašená materiálová prekombinovanosť. Palubná doska dostala imitáciu poťahu s prešívaním lemov a aj keď imitácie nemusí každý, v tomto prípade to atmosféru Sorenta vhodne dopĺňa. V okolí priestoru vodiča možno využiť dostatok odkladacích priestorov, pravda, čakal by som, že schránka pod lakťovou opierkou bude klimatizovaná.

zväčšiť obrázok Symetrický stredový panel opäť vyniká plynulosťou a eleganciou, no vo svojej osovej symetrii nemyslí na pravé koleno vodiča. Ten sa kvôli tomu nemôže úplne blízko prisunúť a držať volant „na krátke ruky“. Toto je chronická bolesť takmer všetkých áut, máloktorý dizajnér interiéru si s tým láme hlavu. Každopádne však oceňujem multimediálny dotykový displej (uhlopriečka 4,3“) s príjemným fontom aj ikonami. Reaguje rýchlo a obraz vidieť aj pri intenzívnom slnečnom svetle, čo sa hodí napríklad aj pri využívaní 360° kamery pri parkovaní v meste. Tú možno ovládať zo stredového panelu medzi sedadlami.

Ten ponúka aj ďalšie funkcie ako je aktivácia uzávierky medzinápravového diferenciálu (teda vlastne zamknutie spojky), deaktiváciu Stop-štart funkcie (odporúčam), automatické parkovanie, zmenu nastavenia posilňovača riadenia, či narábanie s parkovacími senzormi a autohold (samostatné držanie brzdy po zastavení). Tlačidlo elektrickej parkovacej brzdy je na tom svojim vŕzgavým vyhotovením dosť zle.

Prvotriedne ozvučenie, v tomto prípade od Infinity, ponúka aj vyznávačom hudby počas všetkých presunov solídnu základňu pre ich audionosiče. Ovládanie našťastie nie je čisto dotykové, voľbu média, intenzity ozvučenia, či prepínanie do módu telefonovania a podobný multitasking sa deje samostatnými prvkami.

zväčšiť obrázok Volant s intuitívne rozmiestnenými tlačidlami by mohol dostať hrubší veniec, hádam nie je implicitne dané, že veľké crossovery šoférujú najmä ženy. Nič menej, volant po multifunkčnej stránke hodnotím na maximum. Zvykať si takmer nie je na čo, všetko je rozmiestnené tam, kde má byť, nič nechýba ani nie je nazvyš.

Prístrojový panel ukazuje svoju vypracovanosť aj špičkovo animovanou ručičkou rýchlomera, ktorá sa hýbe plynulo a pohotovo. Informačná mnohostrannosť v rýchlomeri vnoreného displeja opäť dokazuje, že Kia vie, ako na to. Potešil najmä taký detail ako možnosť nastavenia smerovky na 3-, 4-, či 5-prebliknutí na jeden impulz páčky.

Posuvné zadné sedadlá (bočné vyhrievané) a ich polohovateľné operadlá a úplne rovná podlaha dávajú perfektný základ na dobré cestovateľské pohodlie. Povedal by som aj, že pozícia v strede je svojimi rozmermi plne využiteľná, a to nielen v kontexte štedrej vnútornej šírky interiéru. Do Sorenta sa dajú v pohode dať vedľa seba dve detské sedačky a dospelý sa vedľa nich v pohodlí odvezie niekoľko sto km. Príplatková tretia rada sedadiel ostáva pre záujemcov ako opcia a tu je nutné podotknúť, že sa jedná o plnohodnotné sedadlá, nie len torzá pre núdzový dojazd niekam.

zväčšiť obrázok Batožinový priestor dáva pri 5-miestnej verzii základný objem 660 litrov vrátane dvoch hlbokých členitých schránok pod jeho podlahou. Rezervné koleso sa teda dá nájsť na podvozku a dostať ju odtiaľ nemusí byť úplná „brnkačka“. Ale späť dovnútra kufra. Dostal vysoko položenú podlahu, ktorá je dobrá pre rovné chrbty počas preskupovania batožiny pri nakladaní a vykládka je tiež vďaka tomu pohodlná. Netreba veci vyťahovať zdola. Nárazové potreby väčších prepráv sa dajú zvládnuť po sklopení operadiel a vzniku 1732 litrov prepravného objemu s rovnou podlahou. Naviac, 5. dvere sa otvárajú dostatočne vysoko, aby sa ani dvojmetrové postavy nebáli o úder do hlavy. Elektrické zatváranie pomáha k pocitu luxusu, len treba mať batožinu úplne vo vnútri. Povestné „doplesknutie“ dverí sa tu nekoná.

Motor a prevodovka

Štvorvalcový preplňovaný naftový motor o objeme 2,2 litra sa ponúka na Slovensku ako jediná motorizácia a to buď v spojení s manuálnou alebo klasickou automatickou šesťstupňovou prevodovkou s hydromeničom. Na iných trhoch sa dajú zohnať aj benzínové verzie 2,4i (185 k)a 2,0T (240 k) a 3,3 V6 (290 k), ale to by bolo na individuálny dovoz. Testovaná jednotka dosahuje 147 kW (200 koní) pri 3800 min-1 a 441 Nm pri 1750-2750 min-1, Sorento s ňou dosahuje maximálnu rýchlosť 203 km/h a šprint 0-100 km/h s automatickou prevodovkou trvá 9,6 s.

zväčšiť obrázok Sorento sa s týmto agregátom odpichne z miesta veľmi presvedčivo, v najväčšej paráde solídne tlačí hlavy do opierok. Aj pri predbiehaní dáva dosť manévrovacieho priestoru, nechá sa točiť dostatočne vysoko, no potom sa aj viac než nenápadne ozýva. V otáčkach je proste hlučný. Preto je dobre, že ho točiť netreba, záťah začína už kúsok nad voľnobehom a do 2000 otáčok rapídne graduje, takže o svižnosť je postarané.

Pri radení sa považuje za samozrejmé očakávať maximum pohodlia pri plavnej jazde. Kto začne tlačiť na pílu, musí prekusnúť rozmýšľanie hnacieho reťazca a popri decentne oneskorených reakciách aj citeľné prechody medzi stupňami. Nič dramatické, no radenie prevodovky je poznať aj ináč než poklesom ručičky otáčkomera. Každopádne toto správanie sa dá plne eliminovať manuálnou voľbou stupňov a pri poriadnej paľbe toto viac než odporúčam, je to nutnosť, ktorá šetrí cenné desatiny pri manévroch.

Spotreba je zarážajúco nízka. Nehovorím o tabuľkách, ktoré sú nezmysel. Ale keď som ja a moji kolegovia zhruba pol nádrže vyjazdili štýlom brzda – plyn a zvyšok som s jemnou nohou dorazil na cestách po Rakúsku a Maďarsku, tak výsledná spotreba 7,1 l/100 km viac než poteší.

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok Potentnému motoru podvozok sekunduje na úrovni. Pri pokojných presunoch pilne žehlí, aj keď nie spôsobom, že by nebolo cítiť, čo všetko kolesá prekonávajú. Prechádzanie nerovností však necháva posádku v pokoji. A toto nadväzuje na dynamickú stránku veci, náklony v rýchlych prejazdoch, či poklesy pri brzdení alebo dvíhanie predku po dotyku pedála s podlahou sa držia v striedmom rámci. Totiž všetky tieto prejavy Sorento predvádza, ale s mierou a dávkou tvrdšej istoty.

Čo sa riadenia týka, posilňovač riadenia to preháňa, čo je v poriadku v meste, pri diaľničných presunoch už treba prepínať na tvrdší režim. A popravde, mesto sa aj s ním dá zvládnuť s kľudom. Pri riadení sa dá využiť aj adaptívny tempomat. Má intuitívne ovládanie, spoľahlivo sa zavesí za sledované auto a drží odstup, ktorý sa dá nastaviť ako aj kontrolovať na displeji. Automatika dobrzdí až do nuly a ak sa vodiace auto pohne do 2 sekúnd cca, Sorento automaticky zrýchli bez ďalších zásahov. Inak treba ťuknúť do tempomatu, alebo plynového pedála, aby sledovanie pokračovalo.

zväčšiť obrázok Sledovanie vybočenia z jazdného pruhu ústi do výstražného pípania, žiadne vibrácie, korekcie do volantu, nič. Je jasné, že kontrola nechceného prechádzania cez čiary jazdných pruhov funguje, ak sú čiary dostatočne viditeľné. Každopádne pri rýchlej jazde po rakúskych užších obecných cestách (dovolená rýchlosť 100 km/h) výstraha straší veľmi často, lebo s takým veľkým autom je ľahké sa stredovej čiary pri každej zákrute aspoň dotknúť. Úžitok tento systém má hlavne pri všetkorobiacich vodičoch.

Rozpoznávanie rýchlostných značiek funguje cez zobrazenie rýchlostného limitu na displeji medzi budíkmi. Nie je úplne vychytané, neprečíta napr. šedú ukončovaciu značku, alebo prejazd križovatky, za ktorou prípadné rýchlostné obmedzenie neplatí. Čo môže byť kuriózne, je protichodnosť obrovských vonkajších spätných zrkadiel. Je z nich skvele vidno situáciu vzadu, no zároveň pri zmenách smeru obmedzujú výhľad šikmo vpred. Preto je dobré mať sedačku vyššie, alebo sa zmieriť s väčším mŕtvym uhlom. Automatické parkovanie nie je úplne spoľahlivé, treba ho kontrolovať, či sa nechystá navigovať rovno do susedného auta, kolegom sa to stalo. Na druhej strane, ak sa triafa na pohľad správne, tak parkovanie vyjde.

Bezpečnosť

otvoriť test Dovolím si krátko zhrnúť poznatky Euro NCAP. Po čelnom náraze s prekrytím zostala kabína stabilná, kolená a stehná oboch predných pasažierov s výbornou ochranou, čo platí pre postavy rôznych veľkostí, ktorých kolená sú v kontakte s palubnou doskou v rôznych miestach. V bočnom náraze dostalo Sorento plný počet bodov, keďže ochránilo všetky kritické miesta na tele. Rovnako pri náraze zozadu sú dobre ochránené krčné chrbtice cestujúcich na všetkých sedadlách vrátane miest v príplatkovom treťom rade. 18-mesačné ako aj 3-ročné deti sú čo sa týka akcelerácie hlavy ochránené výborne, sily na hrudník a krk boli vyššie, ale v akceptovateľných hraniciach. Chodci to majú dobré v oblasti nôh, ale v miestach panvy panuje tvrdé riziko. Sorento má aj aktívnu kapotu, ktorá sa pri náraze s chodcom zdvihne a chráni ho pred kontaktom s tvrdými časťami motora. V testovanom kuse síce často vyskakovala hláška o chybe tohto systému, no v Euro NCAP fungoval robustne.

Obstarávacia cena

(spracované dňa 24.08.2015)

Najnižšia cena:
Sorento 2.2 CRDi Gold 4x4
36.000 €
Základná cena modelu:
Sorento 2.2 CRDi Platinum AT 4x4
42.500 €
Cena testovanej verzie
vrátane príplatkov:

Sorento 2.2 CRDi Platinum AT 4x4
47.490 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; BAS; ASR; ESP; HAC (rozjazd do kopca); ESC (kontrola stability); TPMS (kontrola tlaku v pneumatikách); TSA (stabilizácia prívesu); monitorovanie dopravných značiek; monitorovanie mŕtveho uhla; upozornenie na pohyblivé prekážky pri cúvaní; monitorovanie opustenia jazdného pruhu; čelné, bočné a hlavové airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; ISOFIX; imobilizér; alarm; centrálne zamykanie s DO; elektrická ručná brzda; opierky hlavy na všetkých sedadlách; predné a zadné parkovacie senzory; tempomat s obmedzovačom rýchlosti;
Interiér:
elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča (v 10-smeroch); elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca (v 8-smeroch); elektricky nastaviteľná bedrová opierka (v 4-smeroch); kožené čalúnenie sedadiel (biokoža); ventilované predné sedadlá; vyhrievané predné a zadné sedadlá; kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky; vyhrievaný volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; hliníkové nášľapy pedálov; elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo; prémiový zvukový systém Infinity®, CD, MP3, USB, AUX, ovládanie na volante, Bluetooth, 9 reproduktorov + 1 subwoofer; navigačný systém a 8“ dotykový monitor na stredovej konzole; podsvietenie palubnej dosky ”Supervision“ so 7“ farebným TFT LCD displejom; posilňovač riadenia s funkciou Flex (tri režimy - komfortný, normálny a športový); automatická klimatizácia (duálna) s funkciou automatického odhmlievania skiel; elektrické ovládanie predných a zadných okien s bezpečnostnou funkciou proti privretiu; posuvné a sklopné zadné sedadlá, delené zadné operadlá; slnečná roleta na zadných dverách; ISG (Idle Stop & Go - systém Štart & Stop);
Exteriér:
nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; vonk. kľučky dverí chrómované; elektricky ovládané, vyhrievané a sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá s LED ukazovateľmi smeru jazdy; disky z ľahkej zliatiny 18" + pneumatiky 235/60 R18; plnohodnotná rezerva; adaptívne xenónové svetlomety; bezdotykové ovládanie veka batožinového priestoru; predné svetlomety do hmly s funkciou prisvecovania do zákrut; dažďový a svetelný senzor; vyhrievanie predného skla v oblasti stieračov; bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla ”Smart Key“;
Výbava za príplatok k základnej cene: • panoramatické strešné okno = 1290 €
• pneumatiky 235/55 R19 + disky z ľahkej zliatiny 7.5Jx19 = 330 €
• 360° parkovacia kamera = 890 €
• Color Pack 2 (kožené čalúnenie sedadiel - kombinácia čiernej a šedej
svetlej, čierny klavírový dekor palubnej dosky a výplne dverí) = 290 €
• Smart Pack (adaptívny tempomat; parkovací asistent pre
pozdĺžne a priečne parkovanie = 1690 €
• metalický / perleťový lak = 500 €

Konkurencia

Konkurenčné pole sa neustále rozširuje a ktoré vozidlo je súperom pre Sorento záleží najmä na preferenciách zákazníka. Povedal by som, že Nissan Murano, Hyundai Santa Fe, Mazda CX 5, Jeep Cherokee, ale aj slabší Touareg by mohli zohrať silnú rolu pri zostavovaní výberového rebríčka. Tu by mohla mať vplyv aj automatická prevodovka, pretože v Sorente ponúka len 6 stupňov a niekedy sa medzistupne konkurencie môžu hodiť. No reálne sa s touto prevodovkou pôvodom z koncernu Hyundai Kia dá žiť úplne prirodzene a bez výhrad.

Zhodnotenie a záver

Sorento svojou nenápadnou, vyváženou a okuhladiacou prezenciou nebude nikomu kľať oči a za obzretie bude stáť maximálne robustnosť a vyváženosť tohto "domu na kolesách". No o čo menej nápadné pre cudzích, o to štedrejšie je Sorento k svojim užívateľom na každodennej báze. Pohodlné, priestranné, ergonomické, svižné, s dobrou spotrebou, pohonom 4x4 a možnosťou klasickej automatickej prevodovky alebo manuálneho radenia. Perfektný mix na každý deň. Už to nie je zďaleka vymetač terénu, ako prvá generácia, zato na ceste vzbudí uvoľnenú náladu južných provincií s prirodzenou esenciou jednoduchosti a bezpečia.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ostatné testy Kia:
Sorento 2.2 CRDi EX
Sportage 1.7 CRDi 4x2 Gold
Sportage 2.0 CRDi 4x4 EX
Soul 1.6 CVVT EX
pro_cee'd 1.6 CRDi EX

Dňa: 26.08.2015
Redaktor, foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]