Lexus GS 250 F Sport (10/2012)
redaktor: k.zechmeister, 14.11.2012;

Vďaka spoločnosti TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s r.o., si môžeme na Slovensku zakúpiť nielen vozidlá značky Toyota, ale aj jej luxusnejšiu odnož Lexus. Nám sa dostal do rúk model Lexus GS 250 vo výbave F Sport. testoval Karol Zechmeister





Lexusné vozenie

Značka Lexus je pomerne mladá. Primárne bola určená pre USA. Preto aj ten názov - Luxury EXports to the United States. Prvé vozidlo bolo vyrobené v prelomovom roku 1989. Japonci potrebovali konkurovať prémiovým nemeckým značkám Mercedes-Benz a BMW. Vďaka porovnateľnej kvalite za nižšiu cenu sa im to podarilo. Expandovanie na ďalšie trhy mohlo začať. Model GS s typový označením S16 evidujeme na slovenskom trhu prvýkrát v roku 1998. V roku 2005 bol nahradený novým modelom S19. Ten vydržal v ponuke do tohto roku, kedy prišla nová generácia L10. Tá disponuje novým korporátnym dizajnom. Poďme sa na ňu pozrieť.

Exteriér
Lexusov veľa na našich cestách nejazdí. Preto sa vždy poteším, keď nejakého vidím. Predchádzajúca generácia GS v bielej perleťovej farbe sa mi veľmi páčila. Teraz sa pozerám na výrazne odlišný dizajn v opačnej farbe. Obliny ustúpili hranám. Maska chladiča v tvare presýpacích hodín dáva najvo príslušnosť k novej rodine Lexus. Je to poznávací prvok, vďaka ktorému majú byť Lexusy na cestách ľahko identifikovateľné, niečo podobné ako „ľadvinky“ u BMW alebo Single Frame gril u Audi.

Testovacie vozidlo je však vo výbave F Sport, tým pádom je vzhľad nasrdený ako tvár vodiča, keď ho predbehne takýto Lexus s českou EČV. Voštinovú masku chladiča dopĺňa predný členitý nárazník tlačiaci sa vpred. Z tejto kombinácie má človek normálne rešpekt, srší z nej agresia. Šedé disky kolies a tmavšie zadné bočné okná dopĺňa pri pohľade z boku plaketa F Sport na predných blatníkoch. Na streche pláva žralok a na zadnom veku tróni malý spojler. Grafika zadných zamračených svetiel je veľmi podarená. V spodnej časti nárazníka objavujem náznak difúzora a krásne oválne koncovky výfuku. Moment. Nie, je to len imitácia, v otvoroch sú dobre ukryté klasické rúry potrubia. Škoda, ale je to len malá vráska na inak dobre vyšportovanom tele. Ak si chcete odlíšiť svoje GS-ko od ostatných, tak vám výbavu F Sport určite odporúčam. Dodá vozidlu ťažšie prehliadnuteľný dynamicko-športový vzhľad.

Interiér
Do interiéru sa dostávam bez potreby vybrať kľúč z vrecka, toto riešenie je prudko návykové a funguje bezchybne. Sadám si do koženého sedadla tehlovej farby a pozerám sa vôkol. Tak takto vyzerá japonská prémiovka. Špičkové materiály a spracovanie, bezchybný dizajn, výborná ergonómia, krásny detial v podobe analógových hodín a hore to je čo? Televízor? Veď to nemôže byť ani displej, je obrovský.

Stláčam štartovacie tlačidlo a zrazu sa sedadlo so mnou posúva k volantu, ktorý mi ide oproti. Práve sa aktivovala jedna z troch pamätí sedadla vodiča, ktoré je mimochodom nastaviteľné v 16 smeroch. Dá sa nastaviť bočná opora, predĺžiť sedák a samotná bedrová opierka má 4 smery nastavenia. V lete vás môžu predné sedadlá ochladzovať a v zime ohrievať.

Prístroje ponúkaju klasický analógový vzhľad s bielym podsvietením a s multifunkčným displejom uprostred. Lexus sa chváli najväčším displejom uprostred a nemám dôvod mu neveriť. Je impozantný. Pohyb v systéme je zabezpečený elementom imitujúcim počítačovú myš. Chválim, že Japonci jednoducho neskopírovali otočný ovládač používaný v nemeckých značkách a vydali sa vlastnou cestou, ale na toto treba o niečo viac zvyku. Zo začiatku ma kurzor neposlúchal podľa mojich predstáv, postupne sa to však zlepšovalo. Fajn bolo, že pohyb kopíroval možnosti na displeji. Čiže ak bolo na výber napr. päť možností, tak plôška sa automaticky prispôsobila a bolo v nej cítiť akoby päť odporov. Odporúčam si toto určite vyskúšať pred kúpou vozidla, japonské riešenie nemusí vyhovovať každému. Okrem toho tu napr. chýba tlačidlo BACK, treba hladať šípku na displeji. Mimochodom displej ponúka dvojité zobrazenie v pomere približne 2/3 : 1/3 a dá sa pekne personalizovať. DVD film si je možné pozrieť, ako je aj inde zvykom, len pri zastavenom vozidle s vypnutým motorom. Hudobný prejav vďaka sústave Mark Levinson so 17-reproduktormi je vynikajúci. Pod lakťovou opierkou v odkladacom priestore sa nachádza AUX a USB vstup, taktiež systém prehrá hudbu z mobilu pomocou Bluetooth. Možností je teda dosť.

Všetky ovládacie tlačidlá majú precízny chod, tie otočné pre audiosústavu k tomu pridávajú aj kovovo-elegantný vzhľad. Dvierka odkladacích priestorov takisto ponúkajú prémiovú manipuláciu. Dostatočne širokú lakťovú opierku treba najprv posunúť úplne vzad a až potom sa dá vyklopiť. Chválim stropné osvetlenie, ktoré žiari jasnou intenzívnou farbou. Analógové hodiny medzi výduchmi ventilácie sú už len čerešničkou na torte. Trochu archaicky pôsobí podsvietenie číslic klimatizácie. Vďaka výbave F Sport mám však nad hlavou čierny strop, rukami hladím volant a prevodovú páku obšitú perforovanou kožou a nohami zase dierované hliníkové pedále. Ani sa mi nechce vystúpiť.

Ale musím vám sprostredkovať dojmy zo zadných sedadiel. Za mojou výškou 195 cm veľa miesta nie je. Či už na ľavé koleno alebo na hlavu, čakal som viac. Stredová lakťová opierka je masívna, má v sebe držiaky nápojov aj odkladací priestor a po odklopení dvierok za ňou vznikne otvor na prevoz dlhých predmetov napr. lyží. Zadné operadlá nie sú sklopné, tu má konkurencia výhodu.

Zadné veko sa otvorí pomocou elektromotorčeka. Vstupný otvor má celkom slušné rozmery. S plnohodnotným rezervným kolesom je objem batožinového priestoru 530 litrov. Prekvapilo ma riešenie „stropu“ tohto priestoru. Okrem toho, že nie je celý čalúnený, sú tu pekne viditeľné tiahla, niečo podobné som videl v Renaulte Fluence. Nie je to príliš hodné prémiovej triedy. Ale ok, je to vidieť len keď sa človek na to zameria. Je tu aj dvojitý hák pre zavesenie tašiek a úložný priestor vľavo za kolesom. V rovnakom mieste vpravo je uložené náradie a sieťková kapsa. Na prepravu manažérskych vecí si myslím dostatočné.

Motor, prevodovka a jazda
Downsizing Japonci neobľubujú, turbo motory tiež nie. Tak čo má teda GS-ko pod prednou kapotou? Starý dobrý atmosférický vidlicový šesťvalec o objeme 2500 ccm. No, on vlastne taký starý zase nie je, v predchádzajúcej generácii nebol. Maximálny výkon 154 kW dosahuje pri 6400 ot./min. a krútiaci moment 253 Nm pri 4800 ot./min. Poháňané sú zadné kolesá cez 6-stupňovú automatickú prevodovku.

Stláčam štartovacie tlačidlo a zobúdzam 209 koní na cval jesenným okolím. Páku posúvam po dlhej kostrbatej dráhe do polohy D. Nie, pohybovať ide ľahko, len som nečakal smer pohybu vpravo, nadol, vľavo, nadol, vľavo a zase nadol. Ale dizajn samotnej hlavice sa mi páči, hodila by sa k manuálnemu radeniu. Drží sa tak chlapsky dobre.

Motor si pradie, je tichý a kultivovaný. Na voliči jazdných režimov mám k dispozícii štyri možnosti – ECO, NORMAL, SPORT S a SPORT S+. Po naštartovaní je nastavený režim NORMAL a iba výbava F Sport má režim SPORT S+. Ako prvé volím ECO mód, v ktorom je automaticky reguľovaný výkon motora, otvorenie škrtiacej klapky a klimatizácie s ohľadom dosiahnutia čo najmenšej spotreby. A ešte sa napr. pri teplote nižšej ako tri stupne zapne automaticky vyhrievanie sedadiel. Môže byť.

Podsvietenie v kapličke prístrojov sa zmení na modré. Reakcie na plyn nie sú ani v tomto režime letargické, skôr také oneskorené. Tých 209 koní sa jednoducho neschová ani keď pohonič zakričí ECO mód. Po okresných cestách pohodovou jazdou som dosiahol spotrebu 6,8 l/ 100 km. Čo je o 0,1 l lepšia hodnota ako udáva výrobca. Je však nutné dodať, že vďaka premávka som takmer nedosiahol rýchlosť 90 km/h, skôr som išiel pomalšie. Mimochodom pri tejto rýchlosti sú otáčky motora 1600 ot./min.

V meste to bolo už o iných číslach. Na mojej krátkej 5 km dlhej jazde do práce som dosiahol najmenšiu spotrebu 10,8 l/ 100 km. Čo je o dosť lepšie ako údaj výrobcu (12,4). Pri občasnom dupnutí na plyn v meste som však dosiahol aj spotrebu 13,9 l/ 100 km. Pri mestskej 50-ke sú otáčky motora 1100 ot./min. Hlavne v meste na križovatkách mi chýbala funkcia inde nazývaná ako Auto Hold, aby človek nemusel mať počas státia v režime D zošliapnutý brzdový pedál.

Ale kone pod kapotou treba sem-tam prehnať aj mimo mesta. Na diaľničnej trase BA – TT si vypýtali 7,6 l/ 100 km. Po vynulovaní spotreby za TT a následnej jazde ďalej po diaľnici svietilo pri výjazde na displeji číslo 9,4 l/ 100 km. Išiel som maximálnou povolenou rýchlosťou (tempomat na 137 km/h), len raz sa mi kone splašili a ručička pozdravila dvojku s dvomi nulami. Odhlučnenie je na vysokej úrovni, pri diaľničnom maxime sú otáčky motora cca 2250 ot./min. Rýchlosť absolútne nevnímate, užívate si komfort, počúvate pomalú hudbu a kocháte sa ubiehajúcou krajinou za oknom.

Ale počúvať sa dá aj zoskupenie Engine feat. Exhaust a ich hit Very Good Sound. Vstupenkou na ich koncert je zošliapnutie plynového pedála k podlahe. 6-stupňová automatická prevodovka nepatrí medzi najmodernejšie, konkurencia ponúka viacstupňové, a tak určitú chvíľu rozmýšľa, čo to vlastne chcem, nakoniec pochopí, podradí a vozidlo začne dynamicky zrýchľovať. Pri normálnej jazde mi občas zvuk pripomínal hybrid, avšak vo väčších rýchlostiach zaspievalo spomenuté duo, kde má výraznejší hlas Exhaust a zvuk bol chvíľkami opojný. Len šliapať a šliapať na plyn. A to prosím pekne opisujem správanie v ECO móde.

Režim SPORT S som nejako prirodzene preskočil, vtedy nastane len úprava riadiacej jednotky s ohľadom na dynamickú akceleráciu. Ale pri režime SPORT S+ je to o inom. Tento režim totiž koordinuje a upravuje adaptívne variabilné odpruženie s elektrickým posilňovačom riadenia. Vodič hlavne postrehne poskočenie otáčok, zrýchlenú reakciu na zošliapnutie plynového pedála a podsvietenie v kapličke prístrojov sa zmení z mierumilovnej modrej na krvilačnú červenú.

Kone fučia a čakajú na výbeh z boxov. Vozidlo sa derie do kopca, zvuk nabáda vodiča nespomaľovať. Aj pri vypnutom stabilizačnom systéme však zadok nie a nie ustreliť, výkon je regulovaný tak, aby začalo vozidlo naplno zrýchľovať až za zákrutou. Hm, bezpečnosť na prvom mieste. Riadenie poslúcha, náklony sú minimálne, vozidlo sa správa vyvážene a stabilne. Zábava je obmedzená na zrýchľenie na rovinkách za doprovodu kvalitného zvukového prejavu. Vyskúšal som si aj radenie pádlami na volante. Aj pod plynom je radenie bezproblémové a okamžité, pri podradení zasa elektronika dáva medziplyny. Fajn. Radiť sa dá manuálne aj pohybom radiacej páky. Bohužiaľ opačne ako je správne, k sebe podraďujem a od seba radím vyššie. Aj tak je najkomfortnejšie neradiť vôbec. Na oblohe sa zmráka rovnako ako nad palivom v nádrži. Displej ukazuje spotrebu 23,8 l/ 100 km. Volím režim ECO a za dopadania prvých kvapiek na sklo sa pomaly vraciam s koníkmi do stajne. Nakoľko Perinbaba v čase testu ešte tvrdo spala, tlačidlo SNOW vedľa voliča jazdných režimov som nevyskúšal.

Na diaľničné presuny je toto auto ako stvorené aj vďaka bezpečnostným pomocníkom. Pri spätnom zrkadle je kamera, ktorá sníma čiary na vozovke. Jej kábliky by nemuseli byť tak vidieť, v tejto triede sa to príliš nenosí. Ale fungovala veľmi dobre. Zaznamenala čiary aj na okresných cestách. Pri vybočení do druhého pruhu sa spustí akustické varovanie a volant vás začne navádzať naspäť. Je to fajn, ale akosi som čakal väčší pohyb volantu, určité krátke trhnutie alebo vibrovanie. Okrem toho, táto funkcia je aktívna, len keď je rýchlosť vozidla vyššia ako 72 km/h.

Ďalší chválitebný prvok je adaptívny tempomat. Dokáže udržiavať odstup od vozidla pred vami a kopírovať jeho rýchlosť. Odstup si vodič volí na volante a môže byť 50, 40 a 30 m. Ak vozidlo pred vami spomalí, začne spomalovať aj Lexus, ak vozidlo zrýchli, tak zrýchlite aj vy bez potreby stláčať plynový pedál. Fajn, ale funguje to až od rýchlosti 50 km/h. Iné systémy dokážu vozidlo zastaviť do nuly a opäť rozbehnúť. Jediný nedostatok som zazanamenal pri náhlom zaradení iného vozidla medzi mňa a pôvodne sledované vozidlo. Vtedy systém prudko pribrzdil, ja by som vyhodnotil situáciu inak, brzdil by som skôr. Spustenie a ovládanie bezpečnostných systémov je však intuitívne a jednoduché.

Okrem toho je vozidlo vybavené aj prednárazovým bezpečnostným systémom pre zmiernenie následkov nehody. Jeho radarový senzor je ukrytý za predným znakom v mriežke chladiča. Systém vodiča upozorní na hroziacu prekážku akusticky aj vizuálne, pritiahne bezpečnostné pásy a dokáže aj tesne pred nárazom naplno brzdiť. Toto však našťastie neopisujem na základe reálnej skúsenosti.

Čo však môžem živo opísať je varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle. Ak senzory zaregistrujú vozidlo v danej oblasti, rozsvieti sa kontrolka v spätnom zrkadle. Pri spustenom smerovom svetle sa kontrolka varovne rozbliká. V noci pomáha svetelný senzor automaticky prepínať medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Reaguje nielen na protiidúce vozidlo, ale aj na koncové osvetlenie vozidla pred vami. Ja by som však v niektorých situáciách stlmil diaľkové svetlá ešte pred automatikou. Napr. protiidúce vozidlo za horizontom alebo v zákrute dokáže vodič zaregistrovať skôr. Všetkých týchto bezpečnostných pomocníkov však chválim, môžu zabrániť nešťastiu.

Nemilo ma prekvapilo, že pri aktivovaní ostrekovačov čelného skla sa automaticky neaktivovali stierače. Pri parkovaní pomáha cúvacia kamera s parkovacími senzormi. Po ich vypnutí a následnom zaradení spiatočky sa senzory neaktivujú. Zato ponúka obraz pomocné čiary pre pozdĺžne aj priečne zaparkovanie. Okrem toho sa po zaradení spiatočky sama stiahne roletka na zadnom okne, tá sa samozrejme dá ovládať aj tlačidlom na stredovom tuneli. V noci sa stačilo len priblížiť k vozidlu a rozsvietilo sa uvítacie osvetlenie v interiéri a v spätných zrkadlách. Navigačný systém naviguje spoľahlivo. Šípky k odbočeniu sa zobrazujú vďaka Head Up displeju aj v zornom poli vodiča. A aby ste vedeli, kde je sever, je tu aj kompas.

Podvozok
Dvojité lichobežníkové zavesenie vpredu, viacprvkové vzadu a hlavne adaptívne variabilné odpruženie sa starajú o výborný jazdný komfort. Vo výbave F Sport sa k tomu pridávajú úpravy, ktoré ešte zvyšujú pôžitok z jazdy ako napr. iná charakteristika a uloženie tlmičov. Vozidlo je vo všetkých situáciách stabilné, nenakláňa sa a jeho reakcie na pokyny riadenia sú chválitebné. Zároveň ostáva tlmenie komfortné, akékoľvek nerovnosti prechádza s kamennou tvárou a s veľkým prehľadom. F Sport má väčšie predné kotúče, aj vďaka tomu je brzdný účinok výborný. Ovládateľnosť je na prémiovej úrovni, porovnateľná s nemeckou konkurenciou.

Bezpečnosť
Vysoká bezpečnosť v tejto triede je samozrejmosťou ako to, že Japonci sú workoholici. Štandardná bezpečnostná výbava uvedená v tabuľke hovorí za všetko. Okrem toho je možné dovybaviť GS-ko vyššie popísanými najmodernejšími systémami, vďaka ktorým získate špičkovú bezpečnosť. Najnovšie testy Euro NCAP model GS ešte neabsolvoval, no neviem si predstaviť iný výsledok ako päť hviezd.

Obstarávacia cena (spracované dňa 16.10.2012 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
GS 250 Comfort
43.900 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
GS 250 F Sport
60.100 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
GS 250 F Sport
65.500 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
asistent rozjazdu do kopca (HAC), štvorstupňové integrované riadenie dynamiky vozidla (VDIM), systém sledovania tlaku v pneumatikách (TPWS), systémy na reguláciu brzdenia, stability, riadenia a trakcie ABS/BAS/EPB/EPS/TRC/VSC, adaptívne odpruženie (AVS), 10 airbagov: čelné, bočné a kolenné pre vodiča a spolujazdca vpredu, bočné na vonkajšie zadné sedadlá, priebežné bočné hlavové okenné po celej dĺžke interiéru, predpínače bezpečnostných pásov, predné a vonkajšie zadné sedadlá, uchytenie ISOFIX, zadné krajné sedadlá, vypínateľný airbag spolujazdca vpredu WIL (systém na ochranu krčnej chrbtice), predné sedadlá a opierky hlavy, zvukové a vizuálne upozornenie na nezapnuté bezpečnostné pásy na predných sedadlách, systém proti odcudzeniu imobilizér/senzor vniknutia/siréna
Interiér:
3,5" farebný multiinformačný displej, 8" centrálny displej ovládaný systémom Remote Touch, analógové hodiny s bielym LED osvetlením, dvojfarebné osvetlenie prístrojovej dosky (modré/červené), optitrónové prístroje, parkovacia kamera a monitor, parkovacie senzory vpredu a vzadu, prémiový audiosystém s 12 reproduktormi, pripojenie Bluetooth® na mobilné telefóny a audiozariadenie, tuner DAB/integrovaný prehrávač CD/DVD, ukazovateľ ekonomickej prevádzky, volant so vstavaným ovládaním audiosystému/displeja/telefónu/hlasovej regulácie, zástrčka AUX a USB port, 12 V zásuvky, vpredu a vzadu, elektricky ovládané okná, vpredu a vzadu, hliníkové prahové lišty, predné a zadné dvere, ľahké nastupovanie a vystupovanie pozdĺžne posúvanie sedadla vodiča/volantu s návratom do pôvodnej polohy, osvetlenie interiéru LED diódami, osvetlený vstup, otvor v operadlách zadných sedadiel na prevážanie dlhých predmetov, páčka smerových svetiel s funkciou automatického návratu do východiskovej polohy a trikrát opakovaného bliknutia na jeden impulz, pevné zadné sedadlá so stredovou lakťovou opierkou, samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo, stredová lakťová opierka vpredu a odkladacia priehradka, systém bezkľúčového nastupovania a štartovanie Smart Entry and Start, tempomat, trojramenný, kožou obšitý volant, elektricky nastaviteľný výškovo a pozdĺžne/pádla na manuálne radenie vyhrievané predné sedadlá, automatické zatváranie veka batožinového priestoru (jemné dovieranie), projekčný displej (HUD), predné sedadlá elektricky nastaviteľné v 16 smeroch (vodič), vrátane možnosti predĺženia sedacej časti, nastaviteľných bočných vankúšov a bedrovej opierky v 4 smeroch vyhrievané a odvetrávané (vodič a spolujazdec), elektricky ovládaná slnečná clona na zadné okno, volič jazdných režimov navyše s režimom SPORT S+, F SPORT vnútorné štylistické prvky: hliníkové ozdobné prvky/čierne stropné čalúnenie, dierované hliníkové pedále/špecifické prahové lišty, exkluzívne kožené čalúnenie F SPORT, volant a páka voliča prevodovky obšité perforovanou kožou
Exteriér:
aktívne brzdové svetlá, automatické ovládanie stieračov s dažďovým senzorom bi-xenónové svetlomety automatické nastavovanie výšky a výsuvné ostrekovače, vpredu a vzadu LED diódy: svetlomety na dennú prevádzku a zadné združené svetlá, senzor svetla s funkciou „follow-me-home“ (oneskorené vypínanie svetlometov), tepelne izolujúce tónované sklá s filtrom UV, vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky nastaviteľné a vyhrievané, elektricky sklopné/samostmievacie s integrovanými smerovými svetlami a prístupovým osvetlením priestoru okolo dverí, 19" kolesá z ľahkej zliatiny dizajn F SPORT pneumatiky 235/40 R 19 (vpredu) / 265/35 R 19 (vzadu), F SPORT vonkajšie štylistické prvky: predný a zadný nárazník/zadný spojler, voštinová maska chladiča/bočné logá
Výbava za príplatok k základnej cene • sledovanie mŕtveho uhla = 800 €
• Balík multimediálny a navigačný systém: audiosystém Mark Levinson® so 17 reproduktormi multimediálny displej s deleným zobrazovaním a uhlopriečkou 12,3", navigačný systém s pevným diskom = 1000 €
• Balík prednárazový bezpečnostný systém (PCS) s asistentom na jazdu v jazdnom pruhu: adaptívny tempomat (ACC), systém PCS s mikrovlnným radarom, asistent na jazdu v jazdnom pruhu = 3600 €

Testované vozidlo bolo vybavené najdôležitejšími prvkami z príplatkových možností. Ešte sa dá dovybaviť strešným elektrickým výklopným oknom za 1000 € a metalízou za 1200 €.

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 17.10.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Konkurenčný boj by sa v tejto manažérskej triede dal opísať aj ako boj jedného Japonca proti trom Nemcom. Prémiová trieda je definovaná modelmi Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes-Benz E triedy. Netreba však zabúdať aj na švédskeho Vikinga Volvo S80, anglického džentlmena Jaguar XF a Američana v talianskom kabáte Lanciu Themu.

Značka a model Lexus GS Audi A6 BMW rad 5 Mercedes-Benz E trieda
Motor 250 2.8 FSI 520i 250 BlueEFFICIENCY
Stupeň výbavy F Sport - - Classic
Zdvihový objem motora 2500 2773 1997 1796
Uloženie / počet valcov V/6 V/6 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 154/6400 150/5250 135/5000 150/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 253/4800 280/3000 270/1250 310/2000
Prevodovka 6-stupňová automatická bezstupňový variátor 8-stupňová automatická 7-stupňová automatická
Pohon zadný predný zadný zadný
Max. rýchlosť (km/hod) 230 240 227 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,6 7,7 7,9 7,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 8,9 7,4 6,8 7,0
Emisie CO2 (g/km) 207 172 157 187
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1640 1610 1595 1650
Dĺžka (mm) 4850 4915 4899 4868
Šírka (mm) 1840 1874 1860 1854
Výška (mm) 1455 1455 1464 1464
Rázvor (mm) 2850 2912 2968 2874
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 566 530 520 540
Záruka 3 roky / 100 000 km 2 roky bez obmedzenia km 2 roky 2 roky
Cena modelu bez príplatkov 60.100 € 43.800 € 43.518 € 46.230 €
Cena testovaného modelu / porovnateľne vybaveného modelu 65.500 € 77.907 € 73.287 € 75.192 €

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Audi A6
  • má naviac: delené sklápateľné zadné sedadlá, vak na lyže, roletky na zadných bočných oknách, pamäť pre sedadlo spolujazdca
    nemá: 17 reproduktorov (Audi má 15), USB vstup

  • BMW rad 5
  • má naviac: delené sklápateľné zadné sedadlá, automatické stmavovanie vonkajších spätných zrkadiel, bedrová opierka spolujazdca
    nemá: 17 reproduktorov (BMW má 16)

  • Mercedes-Benz E trieda
  • má naviac: delené sklápateľné zadné sedadlá, automatické stmavovanie vonkajšieho spätného zrkadla vodiča, roletky na zadných bočných oknách
    nemá: 17 reproduktorov (Mercedes-Benz má 15)


    Záverečné hodnotenie

    Lexus ponúka naozaj luxus. Materiály, spracovanie, výbava, toto všetko je prémiové. Vďaka výbave F Sport sa vám podarí odlíšiť od ostatných modelov GS. Nejaké maličkosti sa nájdu aj tu (kábliky pri spätnom zrkadle, tiahla v batožinovom priestore, nemožnosť sklopiť zadné operadlá), ale vďaka cene ich určite oželiete. Nemecká konkurencia je značne drahšia. Pritom Lexus ponúka porovnateľný jazdný komfort a bezpečnosť.

    Hendikep v podobe absencie naftového motora je vyriešený hybridnou možnosťou (GS 450h). Ak však požadujete kombi verziu, u tohto modelu nepochodíte, zato verziu 4x4 v ponuke nájdete (GS 350 AWD). Ja byť manažérom, ktorý si má možnosť vybrať vozidlo, určite by som nad Lexusom silno uvažoval.


    Fotogaléria



    Testy konkurenčných modelov:
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro (11/2011)
    Test BMW 530d (05/2010)
    Test Mercedes-Benz E kombi 350 CDI BlueEFFICIENCY (11/2010)

    Dňa: 14.11.2012
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1043