Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Latitude 3.0 V6 dCi Initiale (11/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 16.11.2011;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal svoju novú vlajkovú loď – sedan Latitude s najsilnejšou motorizáciou a výbavou. Aktuálny vrchol ponuky Renaultu sa taktiež označuje SM5. Vysvetlenie nasleduje.






Vrchol ponuky v kórejskom podaní

zväčšiť obrázok Všetko začalo v roku 1990, keď Renault kúpil 80,1% akcii v juhokórejskej automobilke Samsung Motors. Nastolila sa cesta budovania prémiovej povesti v kvalite ako aj službách, a to jasne oddelenej od domácich kórejských značiek ako najlepšia alternatíva dovážaných áut a vznikol Renault Samsung Motors.

Éra to bola údajne úspešná a v roku 2010 sa značka dostala v prieskumoch automobilovej kvality na najvyššiu priečku v kvalite výrobku, služby a celkovej spokojnosti. Spokojnosť kupcov si RS Motors udržoval 9 rokov po sebe, čo je zaujímavé. A dôvod, prečo sa tu o tom rozpisujem? Latitude je preznačkovaná modelová rada SM5 z produkcie tejto aliancie. Takže závoj odhalený, idem zistiť, ako by fungovalo spolužitie.

Exteriér

Kórejský dizajn hladko splýva s extravaganciou francúzskych výtvorov, takže na pohľad ťažko vymyslieť, kto dal auto na rysovaciu dosku. Tvary trojpriestorovej karosérie spolupracujú s obtekajúcim vzduchom, rozmerná kapota pridáva na majestátnosti. Príliš dlhý predný previs tlačí kolesá k dverám, akoby pred nimi mali utekať. Dôsledok predného náhonu. Všetky štyri kolesá sa utápajú v mohutnosti karosérie napriek priemeru diskov 18 palcov. Pri prvom pohľade na krátke zadné veko by sa dalo hádam aj tipovať na liftback. V skratke - nemožno povedať, že by išlo o svojsky navrhnuté auto. Skôr sa dodržal akýsi novokonzervatívny recept, takže Latitude pôsobí nenápadne, jednoducho, vkusne a svojím spôsobom reprezentatívne.

Interiér

zväčšiť obrázok Pre bezkľúčový systém stačí prísť k autu a potiahnuť kľučku. Aspoň som si to myslel, než som bol nútený otvoriť cez diaľkové ovládanie. To nie je potrebné len ak sa predtým zamkne bezkľúčovo, teda karta sa od auta len vzdiali. Takže otváram a cez vodičove dvere prezerám bledý celokožený interiér. Béžová farba evokuje podtóny príjemnej nálady a veľkorysý priestor nenápadne pozýva jazdca dnu. Sedadlo úplne odsunuté, čo sa mi nezdá. Sadnem doň a automaticky ma prisúva k volantu. Táto záležitosť hneď ukazuje, o čo v Latitude ide. O komfort. Nastavím si potrebnú vzdialenosť a chytím volant. Tvrdý hlbokolesklý tmavoteplý priľnavý povrch v hornej tretine dáva vodičovi pevný grip. No tiež dotyk sveta pohody, solídnosti a mäkkého koženého gauča. Ide dostatočne vysunúť von aj polohovať zvislo, takže sú aj nohy vystreté aj ruky zohnuté. Pozerám na dva chrómom lemované ciferníky so štyrmi ručičkami a jednoduchý farebný displej medzi nimi. Mohol by zobrazovať naraz viac než jednu informáciu palubného počítača. Po spustení motora a aktivovaní tempomatu na mňa zasvieti dizajnová finesa tachometra - po jeho obvode vybehne trojuholníček a ukáže na nastavenú rýchlosť. Poteší to. Presný údaj vidno aj číslicovo na displeji.

zväčšiť obrázok Stredový panel lemujú zvislé bočnice v čiernom laku a chróme. Počas uvoľnenej jazdy na tempomat však ostáva pravá noha len tak položená na podlahe pokrčená v kolene, čím sa podkolenie oprie práve o hranu bočnice. Po čase to môže byť nepohodlné, aj keď - záleží od poskladania nôh. Generátor záporných iónov na palube zaisťuje kúsok liečebnej jaskynnej mikroklímy. Speleoterapiu však netreba očakávať. Vzduch sa dá parfumovať. Na konzole je k dispozícii zásuvočka s nábojmi pre dve vône. Ovládanie rádia, trojzónovej klimatizácie (s funkciami Soft, Auto, Fast - bližší popis v teste Méganu) a navigácie vyžaduje koncentráciu na tlačítka či joystick. Z volantu sa ovláda len tempo jazdy. Kolískový prepínač obmedzovač / tempomat sa dostal konečne do zorného poľa vodiča, na rozdiel od ostatných modelov Renault. Malý potlesk. Z ovládačov z nižších tried tu toho našlo miesto viac a je to v poriadku, nie sme na vrchole prémiového spektra triedy. Čo nevyšlo ako malo je narábanie s lakťovou opierkou a opäť absentujúci trojblik smeroviek. Tu už ostáva sánka visieť. Hrnú sa mi na jazyk sarkazmy, ale púšťam to a nechám si radšej masírovať chrbát.

zväčšiť obrázok Dotyky od operadla sú uvoľňujúce, majú pozvoľný nábeh a pritláčajú pomaly. Prechádzajú po celom chrbte od najspodnejších partií bedier až medzi lopatky. (Platí pre priemerne vysoké postavy.) Na výber sú vraj štyri módy, no postrehol som dva. Buď striedavo pritláča párne a nepárne duá masírovacích bodov, alebo sa paralelné dvojice aktivujú postupne jedna za druhou. Zdola nahor a naspäť. Po masáži nastavím podporu chrbta v troch miestach – elektricky. Je to paráda, tentokrát skutočný potlesk. Zapime to z pohárov pred lakťovkou aj so spolujazdcom. Hopla, spolujazdec je bez masáže. Nevadí, jedna z troch pamätí môže obsahovať aj jeho preferencie, takže ich má po presadnutí za volant k dispozícii. A tiež sa môže hrať s navigáciou. Tá varuje pri každom porušení rýchlostných limitov ako aj pred prítomnosťou pevných radarov. Jej displej ostáva čitateľný aj za slnka, neleskne sa, cez joystick možno zadať destináciu rýchlo a obratne. Toto vodič za jazdy fakt nemá šancu bezpečne obsluhovať. Ešte tak hrať sa s rádiom cez tlačidlá pod volantom, to by šlo.

zväčšiť obrázok Premium Bose systém hraje decentne aj keď ide naplno. Žiadne trhanie uší sa tu nepodporuje. Zato 10 reprodukujúcich audiomembrán lúdi veľmi vyvážený a čistý kompozit frekvencií. Stačí šibnúť obľúbený výber na USB do soketu v lakťovke a unášať sa v gaučokreslách cez jesennú lesnú alej. Povznášajúce. Aj preto, lebo interiér je skvele stíšený a počuť takmer len to, čo treba. Počkať, ako takmer? No, dajme tomu po studenom ráne, keď ventilátor vetrania krúti len zopár otáčok, počuť ako jemnučko cvrliká. Po čase mi to v tom tichu šlo na nervy. Buď to muselo ísť rýchlejšie, alebo vôbec. Palubovka si notoricky rada vrzne počas rýchleho prejazdu zákruty a nerovnosti súčasne. Väčšinu jazdy sa toto správanie neobjavuje, ale občas zamrzí. Na blacklist s tým. A nevytiahnuteľnosť okien po opustení auta tiež. (Je nutné sa vrátiť, zapnúť kontrolky a okná vytiahnuť manuálne.) Po doriešení bude Latitude o krok bližšie k čerešni na automobilovej torte.

A čo priestor? Vo vnútri panuje nadbytok. Nie, nechcel som tak silno šokovať. No vpredu dokonca viac než v 5-kovom BMW. Toto zvalím na vyjadrenia kolegu, ktorý novú 5-ku testoval. Vzadu taktiež veľkorysé proporcie, najmä pre klasický cestovný tandem. Boční spolujazdci tria však už majú jemne problém s blízkosťou hlavy pri stene. Ale pravdu, na rovnakom priestore sa vždy lepšie cítia dvaja, než traja, takže o čom... Cestovať sa s tým dá. Sedí sa tu vyššie ako vpredu, čo dáva výhľad na výbornú. Vodič vysoký 190 cm si za seba bez reptania sadne, takže komfort aj pre nohy. Pri ostrom slnku sa dajú využiť roletky na bočných aj strešných oknách. Batožinový priestor pojme necelých 480 litrov, dá sa zväčšiť delenými sklopnými operadlami zadných sedadiel. Tak toľko k postrehom zvnútra. Ide sa na pohon.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Takže po poradí od konca, teda 6-stupňovej automatickej prevodovky. Vyrába sa v japonskej továrni v Yagi, váži 93 kg bez náplní a poháňa predné kolesá. Radí hladko. Aj keď nie úplne, pri prechode na 2-ku zaváha, asi kvôli veľmi krátkej 1-ke. Trochu to núti k mrašteniu obočia, najmä pri pomalom posune v kolóne, alebo pri nájazde do malátneho rolovania v nízkorýchlostných zónach. Tam sa chce človek z nuly mierne zrýchľujúc plížiť, a-le tá dvoj-ka tam proste musí ísť so zaváhaním a poklesom momentu. Ale ok, jazdí sa prevažne na vyšších stupňoch. Tam je to v kľude. Motor pustí rada do otáčok a následne umiestni ďalší stupeň nepozorovane podľa pokynov od polohy pravého pedála. Pri presunoch stálou rýchlosťou tak do 70 km/h nechá motor točiť jemne cez 1000 ot./min. Je to sympatické, lebo hneď cítiť, že motor má aj v takto nízkych otáčkach nadbytok sily. Aj by nie, veď ide o preplňovaný trojliter (dCi). Tento diesel dáva na zotrvačník 450 Nm pri plnej záťaži a to už pri 1500 ot./min. Malý nákladiak. Tri a tri valce v dvoch radoch zvierajú vzájomný uhol. Aký, to netuším, ale dokopy využívajú 24 ventilov (s „hydroštelmi“) a rozvod reťazou. Počas silového prejavu agregátu vodič pociťuje vnútornú ľahkosť, tá sa prelieva k radosti a tá zas k smútku, že už je koniec rýchleho kúska cesty.

Jazda a podvozok

zväčšiť obrázok Naštartujem a to isté automaticky spravia natáčacie bixenóny. Zatočím a oni opakujú moje úmysly. Svietia výborne, najmä na jeseň, keď prevahu získava šero. Ale to už pociťujem tlak v bedrách a chrbte, ručičky prístrojovej dosky sa točia k oblohe. Vnútro je samostatný svet, akusticky oddelený od zvyšku. Okná premietajú tiché obrazy mihajúcich sa stromov, protiidúcich svetiel, rôznych stredových čiar a cez strop vidno vyšednutú oblohu. Konverzácia so spolujazdcom prebieha ako v kaviarni s príjemným výhľadom, umiestnenej na malej lodi. Občas sa zhupne, občas niečo vrzne. Niekedy sa loďka mení na rýchlostný čln. Hodilo by sa ventilovanie sedadiel. Toto auto určite málokoho povzbudzuje do závodenia, čo neznamená, že silovo na to nie je vybavené. Výkon 240 koní a zrýchlenie pod 8 sekúnd hovoria za seba.

zväčšiť obrázok A podvozok... ten je aký je. Riadenie ako tak komunikuje a prejavuje sa ľahkobežne. V zákrute sa Latitude správa predvídateľne, signalizuje svoje hranice, a ak už sa sunie zo zákruty von, tak bez okolkov. Ak sa vodič zmestí do kože, vycíti veľmi dobre, čo sa s autom deje. Pri decentnej jazde nastáva absorpcia drtivej vačšiny nerovností. Jasne badať výhodu veľkého rázvoru, ktorý ukľudňuje výkyvy okolo priečnej osi. A vysoká hmotnosť tiež drží Latitude pri zemi. Nakoniec, v pohotovosti dá na váhu necelých 1600 kg (bez vodiča). Pozor treba dať na veľmi vysoký predpísaný tlak v predných pneumatikách na diaľnici: 2.8 bar. Fúkanie na čerpacích staniciach má varovné pole obvykle pri 2.5 bar, tak mnohých ani nenapadne fúkať na necelé 3 bary. Je to však absolútne nevyhnutné, inak sa pri prudkej akcelerácii dostavuje akoby aquaplaning a predná náprava dočasne rezignuje na smerovú stabilitu.

Spotrebovo je možné jazdiť minimálne za 5,5 litra / 100 km. Táto cifra je priemer z trasy dlhej 200 km, t.j. z BA do Viedne, v rámci nej a naspäť. Všetko mimo diaľnice. Tu však musí mať človek nervy na zdržovanie premávky. Normálny priemer vrátane občasného mierneho žmýkania mi vyšiel na 8,1 litra / 100 km kombinovane. Údaj je priemer zo 624 odjazdených kilometrov podľa palubného počítača okrem trasy do Viedne. Pri 70 litroch v nádrži to vystačí na dojazd cez 800 km. Nasleduje prehľadná tabuľka spotrieb pri rôznych konštantných rýchlostiach:

Rýchlosť (km/h) Otáčky (min-1) Spotreba (litre/100km)
60 1050 4,7
70 1200 5,0
90 1400 5,1
110 1750 6,5 - 7,0
130 2100 8
140 2250 9,3*

* 5 ľudí na palube, zvyšné údaje s prevažne jednočlennou posádkou
- údaje sú približné, odčítané z palubných prístrojov



Bezpečnosť

KNCAP – Korean New Car Assessment Program Latitude nárazový test v Euro NCAP neabsolvoval. Model Samsung SM5 však testom podrobila kórejská skúšobňa KNCAP – Korean New Car Assessment Program. Ide o organizáciu, ktorá podrobuje nové automobily nárazovým skúškam podľa svojich kritérii. Výsledky testu (vykonaného v roku 2010) na kórejskej stránke hovoria o 5-tich hviezdach v čelnom náraze, čelnom náraze s prekrytím, ako aj bočnom náraze. Táto najvyššia úroveň bezpečnosti predstavuje riziko výskytu vážnych zranení pod 10%. Video čelnej zrážky s prekrytím 40% pri rýchlosti 64 km/h sa nachádza na internete tu. Ak je autentické, tak vyvstáva (negatívna) otázka ohľadne deformácie vodičovho A-stĺpika miernym vybočením nahor. Či je teda kórejských 5 hviezd rovných tým európskym, na to si budeme musieť počkať.

Obstarávacia cena (spracované: 15.11.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
Latitude 2.0 16V Expression
19.900 €
Základná cena modelu:
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
36.990 €
Cena testovanej verzie:
Latitude 3.0 V6 dCi Initiale
37.990 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; ESP; ASR; brzdový asistent; kontrola nedotáčavosti; čelné, bočné a hlavové airbagy; predpínače bezpečnostných pásov s výšk. nast.; obmedzovače napnutia bezp. pásov; ISOFIX na krajných sed. v druhom rade; imobilizér; centrálne zamykanie s DO a hands-free; kontrola tlaku v pneumatikách; poloautomatická ručná brzda; parkovací senzor vpredu aj vzadu; parkovacia kamera vzadu
Interiér:
čalúnenie sedadiel – koža; obklad dverí – plast + koža; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; hydraulický posilňovač riadenia s variab. účinkom; volant v komb. drevo a koža nastaviteľný výškovo aj hĺbkovo; hlavica radiacej páky v komb. koža + kov; vetranie a klimatizácia – automatická trojzónová (nastav. 2x vpredu, 1x vzadu) s tromi režimami (Soft, Auto, Fast); ionizátor a parfumácia vzduchu s 2 vôňami; multifunkčný displej s personalizáciou; palubný počítač; ukazovateľ hodín, vonkajšej teploty, nast. rýchlosti tempomatu; tempomat s obmedzovačom rýchlosti; el. nastaviteľné a vyhrievané sedadlo vodiča a spolujazdca; sedadlo vodiča s masážnou funkciou, bedrovou opierkou a 3-mi pamäťami vrátane spätných zrkadiel; lakťová opierka vpredu aj vzadu s koženkovým poťahom; el. ovládané predné + zadné okná, predné imulzne; protislnečné záclonky na oknách v druhom rade sedadiel; automatické stmavovanie spätného zrkadla; dažďový a svetelný senzor; autorádio Bose Sound System s CD + MP3, Bluetooth, USB, ovládaním pod volantom, 10x repro; vstavaná navigácia Carminat DVD s mapami pre Európu; hlasové ovládanie telefónu
Exteriér:
bixenónové svetlomety s natáčaním do zákruty; hmlovky; tónované zasklenie; atermické čelné sklo; nárazníky, kryty spätných zrkadiel a vonk. kľučky dverí vo farbe karosérie; el. ovládané, vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá s pamäťou; disky kolies z ľahkých zliatin a pneumatiky 235/45 R 18
Výbava za príplatok k základnej cene: • el. ovládané strešné okno s pevným presklením vzadu = 1000,00 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 15.11.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Renault Latitude Citroën C6
Značka / model Renault Latitude Citroën C6
Motor 3.0 V6 dCi 3.0 V6 HDi
Stupeň výbavy Initiale Business
Zdvihový objem motora 2998 2992
Uloženie / počet valcov V/6 V/6
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 177/3750 177/3800
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 450/1500 450/1500
Prevodovka automatická 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 235 235
Zrýchlenie (s) 7,6 8,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,2 7,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1580 1873
Dĺžka (mm) 4897 4908
Šírka (mm) 1832 1860
Výška (mm) 1483 1464
Rázvor (mm) 2762 2900
Počet dverí/miest 4/5 4/5
Objem batož. priestoru (l) 477 421
Záruka 2 roky* 2 roky**
Cena modelu bez príplat. (€) 36.990 50.720
Akčná cena (€) - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 37.990 56.390

* dá sa priplatiť predĺžená záruka na 48mes / 150 000km (729,- EUR) alebo 60 mes / 150 000km (879,- EUR)
** dá sa priplatiť predĺžená záruka na 36mes / 50 000km (485,- EUR) alebo 36 mes / 60 000km s pravid. prehliadkami (1470,- EUR)


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné!):

  • Citroën C6 (nižší výb. stupeň z dvoch možných)
    nemá
    parkovaciu kameru (má grafickú indikáciu vzdialenosti), masážne sedadlo vodiča, hands-free systém, natáčanie svetlometov do zákrut, trojzónové vetrenie s klimatizáciou (má dvojzónové)

    má naviac
    kolenný airbag vodiča, akívnu kapotu pre ochranu chodcov, aktívne pruženie AMVAR, nastaviteľné odpruženie, automatický výsuvný spojler, vstavaný rádiotelefón, dvojvrstvové bočné sklá, vyhrievané zadné sedadlá, el. nastaviteľnú clonu strešného okna, extra tónované zadné okná, viacprvkovú prednú nápravu, hydropneumatické pruženie, bezrámové dvere


    Záverečné hodnotenie

    Auto by som odporučil usadnutým povahám. Napríklad konzervatívne očakávania staršej klientely by mohli byť veľmi dobre naplnené. Deti sú tu už dávno preč z domu a človek v rokoch, ktorý chce mať zaslúžené pohodlie, pocit dosiahnutia kľudu, životnej múdrosti, istej satisfakcie v živote, siahne po vrcholnej rade značky. Logické. Auto má mnoho automatických funkcií a robí veľmi veľa za človeka. Prístrojová doska je úhľadná, nedráždivá, pekných tvarov a zvonka auto pôsobí solídne a sympaticky. V podstate poskytuje všetko, čo spokojný typ človeka s nadhľadom a triezvymi nárokmi môže chcieť, či očakávať, vrátane primeranej cenovky.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Predchádzajúci test:
    Renault Grand Scénic 1.6 dCi Privilege

    Dňa: 16.11.2011
    Text a foto: Ing. Juraj Cvopa

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]