Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Deň emócií Peugeot (10/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.kvál, 13.10.2014;

9. októbra 2014 sme sa zúčastnili Dňa emócií Peugeot v priestoroch závodu PSA Peugeot Citroën Slovakia a bol to naozaj deň emócií.

Na akcii nás privítala a doprevádzala Danka Karácsonyová, Peugeot marketing projekt manažérka. Matej Buchan, produktový manažér, nám predstavil nový Peugeot 308 SW a modernizovaný Peugeot 508 a Boxer. Po krátkej prezentácií noviniek Peugeot, ustrojení ako to vyžadujú predpisy závodu (pevná obuv s vystuženou špicou, ochranný plášť a reflexná vesta) sme usmiati a bez fotoaparátov mohli začať prehliadku výroby.
Prehliadku sme začali na linke, kde prichádzala už nalakovaná karoséria a skončili pri výstupnej kontrole, kde vozidlá opúšťali výrobnú halu „na vlastných“. Na montážnej linke sa v troch zmenách súčasne montuje Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso. Sú odlíšené farebným ochranným polepom. Montážna hala je veľký, zložitý živý organizmus, kde je všetko presne načasované a funguje ako sústava ozubených kolies. Krátke zaškrípanie montážnej linky dokáže vykryť zásobník medzi jednotlivými linkami. Montáž vozidiel je hlavne ľudská práca, ale napríklad lepenie skiel je plne automatizované. Montáž uľahčuje špeciálne náradie a prípravky. Aj vďaka nim môže rásť produktivita. Napríklad kedysi problematickú montáž zadných pružín, kde pracovali dvaja zamestnanci, vďaka špeciálne vyvinutej montážnej pomôcke zvláda dnes jeden človek. Veľmi dôležitá je aj logistika. Okolo montážnych liniek krúžia zásobovacie „vláčiky“. Okrem výstupnej kontroly a testovania sa dohliada na kvalitu aj priebežne počas výroby. Drobné závady sa odstraňujú priamo na linke a väčšie na špeciálnych stanovištiach. Ak je všetko v poriadku, tak vozidlo opúšťa výrobnú halu a k zákazníkom putuje železničnou a cestnou dopravou. Vozidlá sa vyrábajú podľa objednávky odberateľa, nevyrábajú sa na „sklad“.
Po prehliadke výroby sme sa presunuli na testovací okruh, kde sa na rôznych povrchoch a podmienkach testujú náhodne vybrané vozidlá. Mohli sme si tam vyskúšať jazdu na novej 308-čke SW aj hatchbacku, modernizovanej 508-čke (sedan aj SW) a nadštandartne vybavenej 208-čke. Okruh pozostáva z dlhšej rovinky, kde sa dá dosiahnuť diaľničná rýchlosť, nasleduje tunel a prudšie brzdenie pred sériou ostrých zákrut. Rovinka smerom späť má rôzne povrchy (mačacie hlavy, štrk, zvlnený povrch, ...), vodnú stenu aj šikmú plošinu. Ostré, striedajúce sa zákruty, sa najlepšie prechádzali na novej 308-čke vďaka malému motokárovému volantu a sedadlá v 508-čke GT zas dobre podržali.
Závod PSA Peugeot Citroën Slovakia
Automobilka v Trnave patrí medzi technologicky najnovšie závody v skupine PSA Peugeot Citroën. Tri roky po položení základného kameňa sa v júni 2006 rozbehla výroba modelu Peugeot 207. Už v prvom štvrťroku 2009 prišla na trh novinka Citroën C3 Picasso, ktorá sa vyrába výhradne na Slovensku. V roku 2009 opustilo výrobné pásy takmer 205 000 vozidiel a trnavská automobilka sa stala najväčším výrobcom áut na Slovensku. V novembri 2011 zišlo z výrobnej linky už miliónte vozidlo. Denná produkcia závodu predstavuje viac ako 1 200 vozidiel. V roku 2013 trnavský závod vyrobil 248 405 automobilov.

Dôslednou aplikáciou Systému výroby PSA a štandardizáciou všetkých pracovných postov sa závod rýchlo dostal medzi výrobné centrá skupiny s najlepšími výsledkami kvality. Aj vďaka tomu mu materská spoločnosť zverila náročnú úlohu: prípravu a následné spustenie výroby koncernovej novinky Peugeot 208. Toto vozidlo zo segmentu B začal trnavský závod vyrábať v marci 2012.
Hlavné parametre závodu

  • Rozloha závodu: 192 hektárov
  • Výrobná kapacita závodu: 300 000 vozidiel ročne v troch zmenách
  • Výrobný program: malé vozidlá, tzv. platforma 1
  • Aktuálne vyrábané modely: Citroën C3 Picasso a Peugeot 208
  • Rýchlosť linky: 57 áut za hodinu

    Dodávatelia
  • 90 % stavebných prác pri výstavbe závodu realizovali slovenské spoločnosti
  • Citroën C3 Picasso: 35 % dodávateľov je zo Slovenska alebo z krajín strednej a východnej Európy
  • Peugeot 208: 41 % dodávateľov je zo Slovenska alebo z krajín strednej a východnej Európy

    Unikátne technológie a riešenia
  • Najtichšia lisovňa v skupine PSA Peugeot Citroën
  • Kontrola geometrie karosérie vo zvarovni pomocou laserového systému
  • Ekologický spôsob nanášania farieb: vodou riediteľné farby, od roku 2010 systém PPC (tzv. skrátený proces lakovania, pri ktorom sa na karosériu nenanáša vrstva plniča, ale túto vrstvu obsahuje už farba)

    Zaujímavosti z výroby
  • Ročná spotreba ocele je viac než 115 000 ton
  • Vo zvarovni zvára a prenáša diely viac ako 400 robotov
  • Počet bodových zvarov na jednu karosériu je takmer 4 000
  • Lakovňa pracuje s 13 farebnými odtieňmi
  • Do montáže sa denne dodá viac než 3 milióny kusov komponentov

    Zamestnanosť
  • Celkový počet zamestnancov: 3 500 ľudí
  • Priemerný vek: 35 rokov
  • Podiel žien: 22 %

    Text a foto: Bc. Juraj Kvál
    Zdroj: www.psa-slovakia.sk
  •   

    [ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]