Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Renault Wind 1.6 16V Exception (08/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 25.08.2011;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Renault, spoločnosť Renault Slovensko, s.r.o., nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Renault Wind vo výbavovom stupni Exception. Ide o úplne novú modelovú radu značky, ktorá poteší najmä milovníkov otvoreného prístupu k okoliu.






Drive the Targster

Realitou trhu sa rozlieva stupňovanie zákazníckej individuality. Rozmanitosť s tak trochu exotickými high-end modelmi SUV, viac-než-dvoj-dverovými kupé a štvorkolkami nadchla aj Renault a tak v súlade so svojimi princípmi priniesol individualistom malý, úplne nový a exotický kupé-roadster Wind. Podľa oficiálnych správ výrobca s týmto modelom mieri na ľudí so záujmom o kompaktné auto na každý deň. Tiež sa snaží pritiahnuť novú klientelu motoristov, ktorí majú vyššie očakávania, no v súčasnosti sa necítia značkou Renault oslovení. A taktiež ide o upevnenie miesta na 100.000-ovom európskom trhu otvorených vozidiel, aj keď je malý a rozkývaný. Zámery sú teda jasné. Len či aj produkt bude pasovať.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Vysoká stavba karosérie hatí dojem športového výrazu. Vidno z nej skôr jasný ťah na svojbytnosť. Predné kolesá sa poddávajú mase nad nimi a akoby zanikajú, zadné to ešte zvládajú, keďže majú za sebou previs takmer rovný nule. Wind proste pôsobí vysoko. Zavalitý bočný výraz majú na svedomí aj zadné blatníky nápadne vytiahnuté až po strechu. Zároveň cez ne vidieť princíp karosárskeho prevedenia Targa, teda odnímateľnú strechu a za sedadlami pevne nainštalovaný oblúk (s oknom) pre zvýšenie bezpečnosti pri prevrátení.

Tvary auta sa úspešne snažia o optickú redukciu výšky napríklad cez chvatné zvažovanie kapoty vpred nadol k zem lížucej prednej maske chladiča. Od nej sa odpája linka bočného profilu Windu a rysuje klinovitý dojem ako najlepšie vie. Bezrámové, nízke obrysy oka v tvare okenných výrezov sú citlivo zasadené do Wetra a pridávajú živosť. A keď človek mávne rukou nad otázkou, či priemer diskov kolies je skutočne 17 palcov, odhalí pred sebou veľmi atraktívne auto.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Wind odhaľuje svoj hlavný tromf nespojitosťou v uzle zadný blatník – dvere – strecha. Vidno ako sú pri sebe diely naskladané a teda aj preklápacie schopnosti strechy. Tie sú zaistené otočným uložením strešného panelu medzi blatníkmi a pevnou priečkou za sedadlami. Po sklopení sa strecha schová nad veko batožinového priestoru a prikryje sa svojou vlastnou kapotou. Rýchly, ľahký a patentovaný systém, čo zaslúži pochvalu. Hmotnosť strechy so sťahovacou kinematikou je 21,8 kg, čo je pätina konvenčného hard topu, samotná strecha váži 1,173 kg a je z čierneho matného plastu. Preklopenie trvá 12 sekúnd, pričom priestor pre batožinu ostáva nedotknutý.

V globále Wind pôsobí rozsiahlo prepojenou a domyslenou estetikou. Evokuje istú celoliatosť a zanecháva extravagantný dojem. Dokazuje to aj bezpočet otáčajúcich sa hláv okoloidúcich. Svoje však robí hlavne fakt, že nekompromisne dvojsedadlové autá sú totálne mimo hlavného prúdu a konformne praktických ľudí uvádza do úžasu v štýle: ako si niekto môže kúpiť TAKÉ auto?

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Ako prvé vidím pohľadné sedadlá potiahnuté kožou so správne predimenzovaným bočným vedením a vstavanou opierkou hlavy. Sedadlo vodiča zavrždí po usadnutí a hmatám po madle dverí. Nachádzam tak aj koženú slučku na privretie a k podiveniu si na ňu hneď zvykám, je to dobrý nápad. Pribuchnem, bzukne elektrika a okno sa pridvihnutím pritlačí do tesnenia strechy. Žmýkam kožu stredne hrubého venca volantu s vypracovaným prešívaním a dobrým držaním. Chýba pozdĺžne nastavenie, čo je mrzuté. Výškovo nastaviteľné sedadlo má aretačné polohy hodne od seba a mimo to vyžaduje nadľahčenie, aby povyskočilo. Rovnako ako v Dacii či Twingu. Ako tam, tak ani tu neočakávam nejakú extra nízku polohu sedadla. A skutočne, nedočkám sa. Pritom postavy od 190 cm a viac sa cítia stiesnene pri hlave a pri prejazde nerovností atakujú strechu hlavou. To sa už ale opakujem spomínajúc na iné testy. Vysoká poloha sedadla ostáva v Renaulte tradíciou, posadiť ho nižšie je zjavne ťažká výzva.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Našťastie asi pasujem do tabuľkových rozmerov priemerného vodiča, dávam najnižšiu polohu, trochu sa podsuniem a je to v pohode. Registrujem vyhrievanie sedadiel - nenápadné tlačidlá dolu pri nastavovaní ich polohy. Hlavu hore a pohľad vpred. Zaujímavé, do výhľadu sa tlačí horná hrana okna s ultratenkým plastovým tienidlom. Obzerám kokpit. Stredové výduchy bez možnosti smerovať prúd vzduchu fúkajú do priestoru medzi sedadlá. Displej vnorený v palubnej doske ukazuje čas, vonkajšiu teplotu, údaje rádia s jeho preferenciami a aktiváciu Bluetooth telefonovania (telefonovanie cez audiosystém). Na panel s tlačidlami vetrania a automatickej klimatizácie si treba zvyknúť, inak jeho obsluha významne odvádza pozornosť od premávky. Rádio takmer v horizontálnej polohe pri kolenách pasažierov plní svoju funkciu v poriadku, hudobný zážitok netreba čakať najmä kvôli vyššej úrovni vnútorného hluku. Ovláda sa pod volantom, veľmi prístupná a pohodlná klasika. Prístrojová doska sa skrýva pod mierne priehľadným štítom z čierneho plastu. Ten sa dodáva aj v iných farbách, aj keď nie u nás.

zväčšiť obrázok Dolu pred radiacou pákou medzi spínačmi elektrického sťahovania okien nachádzam konečne ovládanie sklápacej strechy. Preklopiť ju vyžaduje ostať stáť, zatiahnuť ručnú brzdu, nechať naštartované, alebo zapnuté kontrolky, pootočením odistiť zámok strechy pri spätnom zrkadle a držať tlačidlo do pípnutia. Hotovo. Strecha sa potichu skryla a pasažieri naopak. Jazdiť s otvoreným autom sprístupňuje dotyk s okolím, možnosť byť vonku aj vnútri zároveň, vnímať pohyb, vietor, striedanie teplých a chladných miest, žiarenie slnka, striedanie tieňov, vône prostredia, perfektné mäkké dusno pred dažďom a zatmavnutú spechorenú oblohu, kvapky začínajúceho dažďa... Cítiť pulzovanie života. Výnimočný zážitok. Začne pršať, skryjem sa do ulity, zapnem príjemnú hudbu a plávam ďalej.

Stierače sa aktivujú samé, rýchlosť menia podľa potreby automaticky cez dažďový senzor. Výhľad vzad ostáva vždy čistý, cez vyhrievané okienko do kilometrovej minulosti ostáva viditeľnosť bez výhrad. Pod tlačidlom sťahovania ľavého okna možno aktivovať tempomat alebo obmedzovač rýchlosti. Pohoda tempomatu spočíva v uvoľnenosti oboch nôh a možnosti riadiť rýchlosť na volante. Je to skoro atmosféra detských čias, kedy si človek len tak krútil volantom. Napokon, Wind je už len vďaka dojmom z jazdných vlastností príťažlivou hračkou.

zväčšiť obrázok A čo praktická stránka? Ale áno, na to v Renaulte myslia intenzívne. Za sedadlami vyšlo miesto na slušnú poličku na niekoľko fliaš, dáždniky a veci podobných rozmerov. Mimo to, menšie postavy sa radi prisunú k volantu a zaznamenajú tak za sebou skvelú skrýšu pre viac než bežný ruksak. K tomuto by sa hodilo vymeniť navzájom sedačky, aby sa dalo zvonka dosiahnuť na rýchlopolohovanie operadla (inak je pri stredovom tuneli). No a ak toto nestačí, tak pod zadnou dvojkapotou sa ponúka plochý batožinový priestor konštantného objemu 270 litrov, či je strecha hore alebo dolu. Dvaja ľudia sa tam bez problémov zbalia na dovolenku, ak so sebou neplánujú brať kvetináče. Idylku trošku rušia hrubé výstuže karosérie, ale koniec koncov extra vyššie sa aj tak už nedá nakladať, takže v poriadku. Dlhá zadná kapota so sklopenou strechou pripadá ťažká na otváranie. Opak je pravdou. Ťažšie je zatváranie, keďže otváraniu pomáhajú silné plynové tlmiče. Ale žiadna katastrofa. Po opustení auta sa zíde „dead lock“ funkcia zamykania proti otvoreniu vozidla zvnútra.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Zadržať dych a ide sa na to: atmosférický štvorvalec 1.6 16V, 98kW pri 6750 min-1, 160 Nm pri 4400 min-1, obmedzovač na 7000 min-1, variabilné časovanie sacích ventilov, top zrýchlenie 0-100 km/h za 9,2 s, max. rýchlosť 201 km/h, priemerná spotreba 7 l/100km. Hotovo. 6-ka na prevodovke je niečo ako s tou nízkou polohou sedadla – tiež chýba. Motor sa nechá rád vytáčať, ale to tentokrát nebol cieľ. Cieľ bola spotreba.

S Windom som odjazdil 1312 km, z toho polovicu kamionistickým diaľničným tempom. Teda okolo 100 km/h. Príliš neodporúčam opakovať, cesta je potom dlhá a hlučná. Keď, tak len s vážnou hudbou, tá sa dá počúvať veľmi dlho. Ale k faktom. Smerom tam po jazde štýlom pomalého predbiehania kamiónov, prípadne cyklickom rozbehu na 140 km/h, vyradení a dobehu na nejakých 85 km/h som ubehol 688.9 km s výslednou spotrebou 6,4 l/100km. Nasledovali serpentíny, trošku jazdy po meste a cesta späť tou istou trasou len bežnými rýchlosťami 130 až 150 km/h s vyraďovaním dolu kopcom. Odmenou bola spotreba 6.9 l/100 km za celý test, čím sa do bodky dodržal údaj výrobcu.

Pri tom všetkom ma zaujala veľmi svižná reakcia auta nad 130 km/h napriek pomerne ťažkému sprevodovaniu. Wind dosahuje na 2-ke 96 km/h a 3-ka dovolí dôjsť k 136 km/h. Obmedzovač skrátka pustí a viackrát som mal dojem, že sa blížim k motorkárskemu predstaveniu. Ešte aj otáčkomer začína negatívne od kolmice dolu.

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Coupé roadster sa dĺžkou 3,83 metra radí medzi Twingo a Clio. Podvozok s krátkym rázvorom 2,37 m predpovedá výbornú ovládateľnosť. Konštrukčne ide o McPherson s ramenami z hliníkovej zliatiny vpredu a vlečené ramená prepojené skrutným profilom vzadu. Obuté nízkoprofilové pneumatiky. Riadenie má prevodový pomer 16.5, teda rovnaký ako Clio 3 RS a disponuje elektrickým posilovačom s premenlivou spätnou väzbou. Výstuhy vmontované do batožinového priestoru a zospodu pod ním, spevnené prahy a plnohodnotná priečka medzi priestorom pre posádku a batožinu dávajú Renaultu možnosť chváliť sa najlepším pomerom hmotnosti a tuhosti skeletu v kategórii roadsterov (9000 Nm/st.). A výsledok?

zväčšiť obrázok Náhlu zmenu smeru Wind víta, vodič cíti jasnú odpoveď a otvorenú komunikáciu auta. Poslušnosť a ochota k precíznej zmene smeru sa objavuje pri bežnej jazde po rovinke ako aj pri prejazde ostrých zákrut. Dostať sa do krízovky vyžaduje buď nejakú dávku pretekárskych skúseností, alebo preliatie mozgu nerozvážnosťou. Wind ide ako po koľajách aj vďaka širokým pneumatikám. Vodič si nenormálne užíva rýchle prejazdy serpentínami, hore kopcom to ide ako nič. Spolujazdcovi bude chýbať držadlo hore pri hlave.

Všetky manévre podporuje betónové bočné vedenie sedadiel. Lepšia bude už len škrupina s vedením ramien. Na bočnice si možno vyložiť lakte a jazdiť diaľnicu s totálne uvoľnenými rukami. A s hliníkovými nášlapmi pedálov je to zas o krok menej k svetu športu. Brzdný účinok stačí 133 koňom akurát. Jediné, čo mi vadilo je hodne vysoká hlučnosť už pri 110 km/h.

Bezpečnosť

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok ABS, EBA, ESC, automatické zapínanie stieračov cez dažďový senzor, tempomat s obmedzovačom, priemer ventilovaných predných kotúčov 280 mm, priemer brzdových piestov 57 mm, pre zadnú nápravu platia hodnoty 240 a 34mm. Brzdenie zo 100 na 0 km/h vezme 39 m brzdnej dráhy. Patentované výstuhy vo dverách chránia priestor na prežitie pri čelnom aj bočnom náraze, pevný oblúk za hlavami cestujúcich znáša nárazy pri prevrátení. Predpínače bezp. pásov ako aj čelné a bočné airbagy sú štandard. Pritom bočné aibagy sú vyššie a chránia aj hlavy pasažierov. V laboratóriu Euro NCAP doteraz Wind nárazovým testom nepodrobili. 5 hviezd by sa dosahovalo len ťažko, keďže chýba pevnostný prídel od strechy.

Obstarávacia cena (spracované: 23.08.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
Wind 1.2 TCE Dynamique
15.990 €
Základná cena modelu:
Wind 1.6 16V Exception
17.990 €
Cena testovanej verzie:
Wind 1.6 16V Exception
19.500 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; ASR;ESP; brzdový asistent; čelné a bočné + hlavové airbagy; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním s funkciou „dead lock“
Interiér:
čalúnenie sedadiel - koženka; obklad dverí - koženka/plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo nastaviteľný; variabilný posilňovač riadenia; klimatizácia – automatická; multifunkčný displej s ukazovateľom vonkajšej teploty; palubný počítač; výškovo nastaviteľné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy; el. ovládané predné okná; el. ovládané sklápanie strechy; dažďový a svetelný senzor; tempomat s obmedzovačom rýchlosti; autorádio CD, MP3, USB, AUX-in
Exteriér:
nárazníky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; tónované zasklenie; hmlovky; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; disky kolies z ľahkých zliatin 17”, pneumatiky 205/40 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene: • denné svietenie = 0,00 €
• tmavé kožené čalúnenie ‘Carbone’ = 1000,00 €
• vyhrievané sedadlá = 200,00 €
• lak – metalíza = 310,00 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 23.08.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Renault Wind Peugeot 207 CC Fiat 500 C
Značka / model Renault Wind Peugeot 207 CC Fiat 500 C
Motor 1.6 16V 1.6 VTi 1.4 16V
Stupeň výbavy Exception Dynamique Lounge
Zdvihový objem motora 1598 1598 1368
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 98/6750 88/6000 74/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 160/4400 160/4250 131/4250
Prevodovka manuálna 5-stupňová 5-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 201 190 182
Zrýchlenie (s) 9,2 10,7 10,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,9 6,5 6,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1173 1417 1045
Dĺžka (mm) 3833 4037 3550
Šírka (mm) 1689 1750 1630
Výška (mm) 1381 1397 1490
Rázvor (mm) 2368 2540 2300
Počet dverí/miest 2/2 2/4 3/4
Objem batož. priestoru (l) 270 370/145 185/500
Záruka 2 roky 2 roky 2 roky
Cena modelu bez príplat. (€) 17.990 22.100 16.900
Akčná cena (€) - - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 19.500 26.030 21.625

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Peugeot 207 CC
    nemá (výrobca neponúka)
    jednozónovú automatickú klimatizáciu (má manuálnu)
    má naviac
    2 miesta na sedenie vzadu, el. ovládané zadné okná, pozdĺžne nastaviteľný volant, 6x repro (Wind má 4x repro)

  • Fiat 500 C
    nemá (výrobca neponúka)
    sklápaciu pevnú strechu (má zhrnovaciu „plátenú“), 17“ disky kolies (má 16“), vyhrievané sedadlá, športové sedadlá
    má naviac
    ovládanie rádia na volante (Wind má pod volantom), pozdĺžne nastaviteľný volant, 2 miesta na sedenie vzadu, zadné dvere, delené zadné sedadlá, ISOFIX, madlo nad sedadlom spolujazdca, 6x repro (Wind má 4x repro), extra hlavové airbagy (Wind má zvýšené bočné), parkovací senzor

    Záverečné hodnotenie

    Wind ostáva v súlade so stratégiou približovania high-end segmentu širšej vrstve motoristov. Je vhodný pre bezdetný pár ako auto na každodenné použitie, prípadne ako x-té auto do rodiny. Sadne mu rola jednak zabávača a lifestylovky, ale aj skutočne praktického auta pre bežný život, najmä pri mestských manévrovačkách. Určite sa nájdu výtky, no možno reálne skonštatovať, že svoje zámery Renault naplnil veľmi dobre.


    Fotogaléria


    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy vozidiel skupiny Renault:
    Renault Mégane 1.9 dCi Privilege
    Renault Laguna 2.0 dCi 4 Control Black Edition
    Renault Twingo 1.2 16V Miss Sixty
    Dacia Sandero 1.4 Laureate
    Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Arctica

    Dňa: 25.08.2011
    Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
    Foto: Ing. Juraj Cvopa

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]